Is het belangrijk dat ik dat doe?
Zo ja, ben ik daar te laat mee?
En wat zijn de risico's en hoeveel worden die verminderd door vaccinatie?
Uiteraard mijd ik vieze restaurantjes, drinkwater en ijsklontjes in drankjes.
-edit: Uiterst domme spelfout ge-edit op verzoek.-
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-07-2002 18:47]
quote:dus jij laat het aan de wetgeving over om je wel of niet veilig te stellen voor een hele erg ziekte???
Op zondag 14 juli 2002 21:40 schreef delapoko het volgende:
Je bent niet verplicht om je te vaccineren als je naar Turkije gaat. Het is alleen een aanbeveling. Ik ga al jaren naar Turkije, heb nooit problemen mee gehad.
Alles verder dan Italie, halen dat spuitje...ksot geen drol en hoewel de kans klein is...het is GEEN griepje, het is een zeer ernstige leveraandoening...neem geen risico!!! je neukt op vakantie toch ook met een condoom????
quote:Ik ben vorige week geweest, zonder vaccinatie. Ik heb ook uitgezocht of vaccineren nodig is en het wordt aangeraden vanaf een verblijf van 3 maanden.
Je bent niet verplicht om je te vaccineren als je naar Turkije gaat. Het is alleen een aanbeveling. Ik ga al jaren naar Turkije, heb nooit problemen mee gehad.
quote:Same here
Niemand die ik ken doet dat voor Turkije..
quote:Kost geen drol? Dat zou ik niet willen beweren. Uit mijn blote hoofd was het 3 jaar geleden bijna 100 piek en de booster shot 6 maanden later ook weer. Das een dure drol. Maar je hebt gelijk dat het wel de moeite waard is. Gezondheid kost wat.
Op zondag 14 juli 2002 21:43 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
dus jij laat het aan de wetgeving over om je wel of niet veilig te stellen voor een hele erg ziekte???
Alles verder dan Italie, halen dat spuitje...ksot geen drol en hoewel de kans klein is...het is GEEN griepje, het is een zeer ernstige leveraandoening...neem geen risico!!! je neukt op vakantie toch ook met een condoom????
* Lucille moet binnenkort nog een afspraak maken voor buiktyphus. Die is alweer 3 jaar oud, net 2 maanden te oud.
quote:Nou ja, het kost je 40 euro voor de spuit en 20 euro om 'm te laten zetten bij de dokter (GGD doet 't niet).
Op zondag 14 juli 2002 21:43 schreef DaBuzzzzz het volgende:
dus jij laat het aan de wetgeving over om je wel of niet veilig te stellen voor een hele erg ziekte???Alles verder dan Italie, halen dat spuitje...ksot geen drol en hoewel de kans klein is...het is GEEN griepje, het is een zeer ernstige leveraandoening...neem geen risico!!! je neukt op vakantie toch ook met een condoom????
En ik lees net dat je het alleen via uitwerpselen kan krijgen en dat je er een paar weken wat ziek van bent.
Als ik de reakties hier zo lees denk ik dat ik me er niet druk over hoef te maken (deed ik al niet).
't Enige is dat m'n vrienden wel allemaal een spuit hebben laten zetten en zich er erg druk om maken.
sites met info over hepatitis
Bovendien, als je toch ziek wordt (van iets anders, of iets breekt) loop je de kans dat je de MRSA bacterie hebt opgelopen omdat je in een (buitenlands)ziekenhuis bent opgenomen geweest.
Dit is wel belangrijk om te melden als je weer in een nederlands ziekenhuis bent voor verdere behandeling.
quote:Nou ja, 2x in Israel geweest, maar nooit iets over gehoord.
Op zondag 14 juli 2002 21:43 schreef DaBuzzzzz het volgende:Alles verder dan Italie, halen dat spuitje...
quote:beetje slordig hoor Bazyx...
Op zondag 14 juli 2002 21:36 schreef Bazyx het volgende:
Uiteraard mijdt ik vieze restaurantjes, drinkwater en ijsklontjes in drankjes.
Overigens zou ik ze voor de zekerheid gewoon maar halen.
quote:wahahahaha mijdt wahahaha
mijdt
::edit
damn Highlander was me voor
quote:Het was al ge-edit hoor.
Op dinsdag 16 juli 2002 18:47 schreef HighLander het volgende:
beetje slordig hoor Bazyx...Overigens zou ik ze voor de zekerheid gewoon maar halen.
Ik ga er trouwens geen meer halen. Ik vind het te duur, overbodig en te laat. .
quote:Ik heb het gehoord van vrienden, en op TV. En het staat als reisadvies op de site van GGD en reisorganisaties.
Op dinsdag 16 juli 2002 18:50 schreef Tinkepink het volgende:
Ik wist niet eens dat je je voor Turkije moest inenten......
Regelmatig naar Turkije geweest, maar nooit een prikje gehaald. Waar halen jullie de info vandaan dat je een vaccinatie moet halen?
Verder is Turkije een prachtig land met over het algemeen leuke en gastvrije mensen, have fun !
Het gaat er niet zo zeer om wat andere denken maar wat JIJ denkt dat je moet doen.
Als jij het wel verantwoord vindt terwijl het wel degelijk wordt aangeraden dan doe je het in jouw ogen toch goed?
Opmerkingen als te duur zijn belachelijk want stel dat je ziek wordt had jij dan achteraf die 100-150 piek niet graag willen betalen?
En natuurlijk eet je niet in vieze tentjes en drink je je fris uit flesjes met rietje, neem je geen ijsklontjes.
Maar houdt er rekening mee dat ook de beste restaurants daar sla serveren en deze gewoon in leidingwater wassen. Lekker een meloen die zwaar aanvoelt op de markt kopen. Zal wel lekker sappig zijn. Ja natuurlijk daar spuiten ze ook leidingwater in zodat ze goed verkopen.
Kortom ga jij nog met gerust hart op vakantie? Of denk je toch wel es, hm zou dit wel kunnen?
Ik ga dit jaar ook weer op vakantie en leg daar steeds behoorlijk bedrag voor neer maar ik zal nooit maar dan ook nooit bezuinigen op mijn eigen gezondheid.
[Dit bericht is gewijzigd door Bazyx op 27-07-2002 02:48]
quote:Want je bent nu in Turkije?
Op vrijdag 26 juli 2002 12:25 schreef Bazyx het volgende:
Update: Tot nu toe heb ik nergens last van..
Een vriendin van mij is nu op rondreis in Turkije, ook in het binnenland, en ze maakt het nog steeds prima, zonder inentingen
Belangrijk is om heel goed te letten op wat je eet, en indien mogelijk de tijd nemen om te acclimatiseren.
De inentingen kosten bij de GGD 91 euries, inclusief intake gesprek. Elders kunnen andere prijzen gelden. Soms vergoedt het ziekenfonds (gedeeltelijk) de inentingen.
[Dit bericht is gewijzigd door gifkikker op 08-06-2003 15:49]
quote:Vorig jaar ben ik naar Turkije geweest (ook Kusadasi). Die vaccinatie werd inderdaad aangeraden.. en mn ouders vonden het toch wel een goed idee om dat ff te doen.. mja, of het echt nodig is weet ik niet. Volgens mij kan je makkelijk zonder vaccinatie gaan hoor
Ik ga aanstaande vrijdag een week op vakantie naar Turkije (Kusadasi). Er wordt aanbevolen om je te vaccineren voor Hepatitis A.Is het belangrijk dat ik dat doe?
Zo ja, ben ik daar te laat mee?
En wat zijn de risico's en hoeveel worden die verminderd door vaccinatie?Uiteraard mijd ik vieze restaurantjes, drinkwater en ijsklontjes in drankjes.
-edit: Uiterst domme spelfout ge-edit op verzoek.-
Dus het geld is niet echt een reden voor mij om het niet te doen. Tis meer luiheid dat ik het niet wil doen.
Maar aan de andere kant denk ik wel zow, dat stel je wordt ziek heel je vakantie verkloot is. Das toch wel een vervelende gedachte.
Kweet niet, ik slaap er nog een nachtje over denk ik.
Dit itt tot mijn gevaccineerde vrienden die zonder uitzondering ziek geworden zijn.
Want er is een reclame van op TV geweest en zelfs op het journaal geweest dat je voor een reis naar Turkije ingeent moet worden hè
En het inenten: altijd verstandig om te doen. Of het echt nodig is? Ben al 3 keer naar Turkije geweest (laatste keer net 3 weken geleden, net een week terug) en geen van keren me hiervoor laten inenten en ook nergens last van gehad. Me voor een vakantie naar Egypte wel in laten inenten. Paar dagen niet lekker geweest voordat ik weg ging maar tijdens de vakantie nergens last van gehad
quote:Vijf anderen. En ze hebben allemaal wel iets gehad, buikkrampen, diarree en koorts vooral. De ene een avondje, de ander een paar dagen...
Op vrijdag 20 juni 2003 11:05 schreef Neilza het volgende:
Is dat een grap? Alle vrienden van jou die zich hebben ingeent zijn ziek geworden en jij niet? Hoeveel gingen er mee dan??
Er waren er wel een paar die vrij kort voor de reis zijn ingeent, ik denk dat ze daardoor wel een verminderde weerstand hadden.
"Hepatitis A (besmettelijke geelzucht)
Ziekte die kan worden overgedragen via besmet voedsel en drinkwater:
Hepatitis A is een ontsteking van de lever die veroorzaakt wordt door een virus dat wordt overgedragen door met ontlasting besmet voedsel en drinkwater. De ziekte kan enkele weken duren en veroorzaakt bij oudere kinderen en volwassenen geelzucht. In veel landen is de kans op het oplopen van de ziekte groot. Daarom wordt bescherming bij bezoek aan veel (sub)tropische landen en een aantal landen in Oost-Europa aanbevolen. Een serie van vaccinaties geeft bescherming gedurende 10 jaar. Bij kleine kinderen verloopt de infectie vaak ongemerkt. "
Een groot deel van de mensen wordt sowieso wel een paar dagen ziek van het eten en drinken in andere landen. Denk niet echt dat het gerelateerd is het wel of niet halen van die vaccinatie. Daarnaast als je m 2x haalt ben je daarna voor 10 jaar beschermd en kan je dus 10 jaar gaan en staan waar je wilt zonder je daar zorgen over te hoeven maken.
Ik heb m zelf ook gehaald, wel voor een ander land, maar ff een prikje en beetje pijnlijke arm en het is weer voorbij.
quote:Heb je een periode van je leven in Turkije gewoond? Dan is het namelijk waarschijnlijk dat je hepatitis A al lang achter de rug hebt, het is er nagenoeg endemisch. Voor hepatitis B zit Turkije in een iets lagere risico-groep.
Ik kom al 33 jaar in Turkije, en heb ook nooit last gehad, maar heb onlangs op advies van mijn *turkse* huisarts toch maar vaccinaties gehaald. Eerst een kortdurende hemoglobuline shot en nu onlangs via de GGD een A-B cocktail.
Dat het niks kost is niet waar, normaal ben je voor alleen hepatitis A al €25 per prik kwijt. Voor de cocktail €55 per prik.
quote:Kijk, en daar zit ik ook niet op te wachten: om ziek of grieperig te worden ten gevolge van die inentingen. Zeker niet vanwege mijn werk als postbode, waarbij alles binnen een vastgestelde tijd moet worden gedaan.
En het inenten: altijd verstandig om te doen. Of het echt nodig is? Ben al 3 keer naar Turkije geweest (laatste keer net 3 weken geleden, net een week terug) en geen van keren me hiervoor laten inenten en ook nergens last van gehad. Me voor een vakantie naar Egypte wel in laten inenten. Paar dagen niet lekker geweest voordat ik weg ging maar tijdens de vakantie nergens last van gehad
En trouwens, als je je al voor Egypte hebt ingeënt, is het vrij logisch dat je je voor Turkije niet nog eens laat inenten: als het goed is, zijn je inentingen dan nog geldig. Dat is een groot voordeel. Zie het als een investering.
Als je particulier bent, vergoedt de verzekering het deels, en ben je gewoon verzekerd, dan krijg je alles terug, MITS, je aanvullend bent verzekerd.
En, ook met die inentingen kan je nog ziek worden, het verkleint alleen de kans op ziek te worden.
Dus waarom zou je het dan niet doen als je alles terugkrijgt
(wij waren trouwens 219 ¤uro kwijt, 2 x DTP en 3 x Hepatitis A, alles teruggehad)
quote:Hepatities A is 9 jaar geldig en DTP 15 jaar, die hoefde ik dan ook niet te halen, is nog 4 jaar geldig
Op dinsdag 24 juni 2003 08:33 schreef gifkikker het volgende:En trouwens, als je je al voor Egypte hebt ingeënt, is het vrij logisch dat je je voor Turkije niet nog eens laat inenten: als het goed is, zijn je inentingen dan nog geldig. Dat is een groot voordeel. Zie het als een investering.
Alvast bedankt
quote:Als je naar de site van de GGD gaat kun je daar de GGD in jouw omgeving opzoeken. Bij die van mij (regio stedendriehoek) staat een prijslijst dus ik neem aan voor de rest ook.
Op dinsdag 24 juni 2003 19:42 schreef Kresh het volgende:
Ik ga over een week of 5 ook voor 11 dagen richting Turkije. Zit erg te twijfelen of ik nu die prikjes moet gaan halen. Kleine moeite opzich, maar ben nogal laksen weet ook niet of ik het vergoed krijg..
Anyway:
- kun je simpelweg een afspraak maken bij de ggd en krijg je dan meteen die prikken of moet je daarvoor nog een keer terugkomen?
- wat kost het op dit moment om bij de ggd de vaccinaties voor Hepatitis A en DTP te halen?Alvast bedankt
En ja, je kunt makkelijk een afspraak maken. Voor een vaccinatie voor korte duur kun je meteen een prik krijgen op de dag van de afspraak en klaar. Voor een vaccinatie van langere duur (bijv. 10 jaar) moet je na een bepaalde periode terugkomen voor een 2e vaccinatie.
quote:Voor 't geval dat deze post over Turkije gaat: Bull shit. In Turkije komt zo goed als GEEN criminaliteit voor. En nee, ik ben niet van Turkse afkomst. De mensen zijn in Turkije heel anders dan de Turkse mensen hier, werkelijk compleet 50% anders. Ga er eens heen zou ik zeggen, dan post je wel wat anders. Als je je fiets kwijt zou raken, dan zouden ze je nog opzoeken om 'em terug te brengen is mijn ervaring namelijk.
Op dinsdag 24 juni 2003 20:46 schreef NightH4wk het volgende:
Zet je fiets wel goed op slot.
Gaat 't niet over Turkije, dan heb ik niets gezegt
quote:Thanx
Op dinsdag 24 juni 2003 20:46 schreef dutchdevil het volgende:[..]
Als je naar de site van de GGD gaat kun je daar de GGD in jouw omgeving opzoeken. Bij die van mij (regio stedendriehoek) staat een prijslijst dus ik neem aan voor de rest ook.
En ja, je kunt makkelijk een afspraak maken. Voor een vaccinatie voor korte duur kun je meteen een prik krijgen op de dag van de afspraak en klaar. Voor een vaccinatie van langere duur (bijv. 10 jaar) moet je na een bepaalde periode terugkomen voor een 2e vaccinatie.
Totaal dus meer dan 125 euro. Hoop centjes...
Maar ja, gezonde vakantie (en daarna) is ook wel wat waard...
Nog maar ff nachtje over slapen
[Dit bericht is gewijzigd door martijntie op 20-07-2003 12:05]
Ben wel degelijk in aanraking gekomen met slecht voedsel en dergelijke, dus een ongelukje zit in een klein hoekje en de moeite die je moet doen om het te voorkomen staat niet in verhouding.
Fijne vakantie!
quote:niet moet worden, ze raden het alleen aan
Op vrijdag 20 juni 2003 11:05 schreef Neilza het volgende:
Is dat een grap? Alle vrienden van jou die zich hebben ingeent zijn ziek geworden en jij niet? Hoeveel gingen er mee dan??Want er is een reclame van op TV geweest en zelfs op het journaal geweest dat je voor een reis naar Turkije ingeent moet worden hè
overigens verpest je je vakantie er niet zozeer mee als je ziek wordt, want dat duurt plus minus 6 weken...dus ben je allang weer terug
16,50 euro consultkosten
17 euro DTP
46,50 Hepatitus A
t zal allemaal wel, maar ik snap niet dat ik van iedereen hoor dat het vershcillende prijzen zijn. Bij ons kon het alleen maar de GGD en een vriendin kon bij de huisarts en die was voor de Hepatitus A spuit maar 25 euro kwijt Ach ja zolang de verzekering betaald, vind ik het best!!
