Helaas, noodweer is een rechtvaardigingsgrond. Noodweerexces is een strafuitsluitingsgrond. Dat is een zeer belangrijk verschil.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:05 schreef Dr.Horrible het volgende:
[..]
Noodweerexces is een rechtvaardigingsgrond. De gedraging is wederrechtelijk, maar te rechtvaardigen. True, het is z'n best bet, maar ik wil niet één twee drie zeggen dat 't aangenomen wordt.
Hij weert de aanval af. De aanvaller ligt op de grond.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:48 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
Die keeper word hier gewoon aangevallen he.
Niet van toepassing.quote:Als hij het niet op tijd zou zien dan krijgt die vol een trap in zijn rug.
quote:Maar jij bent waarschijnlijk zo'n autist die in de 3 seconde daarna het hele wetboek doorneemt in zijn hoofd, om daarna pas over te gaan op actie.
Ik vind van wel maar ik vind dit een totaal andere situatie waar Nijhuis beter na had moeten denken.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:53 schreef Ludd het volgende:
[..]
Hij weert de aanval af. De aanvaller ligt op de grond.
[..]
Niet van toepassing.
[..]Zoals al gezegd kan ik me de reactie wel voorstellen, dat neemt echter niet weg dat de kaart gewoon terecht is. Als een speler iemand slaat, kan ik me ook goed voorstellen dat de andere speler terugslaat, maar dan zijn het toch wel gewoon 2 terechte rode kaarten? Of vind jij van niet?
quote:Nijhuis: 'Keeper had na verweer weg kunnen lopen'
21/12/2011 22:52
Het bekerduel Ajax-AZ werd na 37 minuten gestaakt. Een fan van Ajax was het veld opgestormd en viel AZ-goalie Esteban aan. Deze ving hem op en gaf de supporter nog enkele trappen na. Scheidsrechter Bas Nijhuis bestrafte die actie met de rode kaart.
'Volgens de regels van het voetbal was het een gewelddadige actie van de AZ-doelman', gaf Nijhuis als reden voor het geven van de rode kaart. 'Ik kan dan niet anders dan de regels uitvoeren. Ik snap de commotie bij AZ. Coach Gertjan Verbeek gaf vervolgens op het veld aan dat ze wilden stoppen. Toen heb ik het duel gestaakt. Dit incident kent alleen maar verliezers.'
'Ik kan begrijpen dat Esteban zich verweert', vervolgde de arbiter. 'Toen zijn aanvaller op de grond lag, had hij weg kunnen lopen maar trapte hij nog een paar keer op hem in. Het incident kwam volledig uit het niets. De stemming op het veld en in het stadion was totaal niet grimmig.'
'We hebben nu drie mogelijkheden', kijkt Bert van Oostveen, directeur betaald voetbal van de KNVB, alvast vooruit. 'Overspelen, de wedstrijd uitspelen of de uitslag handhaven op het moment van staken. De clubs, waarnemers en officials moeten rapporten voor Kerstmis naar de aanklager sturen. Deze zal zijn bevindingen voorleggen aan het bestuur betaald voetbal en dit college zal een beslissing nemen.'
Ik vind de zienswijze van Nijhuis te makkelijk. Achteraf oordelen is het makkelijkste wat er is. Als ik trouwens het artikel van de KNVB lees hierover, zie ik wel juridische ruimte om onder de rode kaart uit te komen.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:02 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Hij had ook een koksmuts op kunnen zetten en een taart gaan bakken.
quote:Advocaat: "Esteban mocht zich verdedigen"
Als AZ-doelman Esteban wordt aangeklaagd voor het plegen van geweld tegen de man die hem tijdens Ajax-AZ aanviel, kan hij zich beroepen op noodweer. Dat zegt advocaat Frank van Ardenne tegen het Algemeen Dagblad.
De doelman handelde volgens de advocaat om zichzelf te verdedigen. "Als je wordt aangevallen mag je je verdedigen met een beroep op noodweer", aldus Van Ardenne in het Algemeen Dagblad. Het is vervolgens de vraag of Esteban te ver ging door op de man in te trappen.
"Op de videobeelden zie je de doelman meteen na het incident om zich heen kijken. Hij ziet dan twee aanstormende mannen zonder te weten dat het suppoosten van Ajax zijn. Je ziet dat hij erg bang is om aangevallen te worden. Die gemoedstoestand kan leiden tot wat we 'noodweerexces' noemen. Je gaat te ver in je noodweer maar het is te verdedigen door een hevige gemoedstoestand."
"De scheidsrechter had ook in moeten zien dat de keeper uit noodweer handelde. Hij had dus niet strikt het reglement van de KNVB moeten volgen", besloot de advocaat.
Nijhuis is een idioot die net als alle andere scheidsrechters in Nederland de regels wel kan opdreunen, maar nimmer blijk geeft van daadwerkelijk begrip.quote:
Ze acteren als robots. Ze zouden zich eens wat beter in moeten leven.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nijhuis is een idioot die net als alle andere scheidsrechters in Nederland de regels wel kan opdreunen, maar nimmer blijk geeft van daadwerkelijk begrip.
Als hij de speler alleen maar afgeweerd had, desnoods met een trap, was er een hele andere situatie geweest. Nu trapt hij op iemand die weerloos op de grond ligt in.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nijhuis is een idioot die net als alle andere scheidsrechters in Nederland de regels wel kan opdreunen, maar nimmer blijk geeft van daadwerkelijk begrip.
Speler van de tegenpartij is natuurlijk wel wat anders dan een supporter die het veld op komt. Helaas zelf ook ooit mee mogen maken dat een "supporter" (stomtoevallig ook een ajaxsupporter, ook al speelden we niet eens tegen ajax) het veld in kwam en onze rechtsback neersloeg. Dat is vele malen bedreigender dan dat er een speler van de tegenpartij gaat slaan.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:43 schreef Ludd het volgende:
Vertaal het eens naar de situatie waarin de 'fan' een speler zou zijn. Een klap ontwijken, of afweren mag. Maar als er daarna 2 keer nagetrapt wordt, zou iedereen het terecht vinden wanneer beide spelers rood krijgen.
Ik vrees dat jij teveel door een ajaxbril kijkt. Nijhuis had na dit incident de wedstrijd meteen stil moeten leggen en rapport op moeten maken.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:13 schreef Ludd het volgende:
Als hij de speler alleen maar afgeweerd had, desnoods met een trap, was er een hele andere situatie geweest. Nu trapt hij op iemand die weerloos op de grond ligt in.
Totaal andere situatie. Op basis van dit natrappen krijgt hij rood. Een volkomen te billijken maatregel.
Zo'n Blom ook. Het valt bij hem al op als een rode kaart die hij trekt onomstotelijk is.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:10 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Ze acteren als robots. Ze zouden zich eens wat beter in moeten leven.
Daar draait het om en ik zie die supporter nog steeds proberen terug te schoppen en Esteban lijkt te denken dat de 2 supoosten hem ook aan willen vallen. Dus ik ben het daarin niet geheel met je eens.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:13 schreef Ludd het volgende:
[..]
Als hij de speler alleen maar afgeweerd had, desnoods met een trap, was er een hele andere situatie geweest. Nu trapt hij op iemand die weerloos op de grond ligt in.
Totaal andere situatie. Op basis van dit natrappen krijgt hij rood. Een volkomen te billijken maatregel.
Een vuistslag was idd geniaal geweest.quote:Op donderdag 22 december 2011 09:27 schreef OmniRocket het volgende:
zou mooi geweest zijn als er een ajacied dichtbij had gestaan en die hooligan een trap had verkocht
Theo ofzo
Hij zegt toch dat het begrijpelijk is?quote:Op donderdag 22 december 2011 08:48 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
Die keeper word hier gewoon aangevallen he. Als hij het niet op tijd zou zien dan krijgt die vol een trap in zijn rug. Maar jij bent waarschijnlijk zo'n autist die in de 3 seconde daarna het hele wetboek doorneemt in zijn hoofd, om daarna pas over te gaan op actie.
Kom nou. Theoretisch had het natuurlijk voorkomen kunnen worden, maar hoe ver wil je gaan met beveiligingsmaatregelen? Iedereen vastketenen aan zijn stoel?quote:Op donderdag 22 december 2011 09:16 schreef DS4 het volgende:
Ajax verdient een zeer zware straf (wegens het niet op orde hebben van de veiligheid in het stadion icm risicoaansprakelijkheid), niet de doelman die aangevallen werd.
Zijn vriendenquote:Op donderdag 22 december 2011 09:38 schreef mymoodfentje het volgende:
19 jarige kneus, met een kale kophoe kan het ook anders
, naam en toenaam dan. Wie is die hond? hij en zijn vrienden weren uit alle stadiums e.d.
Noodweerexces is een schulduitsluitingsgrond. Mijns inziens zou een beroep op noodweerexces (extensief exces eerste graad) in rechte zeker kans van slagen hebben. Hij schrikt zich kapot: vrij logisch ook: als keeper verwacht je niet dat ineens achter je een persoon opduikt. Op het moment dat hij hem ziet, ziet hij iemand met een flying kick op hem af komen.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:50 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Helaas, noodweer is een rechtvaardigingsgrond. Noodweerexces is een strafuitsluitingsgrond. Dat is een zeer belangrijk verschil.
Overigens in het normale strafstelsel zou Esteban z'n beroep op zowel noodweer als noodweerexces kans van slagen hebben. Immers, zo buiten proportioneel is het geweld niet dat hij gebruikt en de 'fan' blijft niet echt stilliggen op de grond.
Overigens vind ik dat de KNVB aan het betreffende artikel het woord 'buitenproportioneel' moet toevoegen, aangezien je nu t.o.v. dit soort acties als speler rondvliegend wild bent.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |