abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111047740
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:48 schreef Ml-etje het volgende:
Wij kijken vanuit huis op de moestuin.

[ afbeelding ]

Huis staat rechts (je ziet net de regenpijp en witte muur) naast de moestuin dus wel 1,5 meter hoger en dan zit je vanuit het huis precies tegen het dak van een kas aan te kijken, dat weerhoudt ons van het plaatsen.
Er groeit iets op je paadje!
pi_111048589
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:49 schreef LieLie het volgende:

[..]

Er groeit iets op je paadje!
Dat was de framboos vorig jaar ;)
Die heb ik goed gesnoeid en moet hem even voorzien van een ring voor hij gaat bloeien, dat helpt vast.

Hij heeft nu ook vriendjes, een Japanse wijnbes, 2 kruisbessen, een blauwe bes en een aalbes plus 2 bramen (1 ervan stond er al).
Verder laat ik die kleine vakjes begroeien met aardbeien en kruipend spul.
En die paaltjes ben ik aan het ondoen van de losse verfstukken zodat ik ze in de witte kalk kan zetten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_111048971
Ik zal ook even een paar fotootjes maken.
pi_111049851

Leven in de pot basilicum

Sla

Peterselie

Bessenstruikje

Munt komt alweer
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:04:22 #180
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111057057
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:11 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat was de framboos vorig jaar ;)
Die heb ik goed gesnoeid en moet hem even voorzien van een ring voor hij gaat bloeien, dat helpt vast.
Tip: Als je van je framboos niet alles terugsnoeid dan leveren de ranken die je laat staan eerder dan de rest, zo verleng je dus je oogstperiode.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:44 schreef LieLie het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Leven in de pot basilicum
[ afbeelding ]

Sla
[ afbeelding ]

Peterselie
[ afbeelding ]

Bessenstruikje
[ afbeelding ]

Munt komt alweer
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, je bakken beginnen al goed vol te raken.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:23:11 #181
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111058263
Hoi allemaal :W

Ik heb een balkon (en een voortuin, maar daar komt elk weekend de stapjeugd langs dus daar durf ik niets eetbaars te zetten :+ ) waar ik iets op wil planten om te eten. Mijn deuren (er gaan er 2 naar het balkon toe) maken het net niet mogelijk om een vierkantemetertuin te plaatsen (of ik moet er een niet meer open kunnen doen) die zijn nu in de aanbieding bij de gamma. Nu zit ik te denken aan een kleinere versie, die ik bij de intratuin gezien heb. Met minder vakken dus.

Nu woon ik alleen dus om meteen 4 kroppen sla te planten lijkt me niet slim :P Zijn er dingen die je goed in 1 vakje kan zetten (bijvoorbeeld sla-bloemkool-wortel etc) en die ongeveer even snel klaar zijn? Is er een tabel waarin staat wat hoe lang duurt om te groeien? *G*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:38:52 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111059292
Je kan natuurlijk ook zelf wat maken met wat planken, zo moeilijk is het ook weer niet.

Als je nou iedere week een nieuw slaplantje poot dan heb je een paar weken later een goede aanvoer van sla. Ook is pluksla wel handig voor jou. Daarvan pak je gewoon de blaadjes die je nodig hebt en die groeien daarna weer aan. Ook snijbieten kun je daarvoor mooi gebruiken.

Pluksla:

Snijbiet:

Wortels en uien kun je uitstekend naast elkaar zetten, aangezien ze elkaars vijanden(aaltjes en vliegen) verjagen.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:46:51 #183
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111059960
Ik ben best handig maar ik denk dat het aan materiaal/tijd net zoveel gaat kosten (de vierkantemetertuin is nu 14.95 bij gamma namelijk :+ )
En die pluksla en snijbiet klinken goed :Y En dat met steeds een week later planten had ik ook al bedacht, tnx! *O*
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:48:41 #184
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111060083
Koop je er een en zaag je er een stuk vanaf :P
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:50:04 #185
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_111060198
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Tip: Als je van je framboos niet alles terugsnoeid dan leveren de ranken die je laat staan eerder dan de rest, zo verleng je dus je oogstperiode.

[..]

Dat is toch het verschil tussen zomerframbozen en herfstframbozen?
Zomerframbozen zijn afkomstig van de ranken die voor de winter zijn opgekomen en na de winter doorgroeien en eerder vrucht geven. Herfstframbozen zijn van ranken die na de winter zijn opgekomen en dus pas later de vrucht geven.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:59:07 #186
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111060891
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:48 schreef Erasmo het volgende:
Koop je er een en zaag je er een stuk vanaf :P
Kan ook nog *O*
Nee dat kan natuurlijk niet want dan is er geen zijkant meer _O-
Ik kijk eerst wel hoeveel zo'n kleine bij de intratuin kost :Y
  woensdag 2 mei 2012 @ 22:15:10 #187
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111061984
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:50 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Dat is toch het verschil tussen zomerframbozen en herfstframbozen?
Zomerframbozen zijn afkomstig van de ranken die voor de winter zijn opgekomen en na de winter doorgroeien en eerder vrucht geven. Herfstframbozen zijn van ranken die na de winter zijn opgekomen en dus pas later de vrucht geven.
Geen idee of het zo heet maar het werkt wel :P

quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:59 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Kan ook nog *O*
Nee dat kan natuurlijk niet want dan is er geen zijkant meer _O-
Ik kijk eerst wel hoeveel zo'n kleine bij de intratuin kost :Y
Je zaagt hem doormidden en hamert tegen de achterkant een stuk hout. Iedereen kan dat.
  woensdag 2 mei 2012 @ 22:19:24 #188
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111062254
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Geen idee of het zo heet maar het werkt wel :P

[..]

Je zaagt hem doormidden en hamert tegen de achterkant een stuk hout. Iedereen kan dat.
Ja tuurlijk, of je schuift hem in elkaar, het kan ook wel :Y Maar ik kijk toch eerst naar kant en klaar :P
pi_111062644
Of je hamert 4 planken van gewenste lengte tegen elkaar aan. Het is de vraag of dat goedkoper is.
Waarom kan je hem niet korter zagen? Toch van 2 evenwijdige zijden een stuk afzagen en eventueel een inkeping in maken?

Wat je ook kan doen, is bij de hema grijze boxen van 30 x 40 cm kopen (nog een paar gaten in zagen, nee boren). Op een rijtje op een bankje zetten (die verhoging is goed voor je rug).

[ Bericht 1% gewijzigd door Teslynd op 03-05-2012 02:19:42 ]
  woensdag 2 mei 2012 @ 22:26:41 #190
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111062737
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:25 schreef Teslynd het volgende:
Of je hamert 4 planken van gewenste lengte tegen elkaar aan. Het is de vraag of dat goedkoper is.
Waarom kan je hem niet korter zagen? Toch van 2 evenwijdige zijden een stuk afzagen en eventueel een inkeping in maken?

Wat je ook kan doen, is bij de hema grijze boxen van 30 x 40 cm kopen (nog een paar gaten in zagen). Op een rijtje op een bankje zetten (die verhoging is goed voor je rug).
Ja ik vraag me ook af of het wel goedkoper is :Y Bij de intratuin hadden ze ook een kleinere op poten (voor de rug idd beter), maar dat met die bakken is ook een idee! Gewoon worteldoek erin ofzo? Kan dat ook niet gewoon in klapkratten misschien?> *O*
pi_111071573
Nee, want klapkratten kunnen geen spanning opvangen. Ze zijn ook aan alle zijkanten opengewerkt, dus de kluit is in mum van tijd uitgedroogd. Bij de opbergboxen hoef je alleen spuigaten te boren. Wel gekleurde nemen, niet die volledig doorzichtige. Wortels willen in het donker.

Bij vullen met aarde een flinke rand vrijlaten, zodat de planten een schermrandje hebben. Balkons willen nogal eens tochtig zijn. Daar hebben planten een hekel aan, vooral als het aan de voet van de stom tocht.

[ Bericht 95% gewijzigd door Teslynd op 03-05-2012 02:24:17 ]
pi_111073251
In een zak kan ook: http://www.bacsac.nl/
pi_111074057
LieLie, waar koop jij die planken?
Ik ben nog op zoek naar een goedkoop adres.

Heb namelijk ook zoiets gemaakt, maar planken bij de gamma (hardhout). Dat moet goedkoper kunnen.

Bij mij staan de aardbeien ook flink in knop.
Spinazie en wortelen komen op.

En de iele prei plantjes waren door slakken aangevreten in de kas. grrr.
Volksvijand nummer 1 bij mij is de slak. Ik heb ook geen medelijden met ze. Ik probeer ze te verzamelen en gooi ze dan over de schutting de weg op. Als het er veel zijn dan verzamel ik ze in een bakje en zet ze over de weg uit. Is het er 1 die ik aantref in mijn kas op een plant dan wordt die geexecuteerd.

Sorry voor deze rant, maar ik moest mijn slakkenfrustraties ff kwijt. En korrels lijken ook niet te helpen.

Iemand nog een goede tip tegen slakken?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_111074174
Ik las op een blog dat iemand ze ging zoeken wanneer het donker werd omdat ze dan blijkbaar actief zijn. En da is het en kwestie van verwijderen en doden.
Wel een vies en langdurig klusje als je veel slakken hebt.

Let op slakken leggen grote witte eieren. Verwijder ook die anders blijf je aan de gang.
pi_111074681
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 02:18 schreef Teslynd het volgende:
Nee, want klapkratten kunnen geen spanning opvangen. Ze zijn ook aan alle zijkanten opengewerkt, dus de kluit is in mum van tijd uitgedroogd. Bij de opbergboxen hoef je alleen spuigaten te boren. Wel gekleurde nemen, niet die volledig doorzichtige. Wortels willen in het donker.

Bij vullen met aarde een flinke rand vrijlaten, zodat de planten een schermrandje hebben. Balkons willen nogal eens tochtig zijn. Daar hebben planten een hekel aan, vooral als het aan de voet van de stom tocht.

ah ok tnx!!!!
pi_111074922
hoe voorkomen jullie dat (buurt)katten over je planten heen sproeien?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_111080511
Geen ervaring mee Leipo sorry.

Tombo, die kratten zijn bij de marskramer vaak niet duur al vind ik hout stiekem mooier maar dat is echt prijzig zijn wij inmiddels achter :X

Mooie tuin LieLie! Wel nog kale stukken of heb ik het mis?

@Erasmo, heb de framboos alleen uitgedund niet helemaal terug gesnoeid. Ik verwacht dan ook gewoon bloempjes en frambozen ;)
Zojuist een appelboom en pruimenboom gekocht, die mogen samen met de reeds staande kers zorgen voor schaduw.
Ze kunnen allen wel rekenen op snoeibeurten want ze mogen niet groot worden (allen laagstam).
pi_111087141
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:44 schreef LieLie het volgende:
...
Is dat bieslook? Jeetje, ik loop achter!
pi_111089890
@merry, volgens mij gewoon tuinhout van de karwei!

@ML, ja, nog wel. We hebben vorig jaar voor het eerst dingen geplant, dus het is nog in ontwikkeling ;)

@vriendelijkevriend er staat ook bieslook ja, die komt altijd als eerste op!
pi_111090488
Heb je een overzichtsfoto LieLie?
Ben wel benieuwd! Al heb ik volgens mij al een groot deel gezien in een ander topic.

Pruim en Elstar staan inmiddels *O* dan kan ik echt aan het onkruid wieden en zaaien gaan beginnen.
*O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')