abonnement Unibet Coolblue
pi_106322399

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de interactieve tour op de website van Ubuntu zelf.

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop (op het moment nog voor 11.04 Natty).

Hulp en documentatie
Dit topic :9
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes


Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's


Standaard Applicaties
In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: Shotwell
E-mail: Thunderbird
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: LibreOffice

Sofware center
Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager. De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center (USC). Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic! Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze. Bijvoorbeeld:

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP, darktable
MSN: emesene, amsn
Videobewerken: Pitivi

Heb je na een zoektocht in het USC niet gevonden wat je zocht? Je kunt ook extra software in het software center krijgen door zogeheten PPA's toe te voegen; software kanalen die door andere partijen worden beheerd. !! Let wel op !! Software vanuit deze kanalen is niet gecontroleerd door de Ubuntu community. Vraag het hier anders even, als je niet zeker bent. Een aardige manier om extra bronnen toe te voegen is via Ubuntu Tweak

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_106322476
Mogelijkheid om de Unity balk ook onder of boven te plaatsen zou ik wel fijn vinden.
  maandag 2 januari 2012 @ 20:20:55 #3
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_106325869
Ik volg deze nog wel, maar gebruik al even geen ubuntu meer :@.
  maandag 2 januari 2012 @ 20:29:31 #4
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106326533
quote:
10s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:20 schreef PiRANiA het volgende:
Ik volg deze nog wel, maar gebruik al even geen ubuntu meer :@.
-O-
  maandag 2 januari 2012 @ 20:30:37 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_106326604
quote:
7s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:29 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
-O-
Sorry :@. Zit nu op Fedora en dat bevalt erg goed.

Mogelijk ga ik OpenSolaris nog een keer proberen vanwege ZFS, met FUSE schijnt dat toch niet optimaal te draaien (niet gek als je een filesystem in userspace draait).
  maandag 2 januari 2012 @ 20:51:05 #6
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106327654
Ik kijk zelf ook steeds rond naar andere distros, en dat ZFS lijkt mij ook wel wat.

En toch ga ik mijn Natty installatie upgraden naar Oneiric. Als ik distro switch ga ik voor een rolling release, ik vind het ineens upgraden van het hele systeem eigenlijk veel te ingrijpend. Je hebt toch het risico dat je na een half uur upgraden ineens met een systeem zit waar je net niet blij mee bent. Maarja, nieuwe features zijn ook leuk en een schone install na een fuck up is een kwartiertje werk.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 04:09:29 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_106343180
Ik hou het op Mint 12 voor mijn laptop, en Debian 6 voor mijn server.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 3 januari 2012 @ 09:02:34 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106344302
quote:
7s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:51 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik kijk zelf ook steeds rond naar andere distros, en dat ZFS lijkt mij ook wel wat.

En toch ga ik mijn Natty installatie upgraden naar Oneiric. Als ik distro switch ga ik voor een rolling release, ik vind het ineens upgraden van het hele systeem eigenlijk veel te ingrijpend. Je hebt toch het risico dat je na een half uur upgraden ineens met een systeem zit waar je net niet blij mee bent. Maarja, nieuwe features zijn ook leuk en een schone install na een fuck up is een kwartiertje werk.
Daarom installeer ik ook altijd opnieuw en doe ik geen upgrade.
Kwestie van eenmalig een goede indeling van je schijven maken ;)

En inderdaad... binnen 15, 20 minuten heb ik een werkend systeem (maar moet dan wel nog wat post-install scriptjes draaien om alles te krijgen zoals ik het wil hebben ;) )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  dinsdag 3 januari 2012 @ 10:46:13 #9
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106346173
Ik heb Ubuntu vooral omdat ik me weinig in mijn PC wil verdiepen, en dus ook geen andere OS-en in huis, en al helemaal geen OS-en waarbij ik een virusscanner moet instaleren en actueel moet houden. Ik gebruik daarom alleen LTS versies van Ubuntu. Steeds upgraden is mijn hobby niet. Het moet draaien. Punt.

Dus mijn eerste kennismaking met Unity zal over enkele maanden volgen (al was het maar om daarna Gnome in te stellen :-) ). Met de nieuwe LTS versie. Het is tot nu toe een beetje aan mij voorbij gegaan.

Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_106347460
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef droom_econoom8 het volgende:

Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
Het ziet er ook heel gelikt uit. Als je van eyecandy houdt en geen veeleisende gebruiker bent werkt het heel prima. Maar de hele workflow als je meerdere vensters open hebt staan is gewoon veel omslachtiger geworden en dat is irritant.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 11:42:45 #11
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106347751
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Enfin, ik zit hier daarom redelijk onbevangen in. Unity ziet er op plaatjes niet slecht uit. Wat is het probleem van Unity precies?
Buiten wat KomtTijd zegt...

Het is een omslag dus wennen. Het is allemaal net even anders (zo niet compleet ;-)). Daarnaast zijn we gewend op bepaalde plekken bepaalde instellingen te vinden en die bestaan niet meer. Waardoor je moet zoeken naar hoe het nu wel moet en -te- vaak is dan het antwoord 'kan niet'. Veel van de compiz opties werken gewoon niet meer of bijten met de huidige setup (ie. de kubus bijvoorbeeld).

12.04 zal hopelijk weer een stuk beter worden dan 11.10. En een hoop dingetjes terugbrengen of beter maken.

Wat ik erg leuk vind om te zien is de complete integratie van youtube in een lens met directe afspeelmogelijkheid in VLC. http://www.omgubuntu.co.u(...)free-video-playback/
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:25:30 #12
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106375372
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:42 schreef wdn het volgende:

[..]

Buiten wat KomtTijd zegt...

Het is een omslag dus wennen. Het is allemaal net even anders (zo niet compleet ;-)). Daarnaast zijn we gewend op bepaalde plekken bepaalde instellingen te vinden en die bestaan niet meer. Waardoor je moet zoeken naar hoe het nu wel moet en -te- vaak is dan het antwoord 'kan niet'. Veel van de compiz opties werken gewoon niet meer of bijten met de huidige setup (ie. de kubus bijvoorbeeld).

12.04 zal hopelijk weer een stuk beter worden dan 11.10. En een hoop dingetjes terugbrengen of beter maken.

Wat ik erg leuk vind om te zien is de complete integratie van youtube in een lens met directe afspeelmogelijkheid in VLC. http://www.omgubuntu.co.u(...)free-video-playback/
Dat klinkt alsof het een leuk concept is, maar nog niet uitontwikkeld....

Ik hoop dat dat bij de LTS beter wordt!
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:26:11 #13
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106375406
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het ziet er ook heel gelikt uit. Als je van eyecandy houdt en geen veeleisende gebruiker bent werkt het heel prima. Maar de hele workflow als je meerdere vensters open hebt staan is gewoon veel omslachtiger geworden en dat is irritant.
Heb je (kort) enkele voorbeelden van zo'n "workflow", dan kan ik me er misschien iets bji voorstellen :)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_106375731
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:26 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Heb je (kort) enkele voorbeelden van zo'n "workflow", dan kan ik me er misschien iets bji voorstellen :)
Vroeger: muis naar juiste knop in vensterbalk, aanklikken, klaar.
Unity: muis naar links, wachten tot de balk verschijnt, juiste icoontje opzoeken, dit icoontje dubbelklikken, kijken welke thumbnail nou precies welk document is, deze aanklikken en klaar.
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:59:25 #15
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106387352
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Vroeger: muis naar juiste knop in vensterbalk, aanklikken, klaar.
Unity: muis naar links, wachten tot de balk verschijnt, juiste icoontje opzoeken, dit icoontje dubbelklikken, kijken welke thumbnail nou precies welk document is, deze aanklikken en klaar.
En kun je dat niet instellen?
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  woensdag 4 januari 2012 @ 10:02:29 #16
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106387393
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:59 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

En kun je dat niet instellen?
Gedeeltelijk.

Ik heb de balk altijd open staan dus ik hoef niet te zoeken. Maar de default is: automatisch weg uit scherm indien geen focus (wat ik vreselijk irritant vind trouwens ;) )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:13:30 #17
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106388924
De balk gaat weg als er een window overheen gaat, toch? Zo gaat het bij mij en ik heb niets gewijzigd.
heitieh
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:31:35 #18
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106389461
Mijn unity balk is permanent in zicht behalve bij het afspelen van een video.
En ja, dat heb ik zelf ingesteld.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:35:13 #19
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106389549
quote:
Canonical will be showing off an ‘exclusive Ubuntu concept design’ at next weeks (10th – 13th January) Consumer Electronics Show (CES).

And, tantalisingly, we’ve been told that the top secret design is ‘so awesome’ that ‘it might just surprise a lot of people in the industry.‘
CES

Canonical, in their mini CES announcement, don’t give much away. They simple state that they will be showing off the “…latest in Desktop, Cloud and demonstrations on Ubuntu One, plus an exclusive Ubuntu concept design which will be announced during the show.“
http://www.omgubuntu.co.u(...)-design-at-ces-2012/
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_106389677
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:31 schreef wdn het volgende:
Mijn unity balk is permanent in zicht behalve bij het afspelen van een video.
En ja, dat heb ik zelf ingesteld.
Daar heb ik heul geen ruimte voor op mijn scherm. Browser + chat past precies naast elkaar.
quote:
Ik ben benieuwd! :D
pi_106390447
quote:
And, tantalisingly, we’ve been told that the top secret design is ‘so awesome’ that ‘it might just surprise a lot of people in the industry.‘
Dat zeiden ze ook van Unity...
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:23:35 #22
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106390993
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:31 schreef wdn het volgende:
Mijn unity balk is permanent in zicht behalve bij het afspelen van een video.
En ja, dat heb ik zelf ingesteld.
Als je dat zo kunt instellen: Klasse.

Voor een HTPC: Ik vraag me af of Unity met zijn balk niet gewoon handiger is dan XBMC omdat je geen functionaliteit verliest ten opzichte van een normale computer.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:33:29 #23
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106429057
Hmm.. Ik wil mijn 11.04 upgraden naar 11.10, maar hij zegt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade:
E:Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages.

 This can be caused by:
 * Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
 * Running the current pre-release version of Ubuntu
 * Unofficial software packages not provided by Ubuntu

If none of this applies, then please report this bug using the command 'ubuntu-bug update-manager' in a terminal.
Ik vermoed dat het door de Gnome3 ppa komt, maar ik wil die eigenlijk niet in zijn geheel purgen... Dat heb ik namelijk al eens eerder geprobeerd en toen zat ik met een onwerkbaar Unity (blijkbaar interfereert die PPA nogal en overschrijft hij wat belangrijke unity onderdelen).
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:51:09 #24
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106429377
Ja, dat zal gnome3 ppa zijn. Lijkt me de meest logische kandidaat.
Beste is toch echt alle PPA's te verwijderen van je systeem voor je upgrade.

Ikzelf ben niet zo van het upgraden en doe altijd een volledige herinstallatie ;)

Maar waarom nu nog naar 11.10 overgaan? Dan zou ik eerder wachten op de LTS (12.04).

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:04 schreef Toryu het volgende:

[..]

Dat zeiden ze ook van Unity...
Microsoft leaves CES, Ubuntu enters.

:+
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  donderdag 5 januari 2012 @ 10:28:04 #25
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106430294
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:51 schreef wdn het volgende:
Ja, dat zal gnome3 ppa zijn. Lijkt me de meest logische kandidaat.
Beste is toch echt alle PPA's te verwijderen van je systeem voor je upgrade.

Ikzelf ben niet zo van het upgraden en doe altijd een volledige herinstallatie ;)

Maar waarom nu nog naar 11.10 overgaan? Dan zou ik eerder wachten op de LTS (12.04).

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.

Ik weet dat ik ook een verse install kan doen, maar er staat nog iets van 2TB aan belangrijke data op deze bak en tot ik die veilig heb gesteld wil ik niet gaan formatteren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')