Ik gaf een voorbeeld.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:19 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Waar komt die bullshit toch vandaan!??
Als je intelligent bent ben je niet sociaal vaardig.
Als je intelligent bent ben je niet handig.
Allemaal van het kaliber 'dikke mensen zijn gezellig'.
Alsjeblieft zeg.... Ik heb in dezelfde situatie als TS gezeten. TS doet niet denigrerend, maar een vmbo-gezin dat vervolgens tegen hem zegt dat hij dom is, is toch belachelijk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:16 schreef BrigitteFontaine het volgende:
[..]
Nee. Ik zal alleen nooit minderwaardig over iemand praten enkel om opleidingsniveau.
TS doet dat overduidelijk wel, anders had hij het beroep/opleiding van zijn schoonvader en diens zoon niet vermeld.
Wel in de context die er in de OP gebruikt wordt, ja.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:18 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dit is pas denigrerend!
Je vindt het noemen van de baan "magazijnmedewerker" automatisch denigrerend.
Nja iedereen heeft zo zijn sterke punten. Maar ik denk dat je het er eens rustig met ze over moet hebben. En dan niet beginnen van ja maar ik ben hoog opgeleid. Maar meer van, ik voel me hier en hier niet zo fijn over.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:18 schreef stephano_mc het volgende:
[..]
speelt ook mee denk ik, er zit een verschil tussen praktische en theoretische kennis (zelfde reden waarom al die mbo'ers zo snel een rijbewijs hebben, terwijl universitair professoren onmogelijk een auto vaardig kunnen zijn).
Punten waar ik op afgekraakt word zijn ook vaak van die kleine praktische vaardigheden.
Maar dat doet niet af aan het feit dat dat geen rede geeft om mijn algemene kennis in twijfel te trekken.
Hij schetst gewoon de situatie op een begrijpelijke manier. Zo kun je het ook zien.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:20 schreef BrigitteFontaine het volgende:
[..]
Wel in de context die er in de OP gebruikt wordt, ja.
Als je dom enkel en alleen baseert op intelligentie, maar dat is nooit zo. Er zijn genoeg intelligente mensen die tegelijkertijd zo achterlijk als een .. zijn. En er zijn ook genoeg VMBO'ers die over heel wat hersenen beschikken.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:19 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg.... Ik heb in dezelfde situatie als TS gezeten. TS doet niet denigrerend, maar een vmbo-gezien vervolgens tegen hem zegt dat hij dom is dan is dat toch belachelijk.
En hier maak je zelf ook een fout. Jij wordt 'dom' genoemd vanwege praktische vaardigheden en rekent dit aan op je algemene kennis/intelligentie. Terwijl je op dat gebied gewoon nog een hoop te leren hebt. Praktische vaardigheden staan echter helemaal los van je algemene kennis/intelligentie. Wees verstandig en zeg gewoon dat je inderdaad op bepaalde gebieden nog wat te leren hebt. Wie weet staan zij dan ook wel open om op andere gebieden, die jou meer liggen, nog wat te leren.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:18 schreef stephano_mc het volgende:
[..]
speelt ook mee denk ik, er zit een verschil tussen praktische en theoretische kennis (zelfde reden waarom al die mbo'ers zo snel een rijbewijs hebben, terwijl universitair professoren onmogelijk een auto vaardig kunnen zijn).
Punten waar ik op afgekraakt word zijn ook vaak van die kleine praktische vaardigheden.
Maar dat doet niet af aan het feit dat dat geen rede geeft om mijn algemene kennis in twijfel te trekken.
Intelligentie en algemene kennis/weten hoe je dingen aan moet pakken zijn ook twee verschillende dingen. Volgens mij wordt dat eerste als dom/slim gezien, en het tweede als ontwikkeld/niet ontwikkeld. Als zijn schoonouders iets in de trend van 'dat mag je toch onderhand wel eens kunnen' tegen hem zeggen, is dat misschien ook wel terecht(alhoewel TS hen ook nooit dom zal noemen). Maar om hem 'dom' te noemen vind ik gewoon ronduit belachelijk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:24 schreef BrigitteFontaine het volgende:
[..]
Als je dom enkel en alleen baseert op intelligentie, maar dat is nooit zo. Er zijn genoeg intelligente mensen die tegelijkertijd zo achterlijk als een .. zijn. En er zijn ook genoeg VMBO'ers die over heel wat hersenen beschikken.
Elke architect heeft een bouwvakker nodig. Want de een kan, kan de ander niet. En zo is het met alles.
Ik weet niet hoe dat in NL gaat. Hier worden de titels nog mooi gebruikt (dokter, meester...etc.) en terecht. Dat behoort in mijn boek gewoon tot goed fatsoen. Maar ik vind wel dat er een kleine nuance ontbreekt in je post. Men mag (moet) diegene lauweren om zijn (al dan niet academische) prestaties, maar men mag (moet) ook niet neerkijken op diegene die deze niet hebben. Mensen die op een andere manier ten dienste staan van de maatschappij verdienen ook respect. We hebben ze toch ook nodig hoor...quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:26 schreef thenxero het volgende:
Het fenomeen dat mensen die wat presteren helemaal afgebrand worden is wel echt iets typisch Nederlands he. Als je in Duitsland gepromoveerd bent dan spreekt iedereen je aan met Herr Doktor in alle sociale situaties. Maar als je in Nederland iets presteert dan mag je het niet zeggen, want dan ben je denigrerend, narcistisch en arrogant. Nee vooral niet met je kop boven het maaiveld uitkomen. Je moet je bijna schamen als je hier wat bereikt.
Nu ben ik het met je eens. Met uitzondering van dat stukje over die hoeveelheid drank.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:32 schreef Fokpop het volgende:
Nah TS moet gewoon zijn plekje in de schoonfamilie veroveren, hij moet hun respect verdienen, zoals iedereen dat moet bij zijn schoonfamilie, en de standaardmanier waarop TS normaal respect verdient werkt niet, want de schoonfamilie heeft geen respect voor zijn studie (want begrijpt die niet), en vindt de onderwerpen waar hij graag over spreekt en veel van weet niet interessant (niet alleen economische onderwerpen maar ze kijken zelfs het nieuws niet). Dus moet hij iets anders verzinnen, een onderwerp vinden waar ze wel van houden en zich daar op profileren (zoals ik al zei: bijvoorbeeld een sterke mening over voetbal), of een skill vinden waar ze wel respect voor hebben, en hij goed in is (bijvoorbeeld tot meer in staat zijn dan anderen na het consumeren van een evengrote hoeveelheid drank)
Natuurlijk zullen ze je wel af en toe blijven plagen met je 'slimheid' of je 'onhandigheid' maar als je weet dat ze je wel mogen en respecteren is dat een stuk beter te verdragen.
Tuurlijk maar dat je iemand laagopgeleid noemt betekent nog niet dat je erop neerkijkt.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:35 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat in NL gaat. Hier worden de titels nog mooi gebruikt (dokter, meester...etc.) en terecht. Dat behoort in mijn boek gewoon tot goed fatsoen. Maar ik vind wel dat er een kleine nuance ontbreekt in je post. Men mag (moet) diegene lauweren om zijn (al dan niet academische) prestaties, maar men mag (moet) ook niet neerkijken op diegene die deze niet hebben. Mensen die op een andere manier ten dienste staan van de maatschappij verdienen ook respect. We hebben ze toch ook nodig hoor...
in·tel·li·gen·tie de; v 2 verstandelijk vermogen:quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:24 schreef BrigitteFontaine het volgende:
[..]
Als je dom enkel en alleen baseert op intelligentie, maar dat is nooit zo.
Je kan best een groot verstandelijk vermogen hebben zonder verstand te hebben.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:43 schreef Fokpop het volgende:
[..]
in·tel·li·gen·tie de; v 2 verstandelijk vermogen:
dom bn, bw 1 met weinig verstand
Klopt, maar het was voor mij de gehele context (OP en reacties van TS) waardoor het voor mij toch wel overkomt dat hij op hen neerkijkt. Maar goed, ieder zijn perceptie is anders, en ieder zijn perceptie is zijn realiteit.quote:Op vrijdag 23 december 2011 01:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Tuurlijk maar dat je iemand laagopgeleid noemt betekent nog niet dat je erop neerkijkt.
Lijkt mij persoonlijk geen fijne situatie. Je moet de hele tijd opletten op welke manier je iemand aanspreekt, wat mij erg onhandig lijkt. In Nieuw-Zeeland spreken ze je gewoon aan bij je voornaam, of je nou meubelmaker bent of hoogleraarquote:Op vrijdag 23 december 2011 01:26 schreef thenxero het volgende:
Het fenomeen dat mensen die wat presteren helemaal afgebrand worden is wel echt iets typisch Nederlands he. Als je in Duitsland gepromoveerd bent dan spreekt iedereen je aan met Herr Doktor in alle sociale situaties. Maar als je in Nederland iets presteert dan mag je het niet zeggen, want dan ben je denigrerend, narcistisch en arrogant. Nee vooral niet met je kop boven het maaiveld uitkomen. Je moet je bijna schamen als je hier wat bereikt.
Zo typisch dit. Had dat 'vroeger' ook veel met bepaalde familieleden. Die hadden dan ook altijd een compleet andere mening over mijn afstudeergebied maar no way dat ze zich lieten overtuigen door mijn argumenten. Of nog erger: zelf statistiekjes verzinnen en de mijne (gebaseerd op degelijk onderzoek) wegwuivenquote:Op vrijdag 23 december 2011 01:26 schreef thenxero het volgende:
quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:08 schreef stephano_mc het volgende:
Het raakt je gewoon in het hart wanneer je over iets waar je toch wel trots op bent, zo neer gehaald word door een paar mensen met het verstand van een pinda (bij gebrek aan een betere uitdrukking).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |