quote:
Als het niet vindbaar is, hoe kunnen ze dan weten dat het de grootte heeft van een erwt en waar het wordt opgeslagen? Dat lijkt mij niet logisch. Ik heb hier wel een artikel over gevonden: 
http://www.lybertijn.nl/img/celgeheugen.pdf , in hoeverre het waar is weet ik niet. Maar hier gaat het om een zichtbare opslag, niet iets wat niet vindbaar is.
Ja dat is lastig geef ik toe. Boeddhisten hebben uiteraard geen enkel meetinstrument om dingen te vinden. 
In plaats hiervan heeft Siddharrta in het verlichtingsmoment de complete samenhang van bestaan doorzien.
Erg onwaarschijnlijk, maar wanneer je bedenkt dat hij de relativiteitstheorie al ontzenuwd heeft.
De omwentelingssnelheid van elektronen heeft beschreven, de evolutie theorie in een (denken wij) betere versie aanbood, dan wordt het het overdenken waard.
De leer komt van Boeddha, de uitleg van volgelingen/studenten die besloten hebben om alleen zaken die niet door logica zijn te weerleggen als Boeddha"s leer te accepteren, dit in de hoop het juiste te doen.
Dus hoe kan je mij vragen wat er van waar is? deze erwtjes?kk zou het de Dalai Lama moeten vragen.
Ik ken geen Nederlander die dit weet? Mede Boeddhisten...Help?
quote:
Waarom zou je daarmee willen oefenen?
De Pohwa, het sterven.
Dit zou je willen om dezelfde reden dat je niet zonder oefenen in een Lamborgini een wedstrijd wilt rijden.
Wij Boeddhisten zien dat de Boeddh. uitleg de meest waarschijnlijke is, met de minste tegenstrijdigheden. vervolgens zou je wanneer je oefent voorbereid zijn op de visioenen die iedereen krijgt na het sterven in de bardo van de dood. Dat zou er toe kunnen  leiden dat je wedergeboorte in de lijn ligt met wat je nu zou wensen. De Dalai Lama oefent dagelijks en dat zou hij meer willen doen. 
Hij heeft een wereldlijke taak, en hierom neemt hij het risico van te weinig oefenen, en dit doet hij voor ons welzijn.
Je zou kunnen zeggen, dat wanneer je je in dit leven er op toelegt om ingenieur te worden dat dit zeker zal gebeuren. Wanneer je je erop toelegt wedergeboren te worden in een gebied waar de leer levend is, en je als mens zonder teveel beperkingen geboren wordt, kun je je in ieder geval verder ontwikkelen. Wij denken dat de kans op mens worden ongelooflijk klein is, het aantal wezens in acht genomen, maar dat dit wel eigen verdienste is. Daarom willen we dit leven niet vergooien aan materie, winst of bezit wat ons triviaal lijkt. CORRECTIE: zoveel als nuttig is goed, de rest is lastig.
quote:
Nu kan het bewustzijn ineens kiezen? Het karma bepaalde toch waar je in je volgende leven terecht komt?
(Hoe kijken boeddhisten eigenlijk tegen het bestaan van geesten aan?)
Kiezen als in elke dag kiezen goede of slechte dingen te doen. 
Voorbeeld welke hopelijk redelijk in de buurt van juist komt:
een man die constante aandrang heeft richting drugs, buitenechtelijke seks, malversaties als fraude, liegen, weet in zijn hart dat er niks te halen is. Het zit in zijn karakter(kleur ) besloten. toch kan hij ieder dag oefenen om (denk ik) middels cognitie zijn drang te doorklieven. Net zolang tot hij de bespottelijkheid ervan inziet. Dan is zijn geest stabieler en beter voorbereid op de Bardo van de dood. Hij kan beter kiezen.. Ja als gevolg van karaktertraining denk ik.
De geestenwereld is 1 van de zes bestaansrijken die verder onderverdeeld kunnen worden.
[qote] Bewijs voor reïncarnatie is vooral psygologisch van aard, daar kan dus een heleboel van fantasie bij komen kijken.
- Als het Hindoeïstisch-Boeddhistische geloof waar is, dan kan elk mens verzekerd zijn van een betere positie in het volgende leven, als hij of zij een moreel voorbeeldig leven leidt[/quote]
Ik heb scepsis gelezen en een deel van het andere schrijfsel.
Ik denk dat het bewijs niet psychologisch maar logisch is. Ik heb al enkele malen mijn  pols leeggetyped op de logica van de Boeddha, dus zou je willen verwijzen naar de vele manuscripten waarin dit onderwezen wordt. Hoogst arrogant inderdaad. Niet van mij, maar van Boeddha.
Ik heb hier bv.mijn kleine lijfboekje...woorden van Boeddha. Vaak bij Bol.com te vinden voor een euro of 6.
Tibetaans dodenboek van Francesca Fremantle & Chogyam Trungpa is goed, en speciaal voor iedereen die met stervenden te maken heeft heeft Sogyal Rinpoche, het Tibetaanse boek van leven en sterven geschreven. Dit wordt door zeer veel medici gelezen..gelukkig.
er zijn vele logische verhandelingen voorhanden. Er moet wel gezegd worden dat wij de stelligheid van de Boeddha ontberen, maar deze leer zien als de leer met de minste controverse.
quote:
- Als het Hindoeïstisch-Boeddhistische geloof waar is, dan kan elk mens verzekerd zijn van een betere positie in het volgende leven, als hij of zij een moreel voorbeeldig leven leidt. 
Dat is juist.
quote:
- Het geloof in reïncarnatie leidt tot een grotere verwaandheid onder de mensen in hogere standen, maar tot passiviteit en gevoelens van ontoereikendheid en woede onder de lagere klassen. Het genereert vaak verwaarlozing en zelfs wanbehandeling van de minder begunstigden. Het slechte karma van mensen laat hen geboren worden in de ellende van een lage status.
 Inmengingen in hun levenslot worden daarom gezien als een schending van een basisprincipe van het universum. Het geloof in reïncarnatie en haar tweelingzus karma belemmert de groei van menselijk potentieel, en het schaadt individuen, samenlevingen en hele naties. 
Ja deels waar: (Visie:) Onze koningin had goed karma. Nout Wellink ook Ze kan er door verwaandheid voor kiezen weer naar beneden te vallen. Ja wij wijten onze mindere omstandigheden niet aan een ander of de maatschappij, maar accepteren zelf onderwerp van oorzaak en gevolg te  zijn. Dit zou je kunnen leren beter je best te doen,. Dat is wat een goed Boeddhist aan zichzelf is verplicht.
Het 2e stukje over inmenging, daar kan ik als Boewddhist helemaal niets mee. Als inmengen gunstig is, waarom dan nalaten? Je moet wel onderscheid  maken ten aanzien vannaties. Deze organen houden soms van doden middels oorlogen of alle potentie van de mens omzetten in arbeid voor economisch nut. Zo lang het nut is, is het goed, maar dat stadium zijn we denk ik al wel gepasseerd. produceer wat mensen nodig hebben, verdeel het in ruil voor wat geld. Ja de Boeddh visie kan niet misbruikt worden om alle doelen in onze samenleving te dienen. Zo schijnt het in 1e instantie. wanneer je verder kijkt kan het wellicht beter zijn, om overmaat niet te laten schaden toch? Maar laat maar want dan wordt het belerend.[/quote]
quote:
- Wat maakt een kikker goed? Een kikker die veel vliegen eet en zo voor een afname van menselijke ziekten en lijden zorgt? Of is het verkeerd om vliegen te eten? Vliegen zijn tenslotte ook levend. Of denk eens aan een slak. Hoe beweegt een slak zich omhoog op de ladder van het bestaan? Gaat dat vanzelf? Een slak kan toch niet boosaardig zijn, of wel? En hoe zit het met een wolf die levende wezens doodt om haar jongen te voeden? Is dat een goede of een slechte wolf? Een karma-bewuste wolf zou in het wild verhongeren. Is dat dan hoe zij zich naar een betere positie werken? Of staat het hen vrij om namens alle wolven naar de Boeddhistische moraliteit te snauwen?
Waarom is ie in godsnaam een kikker, slak of wolf geworden? had ie geen zin om in zijnn vorig leven goed te doen? Dit is zomaar de 1e gedachte en geen waarheid. Ik ben student weet je nog?
De middenweg is het centrum van de leerr; een kikker moet doden, een wolf ook, en een slak heeft heel waarschijnlijk een minder ontwikkeld bewustzijn en zal zich wel langzaam ontwikkelen?Kijk nu eens naar de hond? Ons vorige hondje is 17 jaar lang alleen maar vriendelijk geweest, heeft nooit gevochten, maar is wel vaak belaagd, zelfs door grote katten haha. Van mij mag ie mens worden. Je moet je leven leiden. een boeddhist die een gezin sticht en werkt en deelneemt aan de maatschappij heeft een moeilijker weg als de weg van de minste weerstand in een klooster. Dat is de makkelijke weg.
Boeddha heeft dit nimmer geadviseerd. er zijn nu eenmaal veel slechte leraren. Trotse mensen die iets willen interpreteren en als waar willen verkopen. dit is ook bij scepsis zeer aanwezig denk ik.
Waarom denk je dat een Boeddhist niet doodt? want dat is een misvatting hoor. we adviseren alleen om het zo min m ogelijk te doen. Dat is iets anders. dan hebben we het nog niet over de intentie of beweegredenen gehad welke het doden meer of minder ingrijpend maken, voor je vervolg.
quote:
-Karma streeft de grootste supercomputers voorbij, want karma ziet en beoordeelt, en karma houdt alle acties en reacties bij van alle levensvormen uit de hele geschiedenis. Het aantal hiervan zal naar schatting het aantal deeltjes in het universum ruim overtreffen. Maar karma houdt niet alleen talloze logboeken bij. Karma deelt ook gerechtigheid uit, en geeft haar gevangenen over aan de deurwaarders van de reïncarnatie.
ONJUIST, DAAR KARMA GEEN ENTITEIT IS.
WAT EEN VREEMDE STELLING? HEEFT NIETS MAAR DAN OOK NIETS MET BOEDDH. TE MAKEN.
EEN HAGELSTEEN OP EEN AUTODAK GEEFT EEN DEUK? WAT HEEFT DAT MET EEN OORDEEL TE MAKEN? IEMAND DIE MOORDT KIJKT IN ONGENOEGEN OM,EN WANNEER NIET GELIJK DAN TOCH ZEKER NA JAREN WAT HEEFT DAT MET OORDELEN TE MAKEN? 
Karma kruipt zelfs in ons hoofd. Het weet wanneer we oprecht goed zijn en wanneer we slechts hypocriet handelen. Het beoordeelt bedoelingen. Het minachten van de armen en toch geld geven om hiervoor geprezen te worden komt niet in de buurt van echte liefde en zorg. En de karma-computer houdt dit in de gaten en beoordeelt de motieven. Karma is dus een soort god?
IK ZIE NU DAT JE HET MOEILIJK VINDT, DAT KOMT MIJNS INZIENS OMDAT JE EEN ENTITEIT VAN GEBEURTENISSEN WIL MAKEN EN IK VERMOED DAT JE ONBEWUST IMMER NAAR EEN BEOORDELER ZOEKT. HET BOEK VAN LEVEN EN STERVEN MAAKT HIER KORTE METTEN MEE, IN DE ZIN VAN EEN NUANCE.
echt waar, deze laatste alinea staat zover van de Boeddh leringen af, het is bijna beledigend onwetend.
En dat bedoel ik niet persoonlijk,. maar wanneer ik zou zeggen dat god perverse gedachten heeft zou je net zo verbijsterd zijn denk ik. Dit is echt niet leuk meer.
Minachten van armen. Hoe kom je erbij?
Misschien bedoel je dat wij Boeddhisten niet zeggen dat iedereen gelijk is? Nu: ook dat kun je nuanceren. als iedereen gelijk is, waarom ben je dan geen president van USA?
Ik zou hier de zaak willen omdraaien en je vragen om ook maar 1 fenomeen aan te dragen welke niet als gevolg van een eerder moment bestaat? Ja daar valt onzes inziens zelfs mens-zijn of god-zijn  onder te scharen.
[/quote]
Dat goden bestaan is voor ons waarschijnlijk. datr zed net als mensen een wensenpakket hebben wat soms moeilijkheden veroorzaakt is sneu voor hen net zo als voor ons mensen. wij zien goden dan ook niet als benijdenswaardig en zeker niet als onze leraar.
Wij denken dat er zoiets is als waarheid die ten alle tijden universeel waar kan zijn. 
denk aan de opmerking: er is leed. vanuit die simpele constatering is de hele Boeddh doctrine opgebouwd.
je mag van mij geen ultiem zuivere uitleg verwachten, maar ik heb mijn best gedaan.
alle goeds weer.
Niertvandezewereld, aka gebruikersnaam 4