abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97966263
Ik lees net dat aan de TU Delft na 4 jaar slechts 22% van de studenten zijn bachelorpapiertje heeft behaald.
Is dit representatief voor Nederlandse universiteiten in het algemeen, voor TU's of voor de technische studierichtingen aan de TU's?
Hoe komt het dat zoveel studenten zoveel later zijn afgestudeerd?
Stage? Slechte roosters? Extracuriculaire activiteiten? Veel herexamens?
http://www.delta.tudelft.(...)erst-aanpakken/23293

Uit dit artikeltje blijkt dat de TU Delft het niveau gaat verlagen:
- onvoldoendes kunnen voortaan worden gecompenseerd
- extracuriculaire activiteiten (Nuna, Ecorunner) kunnen als wisselgeld gaan worden gebruikt voor gewone vakken, iets wat nu nog niet wordt toegestaan

Verder gaat de TU Delft de studielast meer spreiden door kortere blokken in te voeren en vaker examens af te nemen. Dat is in ieder geval dan nog een maatregel die het niveau niet aantast (niet noodzakelijk in ieder geval) maar verder gaat de Zijlstrabelasting, zoveelste bezuiniging op het onderwijs (Tweefasenstructuur, HOS), weer verder het niveau van ons onderwijs aantasten. Jammer en teleurstellend van een overheid die een grote bek heeft over een kenniseconomie totdat ze er een cent voor moet betalen. Dat gaat nog leuk worden met alle wetenschappelijke en technologische uitdagingen die ons deze eeuw te wachten staan. Denk bijv. aan de overbevolking, het opgeraken van fossiele brandstoffen (en dus ook bijv. kunstmest!), de klimaatveranderingen, de verminderde vruchtbaarheid van landbouwgronden, ...
Kan de politiek alsjeblieft voor 1 keer WEL over haar graf heen regeren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_97966953
22% maar? das wel heel weinig zeg..

Alhoewel, als daarmee dropouts ook worden meegerekend, is het niet zo verwonderlijk.

Als ik alleen maar naar mijn studie kijk dan is al 50% in de eerste 2 jaar afgevallen, dan nog een lading met vertraging ... ja dan kom je wel aan die 78%
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_97967001
De studies die daar worden gegeven zijn doorgaans ook wel wat pittiger dan de gemiddelde studie. Laten we zeggen een studie als rechten of geschiedenis.
pi_97967152
Als er één universiteit in Nederland veel zal voelen van de maatregelen in het hoger onderwijs is het de UvA wel. Qua aantallen is het de universiteit het de meeste langstudeerders en de oudste studenten. Toch zal de UvA weinig doen om het studierendement te verbeteren. Er zijn veel verschillende redenen waarom studenten langer studeren: bepaalde opleidingen kunnen alleen verdiept worden als men er aandacht aan besteedt, bijbanen, luiheid, handicaps, tweede studie, disinteresse, gebrek aan capaciteiten ect. Meestal zijn oudere studenten diegenen die een bijdrage hebben in werkgroepen.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 14:37:24 #5
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97981573
CBS cijfers over afgestudeerden na x jaar (bachelordiploma).

Korte samenvatting, bovengemiddeld langzaam zijn techniek, bedrijfskunde, rechten en kunst. Bovengemiddeld snel zijn sociale wetenschappen anders dan bedrijfskunde, natuurkunde, biologie.

Anecdotal evidence van mijn eigen omgeving is dat de grootste boosdoeners rigide roosters en overgangseisen zijn. In Nederland loop je door een vak niet te halen vaak een jaar vertraging op.

Voor de bachelorstudenten op de universiteit in de UK waar ik mijn master gehaald heb was het heel anders. Met vakken van een jaar lang en vier vakken per jaar is dit. Als je 1 vak niet haalt en de andere drie wel kon je gewoon naar het volgende jaar door, maar moest je aan het einde het tentamen opnieuw maken, vaak een jaar nadat je het eerst gefaild had! Je hoefde niet het vak (lessen en colleges) opnieuw te volgen, maar dat kon wel als je het vrijwillig wilde doen. Er zijn geen hertentamens mogelijk direct na de 'eerste' poging. Als je meer dan 1 vak niet haalt loop je een jaar vertraging op.

Gemiddelde duur naar bachelordiploma in de UK is 3.3 jaar, in Nederland 5. Het kost ¤0,0 om dit te veranderen, is puur een cultuur/regelding waardoor dit zoveel uit de klauwen loopt. Ik wilde namelijk laatst een punt maken dat Nederlandse studenten niet zo veel studeren, maar aan gemiddelde uren per week besteden studenten in beide landen evenveel tijd, laten de cijfers zien!
pi_97982871
Mail van het CvB van de TU Delft hierover:

quote:
CvB bericht: Verhogen studiesucces TU Delft

Eind 2010 heeft het College van Bestuur een werkgroep ingericht met als opdracht op zeer korte termijn te komen met een advies over het verbeteren van studiesucces, met name in de bachelorfase. De werkgroep heeft in januari 2011 gerapporteerd, waarna het rapport breed binnen de TU-gemeenschap is besproken. Het CvB wil een ieder die op welke wijze dan ook input heeft gegeven aan de discussie over de door de werkgroep voorgestelde maatregelen bedanken. Het is van belang te weten wat de te nemen maatregelen betekenen voor de TU-gemeenschap. Het CvB heeft goed geluisterd en de voors en tegens in de discussie tegen elkaar afgewogen. Het CvB vraagt nu steun van allen, zowel studenten als medewerkers, voor het uitvoeren van de te nemen maatregelen. Nominaal studeren moet de norm zijn.

De TU Delft focust op kwaliteit: de opleiding tot Delfts ingenieur is een A-merk, nationaal en internationaal. Het eindniveau van de alumni van de TU Delft is uitstekend; alumni vinden vaak snel een goede baan. Het niveau van de opleidingen staat daarmee niet ter discussie. Echter, de gemiddelde studieduur van onze opleidingen is, internationaal maar ook nationaal vergeleken, veel te hoog. Dat past niet in het kwaliteitsbeeld van de TU Delft. Slechts 20% van onze studenten haalt het bachelordiploma in 4 jaar. De gemiddelde studieduur van een bachelor- plus masteropleiding is bijna 7,5 jaar.

Maatschappelijk gezien wordt deze lange gemiddelde studieduur van onze studenten steeds minder geaccepteerd. Ook de overheid verwacht van de TU Delft dat zij maatregelen neemt om het studiesucces te bevorderen. Zo zijn er door het Ministerie van OC&W en de hoger onderwijsinstellingen afspraken gemaakt over te behalen rendementen en is de Wet verhoging collegegeld langstudeerders in behandeling bij de Eerste Kamer. Een te lange studieduur zal zowel de student als ook de instelling veel geld gaan kosten. Voor de instelling betekent dit dat het geld dat verloren gaat, niet kan worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. Een uiterst onwenselijke situatie.

Aandacht voor de verhoging van het studiesucces binnen de TU Delft is niet nieuw. Ondanks de inspanningen die de afgelopen jaren zijn geleverd om studiesucces te bevorderen (aandacht voor realistische voorlichting, excellentietrajecten, basiskwalificatie onderwijs voor docenten, bindend studieadvies etc.), heeft dit echter niet geleid tot het gewenste resultaat. Het CvB heeft derhalve eind mei besloten tot de invoering van een pakket van een beperkt aantal maatregelen, waarvan reeds bij andere instellingen is bewezen dat deze effect hebben. Deze maatregelen, voor zowel opleidingen als studenten dienen als geheel te worden geïmplementeerd.

Voor de bacheloropleidingen betekent dit:
- de invoering van blokonderwijs,
- toetsen:
o compensatoir beoordelen binnen marges,
o tussentijdse formatieve toetsen instellen,
o het aantal toetsmomenten beperken,
- BSA en ‘Bijna BSA’ van 45 ECTS,
- Uitgebalanceerde studielast,
- Extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.

Voor de masteropleidingen betekent dit dat de afstudeerprocedures strikter dienen te worden gehanteerd. De doorlooptijd van het eindproject moet beter worden gemonitord.

