Ik ben een universitaire student econometrie en ik heb een relatie met een meid die MBO administratie doet. Ik heb daar geen problemen mee, we hebben namelijk wel een aantal gemeenschappelijke hobby's waardoor we het goed met elkaar kunnen vinden.
Toch erger ik me de laatste tijd aan opmerkingen over ons intelligentie verschil. Maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten krijg ik juist het verwijt minder intelligent te zijn.
Vaak gaat het hierbij ook om basic zaken, dat ik niet weet hoe je de was moet doen, of hoe je een camping kookstel moet gebruiken (daarbij gezegd dat er ook een welvaart verschil is, waardoor ik dergelijke zaken thuis ook niet hoef te weten).
Ook worden zaken waar ik me mee bezig hou (beleggen, economische problemen) afgedaan als domme, zweverige zaken en dat ik me maar eens meer met serieuze dingen moet bezig houden (wat daarmee bedoeld word weet ik ook niet).
Ik kan je zeggen dat wanneer je dergelijke verwijten krijgt van je vriendin wiens opleiding in een cursus van drie weken te doen is, haar broer van 26 jaar die 90 procent van de tijd stoned is, en haar vader die (net als haar broer overigens) geen opleiding heeft en in een magazijn werkt, dan raakt dat je gewoon in je eergevoel!
Ergens denk ik dat het gewoon psychologisch is, dat ze zich minderwaardig voelen en dat ze dat gevoel op deze manier willen compenseren. Zo hadden ze laatst eens kritiek op mijn niveau van engels terwijl ik van kinds af aan vloeiend engels kan terwijl zij moeite hebben met een film zonder ondertiteling (dan is het gewoon overduidelijk dat zij geen recht van spreken hebben). Maar dat doet niet af aan het feit dat zo'n opmerking gewoon pijn doet!
En ik kan wel vol in de tegenaanval gaan, maar dat creëert natuurlijk ook weer ongewenste spanning.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen?
En wat kan ik doen om hier mee om te gaan?
En zou ik het hierover met mijn vriendin moeten hebben of kan ik dit beter gewoon voor mezelf houden?