Dat lijkt mij een stuk onwaarschijnlijker, met je dikke buik een boom inklimmen, al is het onder bepaalde omstandigheden zeker niet onmogelijk, zelfs zonder boomhut met bed.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:04 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik ben in een boom geboren.
Geloof je dat?
Zoals ik eerder al zei, vraag tien getuigen naar wat ze net hebben gezien en ze zullen je allemaal een ander verhaal vertellen .. vraag ze 3 maanden later en de verschillen zijn nog groter dan de eerste keer .. daar is niets schimmigs aan, dat is heel normaal blijkbaar.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja maar daar ging het niet om bij degene die aanhaalde dat oma het over een kliniek had. Het gaat erom of de familie verhalen aandikt. Ik denk van wel, gezien bijvoorbeeld het feit dat pa trots is dat hij heeft gelogen over een volgboot.
En je kunt wel selectief gaan shoppen in de tekst van moeder of wie dan ook, maar feit blijft dat jij met zo'n citaat aan komt. Dan moet je niet raar opkijken dat iemand daar nieuwe conclusies uit trekt. Om kort te gaan is onderhand toch wel duidelijk dat het een schimmig verhaal is waarmee ze alle kanten op kunnen.
Dat is niet mis te verstaan.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:35 schreef MrFoureyes het volgende:
En hier is oma! Luister vanaf 2:54 - klip en klaar!
Ik had kennelijk teveel zoektermen. Maar goed gedaan hoor, zijn we van die discussie ook weer verlostquote:Op vrijdag 23 december 2011 22:40 schreef MrFoureyes het volgende:
Toevalstreffer! "Oma Dekker" in Youtube ingetypt en meteen de eerste hit!
Heeft ze zich nog een keer vergistquote:Op vrijdag 23 december 2011 22:35 schreef MrFoureyes het volgende:
Als oma dat goed heeft begrepen, dat zij idd aan land is geboren en niet alleen maar later nagekeken, dan hebben de ouders dus tegen het kind gelogen, en het kind heeft al die jaren die leugen geloofd en ook zo verder vertelt. Dat kan je dus hooguit de ouders kwalijk nemen, maar niet Laura.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:35 schreef MrFoureyes het volgende:
Zo leest de een dat Babs heeft gezegd dat ze aan boord is geboren, terwijl de ander vindt dat dat er helemaal niet staat.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:38 schreef moussie het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al zei, vraag tien getuigen naar wat ze net hebben gezien en ze zullen je allemaal een ander verhaal vertellen .. vraag ze 3 maanden later en de verschillen zijn nog groter dan de eerste keer .. daar is niets schimmigs aan, dat is heel normaal blijkbaar.
Hoe kom je erbij dat de ouders tegen het kind gelogen moeten hebben?quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:47 schreef moussie het volgende:
[..]
Als oma dat goed heeft begrepen, dat zij idd aan land is geboren en niet alleen maar later nagekeken, dan hebben de ouders dus tegen het kind gelogen, en het kind heeft al die jaren die leugen geloofd en ook zo verder vertelt. Dat kan je dus hooguit de ouders kwalijk nemen, maar niet Laura.
Oh wat jammer... Moeders vertelt wel meer interessante dingen in datzelfde artikel:quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:16 schreef moussie het volgende:
[..]
Het ging anders om het geboren worden op die boot, niet om wat moeders verder vertelt over de inkoop van luiers .. dat negeer je totaal maar je begint over de daaropvolgende zin te vallen.
quote:Ze zag haar dochter maar heel af en toe, sprak haar weinig. Hoe dat kwam? Tja. Ze wil niet te veel nare dingen over de vader van Laura zeggen. Maar dat hij daarmee te maken had, staat voor haar wel vast.
quote:Ze denkt dat Laura zich door haar vader op heeft laten hitsen. Dick Dekker vindt het stoer wat zijn dochter doet. Hij heeft haar op het idee gebracht, denkt de moeder van Laura. Door dingen te zeggen als: stel je voor dat jij als jongste rond de wereld zeilt.
En een derde denkt dat beide zinnen in dezelfde context zijn geuit.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zo leest de een dat Babs heeft gezegd dat ze aan boord is geboren, terwijl de ander vindt dat dat er helemaal niet staat.
Een drogredenering zou ik het niet noemen, zeker als je het zelf hebt meegemaakt dat een familielid dat er niet bij was denkt het beter te weten dan diegene die erbij was.quote:Zo zegt de één dat oma's zich vergissen omdat dat duidelijk beter uitkomt, terwijl er een drogredenering aan te pas moet komen om dat te 'bewijzen'.
Het zijn beiden facetten van hetzelfde verhaal, wat je terug kan vertellen is een mix van wat je kon onthouden en wat je wou zien ..quote:Dat is duidelijk een voorbeeld van hoe waarneming door de wens gekleurd kan zijn, terwijl getuigen het ook vaak met elkaar oneens zijn door de werking van het geheugen, maar dat is een ander verhaal.
Duh, ik haal dus een Laura criticus aan .. en? Hij haalt blijkbaar materiaal aan uit hele oude artikelen van Babs in de Woerdense Courant en uit het interview in de Volkskrant .. je doet aan selectief shoppen, de eerste helft klopt niet en de tweede wel?quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Oh wat jammer... Moeders vertelt wel meer interessante dingen in datzelfde artikel:
[..]
[..]
Dan moet ie dat vooral blijven denken..quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:26 schreef moussie het volgende:
[..]
En een derde denkt dat beide zinnen in dezelfde context zijn geuit.
Je zegt: mijn oma kon zich iets niet herinneren. Daarom is het gewoon dat oma's zich iets niet kunnen herinneren.quote:Een drogredenering zou ik het niet noemen, zeker als je het zelf hebt meegemaakt dat een familielid dat er niet bij was denkt het beter te weten dan diegene die erbij was.
Dat heeft te maken met de werking van het geheugen. Iedere keer als een herinnering wordt opgehaald wordt deze opnieuw gevormd. Daarom kunnen herinneringen beschadigd raken en kan er informatie aan toegevoegd worden.quote:Het zijn beiden facetten van hetzelfde verhaal, wat je terug kan vertellen is een mix van wat je kon onthouden en wat je wou zien ..
Ik zag een tijdje terug een documentaire serie hierover, een of andere lokale Britse zender, erg interessant. Laat een getuige suggereren dat die een mes gezien heeft en ineens hebben een paar mensen zeker weten een mes gezien ..
Stel dat Laura wel op de boot geboren is,zou dan de plaats waar die boot voor anker lag dan niet als geboorteplek zijn? Of zou "New Zealand, the sea of" dan genoemd worden?quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dan moet ie dat vooral blijven denken..
[..]
Je zegt: mijn oma kon zich iets niet herinneren. Daarom is het gewoon dat oma's zich iets niet kunnen herinneren.
Drogredenering tot en met.
[..]
Dat heeft te maken met de werking van het geheugen. Iedere keer als een herinnering wordt opgehaald wordt deze opnieuw gevormd. Daarom kunnen herinneringen beschadigd raken en kan er informatie aan toegevoegd worden.
Dat haar diep ingebakken herinnering van zoveel jaar geleden ineens veranderde omdat er gesuggereerd werd dat ze op een boot is geboren is al erg onwaarschijnlijk, het omgekeerde helemaal. Waar zou de gefingeerde herinnering aan die geboortekliniek ineens vandaan moeten komen?
En ze heeft de feiten geverifieerd ook nog. Ze zal ongetwijfeld de naam van de kliniek kunnen noemen en er is ongetwijfeld een geboortebewijs.
Staat haar geboorteplek ook niet in haar paspoort?
Ik denk zelfs dat de naam van de plaats waar ze aangifte hebben gedaan van de geboorte erin staat (hoeft niet per se hetzelfde te zijn als de plaats waar de boot voor anker ligt).quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:03 schreef morg78 het volgende:
Stel dat Laura wel op de boot geboren is,zou dan de plaats waar die boot voor anker lag dan niet als geboorteplek zijn? Of zou "New Zealand, the sea of" dan genoemd worden?
quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:15 schreef svetan het volgende:
Over het algemeen wordt in het buitenland alleen de gemeente (zonder adres) genoemd waar een kind gemeld wordt. Dit hoeft niet eens de werkelijke geboorteplaats te zijn, het adres van de ouders of kliniek.
Lol.... dat je van mierenneuken ook een kind kunt krijgen blijkt wel weer uit deze bladzijde lange discussie vandaag met wild gezoek naar linkjes en bronnen. Wat wil wie hier nu weer wat mee bewijzen?
Kan je nagaan, en dan lezen we toch echt alledrie hetzelfde en ieder haalt eruit wat voor zijn stelling toepasselijk is ..quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dan moet ie dat vooral blijven denken..
Nee, ik zei dat oma's zich kunnen vergissen .. en dat ik toevallig zelf heb meegemaakt hoe dat gaat. Mijn moeder vond het doodeng dat ik thuis wou bevallen, zij wou horen dat ik lekker veilig in het ziekenhuis bevallen ben en dat heeft zij dan blijkbaar ook gehoord.quote:Je zegt: mijn oma kon zich iets niet herinneren. Daarom is het gewoon dat oma's zich iets niet kunnen herinneren.
Drogredenering tot en met.
Voor het in je geheugen opgeslagen wordt is het al gefilterd door je eigen verwachtingspatroon ..quote:Dat heeft te maken met de werking van het geheugen. Iedere keer als een herinnering wordt opgehaald wordt deze opnieuw gevormd. Daarom kunnen herinneringen beschadigd raken en kan er informatie aan toegevoegd worden.
Haar ingebakken herinnering kan gewoon fout zijn, dat kind is niet in de kliniek geboren maar wel kort na de geboorte nagekeken. Misschien was het wel gepland in die kliniek, en kon dat niet doorgaan omdat het te snel ging .. de taxi net te laat gepakt zeg maar, en toen werd de baby in de taxi geboren .. gebeurt vaak zat.quote:Dat haar diep ingebakken herinnering van zoveel jaar geleden ineens veranderde omdat er gesuggereerd werd dat ze op een boot is geboren is al erg onwaarschijnlijk, het omgekeerde helemaal. Waar zou de gefingeerde herinnering aan die geboortekliniek ineens vandaan moeten komen?
Aah, na de urenlange speurtocht naar die ene uitspraak van oma weet jij dat zij dat feit ook nog geverifieerd heeft .. dat kan je dan vast laten zienquote:En ze heeft de feiten geverifieerd ook nog. Ze zal ongetwijfeld de naam van de kliniek kunnen noemen en er is ongetwijfeld een geboortebewijs.
Staat haar geboorteplek ook niet in haar paspoort?
Jij zit dus echt helemaal verkeerd, er is helemaal niets zweverigs aan thuis bevallen, ook in Nieuw Zeeland nietquote:Op vrijdag 23 december 2011 18:01 schreef MrFoureyes het volgende:
Dat is ook veel geloofwaardiger dan dat "geboren op een boot, al dan niet in de haven verhaal". Zo werkt de gezondheidszorg daar niet: je kunt niet gewoon gaan bevallen op je boot (of thuis) en dan denken dat er medische zorg beschikbaar is voor dit soort avonturen.
Als ze dat hadden geprobeerd, was er een forse kans geweest dat ze al tijdens de bevalling uit de ouderlijke macht zouden zijn gezet - thuisbevallingen zijn in de westerse wereld echt een uitzondering, en horen in de meeste landen in het domein van bomenknuffelaars, kosmische stralenaanbidders, plantenpraters en andere exoteria.
http://www.midwife.org.nz/index.cfm/1,87,htmlquote:The building of relationships between midwives and women during pregnancy contributes to many women’s sense of security in labour. Women are discovering that the safest places to give birth are at home or in a birthing centre. Only a few women actually need to give birth in hospital because of complications. Women are most likely to labour best in a place where they feel free, safe and private, with midwives whom they know and trust. For most women this will be at home or in a birthing centre where they can be in control of who is there and what happens.
Maar het kan ook correct zijn.quote:Op zaterdag 24 december 2011 01:14 schreef moussie het volgende:
Haar ingebakken herinnering kan gewoon fout zijn,
Klopt .. maar alleen pa en ma weten het zeker, die waren er bewust bij.quote:Op zaterdag 24 december 2011 01:29 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maar het kan ook correct zijn.
Klopt, dus 2 pagina's voor niks gediscussieerd hier.quote:Op zaterdag 24 december 2011 01:43 schreef moussie het volgende:
Klopt .. maar alleen pa en ma weten het zeker, die waren er bewust bij.
Alleen jij beweerde dat Babs dat zelf had beweerd en dat heb je toch echt verkeerd gelezen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 01:14 schreef moussie het volgende:
[..]
Kan je nagaan, en dan lezen we toch echt alledrie hetzelfde en ieder haalt eruit wat voor zijn stelling toepasselijk is ..
Je wilde aannemelijk maken dat oma Dekker zich vergist had, omdat jouw moeder dat ook deed. Dat is echt een drogredenering.quote:Nee, ik zei dat oma's zich kunnen vergissen .. en dat ik toevallig zelf heb meegemaakt hoe dat gaat. Mijn moeder vond het doodeng dat ik thuis wou bevallen, zij wou horen dat ik lekker veilig in het ziekenhuis bevallen ben en dat heeft zij dan blijkbaar ook gehoord.
Vergeet je je naam ook wel eens? Als dat zo is, dan is het ook aannemelijk dat moeders zich vergist in de geboorteplek. Punt is alleen dat zij die bewering niet heeft gedaan.quote:Haar ingebakken herinnering kan gewoon fout zijn, dat kind is niet in de kliniek geboren maar wel kort na de geboorte nagekeken. Misschien was het wel gepland in die kliniek, en kon dat niet doorgaan omdat het te snel ging .. de taxi net te laat gepakt zeg maar, en toen werd de baby in de taxi geboren .. gebeurt vaak zat.
Dat zegt ze in hetzelfde interview. Ze was met onderzoek ivm. de publicatie van het boek bezig. Omdat er meerdere paden in het geheugen naar dezelfde herinnering verwijzen, en het eea. ook nog controleerbaar is adv. feiten, is vervuiling van die herinnering wel heel onwaarschijnlijk.quote:Aah, na de urenlange speurtocht naar die ene uitspraak van oma weet jij dat zij dat feit ook nog geverifieerd heeft .. dat kan je dan vast laten zien
Of zou die verslaggeefster het feit dat de tocht naar huis 5 jaar duurde verkeerd begrepen hebben? Of staat die 5 voor 5 maanden?quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:52 schreef MrFoureyes het volgende:
We vergissen ons ook collectief in de tijd die Laura in Nieuw Zeeland heeft dorgebracht: dat is niet een paar maanden, waarna de Dekkers werden teruggestuurd omdat ze geen verblijfsvergunning kregen, maar vijf jaar. Toen besloot vader namelijk dat ze gingen emigreren van Nieuw Zeeland naar Nederland.
Laura zegt hierover:
"When I was five my dad packed my family up and we set sail from Whangarei in New Zealand, where I was born. We sailed all the way to Holland on my father’s boat."
bron:
http://www.looklocal.co.z(...)kes-a-stop-in-Durban
Zou geheugenzwakte in die familie zitten? Oma weet niet meer waar Laura is geboren, en Laura weet niet meer waar ze is opgegroeid.
Zeg maar net zoals een discussie met jouquote:Op zaterdag 24 december 2011 10:10 schreef svetan het volgende:
Het overgrote deel van dit soort discussies is zinloos omdat die op vaak onbetrouwbare meldingen in de (sensatie)pers berusten.
Tja, het is een direct citaat, en dan is het een journalistieke doodzonde als je niet woordelijk opschrijft wat er is gezegd. Ook zonder meer reden voor rectificatie.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:11 schreef watniet het volgende:
[..]
Of zou die verslaggeefster het feit dat de tocht naar huis 5 jaar duurde verkeerd begrepen hebben? Of staat die 5 voor 5 maanden?
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:11 schreef watniet het volgende:
[..]
Of zou die verslaggeefster het feit dat de tocht naar huis 5 jaar duurde verkeerd begrepen hebben? Of staat die 5 voor 5 maanden?
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:59 schreef Ockham het volgende:
Zou muggenziften inherent zijn aan dit forum?
Heb je wel eens iemand gehoord die tevreden was over een interview?
t Ja een journalist met een slecht geheugen die van 5 maanden 5 jaar maakt.
Maar volgens sommigen heeft Laura er natuurlijk zelf 5 jaar van gemaakt om interessanter te lijken.
Terwijl iedereen de fotos van Fiji op haar site kan zien waarop ze hooguit een jaar is. Natuurlijk zijn ze doorgevaren.
Waarom zijn sommigen hiero toch zo van haat verteerd en proberen ze alles wat met Laura te maken heeft negatief uit te leggen?
In mijn ogen is Laura een ontzettend positief persoontje. Een doorzetter die bepaald niet bang is aangelegd. Geen zorgelijk typje dat altijd ligt te kreunen over de dag van morgen.
Ik ga er maar vanuit dat de haatzaaiers hier een precies tegengesteld karakter hebben als Laura: Saai, bekrompen, angstig en allen maar bezig met het zeker stellen van hun toekomst.
In dat artikel, waarin dus wordt geschreven vanuit moeders perspectief (Laura's moeder spreekt), gebruikt die wolters naast het Volkskrant-interview ook oud materiaal uit de Woerdense Courant, en na hun vertrek uit Nederland zijn dat dus verhalen die door Babs zelf geschreven zijn en per luchtpost opgestuurd. Of klopt het soms ook niet dat zij bij een Italiaans circus werkte voor ze Dekker leerde kennen?quote:Op zaterdag 24 december 2011 09:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Alleen jij beweerde dat Babs dat zelf had beweerd en dat heb je toch echt verkeerd gelezen.
Lol, alsof ik een persoonlijke vergelijking nodig heb om aannemelijk te maken dat mensen zich kunnen vergissen ..quote:Je wilde aannemelijk maken dat oma Dekker zich vergist had, omdat jouw moeder dat ook deed. Dat is echt een drogredenering.
Nou nee, die ben ik nou nog nooit vergeten .. wel me eigen telefoonnummer terwijl ik dat onderhand al zo'n kleine 20 jaar heb, maar mijn naam, of waar mijn kinderen geboren zijn, nee echt niet.quote:Vergeet je je naam ook wel eens? Als dat zo is, dan is het ook aannemelijk dat moeders zich vergist in de geboorteplek. Punt is alleen dat zij die bewering niet heeft gedaan.
Lol, ja want je weet natuurlijk van te voren op welke dag en hoe laat je kind geboren wordt, en hoe lang de bevalling gaat duren, dus dan weet je ook wanneer je de taxi moet pakken (of in de haven liggen). Daarnaast: ooit van proefweeën gehoord? Neem maar van mij aan dat nadat je een keer weer naar huis bent gegaan omdat het vals alarm was je de volgende keer wel wacht tot je zeker weet (denkt te weten) dat de weeën doorzetten. En tja, dan kan het gebeuren dat je te lang wacht, maar het kan ook gebeuren dat je je een tweede keer vergist en het na de rit naar het ziekenhuis toch weer afzakt. Dat is overigens ook een van de redenen waarom thuisbevallingen een aanrader zijn, mits moeder en kind gezond zijn en er geen complicaties verwacht worden, daar staat alles klaar voor de gebeurtenis en voor de rest geen stress.quote:Te snel, of te stom aangepakt. Denk je echt dat je 50 m uit de kust gaat ligge als je moet bevallen?
Jij was erbij?quote:Dat kind is gewoon in de kliniek geboren. Al dat gedraai om het anders te laten lijken is erg onwaarschijnlijk en heel ver gezocht.
En wat boeit het ook? Je bent geen betere machinist als je in de trein geboren bent.
Moet ik die nog even verder afkijkenquote:Dat zegt ze in hetzelfde interview. Ze was met onderzoek ivm. de publicatie van het boek bezig. Omdat er meerdere paden in het geheugen naar dezelfde herinnering verwijzen, en het eea. ook nog controleerbaar is adv. feiten, is vervuiling van die herinnering wel heel onwaarschijnlijk.
Aah, omdat jullie met z'n drieën besloten hebben dat oma de waarheid spreekt is dat ook zo, Pa liegt wel vaker dus ook deze keer ..quote:Het blijft me verbazen hoe ontzettend eigenwijs je kan bljven doordrammen, terwijl je ongelijk allang is aangetoond.
Met andere woorden, alles wat in de pers verschijnt en niet aangevochten word is per defenitie waar ?quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:27 schreef MrFoureyes het volgende:
[..]
Tja, het is een direct citaat, en dan is het een journalistieke doodzonde als je niet woordelijk opschrijft wat er is gezegd. Ook zonder meer reden voor rectificatie.
Jij deed die bewering adv dat artikel.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:40 schreef moussie het volgende:
[..]
In dat artikel, waarin dus wordt geschreven vanuit moeders perspectief (Laura's moeder spreekt), gebruikt die wolters naast het Volkskrant-interview ook oud materiaal uit de Woerdense Courant, en na hun vertrek uit Nederland zijn dat dus verhalen die door Babs zelf geschreven zijn en per luchtpost opgestuurd. Of klopt het soms ook niet dat zij bij een Italiaans circus werkte voor ze Dekker leerde kennen?
Maar ondanks dat het niet wrs is, blijf je het verdedigen.quote:Lol, alsof ik een persoonlijke vergelijking nodig heb om aannemelijk te maken dat mensen zich kunnen vergissen ..
Jij beweert dat oma zich vergist heeft.quote:Nou nee, die ben ik nou nog nooit vergeten .. wel me eigen telefoonnummer terwijl ik dat onderhand al zo'n kleine 20 jaar heb, maar mijn naam, of waar mijn kinderen geboren zijn, nee echt niet.
Maar ik begrijp dat jij al die oude artikelen van Babs hand hebt gelezen, jij weet wat zij wel of niet geschreven heeft, of wel of niet gezegd heeft in de interviews met de Woerdense Courant voor zij met Dick op wereldreis ging?
En daarom zijn ze verder uit de kust gaan liggen.quote:Lol, ja want je weet natuurlijk van te voren op welke dag en hoe laat je kind geboren wordt, en hoe lang de bevalling gaat duren, dus dan weet je ook wanneer je de taxi moet pakken (of in de haven liggen). Daarnaast: ooit van proefweeën gehoord? Neem maar van mij aan dat nadat je een keer weer naar huis bent gegaan omdat het vals alarm was je de volgende keer wel wacht tot je zeker weet (denkt te weten) dat de weeën doorzetten. En tja, dan kan het gebeuren dat je te lang wacht, maar het kan ook gebeuren dat je je een tweede keer vergist en het na de rit naar het ziekenhuis toch weer afzakt. Dat is overigens ook een van de redenen waarom thuisbevallingen een aanrader zijn, mits moeder en kind gezond zijn en er geen complicaties verwacht worden, daar staat alles klaar voor de gebeurtenis en voor de rest geen stress.
Nee, jij wel? Het zou verklaren hoe je alle details weet. Tenzij je je vergist, natuurlijk.quote:Jij was erbij?
Dat klopt. Liegen om haar te promoten en wat dat impliceert vind ik vele maken interessanter.quote:Maar inderdaad, zo boeiend is het niet, of ze nou een paar uur eerder of later op die boot was.
nee, niet de dingen omdraaien.quote:Aah, omdat jullie met z'n drieën besloten hebben dat oma de waarheid spreekt is dat ook zo, Pa liegt wel vaker dus ook deze keer ..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |