abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114837703
Wat een goede actie weer, en wat blijft het jammer dat het zo nodig is -O-

Heb je andere updates hierboven met veel plezier bekeken, er zitten zóveel ontzettend toffe, mooie, lieve en grappige foto's tussen, wauw! O+ Wat heb je toch een prachtig stel zo alles bij elkaar :*
pi_114847017
Fijne update van je voormalige opvangers!
Ondanks dat Tony ziek is geworden, hoop dat hij snel opknapt.
Is hij ziek geworden van heimwee, of door met andere beestjes/voedsel/omgeving in aanraking gekomen?

Je huidige stel, wat gaat dat toch weer flitsend, en hoe mams die andere twee r even bij adopteert alsof het haar eigen zijn. Heerlijk om te zien.
En dan met z'n 5en rondom een gootsteen :D
Hoop dat ze allemaal gauw een nieuw plekje krijgen, en dat er ergens in een schuur voor Ruby een plekje te vinden zal zijn, met veel muisjes en vooral rust voor haar!

Vervelend verhaal zo bij de Mac, en dan die hangjeugd, volgens mij zou ik bij zoiets enorm mezelf in moeten houden om te voorkomen dat het escaleert in een lesje opvoeding van dat soort 'tuig', en dus eigenlijk ze tegen zouden werken.
Maar hoe mensen het in hun hoofd ook krijgen om een beestje daar te dumpen?

Ik ben best erg, meeste dierenleed verhalen lees ik niet op het nieuws, ik word daar altijd zo verdrietig/boos/ kwaad/ gefrustreerd en weet ik wat allemaal van...
Zo ook weer bij dit verhaal..
Té triest gewoon!

Daarom ben ik zo blij dat er mensen zoals jullie (en ook de andere opvang-blikopeners hier met hun verhalen/foto's) zijn, om te zien dat het goed komt.
Zou graag willen dat ik het kon, maar ten eerste geen ruimte, ten tweede geen tijd met onregelmatigheid en dan ten derde een vriend die het niet ziet zitten... En dan maar niet te spreken over het feit dat ik dan binnen no time een huis vol katten zal hebben, omdat ik er geen afscheid van kan/wil nemen!

Dus dan maar lurken, duimen en de succesverhalen van hier lezen!
En natuurlijk mijn geldelijke bijdragen doen her en der, dierenvoer kopen bij het tuincentrum en in de daarvoor bestemde bak deponeren, of zoals ik van het weekend heb gedaan, mijn bestelling bij Zooplus gedaan via Scheldekat zodat daar ook een kleine bijdrage weer naartoe gaat!
pi_114847627
Oh wow wat is Ruby tof _O_ gewoon even 2 kittens erbij nemen, wat mooi! O+
Goed ook voor de meisjes, toch nog "echte" moederliefde krijgen O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_114856609
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 14:37 schreef BlueEyes het volgende:
Fijne update van je voormalige opvangers!
Ondanks dat Tony ziek is geworden, hoop dat hij snel opknapt.
Is hij ziek geworden van heimwee, of door met andere beestjes/voedsel/omgeving in aanraking gekomen?
De symptomen die zijn baasje beschreef klinken als Herpes (een niesziekte virus wat oa op de ogen slaat), daar leek hij als kitten ook last van gehad te hebben. Het kan zijn dat dat door stress is opgeflakkerd.

quote:
Je huidige stel, wat gaat dat toch weer flitsend, en hoe mams die andere twee r even bij adopteert alsof het haar eigen zijn. Heerlijk om te zien.
Ik vind Ruby echt zo lief met de kittens, ik geniet er wel van om ook eens een mamapoes erbij te hebben.

quote:
of zoals ik van het weekend heb gedaan, mijn bestelling bij Zooplus gedaan via Scheldekat zodat daar ook een kleine bijdrage weer naartoe gaat!
Ja bedankt ^O^ We hebben onlangs 76 euro gekregen van Zooplus. Is toch weer mooi meegenomen.
Hopelijk is het volgende keer nog ietsje meer omdat steeds meer mensen weten dat ze ons gratis kunnen steunen wanneer ze iets gaan kopen bij Zooplus. Altijd even via de zooplusbanner op www.scheldekat.nl naar die website gaan als je er iets wilt kopen :Y

Marleen heeft gisteren weer twee kittens gevangen bij de McDonalds in Goes (27 km verderop), een lapje en een roodwitte. Ook heeft ze nog drie kittens en een moederpoes gezien, wat betekent dat er daar nog minstens 6 katten lopen te zwerven, eerst dus 10 stuks. Dit gaat dus nog een aantal avondjes kosten.

Vanmiddag is Marleen gemaild door mensen in Schore (35 km verderop) dat er bij hen in de buurt kittens op straat zwerven, de Dierenbescherming kon niets doen zeiden ze, die hebben doodleuk naar ons doorverwezen. Er heeft zich een nieuw gastgezin aangemeld, hopelijk wil die deze kittens al hebben want alle andere gezinnen zitten vol.
Zo dadelijk dus de deur uit naar Schore.

Ik had nog een paar foto's en filmpjes;

of Lava lekker ligt vraag ik me niet af, hij heeft zowat een uur zo gelegen dus dat zal wel. Wat ik me wel afvroeg toen ik Feline zo aantrof was of ze nu toch eens een lekker slokje gedronken heeft bij Ruby;

Fera (voor), Coral en Feline;

Lava en Coral "helpen" met dweilen;

Carmine ziet er heel schattig uit, maar hij is wel een héél fel verdediger van zijn speelgoed. Dramaqueen Coral vindt z'n broertje maar eng uit de hoek komen;

pi_114857041
Whahaha, ik draai dat laatste filmpje om de link te pakken en Carmine zit met grote ogen naast de geluidsboxen, te kijken naar wat voor vervaarlijke kat er zo gromt :D
pi_114862470
Superactie weer van jullie..!!

Mooie update weer.
En oooh wat is Ruby O+ een supermama, ze adopteerd er ook nog even F&F bij O+ O+
Ik bestel regelmatig/bestveel bij Zooplus, ik ga vanaf nu via jullie banner bestellen, jullie verdienen het zo.
pi_115091565
Bedankt Mangalie.

We zijn maandag gaan vangen in Schore, heel de buurt wist dat die kittens er liepen en we kregen best wat hulp. We werden ontvangen door de meldster en twee buren. De buurvrouw vertelde dat ze zelf een witte ongecastreerde kater had. In het nestje zwerfkittens zat een wit katertje, wij hebben uitgelegd dat hij dus waarschijnlijk de vader is van de kittens maar daar wilde ze niet van horen, dat was de verantwoordelijkheid van de eigenaren van de poes. Het is een zwerfpoes, die heeft geen eigenaren, dus afschuiven klopt dan niet. Ander buren vertelden ons dat ze al langer proberen die kater gecastreerd te krijgen, maar ze zeggen steeds dat het niet mag van hun geloof. Ik neem vanavond een aantal papieren met fatwa's mee waaruit blijkt dat castreren van katten niet haram is.

We hebben de kooi opgezet en zijn gaan wachten op het stoepje ertegenover achter een geparkeerde auto. Het huis daarachter was van een gezin met jonge kinderen en die twee jongetjes vonden het allemaal erg spannend. Ze vertelden dat ze elke avond vanuit hun slaapkamerraam keken of de kittens uit de bosjes kwamen. Ze brachten ons een blikje kattenvoer voor de katjes. De kleinste bood aan zijn schepnet te halen zodat hij kon helpen :D Net voordat hij naar binnen ging kwam er al een katje op de kooi af. We vingen die avond met een bench waarvan we het deurtje dichttrokken via een touwtje. Terwijl we wachtten tot het kitten ver genoeg de bench ingelopen was hád het kleine jongetje het niet meer, ik hoorde hem steeds fluisteren dat we aan het touwtje moesten trekken.

We hebben een wit katertje en een blacktabby met wit poesje gevangen. De buurvrouw met de witte kater kwam vragen of ze het witte kleintje ook mocht hebben maar dat hebben we uit haar hoofd gepraat. Er liep nog een kitten waarvoor we vanavond teruggaan, de meldster zou zorgen dat het kitten elke dag voer kreeg op de vangplek.
De kittens zijn naar het gastgezin gegaan waar ze samen zitten met Mora en Mara, de zwarte moeder met het tortietabby kitten wat achterna gezeten werd door die mensen waar ik begin juli over heb geschreven. Moederpoes Mora heeft zich over de kittens ontfermd en Mara is heel blij dat ze nu speelkameraadjes heeft.

Bij de McDonalds is nog een rood katertje gevangen van 8 of 9 weken oud.

Ruby is de kittens deze week serieus gaan spenen. Ze gaat het grootste deel van de tijd apart liggen, wanneer haar melkpakketten vol zijn gaat ze naar de kittens toe en meldt ze dat ze mogen drinken. Wanneer ze er genoeg van heeft loopt ze gewoon weg. De kittens lopen er dan achteraan en proberen het nog één of twee keer maar leggen zich er dan bij neer dat het klaar is. Het gaat allemaal heel soepel.
De rode jongens hadden het hiervoor meestal veel te druk om uitgebreid te kroelen, ik merk nu ook dat de kittens veel meer zin krijgen om met ons mensen te knuffelen nu mama iets minder beschikbaar is. Of misschien is het de goede invloed van knuffelbeestjes Fera en Feline, wie weet.

Carmine ging woensdag verhuizen. Ook al was hij bijna 11 weken, het was toch wel even slikken voor ons, We hebben nog nooit eerder een moederpoes in huis gehad dus ook nooit eerder een kitten bij zijn mama hoeven weghalen. En dan net Carmine die zo graag melk drinkt. Gelukkig was Ruby hem dus goed van zich aan het losweken.

Nog even snel wat laatste groepsfoto's gemaakt;

Met Lava op het kleedje wat hij meekreeg naar zin nieuwe huis;

O+ O+ O+

We hebben dinsdagavond nog het hele huis afgezocht naar Carmine's favoriete balletje (ik had er maar eentje van) en knispermuis. Ik snapte er niks van want ik had hem er 's middags nog mee zien spelen. Uiteindelijk bleek hij zijn kostbaarste bezittingen samen opgeborgen te hebben onder een boek wat van het dressoir gevallen was en al een week oid achter het krabpaaltje lag. Toen Duncan dat boek oppakte kwam Carmine gelijk kijken wat er met zijn spullen ging gebeuren. Die gingen dus in zijn verhuispakket.

In zijn nieuwe huis is hij in de woonkamer neergezet en hij ging gelijk de boel verkennen. Daar had hij het heel druk mee maar hij speelde af en toe ook even met de dochter des huizes;

Op een gegeven moment waren we hem kwijt maar we hoorden hem wel roepen. Het kwam vanaf het dressoir maar hij zat er niet onder. Ik heb al vaker meegemaakt dat kittens via de achterkant in laadjes wisten te kruipen dus toen hebben we maar in de lades gekeken en ja hoor, daar zat hij;

De al aanwezige kat Mickey lag eerst nietsvermoedend te slapen op de bank. Toen ze wakker werd ging ze kijken, Carmine gelijk eropaf met z'n staartje in de lucht om te neuzen. Mickey schrok er behoorlijk van en ging grommen, Carmine liet zich niet kennen en ging stoer terug doen. Mickey besloot daarop maar even naar de keuken te gaan.

Ik heb al e-mail gehad dat het prima gaat, Carmine heeft het hele huis al verkend, nog wat tukjes gedaan in een lade van het dressoir, een nieuwe bergplaats voor zijn speelgoed ingericht onder de kast, kortom, hij is al behoorlijk thuis. Mickey is over de eerste schrik heen. Carmine gaat verder onder de naan Mouse.

