abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109474396
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:09 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Het formaat is denk ik ongeveer 4x4, niet groot dus maar het is iets :) . Het is op het zuiden, maar er staan schuttingen omheen dus extreem veel licht zal er niet zijn. Toch denk ik dat er wel wat te kweken valt. Het is op zandgrond.

Wat ik erin wil zetten weet ik nog niet... Alles wat voor een beginner goed te doen is, en onder de gegeven omstandigheden kan groeien. Omdat m'n tuin zo klein is, heb ik een voorkeur voor gewassen die ook een beetje decoratief zijn. Ik denk in elk geval aan aardperen, peulen/bonen, rabarber en pompoenen.

Eerst moet ik maar eens kijken hoe ik het beste kan beginnen. E.e.a. is nu nog gazon. Ik denk dat ik snel ga beginnen met in potjes zaaien, en zodra er dingen de grond in kunnen, delen van het gazon omspitten. Er zal dan waarschijnlijk meteen wat mest en/of tuinaarde doorheen moeten?
Geen! aardperen! Dat spul woekert enorm en je krijgt het nooit meer weg: elk flardje schil loopt uit tot een nieuwe aardpeer. Reuze decoratief en erg lekker, maar niet geschikt voor een 4 x 4 tuintje.
Wil je het toch per se, maak dan een plastic bak (vijverdoek of cementton) waar je de aardperen in houdt.

1e jaar na gazon heb je meestal last van ritnaalden; bijna alles wat ondergronds groeit ga je dan weinig aan hebben (biet, ui, wortel, aardappel etc). Maarrrrrrrr: niets is zo geschikt om je stijve gazongrond geschikt te maken als moestuin als het eerst jaar aardappels zetten. Dus...

Ik raad aan: aardappels, peultjes en bonen. Veel aardappels (meer dan je voor jezelf zou willen), als grondlosmaker. Niet alles aardappels, want dan kan je volgend jaar geen aardappels zetten :+.
Zoek goed phytophthora- en aardappelmoeheidvrije soorten en plant ze ruim genoeg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_109484478
Ik denk dat rabarber ook wel aan te raden is, volgens mij kan er weinig mee misgaan: m'n ouders hebben wat rabarberplanten die alleen zo nu en dan geoogst worden, verder worden ze niet verzorgd en ze doen 't al jaren...

Zelf heb ik de afgelopen week de groentetuin gespit en tomaten, bieslook, peterselie en basilicum gezaaid. En de pootaardappelen zijn aan het zonnen.
pi_109768813
Leuk, al die moestuinverhalen! Wij zijn ook aan de slag gegaan, hebben bemest en half maart het een en ander voorgezaaid. Nu de uien in de grond en vast wat sla gezaaid. Begin maart is ons kasje geplaatst, hopelijk dus dit jaar wel tomatenoogst en niet weer zieke planten door alle regen! :)
pi_109768868
Ik heb italiaanse slamix in een grote pot, die komt al op :)
  maandag 2 april 2012 @ 10:36:24 #105
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_109795758
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 21:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen! aardperen! Dat spul woekert enorm en je krijgt het nooit meer weg: elk flardje schil loopt uit tot een nieuwe aardpeer. Reuze decoratief en erg lekker, maar niet geschikt voor een 4 x 4 tuintje.
Wil je het toch per se, maak dan een plastic bak (vijverdoek of cementton) waar je de aardperen in houdt.

1e jaar na gazon heb je meestal last van ritnaalden; bijna alles wat ondergronds groeit ga je dan weinig aan hebben (biet, ui, wortel, aardappel etc). Maarrrrrrrr: niets is zo geschikt om je stijve gazongrond geschikt te maken als moestuin als het eerst jaar aardappels zetten. Dus...

Ik raad aan: aardappels, peultjes en bonen. Veel aardappels (meer dan je voor jezelf zou willen), als grondlosmaker. Niet alles aardappels, want dan kan je volgend jaar geen aardappels zetten :+.
Zoek goed phytophthora- en aardappelmoeheidvrije soorten en plant ze ruim genoeg.
Aardperen staan hier ook in grote bakken, voor de rest wel een goed groente voor de luie tuinier. Na het planten hoef je er eigenlijk nooit meer aandacht aan te besteden, het jaar daarna komen de planten vanzelf weer op.

Wat met een nieuwe moestuin ook aan te raden is om rond augustus een groenbemester te planten zoals gele mosterd of alfalfa. Brengen veel stikstof in de grond en zijn voor ze zaad beginnen te vormen erg goed voor op de composthoop of gewoon direct door de grond spitten.

Heeft er trouwens hier iemand ervaring met hugelkultur?
pi_109797838
Goede tip van die groenbemester!

Pastinaak zou ik wel eens willen zetten, moet me maar eens inlezen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 2 april 2012 @ 11:43:34 #107
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_109798054
Van het weekend peulen en mais in de binnenpotten gezaaid.

Ik heb peterselie en andere kruiden al in de brakke grond gezet. (extra bed gemaakt)

overigens schieten mijn aardbeien al de grond uit.

Ik verwacht meerdere oogsten dit jaar. :9
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_109837899
Iemand ervaring met de vierkante meter tuin? Is het wat?
Don't stop moving baby *wiggle* *wiggle*
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:32:51 #109
98593 KlappernootatWork
pi_109840299
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 april 2012 08:52 schreef Bizznitch het volgende:

Het is te proberen, maar of het werkelijk zo nuttig is.. :')
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_109840354
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:32 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik ben in een huis komen wonen met enkelt sierbestrating, ik zag het staan en ik dacht, misschien is het wat :').
pi_109841283
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:32 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

ja dat is handig. Zo rolt hij mijn koelkast niet uit. ;)

Als je zoekt op vierkante meter tuin vindt je een site van een jongen die Jelle heet. Hij heeft een nuttige site gemaakt over de vierkante meter tuin.
pi_109841316
Ja dat wilde ik dus ook net posten.
Ik volg hem ook, goeie tips staan er op de site!

http://www.makkelijkemoestuin.nl/
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:00:53 #113
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109841324
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 april 2012 08:52 schreef Bizznitch het volgende:
Ja, is geweldig! daardoor heb ik vorig jaar van mn balkon vanalles kunnen oogsten! Heb er nu meer plek voor en een boekje over, ik vind het echt ideaal en heel leuk.

Mijn gezaaide tijm en courgette komen trouwens op nu binnen, vandaag buiten verder aan de slag! :)
pi_109841910
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef YogaLove het volgende:
Ja dat wilde ik dus ook net posten.
Ik volg hem ook, goeie tips staan er op de site!

http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Thanks voor de tip :D!

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ja, is geweldig! daardoor heb ik vorig jaar van mn balkon vanalles kunnen oogsten! Heb er nu meer plek voor en een boekje over, ik vind het echt ideaal en heel leuk.

Mijn gezaaide tijm en courgette komen trouwens op nu binnen, vandaag buiten verder aan de slag! :)
Super! Oh ik had vorige week ineens flashbacks naar schooltuinen, helemaal leuk om zelf je eigen groentes te groeien O+.
pi_109869279
pi_109882388
quote:
Daar zat ik ook toevallig te kijken, leuk inderdaad!
  woensdag 4 april 2012 @ 10:34:05 #117
98593 KlappernootatWork
pi_109885746
Mijn prunus staat al een aantal jaren in de hoek van de tuin, en bloeit wel elk jaar maar in tegenstelling tot de appelboom geeft die nog steeds geen fruit.
Shit! werken zuigt...
  woensdag 4 april 2012 @ 10:43:37 #118
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109886043
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:34 schreef KlappernootatWork het volgende:
Mijn prunus staat al een aantal jaren in de hoek van de tuin, en bloeit wel elk jaar maar in tegenstelling tot de appelboom geeft die nog steeds geen fruit.
Weet je welke pruimensoort 't is? Wel bloemen maar geen vruchten duidt op een probleem met bestuiven...
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 4 april 2012 @ 11:06:53 #119
98593 KlappernootatWork
pi_109886830
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Weet je welke pruimensoort 't is? Wel bloemen maar geen vruchten duidt op een probleem met bestuiven...
Misschien is dit het ( op het label stond indertijd wel pruimen afgebeeld. )

Ik zou niet meer weten hoe de soort heet (boom is trouwens nog erg klein)
Shit! werken zuigt...
  woensdag 4 april 2012 @ 12:14:01 #120
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_109889488
Prunus Domestica?
quote:
Sommige rassen zoals Opal, Czar, Ontario, Belle de Louvain, Victoria en Anna Späth zijn zelffertiel, wat betekent dat ze bevrucht kunnen worden met eigen stuifmeel. Bij andere rassen moeten er minstens twee verschillende rassen aangeplant worden om vruchtzetting te krijgen.
En als je dan bedenkt dat er zo'n 400 geslachten zijn van een Prunus...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  woensdag 4 april 2012 @ 12:29:37 #121
98593 KlappernootatWork
pi_109890047
quote:
7s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:14 schreef Xebber het volgende:
Prunus Domestica?

[..]

En als je dan bedenkt dat er zo'n 400 geslachten zijn van een Prunus...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim
geloof me, ik zou het niet weten: op het label stonden indertijd blauwe pruimen afgebeeld, dus ik ben er van uitgegaan dat die boom vruchten draagt.
Shit! werken zuigt...
pi_110018412
Ik was gisteren jarig en kreeg een hoop zaden cadeau, die ik zelf anders niet zo snel zou kiezen, maar waar ik wel heel blij mee ben: paprika, courgette, bosui, cayennepeper en watermeloen. En een zakje rode ui, en een zelfbestuivende kiwiplant. Ik hoef me niet te vervelen de komende tijd :) Alleen is onze kas nu al propvol...
pi_110021498
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:29 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

geloof me, ik zou het niet weten: op het label stonden indertijd blauwe pruimen afgebeeld, dus ik ben er van uitgegaan dat die boom vruchten draagt.
Voor een niet-zelfbestuivende boom heb een boom nodig van een ander ras die in dezelfde tijd bloeit. Dus noteer wanneer jouw pruim precies bloeit, stap naar een kweker en haal een pruimeboom met niet-blauwe pruimen (dan weet je zeker dat het een ander ras is) die ook in die tijd bloeit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 april 2012 @ 16:57:58 #124
38496 Perrin
pi_110027672
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 april 2012 13:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor een niet-zelfbestuivende boom heb een boom nodig van een ander ras die in dezelfde tijd bloeit. Dus noteer wanneer jouw pruim precies bloeit, stap naar een kweker en haal een pruimeboom met niet-blauwe pruimen (dan weet je zeker dat het een ander ras is) die ook in die tijd bloeit.
Toch wel vreemd dat stuifmeel van het eigen ras niet wordt geaccepteerd.. Rare jongens, die pruimen.
  dinsdag 10 april 2012 @ 01:26:03 #125
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_110122826
Woei! Heb een stukkie grond van m'n schoonmams gekregen O+ bij haar in de tuin!
Heb nu broccoli, prei, rode bieten, rode kool, ui, rode, en knoflook geplant. Hopen dat t wat wordt.

En zodra de komkommer en paprika planten weer komen, die natuurlijk ook! Zal Vd week ff foto-tje postten
~ Bonito La Risa ~
pi_110276410
quote:
Ik heb ze gisteren de grond in gestopt :D . Ik kijk gewoon wat het wordt, het is dat ik aardperen erg lekker vind, en m'n tuintje is nog vreselijk kaal en kan dus wel 'iets groots' gebruiken. En zo heb ik tenminste een gewas dat me vrijwel zeker oogst gaat opleveren.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_110284115
Ja, de rest van je tuinleven. Maar als het decoratief is, is er niets aan de hand. Dan heb je een decoratieve tuin met hier een daar een pot met kruiden, groentes, bloemetjes.
pi_110284202
*O* vanavond de ramen voor de kas halen *O*

Dan nog in elkaar zetten :@
En de uien gaan poten.
Langzame start dit jaar.
pi_110813396
Vandaag de uien gepoot althans de helft, andere helft moet ik nog een slimme plek voor verzinnen.
Snijbonenn gezaaid en kapuchijners gestoorid alvorens ik net wegregende, zo meteen dus nog even instoppen.

Verder zaai ik 2 rijtjes pluksla en gaan we dit weekend eens zien hoe we een kas gaan maken van de drie ramen met aluminium frame. Daar kan dan nog wat sla in enz.
pi_110819101
Ik heb in de afgelopen weken een aantal dingen gezaaid in m'n tuintje. Een bedje met afwisselend rijen van tuinbonen, bietjes en keukenraap. Een bedje met uien. Een regeltje rucola. En dus een aantal aardperen. Verder heb ik binnenshuis sla, pompoen en oostindische kers gezaaid. Het enige wat tot nu toe echt wil opkomen is de rucola en de sla, dat gaat echt razendsnel :D . Ook de rapen lijken bezig met opkomen. Van de rest nog geen enkel teken. Ik kan niet wachten tot het allemaal echt begint te groeien :) .
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_110822685
En hier groeit het meeste lekker. Aardappelen beginnen op te komen, bloemkoolplanten in de kas zijn groot, uien hebben groene steeltjes, sjalotten ook.
  vrijdag 27 april 2012 @ 21:33:55 #132
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110878881
Bij wijze van experiment ga ik 's nachts de Ikea Sunnan op mijn zaaigoed in de vensterbank zetten:

Ledlamp met een ingebouwd zonneladertje. De lichttemperatuur is 2700K dus in principe zouden de zaailingen er profijt van moeten hebben toch?
  vrijdag 27 april 2012 @ 22:19:44 #133
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110881094
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 21:33 schreef Erasmo het volgende:
Bij wijze van experiment ga ik 's nachts de Ikea Sunnan op mijn zaaigoed in de vensterbank zetten:

[ afbeelding ]

Ledlamp met een ingebouwd zonneladertje. De lichttemperatuur is 2700K dus in principe zouden de zaailingen er profijt van moeten hebben toch?
Ik ben benieuwd! :Y

Hou er wel rekening mee dat planten ook nacht nodig hebben. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 27 april 2012 @ 22:21:02 #134
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110881169
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 14:02 schreef Ml-etje het volgende:
Vandaag de uien gepoot althans de helft, andere helft moet ik nog een slimme plek voor verzinnen.
Snijbonenn gezaaid en kapuchijners gestoorid alvorens ik net wegregende, zo meteen dus nog even instoppen.

Verder zaai ik 2 rijtjes pluksla en gaan we dit weekend eens zien hoe we een kas gaan maken van de drie ramen met aluminium frame. Daar kan dan nog wat sla in enz.
Zijn verse kapucijners lekkerder dan die gedroogde gore meuk? :@
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_110889473
Ik heb ooit bonen gekweekt, maar wist niet wat het juiste plukmoment was. Internet bestond toen nog niet.
  zaterdag 28 april 2012 @ 08:17:30 #136
38496 Perrin
pi_110891090
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 april 2012 22:21 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Jazeker.. scheelt veel met de gedroogde variant.. (die vroeger trouwens het basisvoedsel was in NL, voor we de aardappel kenden)

De smaak zit, erg grofweg, ongeveer ergens tussen die van doperwtjes en tuinboontjes in.

(recept)
pi_110891366
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 april 2012 22:21 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Heerlijk! Kapuchijners met spek :9
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:54:12 #138
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110901742
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 22:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd! :Y

Hou er wel rekening mee dat planten ook nacht nodig hebben. ;)
Zaailingen zouden toch wel goed tegen langer licht moeten kunnen? Anyway de lamp brand ook maar een uur of 4-6 dus het is wel een tijdje donker.
pi_110909259
In de natuur groeien zaailingen vaak onder beschutting van grote/grotere planten.
pi_110911343
vorig jaar weinig gedaan met de moestuin. Dit jaar weer actiever.

Heb al broccoli, bloemkool (iemand ervaring over hoe ik een beetje grote witte kool krijg?), wortelen, prei, spinazie, spruiten en witlof gezaaid. Broccoli heb ik al buiten uitgeplant. De rest staat nog in de kas wat groter te worden voor het uitplanten.

Afgelopen week ook de bonen binnen gezaaid. Dat was de laatste keer niet veel soeps en het jaar ervoor een groot succes, dus hopelijk dit jaar weer beter.

Aardbeien zijn te weids uitgegroeid en er moet echt 2 vierkante meter gerooid gaan worden (na de pluk).
Deel van de moestuin is al gedaan, deel moet ik nog de gratis gemeente compost doorheen spitten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 28 april 2012 @ 22:23:53 #141
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110912826
Voor de tuinier met de kleine oppervlakte maar wel een vrije muur heeft de Welkoop nou een mooie aanbieding:

maandag 30 april 2012 @ 16:44:33 #142
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110966119
Heb vanochtend een paar potten klaargemaakt voor tomatenplanten die deze week worden gehaald, heb er flink wat keramiek door gedaan zodat het water beter vastgehouden wordt.
Ook wat veldsla in een balkonbak gedaan, hoop het al over 3 weken te oogsten :)
pi_110967620
Hoe stabiel is die etagère?
Ik heb wel staan kijken naar kleikorrels, maar het is zwaar en duur en de kleinere zakken waren onevenredig duur.
  maandag 30 april 2012 @ 18:11:09 #144
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110967872
Heb er niet echt op gelet terwijl ik in de winkel was, ben gelijk voor de wandhanger gegaan.

Marktplaats in de gaten houden, hier en daar kun je gratis zakken halen. Ook kun je kapotte potten aan diggelen slaan en er doorheen mengen.
pi_110968200
Nee, die zijn niet voor opslag van veel vocht bedoeld.
Op marktplaats zijn ze nog steeds zwaar. Ik doe alles per fiets.
  maandag 30 april 2012 @ 18:34:39 #146
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110968337
Terracotta werkt prima als waterbuffer.

Ook kun je wat hooi, gemaaid gras of houtsnippers onder je planten leggen als mulchlaag. Dit houd de verdamping wat tegen en zorgt voor meer voedsel zodra het bodemleven het begint af te breken.
pi_110969479
Helaas, daar steken de slakken een stokje voor.
pi_110970486
als je lichte waterbuffer wilt hebben: vermiculite
is alleen niet overal te koop. Ik kan ze bij de welkoop bestellen. Nadeel: de zakken zijn 100 liter!
Maar ideaal stek en zaaispul.
  maandag 30 april 2012 @ 20:14:02 #149
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110971486
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 19:19 schreef Teslynd het volgende:
Helaas, daar steken de slakken een stokje voor.
Je bedoelt dat de slakken de mulch opeten?
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 19:50 schreef merry77 het volgende:
als je lichte waterbuffer wilt hebben: vermiculite
is alleen niet overal te koop. Ik kan ze bij de welkoop bestellen. Nadeel: de zakken zijn 100 liter!
Maar ideaal stek en zaaispul.
Ook goed spul ja. Als ik mijn border ooit nog eens aanpak dan schep ik er zeker een paar zakken doorheen.

Gisteren nog even de handen uit de mouwen gestoken, deze wortels van de weetikveelwatvoorstruikhetwas die vorig jaar nog tegen de zuidmuur groeide hebben plaatsgemaakt voor een frambozenstruik:

Na wat gegraaf en een paar klinkers verwijderd te hebben kwam deze kluit eruit :P

En de nieuwe framboos :)
pi_110974368
Framboos in een vakje, slim!
Hier zaait hij zich ondanks het vakje nog steeds uit :D

Vandaag een bosbes/blauwe bes gekocht, die zijn best prijzig :o
2 courgettes erin gezet en de komende week ga ik verder met onkruid vrij maken en zaaien.

Oa sla, bonen, wortelen, prei enz.
Ik waag met niet meer aan de koolsoorten dit jaar.

De tomaten die ieder jaar bruin werden zouden die het wel doen in een kweekkas? (Zo'n platte bak).
Die zijn we in elkaar aan het zetten, 2.30 bij 1.50 *O*
  maandag 30 april 2012 @ 22:31:08 #151
38496 Perrin
pi_110977986
Haha, wat een project die knol uitgraven.. En over een tijdje lekker frambozen!

Vandaag ook voor 't eerst sinds 2 weken weer bij de moestuin geweest.. onkruid wieden, zaaiuien planten, late aardappels planten, vroege sla-plantjes uitplanten.. Prima weer, lekker in 't zonnetje.
pi_110980599
Het zou verplicht moeten zijn om alle balkons zo te maken, dat je er behoorlijk tuinieren kon, compleet met een kasje, kast en zit/eethoek.
pi_110982991
Al mijn tomaten die ik zo zorgvuldig heb opgekweekt zijn gaan tanen!
Gekrulde slappe blaadjes doch stevige stengels...

Iemand een tip of truc om ze te reanimeren?
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
  dinsdag 1 mei 2012 @ 07:59:06 #154
38496 Perrin
pi_110986320
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 00:37 schreef Leonoire het volgende:
Al mijn tomaten die ik zo zorgvuldig heb opgekweekt zijn gaan tanen!
Gekrulde slappe blaadjes doch stevige stengels...

Iemand een tip of truc om ze te reanimeren?
Sinds gister, met 't zonnige weer?

Als 't daardoor komt ziet het er ongeveer zo uit: (kleine plant)
(grote plant)

Dat komt dan vanzelf weer goed nu 't wat minder zonnig wordt en de plant voldoende vocht heeft (ook weer niet teveel geven hoor!). De bladeren krullen zich dan tijdelijk om verdamping tegen te gaan.

Kan ook allerlei andere dingen zijn maar dit lijkt me meest logisch, gezien 't erg zonnige weer ineens..

[ Bericht 6% gewijzigd door Perrin op 01-05-2012 08:09:17 ]
  dinsdag 1 mei 2012 @ 09:34:06 #155
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110987520
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 22:31 schreef Perrin het volgende:
Haha, wat een project die knol uitgraven.. En over een tijdje lekker frambozen!

Vandaag ook voor 't eerst sinds 2 weken weer bij de moestuin geweest.. onkruid wieden, zaaiuien planten, late aardappels planten, vroege sla-plantjes uitplanten.. Prima weer, lekker in 't zonnetje.
Ik hoop het! Straks nog wat koemestkorrels en compost erbij doen om het laatste beetje gat op te vullen en hopen dat ie de transplantatie overleeft.

Voor de rest kan ik niet zo heel veel doen in de tuin dit jaar aangezien ik pas die weekend kon beginnen met zaailingen. Ik heb tegen beter weten in toch snel wat tomaten en pepers in de vensterbank gezet maar daar koop ik dit jaar toch ook maar plantjes van. De bietjes en de sla die ernaast staan zullen dan gelukkig geen probleem zijn :)

quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 21:18 schreef Ml-etje het volgende:
Framboos in een vakje, slim!
Hier zaait hij zich ondanks het vakje nog steeds uit :D

Vandaag een bosbes/blauwe bes gekocht, die zijn best prijzig :o
2 courgettes erin gezet en de komende week ga ik verder met onkruid vrij maken en zaaien.

Oa sla, bonen, wortelen, prei enz.
Ik waag met niet meer aan de koolsoorten dit jaar.

De tomaten die ieder jaar bruin werden zouden die het wel doen in een kweekkas? (Zo'n platte bak).
Die zijn we in elkaar aan het zetten, 2.30 bij 1.50 *O*
Uitzaaisels in een pot doen, zijn leuke dingen om weg te geven/te ruilen voor ander zaaigoed.

Is zo'n platte bak niet enkel bedoeld voor zaailingen en sla?

quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 23:24 schreef Teslynd het volgende:
Het zou verplicht moeten zijn om alle balkons zo te maken, dat je er behoorlijk tuinieren kon, compleet met een kasje, kast en zit/eethoek.
Dat gaat me een beetje te ver en je kunt sowieso overal tuinieren, ook al heb je maar een raam op het zuiden.
pi_110988317
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 09:34 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik hoop het! Straks nog wat koemestkorrels en compost erbij doen om het laatste beetje gat op te vullen en hopen dat ie de transplantatie overleeft.

Voor de rest kan ik niet zo heel veel doen in de tuin dit jaar aangezien ik pas die weekend kon beginnen met zaailingen. Ik heb tegen beter weten in toch snel wat tomaten en pepers in de vensterbank gezet maar daar koop ik dit jaar toch ook maar plantjes van. De bietjes en de sla die ernaast staan zullen dan gelukkig geen probleem zijn :)

[..]

Uitzaaisels in een pot doen, zijn leuke dingen om weg te geven/te ruilen voor ander zaaigoed.

Is zo'n platte bak niet enkel bedoeld voor zaailingen en sla?

[..]

Dat gaat me een beetje te ver en je kunt sowieso overal tuinieren, ook al heb je maar een raam op het zuiden.
Ga donderdag ook maar plantjes halen inderdaad de bak is te laat klaar om er vroeg bij te zijn verder.

Het wordt zoiets maar dan groter, qua hoogte 30 cm.
Je hebt van de meeste planten ook een kruipende soort die wellicht hierin kan?

dinsdag 1 mei 2012 @ 15:28:18 #157
98593 KlappernootatWork
pi_110998003
nog wat extra fruitboompjes geplant.

oa Conference peren en een prunus. (om de andere te bestuiven)

Heb een stek gekregen van een druif (moet nog wat aansterken, dus die gaat nog even de kas in met wortelgroei spul er bij.
Shit! werken zuigt...
  dinsdag 1 mei 2012 @ 15:45:52 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_110998754
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 10:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ga donderdag ook maar plantjes halen inderdaad de bak is te laat klaar om er vroeg bij te zijn verder.

Het wordt zoiets maar dan groter, qua hoogte 30 cm.
Je hebt van de meeste planten ook een kruipende soort die wellicht hierin kan?

[ afbeelding ]
Tomaten en pepers moeten na een tijdje de hoogt in. Dit is wel een perfecte bak als je ze net buiten zet.
pi_111000250
oh mooi! Alleen ik twijfel nog over de tomaten, vanwege dat bruin worden.
Komt dat door de vele regen of?

Een hogere bak is wel een optie maar het wordt al snel zo flink allemaal.
pi_111001433
Die lage kas is toch voor tijdelijk? Of laten omhoog groeien met de klep open.
Vroeger waren tomaten net onkruid en ze kwamen overal vanzelf op. Met de veenpotgrond is het veel moeilijker, waardoor ze nauwelijks rijpen. Inmiddels heb ik gemerkt dat de grond het met veel compost (niet die GFT) beter doet en waag ik een nieuwe poging.
pi_111003338
Dat bruin worden komt idd door de regen. Ik probeer het in de kas dit jaar.
pi_111015336
Bedankt Perrin!
Ik hoop dat dat het is inderdaad.
Ze zien er na een plens water wel wat beter uit maar de mijne zijn lang niet zo groot als die op jouw foto! :o
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:45:49 #163
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111015477
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 16:48 schreef Teslynd het volgende:
Die lage kas is toch voor tijdelijk? Of laten omhoog groeien met de klep open.
Vroeger waren tomaten net onkruid en ze kwamen overal vanzelf op. Met de veenpotgrond is het veel moeilijker, waardoor ze nauwelijks rijpen. Inmiddels heb ik gemerkt dat de grond het met veel compost (niet die GFT) beter doet en waag ik een nieuwe poging.
Waarschijnlijk heb je gewoon schrale grond. Heb je veel wormen en ander gespuis in je grond zitten?

Een merel heeft een groot gedeelte van mijn pootuitjes uit de grond gerukt ;(
pi_111015541
Zonde Erasmo!

Kan de tomaten dan wel opkweken en dan vervolgens in pot onder de luifel van de hut zetten?
pi_111015641
Ik begin een beetje bij te komen in de tuin. Had een behoorlijke achterstand door een verhuizing.
Moet nog twee bedden spitten, ik ben nog nooit zo laat geweest.
Gelukkig schiet het op de vensterbanken al op. Kan van de week alweer wat tomatenplanten meenemen naar de kassen.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:52:11 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111015844
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:46 schreef Ml-etje het volgende:
Zonde Erasmo!

Kan de tomaten dan wel opkweken en dan vervolgens in pot onder de luifel van de hut zetten?
Ach ik trap er wel een bolletje knof in als bijenlokker.

Dat kan, maar wacht niet te lang ivm. de wortels.
pi_111018884
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:52 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ach ik trap er wel een bolletje knof in als bijenlokker.

Dat kan, maar wacht niet te lang ivm. de wortels.
Met het overzetten vanuit kas naar pot?
  dinsdag 1 mei 2012 @ 22:49:03 #168
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111019174
Ja. Maar volgens mij heeft de Lidl nu ook een alleraardigst kasje in de aanbieding waar ze wel in kunnen.
pi_111030191
Voor tomaten zou een afdakje meer als voldoende moeten zijn.
Als je ze in een kas zet moet deze goed kunnen luchten anders heb je alsnog bruine tomaten.
  woensdag 2 mei 2012 @ 10:38:06 #170
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111030364
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_29726.htm

Opzich is een kas wel handig om de seizoenen te verlengen maar zonder kan het ook wel, mits je genoegen neemt met een wat kleinere oogst.
pi_111033754
als je een kas neerzet doe dan een echte. Een windvlaag en volgens mij ligt deze aldi kas op straat.
Kas is vooral handig om planten te overwinteren en zo vast voor te zaaien in feb maart.

Maar ik geef toe dat het handig is om als het regent toch bezig te kunnen zijn.
Ik heb zelf een Graafland Eurokas. Mijns inziens de beste kassen, goede service.
pi_111035366
Wij hebben een kas van Dave Storm. Geweldig spul. http://www.broeikassen.com/
pi_111035609
Ik heb de mijne gekocht via: http://www.tuinkassenwinkel.nl/
pi_111047211
De aardbeienplanten zitten echt vol bloemen! *O*
En de peterselie komt op, ik zie iets gebeuren bij de basilicum, de slamix groeit als spreekwoordelijke kool en hetzelfde geldt voor de bieslook en oregano.
pi_111047693
Wij kijken vanuit huis op de moestuin.

Huis staat rechts (je ziet net de regenpijp en witte muur) naast de moestuin dus wel 1,5 meter hoger en dan zit je vanuit het huis precies tegen het dak van een kas aan te kijken, dat weerhoudt ons van het plaatsen.
pi_111047740
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:48 schreef Ml-etje het volgende:
Wij kijken vanuit huis op de moestuin.

[ afbeelding ]

Huis staat rechts (je ziet net de regenpijp en witte muur) naast de moestuin dus wel 1,5 meter hoger en dan zit je vanuit het huis precies tegen het dak van een kas aan te kijken, dat weerhoudt ons van het plaatsen.
Er groeit iets op je paadje!
pi_111048589
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:49 schreef LieLie het volgende:

[..]

Er groeit iets op je paadje!
Dat was de framboos vorig jaar ;)
Die heb ik goed gesnoeid en moet hem even voorzien van een ring voor hij gaat bloeien, dat helpt vast.

Hij heeft nu ook vriendjes, een Japanse wijnbes, 2 kruisbessen, een blauwe bes en een aalbes plus 2 bramen (1 ervan stond er al).
Verder laat ik die kleine vakjes begroeien met aardbeien en kruipend spul.
En die paaltjes ben ik aan het ondoen van de losse verfstukken zodat ik ze in de witte kalk kan zetten.
pi_111048971
Ik zal ook even een paar fotootjes maken.
pi_111049851

Leven in de pot basilicum

Sla

Peterselie

Bessenstruikje

Munt komt alweer
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:04:22 #180
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111057057
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:11 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat was de framboos vorig jaar ;)
Die heb ik goed gesnoeid en moet hem even voorzien van een ring voor hij gaat bloeien, dat helpt vast.
Tip: Als je van je framboos niet alles terugsnoeid dan leveren de ranken die je laat staan eerder dan de rest, zo verleng je dus je oogstperiode.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:44 schreef LieLie het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Leven in de pot basilicum
[ afbeelding ]

Sla
[ afbeelding ]

Peterselie
[ afbeelding ]

Bessenstruikje
[ afbeelding ]

Munt komt alweer
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, je bakken beginnen al goed vol te raken.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:23:11 #181
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111058263
Hoi allemaal :W

Ik heb een balkon (en een voortuin, maar daar komt elk weekend de stapjeugd langs dus daar durf ik niets eetbaars te zetten :+ ) waar ik iets op wil planten om te eten. Mijn deuren (er gaan er 2 naar het balkon toe) maken het net niet mogelijk om een vierkantemetertuin te plaatsen (of ik moet er een niet meer open kunnen doen) die zijn nu in de aanbieding bij de gamma. Nu zit ik te denken aan een kleinere versie, die ik bij de intratuin gezien heb. Met minder vakken dus.

Nu woon ik alleen dus om meteen 4 kroppen sla te planten lijkt me niet slim :P Zijn er dingen die je goed in 1 vakje kan zetten (bijvoorbeeld sla-bloemkool-wortel etc) en die ongeveer even snel klaar zijn? Is er een tabel waarin staat wat hoe lang duurt om te groeien? *G*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:38:52 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111059292
Je kan natuurlijk ook zelf wat maken met wat planken, zo moeilijk is het ook weer niet.

Als je nou iedere week een nieuw slaplantje poot dan heb je een paar weken later een goede aanvoer van sla. Ook is pluksla wel handig voor jou. Daarvan pak je gewoon de blaadjes die je nodig hebt en die groeien daarna weer aan. Ook snijbieten kun je daarvoor mooi gebruiken.

Pluksla:

Snijbiet:

Wortels en uien kun je uitstekend naast elkaar zetten, aangezien ze elkaars vijanden(aaltjes en vliegen) verjagen.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:46:51 #183
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111059960
Ik ben best handig maar ik denk dat het aan materiaal/tijd net zoveel gaat kosten (de vierkantemetertuin is nu 14.95 bij gamma namelijk :+ )
En die pluksla en snijbiet klinken goed :Y En dat met steeds een week later planten had ik ook al bedacht, tnx! *O*
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:48:41 #184
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111060083
Koop je er een en zaag je er een stuk vanaf :P
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:50:04 #185
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_111060198
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Tip: Als je van je framboos niet alles terugsnoeid dan leveren de ranken die je laat staan eerder dan de rest, zo verleng je dus je oogstperiode.

[..]

Dat is toch het verschil tussen zomerframbozen en herfstframbozen?
Zomerframbozen zijn afkomstig van de ranken die voor de winter zijn opgekomen en na de winter doorgroeien en eerder vrucht geven. Herfstframbozen zijn van ranken die na de winter zijn opgekomen en dus pas later de vrucht geven.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:59:07 #186
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111060891
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:48 schreef Erasmo het volgende:
Koop je er een en zaag je er een stuk vanaf :P
Kan ook nog *O*
Nee dat kan natuurlijk niet want dan is er geen zijkant meer _O-
Ik kijk eerst wel hoeveel zo'n kleine bij de intratuin kost :Y
  woensdag 2 mei 2012 @ 22:15:10 #187
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111061984
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:50 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Dat is toch het verschil tussen zomerframbozen en herfstframbozen?
Zomerframbozen zijn afkomstig van de ranken die voor de winter zijn opgekomen en na de winter doorgroeien en eerder vrucht geven. Herfstframbozen zijn van ranken die na de winter zijn opgekomen en dus pas later de vrucht geven.
Geen idee of het zo heet maar het werkt wel :P

quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:59 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Kan ook nog *O*
Nee dat kan natuurlijk niet want dan is er geen zijkant meer _O-
Ik kijk eerst wel hoeveel zo'n kleine bij de intratuin kost :Y
Je zaagt hem doormidden en hamert tegen de achterkant een stuk hout. Iedereen kan dat.
  woensdag 2 mei 2012 @ 22:19:24 #188
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111062254
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Geen idee of het zo heet maar het werkt wel :P

[..]

Je zaagt hem doormidden en hamert tegen de achterkant een stuk hout. Iedereen kan dat.
Ja tuurlijk, of je schuift hem in elkaar, het kan ook wel :Y Maar ik kijk toch eerst naar kant en klaar :P
pi_111062644
Of je hamert 4 planken van gewenste lengte tegen elkaar aan. Het is de vraag of dat goedkoper is.
Waarom kan je hem niet korter zagen? Toch van 2 evenwijdige zijden een stuk afzagen en eventueel een inkeping in maken?

Wat je ook kan doen, is bij de hema grijze boxen van 30 x 40 cm kopen (nog een paar gaten in zagen, nee boren). Op een rijtje op een bankje zetten (die verhoging is goed voor je rug).

[ Bericht 1% gewijzigd door Teslynd op 03-05-2012 02:19:42 ]
  woensdag 2 mei 2012 @ 22:26:41 #190
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111062737
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:25 schreef Teslynd het volgende:
Of je hamert 4 planken van gewenste lengte tegen elkaar aan. Het is de vraag of dat goedkoper is.
Waarom kan je hem niet korter zagen? Toch van 2 evenwijdige zijden een stuk afzagen en eventueel een inkeping in maken?

Wat je ook kan doen, is bij de hema grijze boxen van 30 x 40 cm kopen (nog een paar gaten in zagen). Op een rijtje op een bankje zetten (die verhoging is goed voor je rug).
Ja ik vraag me ook af of het wel goedkoper is :Y Bij de intratuin hadden ze ook een kleinere op poten (voor de rug idd beter), maar dat met die bakken is ook een idee! Gewoon worteldoek erin ofzo? Kan dat ook niet gewoon in klapkratten misschien?> *O*
pi_111071573
Nee, want klapkratten kunnen geen spanning opvangen. Ze zijn ook aan alle zijkanten opengewerkt, dus de kluit is in mum van tijd uitgedroogd. Bij de opbergboxen hoef je alleen spuigaten te boren. Wel gekleurde nemen, niet die volledig doorzichtige. Wortels willen in het donker.

Bij vullen met aarde een flinke rand vrijlaten, zodat de planten een schermrandje hebben. Balkons willen nogal eens tochtig zijn. Daar hebben planten een hekel aan, vooral als het aan de voet van de stom tocht.

[ Bericht 95% gewijzigd door Teslynd op 03-05-2012 02:24:17 ]
pi_111073251
In een zak kan ook: http://www.bacsac.nl/
pi_111074057
LieLie, waar koop jij die planken?
Ik ben nog op zoek naar een goedkoop adres.

Heb namelijk ook zoiets gemaakt, maar planken bij de gamma (hardhout). Dat moet goedkoper kunnen.

Bij mij staan de aardbeien ook flink in knop.
Spinazie en wortelen komen op.

En de iele prei plantjes waren door slakken aangevreten in de kas. grrr.
Volksvijand nummer 1 bij mij is de slak. Ik heb ook geen medelijden met ze. Ik probeer ze te verzamelen en gooi ze dan over de schutting de weg op. Als het er veel zijn dan verzamel ik ze in een bakje en zet ze over de weg uit. Is het er 1 die ik aantref in mijn kas op een plant dan wordt die geexecuteerd.

Sorry voor deze rant, maar ik moest mijn slakkenfrustraties ff kwijt. En korrels lijken ook niet te helpen.

Iemand nog een goede tip tegen slakken?
pi_111074174
Ik las op een blog dat iemand ze ging zoeken wanneer het donker werd omdat ze dan blijkbaar actief zijn. En da is het en kwestie van verwijderen en doden.
Wel een vies en langdurig klusje als je veel slakken hebt.

Let op slakken leggen grote witte eieren. Verwijder ook die anders blijf je aan de gang.
pi_111074681
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 02:18 schreef Teslynd het volgende:
Nee, want klapkratten kunnen geen spanning opvangen. Ze zijn ook aan alle zijkanten opengewerkt, dus de kluit is in mum van tijd uitgedroogd. Bij de opbergboxen hoef je alleen spuigaten te boren. Wel gekleurde nemen, niet die volledig doorzichtige. Wortels willen in het donker.

Bij vullen met aarde een flinke rand vrijlaten, zodat de planten een schermrandje hebben. Balkons willen nogal eens tochtig zijn. Daar hebben planten een hekel aan, vooral als het aan de voet van de stom tocht.

ah ok tnx!!!!
pi_111074922
hoe voorkomen jullie dat (buurt)katten over je planten heen sproeien?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_111080511
Geen ervaring mee Leipo sorry.

Tombo, die kratten zijn bij de marskramer vaak niet duur al vind ik hout stiekem mooier maar dat is echt prijzig zijn wij inmiddels achter :X

Mooie tuin LieLie! Wel nog kale stukken of heb ik het mis?

@Erasmo, heb de framboos alleen uitgedund niet helemaal terug gesnoeid. Ik verwacht dan ook gewoon bloempjes en frambozen ;)
Zojuist een appelboom en pruimenboom gekocht, die mogen samen met de reeds staande kers zorgen voor schaduw.
Ze kunnen allen wel rekenen op snoeibeurten want ze mogen niet groot worden (allen laagstam).
pi_111087141
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:44 schreef LieLie het volgende:
...
Is dat bieslook? Jeetje, ik loop achter!
pi_111089890
@merry, volgens mij gewoon tuinhout van de karwei!

@ML, ja, nog wel. We hebben vorig jaar voor het eerst dingen geplant, dus het is nog in ontwikkeling ;)

@vriendelijkevriend er staat ook bieslook ja, die komt altijd als eerste op!
pi_111090488
Heb je een overzichtsfoto LieLie?
Ben wel benieuwd! Al heb ik volgens mij al een groot deel gezien in een ander topic.

Pruim en Elstar staan inmiddels *O* dan kan ik echt aan het onkruid wieden en zaaien gaan beginnen.
*O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')