Nieuw jaar nieuwe klacht. Ik ben mij er van bewust dat dit een ouderwetse 'mensen die...' klacht is, maar dat is gewoon weer in de mode in 2012.
Het valt mij op dat steeds minder mensen een horloge dragen. De rede is mij onduidelijk. Collega's vragen mij regelmatig hoe laat het is, of welke datum het is. Ik, als drager van een fraai Seiko-horloge, kan snel en adequaat vertellen welke tijd het is en welke datum het is. Dit vind ik handig, ik zou er niet aan moeten denken dat ik niet zou kunnen zien hoe laat het is of welke datum het is. Andere mensen zeggen dat ze liever hun telefoon als klok gebruiken. Dat is een mogelijkheid, maar het werkt veel omslachtiger. Je moet de telefoon eerst uit je zak halen, je moet de screensaver eraf halen en dan kan je pas de tijd of de datum zien. Dat is veel meer werk dan even op je horloge kijken. Daarom kiezen mensen er toch voor om het aan mij te vragen, omdat ik de tijd sneller paraat heb dan zijzelf. Ook is een horloge een mooi instrument dat fraai staat om je pols. Voor ¤50 heb je al een horloge dat jaren meegaat en je zal bijstaan als een trouwe vriend. Met een horloge ben je tevens een stukje mannelijker.
Het volgende stukje van Dick Masterson bekrachtigt mijn relaas:
Do you know why men wear watches? It’s because there’s a limited amount of time in the day and men need to know how much of it there is so they can efficiently allocate their man ass kicking for the day. Women don’t wear watches; they wear bracelets. Women wearing bracelets is like dropping a bus of retarded kids off in front of a taffy pulling machine. They can just stare for hours and never get bored.
A watch says, ‘Get up and go! Move your man ass and take care of your fucking man business!’ That’s why 60 minutes uses a ticking watch for its theme song. ‘Important shit is going down and we’re about to talk about it in a fucking fastidious manner, so get the fuck ready,’ says a ticking watch. A bracelet says, ‘You’re most likely ugly, but look at how much money you’re worth!’ What a joke.
Klacht: mensen zonder horloge...
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.