De andere kittens en Ruby lijken Carmine niet te missen.

Van Feline en Fera heb ik even niet zoveel foto's want ze hebben helaas een entreactie gekregen en zien er niet zo netjes uit. Fera heeft een beetje een nat oogje en Feline heeft echt prutoogjes en een snotneusje gekregen. Met veel zalven is het gelukkig al een stuk verbeterd.
Ze zijn verder gelukkig miet hangerig maar goed actief.

Fera ligt hier niet in de houdgreep, ze ligt gewoon graag zo met haar buikje omhoog.

Zuslief was haar zachtjes aan het wassen;

Fera en Lava;

Coral en Lava zoeken steeds meer toenadering tot Ernesto en Flynn.

Lava en Ernesto;

Coral ging steeds een beetje dichter bij Flynn in de buurt liggen;

Tevreden katje;

Fera;

Nog meer Coral;

Lava heeft gisteren weer bezoek gehad van zijn toekomstige baasjes, hij gaat daar Guus heten.
Vorige keer dat ze hier waren was het heel warm en waren de kittens behoorlijk rustig, dus het was wel leuk voor ze om nu het verschil te kunnen zien. Fera en Feline zaten toen vooral onder de bank maar nu speelde Fera lekker mee en zat Feline ook steeds in de buurt te kijken.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:29:26 #158
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_115092399
Geweldige foto's en filmpjes weer O+
En die voetjes O+ O+ O+
En die combi's grote en kleine kat O+

Fijn dat Carmine/Mouse zich al zo thuis voelt in het nieuwe huis *O*
Wanneer vertrekt Lava?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_115092885
Lava's blijft nog ongeveer 3 weken omdat zijn nieuwe baasjes eerst op vakantie gaan.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:23:03 #160
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_115094439
Die foto's. O+

Ik moest het woord 'entreactie' echt een paar keer lezen voordat ik snapte wat er stond. :P "Entre-actie? Wat is dat nou weer? :?"
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
pi_115095010
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:23 schreef teirnon het volgende:
Die foto's. O+

Ik moest het woord 'entreactie' echt een paar keer lezen voordat ik snapte wat er stond. :P "Entre-actie? Wat is dat nou weer? :?"
Haha, die had ik nog nooit zo gelezen. Ik heb in mijn kerstpakket ooit eens 'voetengel' gekregen. Leek me een hemels spulletje.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:30:28 #162
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_115096844
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:38 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Haha, die had ik nog nooit zo gelezen. Ik heb in mijn kerstpakket ooit eens 'voetengel' gekregen. Leek me een hemels spulletje.
Ik moest weer even goed lezen voordat ik het begreep. :P
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:33:13 #163
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_115096943
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 13:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Lava's blijft nog ongeveer 3 weken omdat zijn nieuwe baasjes eerst op vakantie gaan.
Owh fijn, dan zie ik nog wel wat foto's van Lava de komende weken hoop ik *O*
pi_115097600
Leuke foto's en fijn dat de kittens gevangen zijn ^O^ en Mouse voelt zich al helemaal thuis O+ Heeft Coral ook al een nieuw baasje?
pi_115097897
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:33 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Owh fijn, dan zie ik nog wel wat foto's van Lava de komende weken hoop ik *O*
Hopelijk daarna ook, de man van het stel maakt hele mooie foto's heb ik al gezien.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:58:34 #166
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_115097915
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:57 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Hopelijk daarna ook, de man van het stel maakt hele mooie foto's heb ik al gezien.
Dat zou tof zijn :Y *O*
pi_115097996
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:49 schreef Oognip het volgende:
Heeft Coral ook al een nieuw baasje?
Voor de rest hoor ik af en toe dat er voorzichtige interesse is maar die mensen hebben mij allemaal nog niet gebeld. Nee dus.
pi_115148681
Ruby heeft gisteren eventjes voor me geposeerd;

Maar niet te lang, want Lava had dorst. Ruby ging daar eventjes in mee, maar al snel ging ze bij mij bedelen om lekkere multivitamine pasta. Dat kreeg ze dan natuurlijk ook. Het is alweer een piepklein stapje vooruit dat ze zelf naar me toekomt.

De twee rode broers;

Gisteren zijn Marleen en ik weer gaan vangen in Schore. We hadden daar afgelopen maandag een wit katertje (Malo) en een blacktabby poesje met veel wit (Maeve) gevangen. Een laatste kitten en de moederpoes liepen er nog.
We waren wat vroeg in de avond gegaan omdat we hadden gehoord dat de katten altijd om 7 uur gevoerd werden. Groot nadeel was helaas wel dat de complete bevolking van Schore met een leeftijd onder de twaalf jaar nog op straat rondliep en niet weg kon blijven van wat we aan het doen waren, er kwamen af en toe complete hordes kinderen aanzetten. Wegsturen hielp telkens maar eventjes.

De moederpoes liep gewillig de kooi in maar dat schoot niet op, we moesten éérst het kitten vangen want dat laten we niet achter zonder moeder. Het kitten hadden we afgelopen maandag ook al even in de kooi gehad maar toen is het met grote schrik eruit gevlucht, dat had het duidelijk onthouden want het wilde er nu echt niet meer in. Het liep er maar omheen te drentelen en ging er zelfs tegenaan liggen slapen !

Moeder zat lekker in de kooi te eten en kitten zit ervoor.

Tot overmaat van ramp kwamen de eigenaren van de ongecastreerde witte kater ook nog opdagen, die mevrouw liep (in haar nachthemd !!) recht op de kooi af en er ging er pontificaal voor staan "om foto's te maken" . Moeder en kitten waren natuurlijk gelijk weg. Ze wilde nog niet weggaan ook, het kwam bijna tot een woordenwisseling maar uiteindelijk bleef ze nog lang in haar nachtkleding op de stoep staan terwijl ze vertelde hoe goed ze voor haar (vieze, magere, mottige) kater zorgde en dat hij verdrietig was dat we zijn kittens hadden weggehaald. Maar gelukkig (?!) waren er genoeg ongeholpen poesjes in het dorp waar hij wel nieuwe kittens zou kunnen maken |:(

Na een tijdje gingen we weer verder met vangen. Marleen besloot dat we het moesten proberen met een gewone reisbench met een touwtje aan de deur, daar liep het kitten onmiddelijk in :o
Moeder zat daarna ook binnen mum van tijd in de kooi, dus toen konden we huiswaarts, wel via Middelburg, onze dierenarts is altijd zo lief dat we katten 's avonds na het vangen mogen brengen. Moederpoes wordt gecastreerd en daarna gaan zij en haar kitten naar hetzelfde gastgezin als waar Malo en Maeve al zijn ondergebracht.
pi_115149805
Wat een tokkiemevrouw :@ Daar komen dus weer andere kittens van, want die laat haar kater dus niet castreren :N

Goed werk weer!
pi_115152653
Kun je zo'n mevrouw nou niet dwingen om haar kat te laten castreren eigenlijk? :@
♥ scars make us who we are ♥
pi_115157577
Jeetje wat een vreselijk wijf zeg :r zo doen jullie al het werk voor niks. Bah
pi_115165661
Mogelijk heb ik het gemist, maar wat gaat er nu gebeuren met Ruby? Wel weer naar buiten of proberen een gezinnetje te vinden?
pi_115168467
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 23:47 schreef Ansu het volgende:
Mogelijk heb ik het gemist, maar wat gaat er nu gebeuren met Ruby? Wel weer naar buiten of proberen een gezinnetje te vinden?
Terugzetten mocht niet meer omdat de mensen die haar de eerste weken hebben opgevangen vonden dat er al genoeg katten zijn teruggezet bij hen. We gaan mikken op een plekje als kat die binnen mag in huis maar verder haar eigen gangetje mag gaan, ze hoeft niet per sé als schuurpoes. Haar echt als huispoes te plaatsen vind ik nog niet kloppen naar de nieuwe eigenaren of naar Ruby, maar ze is hier nu zes weken en ze doet het eigenlijk best OK, wie weet wat er van komt als ze hier langer is of wanneer ze langere tijd bij iemand woont.
pi_115184652
Ik vind Ruby zo'n mooie meid O+ ik heb al een kat en een appartement dus dat wordt m niet, maar ooit, in de toekomst, als mijn kleintje overleden is, dan denk ik dat ik voor zo'n kat ga, want alle kittens en supersociale katten worden al zo snel geadopteerd, en deze mooie dames en heren hebben ook liefde nodig O+
♥ scars make us who we are ♥
  maandag 6 augustus 2012 @ 18:47:55 #175
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_115198376
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:04 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ruby heeft gisteren eventjes voor me geposeerd;

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Maar niet te lang, want Lava had dorst. Ruby ging daar eventjes in mee, maar al snel ging ze bij mij bedelen om lekkere multivitamine pasta. Dat kreeg ze dan natuurlijk ook. Het is alweer een piepklein stapje vooruit dat ze zelf naar me toekomt.

De twee rode broers;

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Gisteren zijn Marleen en ik weer gaan vangen in Schore. We hadden daar afgelopen maandag een wit katertje (Malo) en een blacktabby poesje met veel wit (Maeve) gevangen. Een laatste kitten en de moederpoes liepen er nog.
We waren wat vroeg in de avond gegaan omdat we hadden gehoord dat de katten altijd om 7 uur gevoerd werden. Groot nadeel was helaas wel dat de complete bevolking van Schore met een leeftijd onder de twaalf jaar nog op straat rondliep en niet weg kon blijven van wat we aan het doen waren, er kwamen af en toe complete hordes kinderen aanzetten. Wegsturen hielp telkens maar eventjes.

De moederpoes liep gewillig de kooi in maar dat schoot niet op, we moesten éérst het kitten vangen want dat laten we niet achter zonder moeder. Het kitten hadden we afgelopen maandag ook al even in de kooi gehad maar toen is het met grote schrik eruit gevlucht, dat had het duidelijk onthouden want het wilde er nu echt niet meer in. Het liep er maar omheen te drentelen en ging er zelfs tegenaan liggen slapen !

[ afbeelding ]
Moeder zat lekker in de kooi te eten en kitten zit ervoor.

Tot overmaat van ramp kwamen de eigenaren van de ongecastreerde witte kater ook nog opdagen, die mevrouw liep (in haar nachthemd !!) recht op de kooi af en er ging er pontificaal voor staan "om foto's te maken" . Moeder en kitten waren natuurlijk gelijk weg. Ze wilde nog niet weggaan ook, het kwam bijna tot een woordenwisseling maar uiteindelijk bleef ze nog lang in haar nachtkleding op de stoep staan terwijl ze vertelde hoe goed ze voor haar (vieze, magere, mottige) kater zorgde en dat hij verdrietig was dat we zijn kittens hadden weggehaald. Maar gelukkig (?!) waren er genoeg ongeholpen poesjes in het dorp waar hij wel nieuwe kittens zou kunnen maken |:(

Na een tijdje gingen we weer verder met vangen. Marleen besloot dat we het moesten proberen met een gewone reisbench met een touwtje aan de deur, daar liep het kitten onmiddelijk in :o
Moeder zat daarna ook binnen mum van tijd in de kooi, dus toen konden we huiswaarts, wel via Middelburg, onze dierenarts is altijd zo lief dat we katten 's avonds na het vangen mogen brengen. Moederpoes wordt gecastreerd en daarna gaan zij en haar kitten naar hetzelfde gastgezin als waar Malo en Maeve al zijn ondergebracht.
Jeetje, om moedeloos van te worden die mevrouw -O-

Maar jullie doen goed werk, dus niet écht moedeloos worden hoor :N ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')