abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:14:44 #1
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_106366334
Sindskort valt een enorme felle ster mij op, deze is soms als enige ster al zichtbaar wanneer de lucht er achter nog niet verduisterd is. Gisteren toen ik om 17.30u in de tuin stond zag ik de maan en Jupiter in ZZO-richting, en in ZWW-richting, vlak aan de horizon, weer die felle ster, die nog groter en feller dan Jupiter leek.
Tot zover ik weet is Jupiter het felste object aan de hemel maar deze ster leek nog feller.

Om 01.00u afgelopen nacht zat ik weer te kijken. Jupiter en de maan bevonden zich toen in ZWW-richting, er waren toen 2 andere sterren die mij opvielen. Precies in het zuiden een grote felle ster, die heel sterk 'flikkert', en een variatie aan kleuren uit lijkt te stralen. En in ZOO-richting een geel/oranje ster, die als enige een opvallend andere kleur had dan alle andere sterren.

Beetje knullig beschreven misschien maar ik ben ook maar een leek. Misschien dat iemand dit bekend voorkomt?
It's okay to be white
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:18:30 #2
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_106366522
Planeet X
pi_106366808
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:14 schreef Chokeme het volgende:
Sindskort valt een enorme felle ster mij op, deze is soms als enige ster al zichtbaar wanneer de lucht er achter nog niet verduisterd is. Gisteren toen ik om 17.30u in de tuin stond zag ik de maan en Jupiter in ZZO-richting, en in ZWW-richting, vlak aan de horizon, weer die felle ster, die nog groter en feller dan Jupiter leek.
Tot zover ik weet is Jupiter het felste object aan de hemel maar deze ster leek nog feller.
Venus.
quote:
Om 01.00u afgelopen nacht zat ik weer te kijken. Jupiter en de maan bevonden zich toen in ZWW-richting, er waren toen 2 andere sterren die mij opvielen. Precies in het zuiden een grote felle ster, die heel sterk 'flikkert', en een variatie aan kleuren uit lijkt te stralen.
Was het linksboven Orion? Dan was het Betelgeuse.
quote:
En in ZOO-richting een geel/oranje ster, die als enige een opvallend andere kleur had dan alle andere sterren.
Mars.
pi_106366853
Leuke tip: check Stellarium; geweldig programma. :)
pi_106366870
Mocht je een smartphone hebben dan kan je google skymaps downloaden. Daarmee kan je traceren welke sterren het zijn :).

Ik weet het niet maar wellicht ben je hier al mee geholpen.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:31:50 #6
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_106367065
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_106373320
Sirius links onder van Orion
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_106379329
"Precies in het zuiden een grote felle ster, die heel sterk 'flikkert"

Klinkt als Sirius. Die staat er op bekent te flikkeren vanwege zijn helderheid en lage stand.
pi_106380924
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:41 schreef Westsidee het volgende:
"Precies in het zuiden een grote felle ster, die heel sterk 'flikkert"

Klinkt als Sirius. Die staat er op bekent te flikkeren vanwege zijn helderheid en lage stand.
Jep, en als je er zeker van wil zijn dat het Sirius is, moet je een stuk naar rechts kijken. Als je dan drie sterren op rij ziet (de riem van Orion) en die lijn dan kunt doortrekken naar die ster, dan is het Sirius.
pi_106382495
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:41 schreef Westsidee het volgende:
"Precies in het zuiden een grote felle ster, die heel sterk 'flikkert"

Klinkt als Sirius. Die staat er op bekent te flikkeren vanwege zijn helderheid en lage stand.
Er staan meer sterren laag aan de hemel...
maar je wilt eigenlijk zeggen

Alle sterren scintilleren ("fonkelen"), niet alleen Sirius.
Bij een ster als Sirius valt het veel meer op omdat die zo helder is, en ook omdat Sirius zeker in deze tijd van het jaar vrij laag aan de hemel staat. Daarmee wordt ook de verklaring duidelijk: het licht van de ster reist door de dampkring, en wel met een langere weg naarmate de ster lager staat. De dampkring bestaat uit "bellen" lucht die allemaal een iets andere temperatuur hebben en in voortdurende beweging zijn.Het licht van de ster bereikt ons oog daardoor langs een telkens iets andere weg door de dampkring. Daardoor lijkt het sterbeeld voortdurend heen en weer te springen (scintilleren). Ook kunnen die luchtbellen als prisma's werken, en zo de verschillende kleuren produceren die
een scintillerende heldere ster kan vertonen. Bij de meeste sterren zie je dat niet omdat hun licht niet helder genoeg is om de kleurgevoelige elementen van het netvlies te activeren


Alles over sterrenkunde
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:59:54 #11
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_106392076
Thanks mensen, duidelijke info.
Dus ik heb op één dag Venus, Mars en Jupiter gezien :)
Die 'felle ster' zou ik zo niet durven zeggen welke dat dan was. Volgens mij stond hij inderdaad op gelijke hoogte als de riem van Orion, dus waarschijnlijk Sirius. Volgende keer even beter opletten.
It's okay to be white
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:03:10 #12
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_106392170
Kan het zijn dat Jupiter niet altijd zijn maximale helderheid bereikt? Venus leek echt feller.

[ Bericht 6% gewijzigd door Chokeme op 04-01-2012 14:05:22 ]
It's okay to be white
  woensdag 4 januari 2012 @ 14:59:03 #13
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106396652
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 13:03 schreef Chokeme het volgende:
Kan het zijn dat Jupiter niet altijd zijn maximale helderheid bereikt? Venus leek echt feller.
gisteravond stond jupiter rechtsonder de maan, best wel cool.

als je een android telefoon hebt kan ik je verder nog google sky maps aanraden, super handige plattegrond van de lucht. Je kunt zo zien welke ster welke is.

gisteren geleerd welk sterrenbeeld orion is :')
pi_106423891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 13:03 schreef Chokeme het volgende:
Kan het zijn dat Jupiter niet altijd zijn maximale helderheid bereikt? Venus leek echt feller.
Jupiter zal z'n heldeheid houden zoals ie nu is.Als je meent dat ie in helderheid fluctueert
dan zal er waarshijnlijk dunne bewolking voobnij getrokken zijn.

Aan het begin van de avond schittert de heldere planeet Venus aan de zuidwestelijke hemel
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_106428150
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 13:03 schreef Chokeme het volgende:
Kan het zijn dat Jupiter niet altijd zijn maximale helderheid bereikt? Venus leek echt feller.
Venus is ook helderder dan Jupiter.
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:34:27 #16
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_106440837
Yes, ik was even in de war, dacht dat ik op wiki had gelezen dat Jupiter het felste object na de maan was.
quote:
Vanaf de Aarde is Jupiter vaak met het blote oog zichtbaar als een heldere "ster" die niet flikkert. Na de zon, de maan en Venus is Jupiter het helderste object aan de hemel. Alleen als Jupiter ten opzichte van de aarde achter de zon staat is waarneming niet mogelijk.
Niet dus :)
It's okay to be white
  donderdag 5 januari 2012 @ 18:32:08 #17
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_106448757
Ik vroeg mij al af wat nu dat lichtpuntje was de afgelopen 2 dagen. Venus dus.
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')