abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105969344
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Hoe heeft dat met het sinterklaasfeest te maken? Je moet toch bekennen dat het feest wel zekere discriminerende kenmerken bevat. Zwarte piet zou als een stereotype neger kunnen worden beschouwd. Hier kan het feest wel, wij hebben niet zoveel negers, maar in Suriname, met heel veel donkeren, kan ik me voorstellen dat het gevoeliger ligt.
Als het daar zo gevoelig is, leg me dan eens uit waarom de Surinamer (zullen ook negers tussen zitten) dan zo graag Sinterklaas viert, gezien de groeiende populariteit.
  vrijdag 23 december 2011 @ 17:44:59 #77
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105969799
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:26 schreef MakkieR het volgende:
Een vreemd verhaal, Er staat toch duidelijk dat Het Sinterklaasfeest in de jaren 80 is afgeschaft en toch wordt het nog grootschalig gevierd in een land dat totaal onafhankelijk is van Nedeland.
Het is wel erg makkelijk om het wijzende vingertje naar Nederland te richten. Terwijl de Surinamer het zelf in stand houdt, 30 jaar na de aflasting.
Waar haal jij vandaan dat men een wijzend vingertje naar Nederland richt? :?

De tekst in het nieuwsbericht heeft puur en alleen betrekking op het Surinaams binnenlands beleid en in het nieuwsbericht wordt Nederland niet eens 1x genoemd.
Krekker is de bom!
  vrijdag 23 december 2011 @ 17:46:59 #78
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105969851
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:30 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Als het daar zo gevoelig is, leg me dan eens uit waarom de Surinamer (zullen ook negers tussen zitten) dan zo graag Sinterklaas viert, gezien de groeiende populariteit.
Wellicht omdat er niet zoiets is als 'de Surinamer' en verschillende mensen verschillende meningen kunnen hebben. En dat politici bepaalde keuzes willen doordrukken zegt niet altijd wat over het draagvlak onder de bevolking... kijk maar naar bepaalde politieke keuzes die in Nederland worden gemaakt.
Krekker is de bom!
  vrijdag 23 december 2011 @ 18:34:22 #79
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_105971437
Ze doen maar en dan stoppen wij gelijk met hun geld toe te schuiven want dat is natuurlijk óók discriminatie. Dat stuit hun vast zeer tegen de borst. Zoiets neerbuigends als de hand op houden en gratis geld krijgen willen nu vast ook niet meer.

Belachelijk gedoe, zwarte piet heeft niks met rascisme vandoen. Als je zo gaat denken dan is het einde zoek. Grappig genoeg hoorde ik van een surinaamse kennis dat het onder surinamers heel normaal is meer waardering te hebben voor de blanker uitgevallen mensen. Hij was zelf thuis het * zwarts * en dat heeft hij geweten ook. Ga jij maar gauw werken want studeren is niks voor jou met je zwarte snoet, kreeg hij van zijn ouders te horen. 8)7

Dat zielige gemekker over huidskleur is gewoon onzin, bedacht door mensen met een heftig minderwaardigheidscomplex. Vooral mensen met een donkere huidskleur schijnen daar erg gevoelig voor te zijn.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 23 december 2011 @ 19:00:18 #80
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105972436
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 18:34 schreef deedeetee het volgende:
Grappig genoeg hoorde ik van een surinaamse kennis dat het onder surinamers heel normaal is meer waardering te hebben voor de blanker uitgevallen mensen. Hij was zelf thuis het * zwarts * en dat heeft hij geweten ook. Ga jij maar gauw werken want studeren is niks voor jou met je zwarte snoet, kreeg hij van zijn ouders te horen. 8)7
En jij begrijpt niet dat deze verknipte denkwijze waar vooral een deel van de wat oudere Surinamers last van heeft een overblijfsel is uit het koloniale tijdperk? :')
Krekker is de bom!
  vrijdag 23 december 2011 @ 19:07:01 #81
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_105972633
De blanke gulle gever kan niet veel goed meer doen anno 2011 he?

En dan doel ik uiteraard op de goedheiligman...
'Cos boys don't cry.
  Forum Admin vrijdag 23 december 2011 @ 19:09:37 #82
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_105972728
Sinterklaas is een katholieke blanke oude man die cadeautjes aan kleine kinderen geeft.

We weten allemaal wat katholieke oude mannetjes graag doen met kleine kinderen, dus dit is puur schuldgevoel afkopen.

Ik voel me gediscrimineerd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_106005512
Hoe is het eigenlijk met de Antillianen, geloven die nog wel in Sinterklaas?
Dat moet haast wel, want Nederland heeft ze zoveel cadeautjes gegeven ;)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_106006309
Ik vind het als protestant discriminerend dat de Sint op een katholieke bisschop lijkt.
Daarom wil ik schadevergoeding. van de Paus.
  zondag 25 december 2011 @ 01:56:45 #85
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_106024270
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2011 14:09 schreef RM-rf het volgende:

[..]

de Nikolaus traditie kent men door heel westelijk continetaal europa en overal bestaat er een 'begeleider' van de veelal 'witte nikolaus en daarbij is deze begeleiders veelal zwart..

in sommige streken is dat "Knecht Ruprecht", een bruine of donkere begeleider, waarbij deze ook soms een 'zak vol as' met zich meedraagt en soms ook zichzelf in as smeert..
het is een symbool vand e duivel..

andere gebieden kennen Krampus, een dierachtige zwart geschilderde figuur:
http://de.wikipedia.org/wiki/Krampus
[ afbeelding ]

de in nederland gebruikelijke figuur van 'zwarte Piet' is natuurlijk sterk beinvloed geraakt door invloeden vanuit het kolonialsime, maar vermoedelijk zijn er gewoon eigenschapen die ook 'negers' hadden die men uit orientaalse afbeeldingen kende overgenomen en gecombineerd met het al langer bestaande gebruik van de 'donkere begeleiding van de Heilige Nikolaas.
Oh sorry, helemaal over deze reactie heen gelezen toen ik in dit topic reageerde. Zit niet achter pc dus hou het kort, maar denk dat wij het niet eens oneens zijn. Wat jij zegt beaam ik, enige wat ik probeerde aan te geven is dat de huidige zwarte Piet zoals wij die kennen, en dus niet de knecht van Sinterklaas in het algemeen, is gebaseerd op de karikatuur van de neger uit het koloniale tijdperk. Momenteel zie je dit over het algemeen nog hoofdzakelijk aan het uiterlijk, tien jaar geleden ook aan het gedrag, de rolverdeling, de spraak, etc.

Ik laat mijn eigen mening even in het midden, maak me eigenlijk niet eens zo druk om de zwarte Piet an sich, maar het keihard ontkennen van de link met het koloniale tijdperk en het doen alsof de klagers imbecielen zijn die van alles erbij bedenken, ipv gewoon accepteren dat zij (niet allemaal natuurlijk, want ook onder de klagers zitten domme meelopers) andere conclusies trekken of een andere mening hebben gevormd op basis van dezelfde feiten, dat is waar ik tegen ageer.

Post dit vanuit foon, niet 100% nuchter, dus excuus als de post niet helemaal en leesbaar is, lees het vd week nog wel keer na voor edit
Krekker is de bom!
  zondag 25 december 2011 @ 13:10:26 #86
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106029506
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 17:14 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik vind het als protestant discriminerend dat de Sint op een katholieke bisschop lijkt.
Daarom wil ik schadevergoeding. van de Paus.
Buk maar even dan knaapje :)
'Cos boys don't cry.
pi_106078290
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 15:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Goed, en de blanke Nederlanders (inclusief de slachtoffers en nazaten) moeten uiteraard de hand in eigen boezem steken voor wat hun blanke Duitse buren in het verleden hebben gedaan... volgens jouw belachelijke redenatie dan :')
Ga eens op zoek. Het is echt waar.Niet alleen in Afrika verhandelde mensen slaven na overwinning trouwens. Zou het eens gaan lezen. Alleen Java verhandelde geen slaven dacht ik
quote:
Rond 1660 ontstond een tekort aan arbeiders in de VS. Boeren uit Nieuw Carolina en Virginia waren de eersten die Afrikaanse slaven gingen gebruiken voor de tabaksoogst. Virginia was ook de eerste staat die haar wetten veranderde: zwarten die in hun geboorteland geen christen waren werden als slaven beschouwd. Men ging op grote schaal slaven importeren uit Afrika, waar stamhoofden graag krijgsgevangenen, misdadigers, ongehoorzame slaven en dergelijken voor een goede prijs van de hand deden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij

Geloof je wiki niet? Er is genoeg over te vinden.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  dinsdag 27 december 2011 @ 13:12:25 #88
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_106083523
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 07:38 schreef paddy het volgende:

[..]

Ga eens op zoek. Het is echt waar.Niet alleen in Afrika verhandelde mensen slaven na overwinning trouwens. Zou het eens gaan lezen. Alleen Java verhandelde geen slaven dacht ik

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij

Geloof je wiki niet? Er is genoeg over te vinden.
Volgens mij begrijp je mijn posts totaal verkeerd. Ik ontken toch nergens dat er slaven werden verhandeld door andere Afrikanen? :?
Sterker nog, mijn vergelijking die jij quote heeft daar juist betrekking op.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 27-12-2011 14:23:13 ]
Krekker is de bom!
pi_106084483
misschien was piet ook wel een misdadiger.
  dinsdag 27 december 2011 @ 14:02:34 #90
360345 TimCook
CEO, Apple Inc.
pi_106084892
Prima toch? Als je het wel wil vieren kan het alsnog, thuis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')