dubbelo2 | dinsdag 3 januari 2012 @ 19:47 |
Ons huis heeft een aanbouw, altijd gehad. Eenaantal jaren gelden heb ik de muur waar de meeste weersinvloeden zijn, laten impregneren en de loodranden laten vernieuwen. Deze loodranden zijn toen NIET tot aan de binnenmuur gelegd, maar volgens mij in de buitenmuur gemetseld. De oude loodranden zijn blijven zitten, deze zitten een voeg lager. Nu zie ik dat de voeg, net boven de loodranden, los laat. Ws door de speling van de loodranden. Het lood is nog prima in orde. De voegen vallen er op sommige plekken uit en op sommige plekken stekken ze nu ahw uit de muur (ik kan ze wel wat terugduwen, maar na verloop van tijd komen ze er toch weer uit) Resultaat: bij extreem weer (zoals vandaag!) hebben we een kleine lekkage. Ik DENK dat het water nu op de uitstekende voeg stroomt en zo dus naar binnen onder invled vd wind. Wat kan ik hier zelf aan doen? Als ik gewoon opnieuw voeg dan vermoed ik dat het na een tijdje weer loslaat. Kan er ook een meer flexibel middel gebruikt worden ipv de gewone metselvoeg? Ik wil NIET opnieuw de loodranden laten plaatsen (ook al is dat wellicht de beste oplossing), want dat is me te prijzig. | |
blomke | dinsdag 3 januari 2012 @ 19:52 |
Ik heb PRECIES hetzelfde boven mijn erkerdakje. Ik heb heel voorzichtig de oude voegen er heelhuids uit gehaald en met goede heldere siliconenkit een rupsje in de groef gelegd. Daarna de cementvoeg in de siliconekit gedrukt zodat het kit er een beetje uitpuilde. Afgestreken en laten drogen. Neem wel goede en heldere siliconenkit; dat hecht goed, is goed bestand tegen weersinvloeden en je ziet niet dat de voeg geplakt zit; het uiterlijk blijft onveranderd. Maar misschien zijn er flexibele voegmiddelen. | |
Innisdemon | dinsdag 3 januari 2012 @ 20:02 |
Ik vind Blomke's oplossing een hele mooie. De flexibiliteit van kit, en de hardheid/kleur van voegwerk. Ideale oplossing. | |
dubbelo2 | dinsdag 3 januari 2012 @ 20:20 |
Begrijp ik dan goed dat je oude voeg er ook soms 'in zijn geheel' uitkwam en heb je die dan ,na de siliconen, weer teruggestopt, of toch een nieuwe voeg gemaakt? Ik ga ervan uit dat de oude voeg iets 'terug moet vallen' tov de stenen zodat er geen vocht bovren op kan gaan liggen? Bedankt voor de tip! Heb je siliconenkit geschikt voor buiten, gebruikt? | |
blomke | dinsdag 3 januari 2012 @ 20:22 |
De hele harde voeg, direct boven het lood, kwam los, die heb ook teruggeplakt. Ik heb de duurste en beste siliconenkit gebruikt. | |
dubbelo2 | dinsdag 3 januari 2012 @ 20:27 |
@ Blomke: enne... werkte het? Ik bedoel: heeft het de vuurproef, of liever gezegd waterproef van vandaag doorstaan? Ik ga dit weekend eerste even die dure, beste kit kopen en dan het dak op! | |
exlurker | dinsdag 3 januari 2012 @ 20:47 |
Gaan de zuren in siliconenkit en lood wel samen? | |
dubbelo2 | dinsdag 3 januari 2012 @ 21:01 |
@ exlurker: goede vraag! Misschien zijn er ook andere kitten (op een andere basis)? | |
dubbelo2 | dinsdag 3 januari 2012 @ 21:11 |
Is de rubson kit "lekkage" wellicht geschikt? Ik meen dat ik deze wel eens gebruikt heb voor een lek in een afvoerbuis op het dak waar de wasdroger op aangesloten is. Er zat een gaatje tussen de dakbedekking en in de 'knik' van de alum, buis. | |
Vonkenboer | dinsdag 3 januari 2012 @ 21:14 |
Er is ook neutrale siliconenkit in de handel; dit mag je ook aanbrengen op koper en lood. | |
dubbelo2 | dinsdag 3 januari 2012 @ 21:27 |
Zit wat te googelen: volgens mij is de Rubson kit " Bouw" het meest geschikt, is idd een neutrale siliconenkit. Ik heb ze ook maar even een mailtje gestuurd om mijn probleem voor te leggen. | |
kneus1000 | dinsdag 3 januari 2012 @ 21:46 |
Gewoon zelf opnieuw voegen, een zak zilverzand en een zak portland cement, Aardvochtig mengen 1 op 3 al ik me niet vergis. En voldrukken nog en een keer naborstellen en het zit weer jaren. | |
betyar | dinsdag 3 januari 2012 @ 23:34 |
Lood vervangen? De nieuwe loodslab wordt onder het oude lood aangebracht. Randje omvouwen en met loodproppen opgeklemd minimaal 3 cm. in de voeg. Dit wordt vervolgens weer afgevoegd. | |
dubbelo2 | woensdag 4 januari 2012 @ 06:23 |
@kneus1000: maar heb ik dan over korte tijd niet hetzelfde probleem? @ betyar: Ik wil het lood niet vervangen! het is pas 4 jaar oud | |
betyar | woensdag 4 januari 2012 @ 07:31 |
Dat lees ik. Bij jou is het oude lood blijven zitten. Als het oude lood blijft zitten komt het nieuwe lood onder het oude lood. | |
ueberduitser | woensdag 4 januari 2012 @ 08:42 |
Er zat mij ook al dwars toen ik het verhaal van TS las... Of TS heeft zich vergist en anders is de constructie gewoon verkeerd. Als het oude lood gewoon zoals het hoort tot het binnenblad doorliep en het nieuwe lood is een voeg hoger aangebracht, dan is die constructie gewoon al verkeerd en kun je lekkage verwachten. | |
Idanue | woensdag 4 januari 2012 @ 08:50 |
Valt best mee hoor heb het vaker gezien maar dan moet je er geen voeg in doen maar goed vol kitten. En goeie kit gebruiken. | |
blomke | woensdag 4 januari 2012 @ 08:53 |
Kan je dat uitleggen? Als het nieuwe lood boven het oude is aangebracht (1 of 2 voegen bijv.) dan voert het oude lood toch nog steeds lekwater uit de spouw af? | |
betyar | woensdag 4 januari 2012 @ 09:03 |
Het water zal "omhoog kruipen". Oftewel tussen de loodlagen zal het water binnen dringen door het beschadigd bladlood. | |
Wokkel | woensdag 4 januari 2012 @ 09:07 |
Dat begrijp ik niet. Je hebt op nivo 0 de oude loodlaag tot aan het binnenblad. Deze functioneert goed. Alles wat je daarboven 'rommelt' en niet functioneert wordt dan toch afgevangen door deze oude loodlaag? | |
ueberduitser | woensdag 4 januari 2012 @ 09:14 |
zal even een voorbeeld zoeken. | |
_VoiD_ | woensdag 4 januari 2012 @ 09:16 |
Onder andere, maar vooral van belang is dat water dat in de spouw komt niet tegengehouden wordt door het nieuwe lood (aangezien dit enkel in het buitenblad is gezet) en dus vrolijk doordrupt op het oude lood. Vanuit daar gaat het naar buiten. Maar kijk eens aan, het kan aan de buitengevel niet verder, want daar zit dat nieuwe lood overheen. Dat nieuwe lood is namelijk, net als het oude lood, doorgezet tot op je dak. Een voeg die niet meer hecht aan de metselmortel zou ik gewoon opnieuw voegen. Niet gaan lopen kutten met vastkitten, want dat is geen fatsoenlijke oplossing. Daarnaast is vervangen van loodwerk een zeer grote klus waar veel firma's gewoon kiezen om enkel het lood in het buitenblad te knellen. Wat dus absoluut FOUT is. Een goed herstel van lood omvangt onder andere in dat je circa 2 of 3 lagen gevelmetselwerk van 1 m breed (loodstriplengtes) weghaalt. En dan steeds een stukje verder. | |
betyar | woensdag 4 januari 2012 @ 09:20 |
Helemaal mee eens. Vooral dat laatste, helaas zien mensen alleen de euro's en daar komen ze vaak te laat achter. Edit: kit tast volgens mij het lood aan. | |
ueberduitser | woensdag 4 januari 2012 @ 09:21 |
Inderdaad precies dat dus. Was al in het gevelboek aan het zoeken naar wat plaatjes. | |
blomke | woensdag 4 januari 2012 @ 09:33 |
Zo zal ik het de volgende keer doen. Ben benieuwd naar de plaatjes. | |
ueberduitser | woensdag 4 januari 2012 @ 09:57 |
kan ze niet vinden ![]() Zal handboek gevels nog even doorspitten. | |
dubbelo2 | woensdag 4 januari 2012 @ 12:48 |
Enkele jaren geleden zag ik dat de loodranden er erg slecht uitzagen: breukjes en veel gele vlekken. Ik had geen lekkage. Mijn buitenmuur: vol in de wind zag er ook slecht uit. Dus besloten, samen met de buren de gevel opnieuw te laten voegen, impregneren en de loodranden vernieuwen. Ik heb me destijds helemaal niet beziggehouden met hoe diep de loodranden weggewerkt moesten worden. Gewoon de hele klus uitbesteed. Ik heb later pas gezien dat het oude lood er nog gewoon zit (weet ook niet hoe diep dit is aangelegd met de bouw van het huis....) en het nieuwe lood zit er dis ahw boven. Nooit een lek gehad: tot vorig jaar bij hele harde wind en hele harde regen ik een paar druppeltjes vond. Toen zag ik dat de voeg een beetje los zat en er uit viel en toen heb ik dat zelf, effen, wat opnieuw gevoegd. Daarna nergens meer last van: ook niet toen de sneeuw tot ver boven de loodranden en losse voegen lag. Tot gisteren dus, bij zeer slecht weer: weer wat druppels, dit keer wel meer dan de vorige keer. Dus gisterenavond gezien dat er nu een veel groter stuk van de voeg uitsteekt (zo'n 1 meter, alles bij elkaar). Ik begrijp dat de beste oplossing is: opnieuw loodranden laten leggen, en dit keer dan wel helemaal goed, dus meter na meter, maar dat vind ik nu te prijzig en ook wel zonde van het vorige werk. Dus ik was op zoek naar de een na beste oplossing. Ik heb inmiddels wel begrepen dat zelf voegen nog niet zo eenvoudig is, ik moet dan toch goed weten welke verhouding, welke kleur, welke voeg etc. Ik overweeg ook om gewoon dat voegbedrijf nog maar eens te bellen, maar stel dat ze destijds 'slecht' werk hebben geleverd, hoeveel vertrouwen kan ik dann u in ze hebben? | |
blomke | woensdag 4 januari 2012 @ 13:05 |
Bij mij was het (net als in jouw situatie) zo dat door de harde wind het lood een beetje bewoog. Omdat het lood verankerd zit in de voeg (ipv door te lopen tot in de spouw, tegen het binnenblad), wordt die voeg mechanisch belast van achteruit. Daar is geen enkele voeg tegen bestand, ook niet de beste voeger kan zoiets 100% goed voegen. Ik denk dus dat het probleem blijft bestaan. Ik ga (op den duur) voor Void's oplossing: lood door de spouw heen tegen het binnenblad. | |
betyar | woensdag 4 januari 2012 @ 13:12 |
Wij hebben hier geen binnenblad en ook nooit problemen, het lood gewoon min. 3 cm. inwerken. | |
_VoiD_ | woensdag 4 januari 2012 @ 14:28 |
Wil wel even nuanceren over dat het naar binnen door MOET lopen. Als je een steense muur hebt (jij dus betyar?) dan kan het geeneens ![]() Waar je dan wel voor moet zorgen is een steen die nauwelijks vocht opneemt (betonsteen of goed geimpregneerd) en kneiterharde voegen. Dan heb je geen problemen. Deze zaken zijn bijna nooit helemaal te garanderen, dus vandaar dat de beste oplossing is om het wel door te zetten naar het binnenblad als deze aanwezig is. En bij steense muren dus zorgen voor bovenstaande twee punten. | |
betyar | woensdag 4 januari 2012 @ 14:30 |
![]() | |
blomke | woensdag 4 januari 2012 @ 16:41 |
Dat is duidelijke uitleg. Ons huis is van 1915 met kalkzandmortel gemetseld en gevoegd. | |
_VoiD_ | woensdag 4 januari 2012 @ 17:03 |
meh, kalkmortel is doorgaans wat zachter dan een cementmortel ![]() | |
blomke | woensdag 4 januari 2012 @ 17:06 |
En kalkmortel is wat flexibeler en zachter zodat een muur wat meer meebeweegt? | |
_VoiD_ | woensdag 4 januari 2012 @ 17:12 |
Klopt helemaal ![]() | |
betyar | woensdag 4 januari 2012 @ 19:20 |
Hier ook, met een gemetselde fundering. ![]() ![]() Edit, het voegwerk is later gerenoveerd met keihard voegsel. | |
error_404 | woensdag 4 januari 2012 @ 23:37 |
Geen problemen gekregen door de harde voegen en het werken van de oude gevel? | |
Idanue | donderdag 5 januari 2012 @ 01:57 |
Daarom ook altijd 1:4 en niet 1:3 anders kunnen de voegen er nog wel eens uit komen zetten of de stenen scheuren. Goed vol, stevig aandrukken en niet te snel laten drogen kom je een heel eind mee. Wat betreft het lood: Geen cement maar altijd de voeg kitten, lood is zacht dus dan kan je er op wachten dat het cement er weer uit komt. ![]() | |
blomke | donderdag 5 januari 2012 @ 08:42 |
Nu volg ik het even niet meer.......de voegen moeten met mensgsel zand/cement 4:1 gevoegd worden......de voeg moet gekit worden? Welke middel is het nou? En welke kit gebruik je dan? | |
Idanue | donderdag 5 januari 2012 @ 10:24 |
Ik bedoel dus de voeg waar het lood in zit altijd kitten, de rest met cement. Gebruik zelf siliconenkit van Kelfort. | |
blomke | donderdag 5 januari 2012 @ 10:27 |
Geweldig bedankt!! Is die Kelfort kit er ook in grijs? | |
exlurker | donderdag 5 januari 2012 @ 10:34 |
Door gebluste kalk en siliconenkit kan lood worden aangetast.Maar bij gebruik van deze kit moet dat niet gebeuren volgens de fabrikant http://static.nbd-online.(...)-verlijmende-kit.pdf | |
dubbelo2 | donderdag 5 januari 2012 @ 19:45 |
Volgens de fabrikant van Rudson is hun kit "Lekkage" ook geschikt. Ik heb ze een mail gestuurd en heb als antwoord: "Inderdaad moet deze herstelling mogelijk zijn met de lekkage kit, de lekkage kit is op butyl basis en dus zuurvrij. Deze kit is sterker (hechting, trekweerstand) dan andere kitten en dus veel bestendiger in weer en wind, wel enigszins begrensd in voegbreedte tot 7 à 8 mm." Op hun site maken ze ook melding van andere middelen bv de kitten BOUW, SEAL en FIX , SCHEUR: wellicht zijn die ook geschikt. Op die vraag heb ik nog geen antwoord. Daarnaast vond ik ook de kit: Zwaluw joint fix voegreparatiemortel (tube). Ik heb de fabrikant het probleem voorgelegd, maar nog geen antwoord gekregen. | |
dubbelo2 | donderdag 5 januari 2012 @ 20:21 |
Welke siliconenkit van Kelfort (ze hebben verschillende sorten)? | |
blomke | donderdag 5 januari 2012 @ 20:37 |
Lijkt ook een goede oplossing, ben benieuwd naar hun reactie. | |
betyar | vrijdag 6 januari 2012 @ 10:07 |
Nee. Geen problemen. | |
dubbelo2 | vrijdag 6 januari 2012 @ 15:25 |
Volgens Rubson is voor deze klus hun product " lekkage" het beste alternatief, Dus beter als BOUW. Seal & Fix bestaat niet meer. Van Zwaluw heb ik nog geen bericht. De KR8 kit is inderdaad ook heel geschikt, maar helaas: hier binnen een straal van 25 km niet te verkrijgen. en de fabrikant adviseert mij om, voor zover mogelijk, het poreuze materiaal vooraf te impregneren met LT prefix (2 componenten) en het lood schoon te maken met LT cleaner. |