De uitvoering van bovenstaande maatregelen kan alleen slagen met de inzet van velen binnen de TU Delft-gemeenschap: docenten, onderwijsdirecteuren, studenten, ondersteunend personeel, studentenorganisaties, de decanen en het CvB. Samen hebben we de mogelijkheid om het studiesucces te verhogen en studenten nominaal te laten studeren. Wij rekenen op de maximale inzet van alle betrokkenen om gezamenlijk tot een goed resultaat te komen.
Waardoor het komt?
Ten eerst het gigantische niveau verschil tussen het VWO en de vakken op de TU. Tijdens analyse doe je in een kwartaal meer dan de hele bovenbouw van het vwo voor m'n gevoel toen. Achteraf viel het best mee, maar ik was nooit gewend droge sommetjes te oefenen. De Belgen op mijn opleiding hadden overigens alle 18 ECTS aan wiskunde uit het eerste jaar al op de middelbare school gehad.

De meeste hardwerkende studenten van mijn opleiding die ik ken, hebben zo'n 4 jaar over hun BSc gedaan. De mensen die meer vertraging hebben, doen vaak veel verenigingsdingen erbij of doen te weinig aan hun studie in mijn ogen.

Ik heb m'n bachelor overigens cum laude gehaald, maar met de nieuwe BSA-eisen zouden ze mij er in het eerste jaar hebben uitgekickt. :D :')

De laatste paar jaar studeren studenten volgens mij al een stuk sneller. Op mijn opleiding hebben ze de bachelor volledig herzien, ingangseisen voor projecten zijn versoepeld etc. Ik heb het gevoel dat het niveau naar beneden gaat. Ik ben zelf begeleider van het tweedejaarsproject geweest, daarbij zaten genoeg studenten die met de ingangseisen van mijn tijd niet aan het project hadden mogen deelnemen bijvoorbeeld. :{
pi_97986764
quote:
De meeste hardwerkende studenten van mijn opleiding die ik ken, hebben zo'n 4 jaar over hun BSc gedaan.
Jij kende niemand, buiten misschien wat Vlamingen, die na 3 jaar zijn bachelorpapiertje had behaald? Dat is wel heel erg extreem.
Als ik het goed begrijp was het dus onvermijdbaar dat je pas na minstens 4 jaar je bachelorpapiertje behaalde zogauw je voor enkele vakken niet de eerste keer slaagde omdat je voor tal van vakken enkel werd toegelaten als je bepaalde andere vakken had gehaald?

Verlaagt de TU niet het niveau met de volgende maatregelen?
- extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.
- compensatoir beoordelen binnen marges,

De overige maatregelen lijken mij verstandig (ik twijfel wel nog over het BSA, die verhogen kan ertoe leiden dat de docenten gaan frauderen met cijfers om een al te grote uitval te beperken en misschien is 45 wel iets te rigide voor een eerste jaar) maar ik vind het een beetje jammer dat ze deze twee maatregelen nemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_97988734
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij kende niemand, buiten misschien wat Vlamingen, die na 3 jaar zijn bachelorpapiertje had behaald? Dat is wel heel erg extreem.
Als ik het goed begrijp was het dus onvermijdbaar dat je pas na minstens 4 jaar je bachelorpapiertje behaalde zogauw je voor enkele vakken niet de eerste keer slaagde omdat je voor tal van vakken enkel werd toegelaten als je bepaalde andere vakken had gehaald?
Ik ken er een paar. Een aantal Vlamingen inderdaad, maar ook wel een paar Nederlanders. Maar dan praat je wel over studenten die heel slim zijn, maar vaak weer gebrekkige communicatieve vaardigheden e.d. hebben. Het is in ieder geval niet onmogelijk. In mijn jaar had dacht ik 18% van de studenten z'n P in één jaar. Het grootste deel Belg.

Ik ken niemand die deze studie in 5 jaar heeft afgerond overigens, zelfs die Belgen lopen altijd wel wat vertraging op in hun Master. Eerst een vol jaar vakken, dan verwachten ze dat je direct na je vakken op stage gaat, meestal in het buitenland. Voor de stage staat 3 maanden, daarna direct 10 maanden afstuderen. Je moet bwv spreken de dag na je laatste tentamen op je stage adres verschijnen wil je het halen. Zie ook maar eens een werkgever te vinden die precies een stage van 3 maanden aanbiedt, die op je vakken aansluit én de juiste datum start. De meeste stages zijn 5 tot 6 maanden. Pas werd er speciaal een mailtje rond gestuurd omdat ze een stage hadden je die zo kort als 4 maanden kon doen. Wat je tegenwoordig ook af en toe zit, is dat mensen stage en afstuderen combineren, effectief doe je een stage minder. Op die manier wordt het wel mogelijk om je master in 2 jaar te doen.

Vakken kan je natuurlijk altijd wel een keer herkansen, maar het stapelt enorm op. Dan heb je op een gegeven moment 5 of 6 behoorlijk pittige vakken in twee weken, bijna niet te doen voor de meesten.
quote:
Verlaagt de TU niet het niveau met de volgende maatregelen?
- extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.
- compensatoir beoordelen binnen marges,
Ik vind dit inderdaad een verlaging van het niveau. Daarnaast heb ik het idee dat de vakken ook makkelijker zijn geworden. Uiteraard is het lastig te beoordelen, maar wat ik zoal van een huisgenoot hoor..
quote:
De overige maatregelen lijken mij verstandig (ik twijfel wel nog over het BSA, die verhogen kan ertoe leiden dat de docenten gaan frauderen met cijfers om een al te grote uitval te beperken en misschien is 45 wel iets te rigide voor een eerste jaar) maar ik vind het een beetje jammer dat ze deze twee maatregelen nemen.
Voor mijn studie vind ik 45ECTS BSA te veel. Studenten zoals ik zouden dan zijn afgevallen, terwijl ik wél m'n hele studie met ruim een 8 gemiddeld heb gehaald, zelfs geen zessen. Ik had overigens 43 punten in m'n eerste jaar. 30 ECTS zoals het nu is, vind ik wel redelijk.
pi_97990354
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij kende niemand, buiten misschien wat Vlamingen, die na 3 jaar zijn bachelorpapiertje had behaald? Dat is wel heel erg extreem.
Als ik het goed begrijp was het dus onvermijdbaar dat je pas na minstens 4 jaar je bachelorpapiertje behaalde zogauw je voor enkele vakken niet de eerste keer slaagde omdat je voor tal van vakken enkel werd toegelaten als je bepaalde andere vakken had gehaald?

Verlaagt de TU niet het niveau met de volgende maatregelen?
- extracurriculaire activiteiten waar zinvol verdisconteren in het curriculum.
- compensatoir beoordelen binnen marges,

De overige maatregelen lijken mij verstandig (ik twijfel wel nog over het BSA, die verhogen kan ertoe leiden dat de docenten gaan frauderen met cijfers om een al te grote uitval te beperken en misschien is 45 wel iets te rigide voor een eerste jaar) maar ik vind het een beetje jammer dat ze deze twee maatregelen nemen.
Lijkt mij ook niet heel extreem, de meeste die ik ken gaan ook 4 jaar over hun BSc doen (net zoals ik overigens).

Zo te lezen heeft Schuifpui L&R gestudeerd (getuige het grote aantal vlamingen), daar is 45 ECTS teveel en is 30 ECTS na het eerste jaar inderdaad een mooi aantal.
Het lijkt mij beter om een per Bachelor opleiding een BSA in te stellen. Er zijn uiteraard opleidingen waar 45 punten in het eerste jaar zeker goed te halen is. Maar een opleiding zoals werktuigbouwkunde daar is 30 punten weer te weinig en 45 weer te veel. (er zijn 21 punten te halen met projecten en stage)
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_98061989
Goed voorbeeld van wat uiteindelijk het resultaat is van die regeling. Minder goed onderwijs of eisen naar beneden stellen. Wat is die broekzak-vestzak politiek toch kansloos. Het is echt nutteloos zo. Net zoals we hebben meer hoogopgeleide mensen nodig dus we gaan de eisen voor een diploma naar beneden schroeven.

Ik heb overigens 6 maanden korter gedaan over mijn bachelor door vakken zowel in vol- als deeltijd te volgen (gedurende het 2e jaar in de avond vakken uit het 3e jaar volgen) en de scriptie in de zomervakantie te schrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')