abonnement Unibet Coolblue
pi_115173399
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:24 schreef Pakspul het volgende:
Maar alles wat ze doornemen dan? Hoe moet ik dat zien? Kijken of het volgens planning gaat des on danks dat het al een tijdje geleden is gebeurd?
Mars Revisited - Curiosity (6 Aug 2012)
If not now, then when.
pi_115173468
quote:
I'm safely on the surface of Mars. GALE CRATER I AM IN YOU!!! #MSL
Nu al :?
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:38:35 #203
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173497
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:35 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Nu al :?
Hij is geland aap, check het andere topic :P :D

Mars Revisited - Curiosity (6 Aug 2012)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_115173617




Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_115173674
06-08-2012

Curiosity landt succesvol op Mars



Na een 567 miljoen kilometer lange reis is de Curiosity-rover vanochtend om 7:31 uur geland op Mars. De landing verliep zonder problemen. Op dit moment stuurt de rover de eerste foto’s door.


Eén van de eerste foto’s van Curiosity op Mars.

De landing was één van de meest spannende gebeurtenissen. In een paar minuten tijd remde de rover af naar een snelheid van 75 centimeter per seconde. Een parachute zorgde ervoor dat de sonde met daarin Curiosity boven het oppervlak van Mars kwam te hangen. Vervolgens viel Curiosity naar beneden, waarna een hitteschild en een parachute de rover lieten afremmen. Vervolgens werd Curiosity naar beneden getakeld door een luchtkraan.

De landing leek totaal niet op de landingen van de rovers Opportunity en Spirit in 2004. Deze rovers stuiterden namelijk over het oppervlak van Mars. Zo’n soortgelijke landing bleek niet mogelijk te zijn voor Curiosity, omdat Curiosity te zwaar is.

Curiosity landde in de Gale-krater, dicht bij de berg Mount Sharp (Aeolis Mons). De Gale-krater heeft een doorsnee van 154 kilometer en is circa 3,5 tot 3,8 miljard jaar oud. Op satellietbeelden van de Gale-krater zijn verschillende kanalen te zien. Wetenschappers vermoeden dat dit een bewijs is dat er ooit water stroomde in de Gale-krater. Curiosity gaat dit onderzoeken.

Curiosity is een rover met fantastische mogelijkheden. De twee Mast camera’s kunnen foto’s met een grootte van 1200 bij 1200 pixels maken. Daarnaast kunnen de camera’s HD-video’s maken (720p) met een framerate van tien beelden per seconde. De Curiosity-rover zendt kleine thumbnails ter grootte van 200 bij 150 pixels naar de aarde. Wetenschappers kiezen vervolgens welke foto’s ze graag groter willen zien. Deze foto’s worden vervolgens van het 8 GB grote interne geheugen geplukt.

“We zijn weer op Mars, fantastisch!” vertelt NASA-baas Charlie Bolden. “Het is fijn om te horen dat Curiosity heelhuids op de grond is gekomen en in zo’n goede conditie is.”

De komende uren en dagen kunnen we veel foto’s verwachten. De eerste foto’s zijn waarschijnlijk nogal stoffig door de harde landing van Curiosity op het Marsoppervlak. Wanneer het stof daalt, zijn er meer details zichtbaar.



Live
7:37 uur – Op de eerste foto’s is een wiel van Curiosity op het oppervlak van Mars zichtbaar.
7:35 uur – De eerste foto’s komen binnen, slechts een paar minuten na de landing!
7:31 uur – Touchdown confirmed!
7:31 uur – Curiosity wordt nu naar beneden getakeld door de luchtkraan. Afstand tot oppervlak 20 meter. Snelheid: 75 centimeter per seconde.
7:30 uur – Snelheid nu 90 meter per seconde. En dalende… Afstand tot oppervlak is 4 kilometer.
7:28 uur – Parachute wordt uitgeworpen. Afstand tot Mars-oppervlak is 11,5 kilometer. Nog vier minuten tot landing.
7:26 uur – Er is verbinding met de Mars Odyssey-ruimtesonde, maar er komt nog geen data binnen.
7:25 uur – Curiosity wordt nu sterk afgeremd door het hitteschild. Het hitteschild bereikt een temperatuur van circa 2.000 graden Celsius.
7:24 uur – Curiosity twittert: “Entering Mars’ atmosphere. 7. Minutes. Of. Terror. Starts. NOW. #MSL”
7:24 uur – Curiosity is in de atmosfeer van Mars.
7:23 uur – 90 seconden tot binnenkomst in de atmosfeer.
7:21 uur – Govert Schilling twittert: “Snelheid van Curiosity bij binnendringen Marsdampkring is 600x de snelheid van Usain Bolt op 100 m gisteren!”
7:20 uur – Vijf minuten tot binnenkomst in de dampkring van Mars.
7:18 uur – De snelheid van Curiosity neemt toe, omdat Mars aan de rover trekt.
7:15 uur – Cruise stage separation is voltooid.
7:14 uur – Nog geen problemen met de rover.
7:14 uur – Afstand tot de landingsplek minder dan 5.000 kilometer.
7:13 uur – “Odyssey is go for EDL comm support. Applaus in Mission Control.
7:12 uur – De landing – ook wel ‘seven minutes of terror’ – bestaat uit een aantal cruciale stappen. Eerst zal een hitteschild de capsule afremmen. Een taak die later wordt overgenomen door de parachutes. De landing begint om 7:24 uur.
7:01 uur – Er worden gezouten pinda’s gegeten in Mission Control. Dit is een 48 jaar oude traditie bij NASA. In 1964 werden voor het eerst pinda’s gegeten bij NASA, namelijk tijdens de Ranger 7-missie. Ironisch: de eerste zes Ranger-missies faalden, maar Ranger 7 slaagde er wel in om foto’s van het maanoppervlak te maken.
7:01 uur – Nog 30 minuten tot de landing van Curiosity op Mars.
6:58 uur – NASA twittert: “@MarsCuriosity has transitioned to EDL main — which means that that we move to the next series of commands progressing toward landing.” Oftewel, alles lijkt goed te gaan met de rover en NASA gaat door met de landing van Curiosity op Mars.
6:53 uur – Curiosity twittert: “I’m glad it’s you on the line, @CanberraDSN. Thanks for being my ears on the Earth tonight #MSL”. @CanberraDSN maakt deel uit van NASA’s Deep Space Network.
6:34 uur – Op Eyes.NASA.gov is de landing van Curiosity live te volgen in de vorm van een computeranimatie. Bekijk ook NASA TV.
6:33 uur – 14.500 kilometer tot het oppervlak van Mars.
6:31 uur – De teams van de Mars Reconnaissance Orbiter en Mars Odyssey zitten klaar om te luisteren of Curiosity veilig op Mars landt.
6:24 uur – Het kan tot drie dagen duren voordat we na de landing iets van de rover horen.
6:11 uur – Curiosity bevindt zich nu in de baan van Deimos, één van de twee manen van Mars. De afstand tot Mars bedraagt ruim 20.000 kilometer.
6:10 uur – NASA schakelt communicatie met de rover uit. Dit betekent dat Curiosity nu een kleine 1,5 uur zonder begeleiding vliegt.

Populairste berichten
OV-reiziger gaat ver om contact met ander te voorkomen
6 5.529 Vlaggen op de maan: ze staan nog steeds (op eentje na)!
20 2.002 Landing van Marsrover Curiosity: dat wordt nagelbijten
6 1.585 Daarom leven vrouwen langer dan mannen
7 1.547 Ons brein ziet vrouw als pakketje lichaamsdelen
7 1.478 De Perseïden: de mooiste meteorenzwerm van het jaar
0 1.436 Prachtig beeld uit IJzertijd ontdekt in Turkije
0 1.357 Wetenschap zoekt nageslacht van Dracula
0 1.053 Nu op Twitter
EERSTE FOTO BINNEN VAN CURIOSITY! http://t.co/uMAL3YnO 21 minutes ago
Curiosity is succesvol geland op Mars. http://t.co/8F3j2nGw 22 minutes ago
TOUCHDOWN CONFIRMED! #curiosity 24 minutes ago


(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 6 augustus 2012 @ 12:36:04 #206
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_115180513
Had ik mn wekker ervoor gezet werd ik pas net wakker :')
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_115180786
quote:
13s.gif Op maandag 6 augustus 2012 12:36 schreef Woods het volgende:
Had ik mn wekker ervoor gezet werd ik pas net wakker :')
Ik heb deze landing maar overgeslagen n.a.v. het debacle van de koppeling van Dragon aan het ISS, ik zit daar 2 uur naar te kijken, mis ik het moment suprême omdat ik naar de wc ga :(
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 6 augustus 2012 @ 12:46:20 #208
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_115180868
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 12:44 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ik heb deze landing maar overgeslagen n.a.v. het debacle van de koppeling van Dragon aan het ISS, ik zit daar 2 uur naar te kijken, mis ik het moment suprême omdat ik naar de wc ga :(
Ooit gehoord van een bidon?


Best klote dat we pas over 3 dagen gedetailleerde foto's binnen krijgen. Maar vervangt deze nou gelijk de andere 2?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_115181165
quote:
12s.gif Op maandag 6 augustus 2012 12:46 schreef Woods het volgende:

[..]

Ooit gehoord van een bidon?
[ afbeelding ]

Best klote dat we pas over 3 dagen gedetailleerde foto's binnen krijgen. Maar vervangt deze nou gelijk de andere 2?
Je bedoeld de andere rovers? Volgens mij blijven die gewoon door rijden tot ze niet meer kunnen.

Edit: één van de twee is er vorig jaar mee gekapt, de ander doet het nog.
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 6 augustus 2012 @ 12:58:12 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115181338
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115199805
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Hij is geland aap, check het andere topic :P :D

Mars Revisited - Curiosity (6 Aug 2012)
lol, ja, maar info zou er 7 min over doen om op aarde te komen, hij is om 7.31u geland, en het twitterbericht was ook van 7.31u.. Dan klopt er toch iets niet? :')
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:29:13 #212
28033 Pek
je moet wat
pi_115200263
Ja, want die tweet komt ook echt van Mars natuurlijk :')
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_115200879
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:20 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

lol, ja, maar info zou er 7 min over doen om op aarde te komen, hij is om 7.31u geland, en het twitterbericht was ook van 7.31u.. Dan klopt er toch iets niet? :')
Hij was 7 min eerder geland. We wisten het pas om 7:31
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_115204328
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:39 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Hij was 7 min eerder geland. We wisten het pas om 7:31
oh, ok.. dus eigenlijk is ie om 7.24 geland :P
pi_115204890
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 20:42 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

oh, ok.. dus eigenlijk is ie om 7.24 geland :P
Idd :) Dit heb ik gevonden overigens:

Okay, so the rover is not really tweeting from space. The voice of Curiosity is the combined effort of three women, led by NASA's social media manager Veronica McGregor, who told TechNewsDaily that they work as a "hivemind" to communicate on behalf of the rover. All three refer to Curiosity as "she."
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_115247759
08.06.2012
Martian Surface Below Curiosity



This color image was obtained by NASA's Curiosity rover during its descent to the surface of Mars on Aug. 5 PDT (Aug. 6 EDT). This image from Curiosity’s Mars Descent Imager reveals surface features including relatively dark dunes, degraded impact craters and other geologic features including small escarpments that range in size from a few feet (meters) to many tens of feet (meters) in height. The image was obtained one minute 16 seconds before touchdown. This is but one of hundreds of frames that were acquired during the descent to the surface.

The original image from MARDI has been geometrically corrected to look flat.

Curiosity landed inside of a crater known as Gale Crater.

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/images/?ImageID=4277
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_115247807
Zijn er dagelijks persconferenties op NASA TV als het onderzoek straks gaat beginnen? Weet iemand hoe laat dat dan is?
gr gr
pi_115248228
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 17:42 schreef Quyxz_ het volgende:
Zijn er dagelijks persconferenties op NASA TV als het onderzoek straks gaat beginnen? Weet iemand hoe laat dat dan is?
Tot wanneer wil je hebben???
Maar dagelijkse persco tijdens ondezoek :N
Alleen als er iets noemenswaardig is.....

August 7, Tuesday
1 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Sol 2 Update - JPL (All Channels)

August 8, Wednesday
9:55 a.m. - ISS Expedition 32 In-Flight Interviews with WAPA-TV, San Juan, Puerto Rico and Univision’s “Despierta America” Program - JSC (Public and Media Channels)
1 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Sol 3 Update - JPL (All Channels)

August 9, Thursday
9 a.m. - ISS Expedition 32 In-Flight Interview for JAXA with the “Young Astronauts Club” in Tokyo - JSC (All Channels)
1 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Sol 4 Update - JPL (All Channels)

August 10, Friday
1 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Sol 5 Update - JPL (All Channels)

August 14, Tuesday
1:30 p.m. - ISS Spacewalk Video B-Roll Feed - JSC (All Channels)
2 p.m. - ISS Expedition 32 Russian and U.S. Spacewalk Preview Briefing - JSC (All Channels)

August 20, Monday
TBD - ISS Expedition 32 Russian Spacewalk Coverage - JSC (All Channels)

August 24, Friday
6:30 a.m. - Video B-Roll Feed of ISS Expedition 33/34 Flight Engineer/Commander Kevin Ford in Training – JSC (Public and Media Channels
7 – 8 a.m. - Live Interviews with ISS Expedition 33/34 Flight Engineer/Commander Kevin Ford – JSC (Public and Media Channels)

August 30, Thursday
TBD – ISS Expedition 32 U.S. Spacewalk Coverage – JSC (All Channels)

September

September 26, Wednesday
7:30 a.m. - Video B-Roll of Expedition 31/32 Flight Engineer Joe Acaba - JSC (Public and Media Channels)
8 - 9 a.m. - Live Interviews with Expedition 31/32 Flight Engineer Joe Acaba - JSC (Public and Media Channels)

October

October 1, Monday
6:30 a.m. - Video B-Roll Feed of ISS Expedition 33/34 Flight Engineer/Commander Kevin Ford in Training – JSC (Public and Media Channels)
7 – 8 a.m. - Live Interviews with ISS Expedition 33/34 Flight Engineer/Commander Kevin Ford – JSC via Star City, Russia (Public and Media Channels)

[ Bericht 3% gewijzigd door -CRASH- op 07-08-2012 18:03:22 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_115249539
Bedankt! Even omrekenen naar onze tijd. :+

Ik kan mij herinneren dat er toen met de Phoenix Mars Lander vaak persconferenties op NASA TV waren. Met Barry Goldstein. :D

Edit: Ah, die news briefing is dan straks om 19:00. *O*
gr gr
pi_115250808
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 17:42 schreef Quyxz_ het volgende:
Zijn er dagelijks persconferenties op NASA TV als het onderzoek straks gaat beginnen? Weet iemand hoe laat dat dan is?
Elke avond om 19:00 is er een update.
pi_115252411
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 18:51 schreef QBay het volgende:

[..]

Elke avond om 19:00 is er een update.
Dat is een ideale tijd.

Ze lieten net een leuke foto zien van het hitteschild, de parachute, de skycrane en de rover zelf vanuit de ruimte.
gr gr
pi_115254350
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:19 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Dat is een ideale tijd.

Ze lieten net een leuke foto zien van het hitteschild, de parachute, de skycrane en de rover zelf vanuit de ruimte.
Klopt, lekkere tijd voor ons :) .

Inderdaad, deze foto:


Aan de ene kant wel vet dat alles zo dichtbij elkaar ligt (afstand sky crane en Curiosity is 650 meter) maar het levert ook wel gevaar op. Overigens hoorde ik volgens mij ook dat de datasnelheid tussen Curiosity en MRO momenteel 32KB/s is, ze zijn van plan om dit later op te krikken tot 2Mb/s (256KB/s).
pi_115255599
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:56 schreef QBay het volgende:

[..]

Klopt, lekkere tijd voor ons :) .

Inderdaad, deze foto:
[ afbeelding ]

Aan de ene kant wel vet dat alles zo dichtbij elkaar ligt (afstand sky crane en Curiosity is 650 meter) maar het levert ook wel gevaar op. Overigens hoorde ik volgens mij ook dat de datasnelheid tussen Curiosity en MRO momenteel 32KB/s is, ze zijn van plan om dit later op te krikken tot 2Mb/s (256KB/s).
Het valt wel mee, het blijkt dat omdat de atmosfeer zo dun is dat het moeizaam grote dingen kan verplaatsen.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_115256803
Een docu van de BBC die alles kort samenvat.
pi_115259749


:)

Weet iemand waar je alles kunt volgen over deze mooie ontdekkingstocht?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')