Als je ten tijde van de enting minder weerstand hebt is de kans aanwezig dat je er ziek van wordt.
je krijgt spijt als je straks ziek bent en je hebt bewust niet voor de inentingen gekozen...
Ik heb me wel laten inenten (hoefde dit jaar nog net geen DTP te halen ) omdat het gewoon een hoop ellende kan besparen. veel mensen vinden dit onzin maar je zult er maar eens goed ziek van worden ookal is de kans klein als je je aan de regeltjes houdt (geen kraamwater drinken e.d.)
Bij de GGD vertelde ze dat ze het eigenlijk verplicht willen stellen maar omdat Turkije niet moeilijk doet bij binnenkomst van het land is dit dus niet haalbaar.
Oja, mocht je hier binnen een paar weken na terugkomst ineens in het ziekenhuis belanden, dan wordt je zogenaamd afgesloten van de buitenwereld om eventuele meegenomen ziektes niet de kans te geven zich verder te verspreiden.
Met vooruitzicht alleen al trekt me over de streep deze prikjes te halen.
Nu maar hopen dat ik de komende weken niets raars krijg en in het ziekenhuis kom...
wij vertrekken de 13e ... dus ik weet niet of het nog wel zin heeft ...
quote:Je kunt ook een kort-durende injectie krijgen. Hemoglobuline of zo, die kan ook kort voor vertrek worden gegeven.
Op maandag 4 augustus 2003 11:55 schreef realist_ik het volgende:
hoeveel tijd moet er trouwens tussen zitten?
tussen de inenting en het verblijf zeg maar...wij vertrekken de 13e ... dus ik weet niet of het nog wel zin heeft ...
quote:ok, bedankt.
Op maandag 4 augustus 2003 15:43 schreef HiZ het volgende:[..]
Je kunt ook een kort-durende injectie krijgen. Hemoglobuline of zo, die kan ook kort voor vertrek worden gegeven.
quote:Juist in de toeristengebieden is het water van twijfelachtige kwaliteit.
Op maandag 4 augustus 2003 16:18 schreef Dezz het volgende:
Geen vaccinatie gedaan, vind het een beetje onzin voor Turkije. Of het moet zijn dat je een heel eind buiten de toeristengebieden gaat
quote:en heb je het dan over het zwemwater of drinkwater?
Op dinsdag 5 augustus 2003 15:23 schreef HiZ het volgende:[..]
Juist in de toeristengebieden is het water van twijfelachtige kwaliteit.
quote:daarom vroeg ik ook of hij toevallig het zwemwater bedoelde ...
Op dinsdag 5 augustus 2003 15:59 schreef Dezz het volgende:
Oplossing: koop flesjes water
drinken doe ik nergens van de kraan ... alleen in NL ...
quote:Het zwemwater is super zuiver (tenminste van de zee wel waar ik zat een stukje buiten Bodrum in Yaliciflik
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:07 schreef realist_ik het volgende:[..]
daarom vroeg ik ook of hij toevallig het zwemwater bedoelde ...
drinken doe ik nergens van de kraan ... alleen in NL ...
quote:Nou ja zeer ernstig.... Hep. A is niet zo heel ernstig hoor ik heb het ook gehad gaat vanzelf weer over. Je mag een tijdje geen alcohol drinken en vette dingen enzo. Je kunt aan je urine zien en je huidskleur dat het over is. Wanneer je het hebt ben je namelijk wat geel en je urine is erg donker lijkt op bloed. Maar d'r zijn zat ergere dingen dan Hepatitis A..
Op zondag 14 juli 2002 21:43 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
dus jij laat het aan de wetgeving over om je wel of niet veilig te stellen voor een hele erg ziekte???
als haar niks kan overkomen, is het voor mij al lang goed ....
geen spuit halen dus ...
dus enkel opletten dat ik geen bedorven voedsel naar binnen werk, geen ijs eten enzo ... geen ijsblokjes in de drank ... en dat papiertje niet kwijtraken ....
dat zal wel lukken denk ik zo ...
Wij gaan over twee weken naar Gumbet en we laten ons mooi wel inenten. Want ik heb geen zin om ziek te worden. Natuurlijk heb je een grote kans dat 't goed gaat, maar ik heb geen zin om risico's te lopen. Hep A zelf zal misschien niet al te heftig zijn als 't om symptomen gaat, maar ik heb geen zin in een beschadigde lever of erger (ME). En aangezien de verzekering de boel toch vergoed waarom niet. Wij zijn toch wel van plan om vaker op vakantie te gaan de komende paar jaar en dan hebben we deze shots iig gehad...
[Dit bericht is gewijzigd door Ni3L50L op 12-08-2003 14:20]
moet namelijk volgende week en heb geen idee wat het kost..
Groetjes..
quote:Niet bij iedereen. Ligt eraan welk pakket je hebt.
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:46 schreef juliette het volgende:
en trouwens de entingen worden door het ziekenfonds volledig vergoed dus waarom niet?????
Ik heb het nagevraagd en helaasquote:Op maandag 19 april 2004 18:02 schreef Liejannuh het volgende:
Vaak wel. Moet je even in je verzekeringsvoorwaarden kijken of bellen met je verzekering. Het hangt bij Unive van je dekking af iig.
Je kan als eerste ff je huisarts bellen, wanneer die geen vaccinaties doet, ff naar de GGD. Hebben hun geen tijd, dan kan je op zaterdag ook op Schiphol(als je daar vandaan vliegt) je prikken halen.quote:Op maandag 12 juli 2004 19:14 schreef francia het volgende:
ik heb ook die prik nodig.. maar ik ga a.s. zaterdag weg..
kan ik nog een prik regelen? of ben ik te laat?
quote:
Travel clinic
Bij de KLM Travel Clinic kunt u terecht voor informatie, advies en voorzieningen die te maken hebben met reizen en gezondheid. Onze medewerkers kunnen u informeren over aanbevolen of verplichte vaccinaties en eventuele gezondheidsrisico’s in het land van bestemming. De KLM is er veel aan gelegen u op medisch gebied optimale service te bieden. Vandaar dat u bij de KLM Travel Clinic zonder afspraak terecht kunt voor persoonlijk medisch advies, vaccinaties en een breed assortiment reisartikelen zoals klamboes, muggenmelk, travel- en eerste-hulpkits.
Telefonisch is de KLM Travel Clinic 24 uur per dag bereikbaar voor advies en informatie over reizen en gezondheid. Binnen Nederland kunt u de KLM Travel Clinic bereiken op telefoonnummer 0900 109 10 96 (0,80 euro per minuut). Reizigers kunnen ook langskomen op een van de vier vestigingen.
Airport Travel Clinic, Schiphol-Oost
gebouw 133
Openingstijden: iedere werkdag van 09.00 tot 15.30 uur, op woensdag van 09.00 tot 20.00 uur.
Tot eind augustus op donderdag geopend van 09.00 tot 20.00 uur .
Airport Travel Clinic, Schiphol-Centrum
Vertrekhal 2 (boven balierij 16)
Openingstijden: iedere werkdag van 09.00 tot 15.30 uur
Iedere zaterdag vanaf 8 mei tot en met augustus van 9.00 – 15.30 uur
KLM Travel Clinic, Den Haag
Hofweg 9 (tegenover het Binnenhof)
Openingstijden: iedere werkdag van 09.00 tot 15.30 uur
KLM Travel Clinic, Hilversum
Oude Torenstraat 47/49 (naast het hoofdpostkantoor)
Openingstijden: iedere werkdag van 09.00 tot 12.00 uur
Ook op donderdagavond van 18:00 tot 21:00 uur
Zelfs van wcbezoek kun je hepatitis A krijgen...quote:Op zondag 4 juli 2004 23:20 schreef dutchdevil het volgende:
Gisteren teruggekomen uit Turkije na 15 dagen. 1 dag een beetje last gehad van m'n maag en m'n vriend ook maar dat was snel over. Van tevoren geen inentingen gehaald. Moet er wel bij zeggen dat ik in een 5 sterren hotel heb gezeten en verder alleen in Bodrum in een Nederlands cafe een frikandel speciaal heb gegeten. Als je in een minder hotel zit of je wilt ook buiten het hotel eten is het zeker aan te raden om inentingen te halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |