Waardoor het komt?quote:CvB bericht: Verhogen studiesucces TU Delft
Eind 2010 heeft het College van Bestuur een werkgroep ingericht met als opdracht op zeer korte termijn te komen met een advies over het verbeteren van studiesucces, met name in de bachelorfase. De werkgroep heeft in januari 2011 gerapporteerd, waarna het rapport breed binnen de TU-gemeenschap is besproken. Het CvB wil een ieder die op welke wijze dan ook input heeft gegeven aan de discussie over de door de werkgroep voorgestelde maatregelen bedanken. Het is van belang te weten wat de te nemen maatregelen betekenen voor de TU-gemeenschap. Het CvB heeft goed geluisterd en de voors en tegens in de discussie tegen elkaar afgewogen. Het CvB vraagt nu steun van allen, zowel studenten als medewerkers, voor het uitvoeren van de te nemen maatregelen. Nominaal studeren moet de norm zijn.
De TU Delft focust op kwaliteit: de opleiding tot Delfts ingenieur is een A-merk, nationaal en internationaal. Het eindniveau van de alumni van de TU Delft is uitstekend; alumni vinden vaak snel een goede baan. Het niveau van de opleidingen staat daarmee niet ter discussie. Echter, de gemiddelde studieduur van onze opleidingen is, internationaal maar ook nationaal vergeleken, veel te hoog. Dat past niet in het kwaliteitsbeeld van de TU Delft. Slechts 20% van onze studenten haalt het bachelordiploma in 4 jaar. De gemiddelde studieduur van een bachelor- plus masteropleiding is bijna 7,5 jaar.
Maatschappelijk gezien wordt deze lange gemiddelde studieduur van onze studenten steeds minder geaccepteerd. Ook de overheid verwacht van de TU Delft dat zij maatregelen neemt om het studiesucces te bevorderen. Zo zijn er door het Ministerie van OC&W en de hoger onderwijsinstellingen afspraken gemaakt over te behalen rendementen en is de Wet verhoging collegegeld langstudeerders in behandeling bij de Eerste Kamer. Een te lange studieduur zal zowel de student als ook de instelling veel geld gaan kosten. Voor de instelling betekent dit dat het geld dat verloren gaat, niet kan worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. Een uiterst onwenselijke situatie.
Aandacht voor de verhoging van het studiesucces binnen de TU Delft is niet nieuw. Ondanks de inspanningen die de afgelopen jaren zijn geleverd om studiesucces te bevorderen (aandacht voor realistische voorlichting, excellentietrajecten, basiskwalificatie onderwijs voor docenten, bindend studieadvies etc.), heeft dit echter niet geleid tot het gewenste resultaat. Het CvB heeft derhalve eind mei besloten tot de invoering van een pakket van een beperkt aantal maatregelen, waarvan reeds bij andere instellingen is bewezen dat deze effect hebben. Deze maatregelen, voor zowel opleidingen als studenten dienen als geheel te worden geïmplementeerd.
Voor de bacheloropleidingen betekent dit:
- de invoering van blokonderwijs,
- toetsen:
o compensatoir beoordelen binnen marges,
o tussentijdse formatieve toetsen instellen,
o het aantal toetsmomenten beperken,
- BSA en ‘Bijna BSA’ van 45 ECTS,
- Uitgebalanceerde studielast,
- Extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.
Voor de masteropleidingen betekent dit dat de afstudeerprocedures strikter dienen te worden gehanteerd. De doorlooptijd van het eindproject moet beter worden gemonitord.
De uitvoering van bovenstaande maatregelen kan alleen slagen met de inzet van velen binnen de TU Delft-gemeenschap: docenten, onderwijsdirecteuren, studenten, ondersteunend personeel, studentenorganisaties, de decanen en het CvB. Samen hebben we de mogelijkheid om het studiesucces te verhogen en studenten nominaal te laten studeren. Wij rekenen op de maximale inzet van alle betrokkenen om gezamenlijk tot een goed resultaat te komen.
Jij kende niemand, buiten misschien wat Vlamingen, die na 3 jaar zijn bachelorpapiertje had behaald? Dat is wel heel erg extreem.quote:De meeste hardwerkende studenten van mijn opleiding die ik ken, hebben zo'n 4 jaar over hun BSc gedaan.
Ik ken er een paar. Een aantal Vlamingen inderdaad, maar ook wel een paar Nederlanders. Maar dan praat je wel over studenten die heel slim zijn, maar vaak weer gebrekkige communicatieve vaardigheden e.d. hebben. Het is in ieder geval niet onmogelijk. In mijn jaar had dacht ik 18% van de studenten z'n P in één jaar. Het grootste deel Belg.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij kende niemand, buiten misschien wat Vlamingen, die na 3 jaar zijn bachelorpapiertje had behaald? Dat is wel heel erg extreem.
Als ik het goed begrijp was het dus onvermijdbaar dat je pas na minstens 4 jaar je bachelorpapiertje behaalde zogauw je voor enkele vakken niet de eerste keer slaagde omdat je voor tal van vakken enkel werd toegelaten als je bepaalde andere vakken had gehaald?
Ik vind dit inderdaad een verlaging van het niveau. Daarnaast heb ik het idee dat de vakken ook makkelijker zijn geworden. Uiteraard is het lastig te beoordelen, maar wat ik zoal van een huisgenoot hoor..quote:Verlaagt de TU niet het niveau met de volgende maatregelen?
- extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.
- compensatoir beoordelen binnen marges,
Voor mijn studie vind ik 45ECTS BSA te veel. Studenten zoals ik zouden dan zijn afgevallen, terwijl ik wél m'n hele studie met ruim een 8 gemiddeld heb gehaald, zelfs geen zessen. Ik had overigens 43 punten in m'n eerste jaar. 30 ECTS zoals het nu is, vind ik wel redelijk.quote:De overige maatregelen lijken mij verstandig (ik twijfel wel nog over het BSA, die verhogen kan ertoe leiden dat de docenten gaan frauderen met cijfers om een al te grote uitval te beperken en misschien is 45 wel iets te rigide voor een eerste jaar) maar ik vind het een beetje jammer dat ze deze twee maatregelen nemen.
Lijkt mij ook niet heel extreem, de meeste die ik ken gaan ook 4 jaar over hun BSc doen (net zoals ik overigens).quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij kende niemand, buiten misschien wat Vlamingen, die na 3 jaar zijn bachelorpapiertje had behaald? Dat is wel heel erg extreem.
Als ik het goed begrijp was het dus onvermijdbaar dat je pas na minstens 4 jaar je bachelorpapiertje behaalde zogauw je voor enkele vakken niet de eerste keer slaagde omdat je voor tal van vakken enkel werd toegelaten als je bepaalde andere vakken had gehaald?
Verlaagt de TU niet het niveau met de volgende maatregelen?
- extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.
- compensatoir beoordelen binnen marges,
De overige maatregelen lijken mij verstandig (ik twijfel wel nog over het BSA, die verhogen kan ertoe leiden dat de docenten gaan frauderen met cijfers om een al te grote uitval te beperken en misschien is 45 wel iets te rigide voor een eerste jaar) maar ik vind het een beetje jammer dat ze deze twee maatregelen nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |