nee, ik moest niet nuchter zijn.quote:Op maandag 2 januari 2012 16:24 schreef error_404 het volgende:
Los van dat overgeven gebeurd zoiets vaker. Moest je nuchter zijn voor het prikken?
wat bedoel je dat kan niet fysiek zijn?quote:Op maandag 2 januari 2012 16:29 schreef zatoichi het volgende:
Bij twee buisjes bloed? Dat kan niet fysiek zijn lijkt me... Wat zeiden ze op de plek waar ze bloed afnamen?
Zwangere vrouwen moeten er wel 7 afgeven en ik moet er maandelijks vanwege diabetes een stuk of vier... Zou wel kut zijn als je dat dan zou hebben...
De oorzaak, het is zo weinig bloed wat ze aftappen dat het daar niet aan kan liggen. Het gevolg is wel fysiekquote:Op maandag 2 januari 2012 16:33 schreef fespo het volgende:
[..]
wat bedoel je dat kan niet fysiek zijn?
wat ze precies zeiden weet ik niet meer. Ik was aardig van mijn pad.
er kwamen wat extra zusters bij en die vroegen o.a. of ik dit vaker heb gehad, of ik bang ben voor naalden e.d.
maar ze gaven me wel een beetje het gevoel alsof dit niet normaal is
ik kon het al niet vertellen toen ik wakker werd.quote:
geen idee.quote:Op maandag 2 januari 2012 16:47 schreef dotKoen het volgende:
Gewoon een vasovagale collaps. Komt toch wel door angst, pijn, of het zien van bloed. Je kunt het een beetje voorkomen door liggend geprikt te worden.
Vraag me overigens wel af wat je HA wil laten bepalen bij 2 bobbels achter je tepel. Prolactine ofzo?
oke als jij het zegtquote:Op maandag 2 januari 2012 17:19 schreef summer2bird het volgende:
Ik val meestal flauw bij het bloedprikken.
En dat overgeven, ja, als ik flauw val ben ik of ervoor of erna extreem misselijk.
Dus je gaat echt niet dood hoor
niemand.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:23 schreef CyberJesus het volgende:
Volgens mij ben je gewoon een jankerd, maar wie ben ik.
dat zei de zuster idd ook.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:01 schreef Goddelijker het volgende:
Volgende keer liggend laten prikken en zorgen dat diegene die prikt vertelt wat hij/zij doet, zodat dingen niet onverwachts gebeuren.
Waarom precies die volgorde?quote:Op maandag 2 januari 2012 23:14 schreef clumsy_clown het volgende:
Jonge mannen, liefst met een tattoo ergens, leg ik op de operatiekamer éérst aan de monitoring, daarna pas een infuus erin. Dit gebeurt zo vaak dat geen enkele verpleegkundige ervan op hoort te kijken.
Dan kun je zijn hartslag/bloeddruk/saturatie goed in de gaten houden als hij wegvalt.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:19 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Waarom precies die volgorde?
(En krijg je het infuus niet al veel eerder erin)
Ah zo.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:20 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Dan kun je zijn hartslag/bloeddruk/saturatie goed in de gaten houden als hij wegvalt.
Meer bloed in de hersenen, met best is dan om ook nog de benen een stukje omhoog te leggen.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:22 schreef summer2bird het volgende:
Ikzelf val 9 van de 10 keer flauw na, tijdens of voor het bloedprikken.
En een extreem misselijk gevoel, dat hoort erbij.
Wist niet eens dat er ook een mogelijkheid is om te gaan liggen tijdens bloedprikken.
Maar waarom is er dan een kleinere kans op flauwvallen eigenlijk?
Dat trekt vaak vanzelf wel weer bij bij jongeren, maar je hoort aan de hartslag of er een collaps aankomt, nog voordat hij 'ik geloof dat ik niet lekker word' mompelt.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:20 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Dan kun je zijn hartslag/bloeddruk/saturatie goed in de gaten houden als hij wegvalt.
Hoe dan precies? Ben ik wel benieuwd na, aangezien ik een half jaar bezig ben met een medische studie.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 00:07 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Dat trekt vaak vanzelf wel weer bij bij jongeren, maar je hoort aan de hartslag of er een collaps aankomt, nog voordat hij 'ik geloof dat ik niet lekker word' mompelt.
Patiënt wordt bradycard, daarna hypotensief. Maar die bradycardie hoor je dus.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:18 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Hoe dan precies? Ben ik wel benieuwd na, aangezien ik een half jaar bezig ben met een medische studie.
Meestal wel. Soms worden ze trouwens alleen hypotensief door verminderde perifere weerstand en juist tachycard.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:23 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Patiënt wordt bradycard, daarna hypotensief. Maar die bradycardie hoor je dus.
Klopt, de oudjes. Maar die worden niet zo vaak vagaal in vergelijking met jongeren.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:32 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Meestal wel. Soms worden ze trouwens alleen hypotensief door verminderde perifere weerstand en juist tachycard.
Ah. Eigenlijk logisch.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:23 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Patiënt wordt bradycard, daarna hypotensief. Maar die bradycardie hoor je dus.
Ik ben zelf ook een diabeetquote:Op maandag 2 januari 2012 16:40 schreef zatoichi het volgende:
[..]
De oorzaak, het is zo weinig bloed wat ze aftappen dat het daar niet aan kan liggen. Het gevolg is wel fysiek
Het lijkt me ook niet normaal, anders zouden ze er van tevoren even waarschuwen...
Zelfs dan is het onwaarschijnlijk dat je flauwvalt door de hoeveelheid bloed die er wordt afgenomen. Er vanuit gaande dat er gemiddeld 4 ml bloed in een buisje gaat is er hooguit 64 ml afgenomen. Zulke hoeveelheden kun je prima missen zonder er daadwerkelijk last van te ondervinden.quote:
Bij ons is dat voor zover ik weet een standaard procedure: eerst aan de monitor, dan pas het infuus er in. Leuk is ook dat zoveel mensen aangeven het "helemaal niet spannend" te vinden. Nee joh.... Je hartslag en tensie zijn altijd zo hoog.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:14 schreef clumsy_clown het volgende:
Jonge mannen, liefst met een tattoo ergens, leg ik op de operatiekamer éérst aan de monitoring, daarna pas een infuus erin. Dit gebeurt zo vaak dat geen enkele verpleegkundige ervan op hoort te kijken.
Nah ik wilde gewoon een tough boy proberen te zijn in dit topic.quote:Op zondag 18 augustus 2013 14:55 schreef Winterglow het volgende:
[..]
Zelfs dan is het onwaarschijnlijk dat je flauwvalt door de hoeveelheid bloed die er wordt afgenomen. Er vanuit gaande dat er gemiddeld 4 ml bloed in een buisje gaat is er hooguit 64 ml afgenomen. Zulke hoeveelheden kun je prima missen zonder er daadwerkelijk last van te ondervinden.
Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd waarvoor je in hemelsnaam 16 buisjes bloed af moest laten nemen. Voor een redelijk uitgebreid pakket waar een groot gedeelte aan hematologie- en chemie in zit ben je over het algemeen niet meer kwijt dan een buis of 8.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |