abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106059458
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 21:27 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ik wil me er wel eens aan gaan wagen. Vanwege de stijl, is dan eventueel de Nederlandse vertaling nog te verkiezen boven het origineel?
Ik kom 3 verschillende dingen tegen betreffende de voorgeschiedenis van midden-aarde:
Unfinished tales, Silmarillion en Children of Hurin
Hoe verhoudt zich dat tot elkaar (chronologisch gezien), en is er overlap? De pagina's op Wikipedia zeggen me bijvoorbeeld dat heel veel materiaal nooit door Tolkien zelf voltooid is en het aangevuld moest worden. Leidt dat tot veel moeilijke gaten in het plot?
Ik zou beginnen met Children of Hurin, daarna The silmarillion (al leest dat meer als naslagwerk en krijg je een overdosis aan middle-earth info, mij lukte het pas bij de tweede keer herlezen om daadwerkelijk nog dingen te onthouden die ik een pagina of wat daarvóór las), dan The Hobbit en de Lord of the Rings trilogie, - en als je jezelf dan echt wilt kwellen - The Letters of J. R. R. Tolkien als toetje.

Die laatste om een piepklein beetje inzicht te krijgen in het levenswerk van een geniale gek. Maar pin me er niet op vast, het is alweer even geleden dat ik Tolkien las.

De overlap zit 'm in de Silmarillion, die alles vóór The Hobbit behandelt. Maar het Children of Hurin-gedeelte wordt daar - als ik me niet vergis - maar fragmentarisch weergegeven, vandaar.
It's always funny until someone gets hurt...and then it's just hilarious!
Disneyland? Fuck, man, this is better than Disneyland!
  maandag 26 december 2011 @ 18:13:27 #33
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_106062524
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 02:15 schreef merry77 het volgende:
@Jellereppe:
bedoel je deze?

Gewoon ff op Amazon kijken. Desnoods tweedehands kopen. Is vaak heel veel goedkoper dan bol.com.
http://www.amazon.com/His(...)id=1324862030&sr=8-1
Die bedoel ik inderdaad. :Y Nooit iets besteld bij amazon.com. Wat een prijsverschil met bol.com. Nu is het voor de gewone man wel te koop. Thanks. ^O^
  Admin dinsdag 27 december 2011 @ 10:31:58 #34
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_106079835
Children of Hurin heb ik gekocht toen het uitkwam, maar dat was wéér zo tenenkrommend saai geschreven, dus daar ben ik niet verder gekomen dan een paar hoofdstukken. Unfinished Tales en Silmarillion waren ook al zo, al ben ik daar wel verder in gekomen.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_106080010
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 10:31 schreef Breuls het volgende:
Children of Hurin heb ik gekocht toen het uitkwam, maar dat was wéér zo tenenkrommend saai geschreven, dus daar ben ik niet verder gekomen dan een paar hoofdstukken. Unfinished Tales en Silmarillion waren ook al zo, al ben ik daar wel verder in gekomen.
LotR een keer of 3 gelezen, Hobbit ook zoiets, maar bij Silmarillion ben ik nooit verder gekomen dan een pagina of 30. Ik lees voor mijn plezier, en dat lukt me bij Silmarillion echt niet.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_106080740
In Unfinished Tales staat een leuk verhaal over ontmoeting Gandalf en Thorin in de Blauwe Bergen voordat ze naar Bilbo gaan.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  dinsdag 27 december 2011 @ 22:48:13 #37
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_106107116
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 10:40 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

LotR een keer of 3 gelezen, Hobbit ook zoiets, maar bij Silmarillion ben ik nooit verder gekomen dan een pagina of 30. Ik lees voor mijn plezier, en dat lukt me bij Silmarillion echt niet.
Niet op chronologische volgorde lezen, eerste stuk overslaan, dat hele scheppingsverhaal.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 27 december 2011 @ 22:53:32 #38
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_106107406
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 15:58 schreef Hungry_Joe het volgende:
Ik zou beginnen met Children of Hurin, daarna The silmarillion (al leest dat meer als naslagwerk en krijg je een overdosis aan middle-earth info, mij lukte het pas bij de tweede keer herlezen om daadwerkelijk nog dingen te onthouden die ik een pagina of wat daarvóór las), dan The Hobbit en de Lord of the Rings trilogie, - en als je jezelf dan echt wilt kwellen - The Letters of J. R. R. Tolkien als toetje.

Oh nee, ik zou juist niet beginnen met Hurin (dat zegt je tenslotte niets als je S. niet kent :P), dan toch eerder met S. dan unfinished tales en dan Hurin. De brieven kan je tussendoor doen, Tolkien schreef heel veel brieven en die bieden inzicht in z'n schrijfproces (zoals hoe hij beschreef hoe Faramir opeens uit het bos liep, zonder dat hij hem nodig had of wilde), in het proces met hoe hij met roem omging, z'n familieleven en z'n moeizame relatie met de uitgever. Niet echt kwelwerk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_106200905
Ik zou zeker wel beginnen met CoH. Dat is namelijk een mooi afgesloten verhaal, waardoor het prettiger leest dan de Silmarillion, Unfinished Tales, HoMe en de letters. Het begin (eerste 15 pagina's) is dan wel even worstelen door de overdosis aan namen en plaatsen die je tegenkomt, maar daarna wordt het een prachtig verhaal dat erg goed te volgen is.

/edit
Voor de grap even het beginnetje overgeschreven uit de Nederlandse versie (die prima vertaald is wat mij betreft, hoewel er een aantal mooie beschrijvingen wat kariger zijn geworden).

quote:
Hador Guldenhoofd was een edelman van de Edain en hij genoot de gunst van de Eldar. Hij leefde tot zijn dood onder de elfenkoning Fingolfin, van wie hij uitgestrekte landerijen in leen kreeg in het deel van Hithlum dat Dor-lómin heette. Zijn dochter Glóredhel trouwde met Haldir, zoon van Halmir, heer van de mensen van Brethil. En tijdens hetzelfde feest trouwde zijn zoon Galdor de Lange met Hareth, die de dochter van Halmir was.

Galdor en Hareth hadden twee zonen, Húrin en Huor. Húrin was drie jaar ouder dan zijn broer, maar van gestalte was hij kleiner dan zijn familieleden van zijn vaders kant. In dit opzicht aardde hij meer naar de familie van zijn moeder, maar voor het overige was hij net als Hador, zijn grootvader, sterk van lichaam en vurig van gemoed. Er was in hem een gloed die aanhoudend smeulde en hij bezat een ontembare wilskracht. Van alle Mensen van het Noorden was hij het meest vertrouwd met de kennis van de Noldor. Huor, zijn broer, was lang, langste van alle Edain, op zijn eigen zoon Tuor na, en een snelle hardloper, maar als het een zware wedstrijd over grote afstand betrof zou Húrin als eerste thuiskomen, want hij rende aan het eind nog even snel als bij het begin.

Húrin trouwde met Morwen, de dochter van Baragund, die een zoon was van Bregolas uit het huis van Bëor, waardoor zij familie was van Beren Eenhand. Morwen was lang en had donkere haren, en wegens haar stralende blik en de schoonheid van haar gezicht noemde men haar Eledhwen - elfenglans. Maar van karakter was ze nogal stug en trots. Het leed van het huis van Bëor kwelde haar hart, want ze was als balling uit Dorthonion naar Dor-lómin gekomen, na de rampspoed van de Bragollach.

Túrin was de naam van het oudste kind van Húrin en Morwen. Hij werd geboren in het jaar dat Beren naar Doriath kwam en daar Lthien Tinúviel vond, de dochter van Thingol. Ook schonk Morwen een dochter aan Húrin. Deze werd Urwen genaamd, maar iedereen die haar heeft gekend tijdens haar korte leven noemde haar Lalaith - 'Lachen'. Huor trouwde met Rïan, een nicht van Morwen. Zij was de dochter van Belegund, de andere zoon van Bregolas. Zij trof het zeer slecht met het tijdsgewricht waarin ze ter wereld kwam, want ze was zachtmoedig van hart en hield noch van oorlog, noch van de jacht. Zij schonk haar liefde aan bomen en bloemen in het wild, en ze was een zangeres die zelf haar liederen schreef. Ze was pas twee maanden met Huor getrouwd toen hij met zijn broer naar de Nirnaeth Arnoediad vertrok, en ze heeft hem nooit teruggezien.

[ Bericht 40% gewijzigd door uithangbord op 30-12-2011 13:27:53 ]
pi_106201026
hehehe. Heb gister de drie The Lord Of The Rings films gekeken en The Hobbit nog een keertje gelezen :7 Had mezelf de hele dag opgesloten :O
pi_106205561
Het enige boek in de "lotr serie" die ik wel heb uitgelezen. Leuk.

Doch ziet de trailer eruit als meer van hetzelfde en de lotr films vond ik al niet om over naar huis te schrijven, dus we zullen zien.
Conscience do cost.
pi_106206394
Terechte opsluiting.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  Admin vrijdag 30 december 2011 @ 15:37:26 #43
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_106206505
Heerlijk ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_106206997
:D
pi_106207150
net the hobbit + de 3 lotr boeken in het engels gedownload als ebook, ben benieuwd of er nog verschillen inzitten door de vertaling :)
hardcoholic
pi_106207881
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 15:53 schreef Ferdii het volgende:
net the hobbit + de 3 lotr boeken in het engels gedownload als ebook, ben benieuwd of er nog verschillen inzitten door de vertaling :)
Nice. :)

Voor de liefhebbers een leuke documentaire:

pi_106207956
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 december 2011 15:37 schreef yvonne het volgende:
Heerlijk ^O^
O+
  donderdag 1 maart 2012 @ 20:24:29 #48
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_108599518
En weer een nieuwe video. Nr 6! Te briljant _O_

http://www.facebook.com/p(...)81557&type=2&theater
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
  donderdag 1 maart 2012 @ 23:20:41 #49
11102 knep
Mountainfreak
pi_108608962
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:24 schreef Morpheus2002 het volgende:
En weer een nieuwe video. Nr 6! Te briljant _O_

http://www.facebook.com/p(...)81557&type=2&theater
Fantastisch _O_. Wat is Nieuw Zeeland toch mooi _O_ O+.
pi_108609204
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 december 2011 22:53 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Oh nee, ik zou juist niet beginnen met Hurin (dat zegt je tenslotte niets als je S. niet kent :P), dan toch eerder met S. dan unfinished tales en dan Hurin. De brieven kan je tussendoor doen, Tolkien schreef heel veel brieven en die bieden inzicht in z'n schrijfproces (zoals hoe hij beschreef hoe Faramir opeens uit het bos liep, zonder dat hij hem nodig had of wilde), in het proces met hoe hij met roem omging, z'n familieleven en z'n moeizame relatie met de uitgever. Niet echt kwelwerk.
Ik heb Children of Hurin gelezen voor The Silmarillion, vond het goed te begrijpen, makkelijker dan bij Silmarillion zelfs. Ik denk dat het een goede opstap richting het wat zwarere Silmarrilion is.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  vrijdag 6 april 2012 @ 01:14:29 #51
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_109967940
Best een mooi t-shirt..

...maar ik zou het nooit kopen :)
pi_109968558
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 11:15 schreef ThaTim het volgende:
In Unfinished Tales staat een leuk verhaal over ontmoeting Gandalf en Thorin in de Blauwe Bergen voordat ze naar Bilbo gaan.
Toen destijds The Fellowship of The Ring uitkwam in de bioscoop ben ik naar de bieb gegaan, maar toen had ik per ongeluk dat boek meegenomen (Nagelaten Vertellingen dus in het Nederlands). Nou, ik heb nog nooit ergens zó weinig van begrepen... ;) (zeker als je nagaat dat ik veronderstelde dat wat ik las ook ergens in de film had gezeten :P)
Maar inmiddels staan LotR, Silmarillion en Kinderen van Hurin gelezen in de kast :)
Het boek De Hobbit vond ik minder om te lezen dan het Lord of the Rings verhaal maar alle voorproefjes van de film zien er goed uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 01:14 schreef Morpheus2002 het volgende:
Best een mooi t-shirt..

[ afbeelding ]

Beter dan het gemiddelde wolven t-shirt :P Ha nee, ik ben ook niet het type om daar mee rond te lopen.
  vrijdag 6 april 2012 @ 19:18:08 #53
11102 knep
Mountainfreak
pi_109993425
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 01:14 schreef Morpheus2002 het volgende:
Best een mooi t-shirt..

[ afbeelding ]

Idd :'). Plaatje is erg mooi, dat zou ik wel aan de muur willen hebben :).
  vrijdag 6 april 2012 @ 19:18:55 #54
246140 Klipnap
Petrowh <3
  vrijdag 6 april 2012 @ 19:20:09 #55
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_109993515
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2012 19:18 schreef Klipnap het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Deze wel.
Eh nee :P Ben jij dat?
  vrijdag 6 april 2012 @ 19:27:48 #56
246140 Klipnap
Petrowh <3
  zaterdag 7 april 2012 @ 17:08:40 #57
345445 Sdre
optimist tot in de kist
pi_110028097
Weer een nieuw deel van de making off !:
pi_110040002
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 17:08 schreef Sdre het volgende:
Weer een nieuw deel van de making off !:
Ik dacht even dat ie echt nieuw is, maar deze is van 1 maart, dus ik gok dat de meeste hem al gezien hebben.
-
  zaterdag 7 april 2012 @ 23:05:18 #59
345445 Sdre
optimist tot in de kist
pi_110040971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 22:41 schreef splendor het volgende:

[..]

Ik dacht even dat ie echt nieuw is, maar deze is van 1 maart, dus ik gok dat de meeste hem al gezien hebben.
O ik vond m net pas wachten op deel 7 dan maar!
pi_110171823
stephenfry twitterde op woensdag 11-04-2012 om 02:19:40 Phew! Got all emotional after shooting my final scene on the Hobbit. Preparing for home over the weekend. reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')