abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105906013
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 23:05 schreef Dr.Horrible het volgende:

[..]

Noodweerexces is een rechtvaardigingsgrond. De gedraging is wederrechtelijk, maar te rechtvaardigen. True, het is z'n best bet, maar ik wil niet één twee drie zeggen dat 't aangenomen wordt.
Helaas, noodweer is een rechtvaardigingsgrond. Noodweerexces is een strafuitsluitingsgrond. Dat is een zeer belangrijk verschil.

Overigens in het normale strafstelsel zou Esteban z'n beroep op zowel noodweer als noodweerexces kans van slagen hebben. Immers, zo buiten proportioneel is het geweld niet dat hij gebruikt en de 'fan' blijft niet echt stilliggen op de grond.

Overigens vind ik dat de KNVB aan het betreffende artikel het woord 'buitenproportioneel' moet toevoegen, aangezien je nu t.o.v. dit soort acties als speler rondvliegend wild bent.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_105906067
quote:
6s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:48 schreef mega-worstje het volgende:

[..]

Die keeper word hier gewoon aangevallen he.
Hij weert de aanval af. De aanvaller ligt op de grond.

quote:
Als hij het niet op tijd zou zien dan krijgt die vol een trap in zijn rug.
Niet van toepassing.

quote:
Maar jij bent waarschijnlijk zo'n autist die in de 3 seconde daarna het hele wetboek doorneemt in zijn hoofd, om daarna pas over te gaan op actie.
:') Zoals al gezegd kan ik me de reactie wel voorstellen, dat neemt echter niet weg dat de kaart gewoon terecht is. Als een speler iemand slaat, kan ik me ook goed voorstellen dat de andere speler terugslaat, maar dan zijn het toch wel gewoon 2 terechte rode kaarten? Of vind jij van niet? :')
pi_105906142
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:53 schreef Ludd het volgende:

[..]

Hij weert de aanval af. De aanvaller ligt op de grond.

[..]

Niet van toepassing.

[..]

:') Zoals al gezegd kan ik me de reactie wel voorstellen, dat neemt echter niet weg dat de kaart gewoon terecht is. Als een speler iemand slaat, kan ik me ook goed voorstellen dat de andere speler terugslaat, maar dan zijn het toch wel gewoon 2 terechte rode kaarten? Of vind jij van niet? :')
Ik vind van wel maar ik vind dit een totaal andere situatie waar Nijhuis beter na had moeten denken.
pi_105906188
Ik ben benieuwd hoe de knvb met deze situatie omgaat.

In feite zijn er misdragingen aan beide zijden:

1. ajax supporter komt het veld op
2. AZ speler reageert op supporter (trappen)

Ik zou als knvb zeggen, laat de resterende speeltijd alsnog uitspelen zonder supporters erbij.
Ik weet alleen niet of dat in de planning van het speelschema past.
Rode kaart ongedaan maken en ajax supporter stadion verbod en verzoek om strafrechtelijk onderzoek wegens mishandeling (alhoewel de keeper dan een tegen aangifte kan verwachten)
pi_105906210
quote:
Nijhuis: 'Keeper had na verweer weg kunnen lopen'
21/12/2011 22:52

Het bekerduel Ajax-AZ werd na 37 minuten gestaakt. Een fan van Ajax was het veld opgestormd en viel AZ-goalie Esteban aan. Deze ving hem op en gaf de supporter nog enkele trappen na. Scheidsrechter Bas Nijhuis bestrafte die actie met de rode kaart.

'Volgens de regels van het voetbal was het een gewelddadige actie van de AZ-doelman', gaf Nijhuis als reden voor het geven van de rode kaart. 'Ik kan dan niet anders dan de regels uitvoeren. Ik snap de commotie bij AZ. Coach Gertjan Verbeek gaf vervolgens op het veld aan dat ze wilden stoppen. Toen heb ik het duel gestaakt. Dit incident kent alleen maar verliezers.'

'Ik kan begrijpen dat Esteban zich verweert', vervolgde de arbiter. 'Toen zijn aanvaller op de grond lag, had hij weg kunnen lopen maar trapte hij nog een paar keer op hem in. Het incident kwam volledig uit het niets. De stemming op het veld en in het stadion was totaal niet grimmig.'

'We hebben nu drie mogelijkheden', kijkt Bert van Oostveen, directeur betaald voetbal van de KNVB, alvast vooruit. 'Overspelen, de wedstrijd uitspelen of de uitslag handhaven op het moment van staken. De clubs, waarnemers en officials moeten rapporten voor Kerstmis naar de aanklager sturen. Deze zal zijn bevindingen voorleggen aan het bestuur betaald voetbal en dit college zal een beslissing nemen.'
pi_105906231
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:01 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Hij had ook een koksmuts op kunnen zetten en een taart gaan bakken.
pi_105906255
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:02 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Hij had ook een koksmuts op kunnen zetten en een taart gaan bakken.
Ik vind de zienswijze van Nijhuis te makkelijk. Achteraf oordelen is het makkelijkste wat er is. Als ik trouwens het artikel van de KNVB lees hierover, zie ik wel juridische ruimte om onder de rode kaart uit te komen.
pi_105906304
quote:
Advocaat: "Esteban mocht zich verdedigen"
Als AZ-doelman Esteban wordt aangeklaagd voor het plegen van geweld tegen de man die hem tijdens Ajax-AZ aanviel, kan hij zich beroepen op noodweer. Dat zegt advocaat Frank van Ardenne tegen het Algemeen Dagblad.
De doelman handelde volgens de advocaat om zichzelf te verdedigen. "Als je wordt aangevallen mag je je verdedigen met een beroep op noodweer", aldus Van Ardenne in het Algemeen Dagblad. Het is vervolgens de vraag of Esteban te ver ging door op de man in te trappen.

"Op de videobeelden zie je de doelman meteen na het incident om zich heen kijken. Hij ziet dan twee aanstormende mannen zonder te weten dat het suppoosten van Ajax zijn. Je ziet dat hij erg bang is om aangevallen te worden. Die gemoedstoestand kan leiden tot wat we 'noodweerexces' noemen. Je gaat te ver in je noodweer maar het is te verdedigen door een hevige gemoedstoestand."

"De scheidsrechter had ook in moeten zien dat de keeper uit noodweer handelde. Hij had dus niet strikt het reglement van de KNVB moeten volgen", besloot de advocaat.

pi_105906348
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:01 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Nijhuis is een idioot die net als alle andere scheidsrechters in Nederland de regels wel kan opdreunen, maar nimmer blijk geeft van daadwerkelijk begrip.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_105906379
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nijhuis is een idioot die net als alle andere scheidsrechters in Nederland de regels wel kan opdreunen, maar nimmer blijk geeft van daadwerkelijk begrip.
Ze acteren als robots. Ze zouden zich eens wat beter in moeten leven.
pi_105906444
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als hij de speler alleen maar afgeweerd had, desnoods met een trap, was er een hele andere situatie geweest. Nu trapt hij op iemand die weerloos op de grond ligt in.

Totaal andere situatie. Op basis van dit natrappen krijgt hij rood. Een volkomen te billijken maatregel.
pi_105906451
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:43 schreef Ludd het volgende:

Vertaal het eens naar de situatie waarin de 'fan' een speler zou zijn. Een klap ontwijken, of afweren mag. Maar als er daarna 2 keer nagetrapt wordt, zou iedereen het terecht vinden wanneer beide spelers rood krijgen.

Speler van de tegenpartij is natuurlijk wel wat anders dan een supporter die het veld op komt. Helaas zelf ook ooit mee mogen maken dat een "supporter" (stomtoevallig ook een ajaxsupporter, ook al speelden we niet eens tegen ajax) het veld in kwam en onze rechtsback neersloeg. Dat is vele malen bedreigender dan dat er een speler van de tegenpartij gaat slaan.

Daarnaast kan zo'n supporter een wapen bij zich hebben (spelers plegen dat niet te doen), stijf staan van de coke en daardoor hele vreemde dingen doen, enz.
pi_105906485
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:13 schreef Ludd het volgende:

Als hij de speler alleen maar afgeweerd had, desnoods met een trap, was er een hele andere situatie geweest. Nu trapt hij op iemand die weerloos op de grond ligt in.

Totaal andere situatie. Op basis van dit natrappen krijgt hij rood. Een volkomen te billijken maatregel.
Ik vrees dat jij teveel door een ajaxbril kijkt. Nijhuis had na dit incident de wedstrijd meteen stil moeten leggen en rapport op moeten maken.

Ajax verdient een zeer zware straf (wegens het niet op orde hebben van de veiligheid in het stadion icm risicoaansprakelijkheid), niet de doelman die aangevallen werd.
pi_105906496
Er wordt gedaan alsof Esteban de gast ernstig letsel had kunnen toebrengen... hij trapt 2 keer tegen z'n benen aan. Als hij dat niet doet staat die gast weer op en valt hem nog een keer aan.
pi_105906521
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:10 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

Ze acteren als robots. Ze zouden zich eens wat beter in moeten leven.
Zo'n Blom ook. Het valt bij hem al op als een rode kaart die hij trekt onomstotelijk is.
pi_105906531
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:13 schreef Ludd het volgende:

[..]

Daar draait het om en ik zie die supporter nog steeds proberen terug te schoppen en Esteban lijkt te denken dat de 2 supoosten hem ook aan willen vallen. Dus ik ben het daarin niet geheel met je eens.
pi_105906742
zou mooi geweest zijn als er een ajacied dichtbij had gestaan en die hooligan een trap had verkocht :)

Theo ofzo :P
  donderdag 22 december 2011 @ 09:28:36 #118
300815 Sasman
Kijk en leer...
pi_105906787
Terecht wat die Esteban doet.
Trotse Belg.
pi_105906803
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:27 schreef OmniRocket het volgende:
zou mooi geweest zijn als er een ajacied dichtbij had gestaan en die hooligan een trap had verkocht :)

Theo ofzo :P
Een vuistslag was idd geniaal geweest.
pi_105906996
Eigenlijk ook raar dat hier een kaart voor getrokken wordt. Scheids had wedstrijd moeten staken.
Esteban rood en dan had hij willen doorspelen???
Wachten tot de volgende idioot het veld op komt.

Rood was te verwachten geweest als hij een medespeler een trap had gegeven. Rood geven nadat een supporter het veld opgaat vind ik raar. Is een situatie die niets met de wedstrijd te maken heeft.
Het feit dat er iemand zomaar het veld op kan lopen is (tegenwoordig) al bedreigend genoeg en zou tot een andere afweging van de scheids hebben moeten leiden.
  donderdag 22 december 2011 @ 09:38:33 #121
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_105907019
19 jarige kneus, met een kale kop :') hoe kan het ook anders :') , naam en toenaam dan. Wie is die hond? hij en zijn vrienden weren uit alle stadiums e.d.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_105907059
quote:
6s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:48 schreef mega-worstje het volgende:

[..]

Die keeper word hier gewoon aangevallen he. Als hij het niet op tijd zou zien dan krijgt die vol een trap in zijn rug. Maar jij bent waarschijnlijk zo'n autist die in de 3 seconde daarna het hele wetboek doorneemt in zijn hoofd, om daarna pas over te gaan op actie.
Hij zegt toch dat het begrijpelijk is?

Esteban heeft aangifte gedaan, hopelijk krijgt die gozer er ook nog een schadeclaim achteraan.

En wat betreft de club: als er een incident optreedt, geldt dan automatisch dat de club nalatig is? De inspanningen voor de veiligheid moeten redelijk zijn, je kan onmogelijk alles voorkomen. Voor hetzelfde geld heeft die gek eerst twee stewards knockout geslagen. Wat wil je dan, die stewards met gummiknuppels uitrusten?
pi_105907068
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:16 schreef DS4 het volgende:
Ajax verdient een zeer zware straf (wegens het niet op orde hebben van de veiligheid in het stadion icm risicoaansprakelijkheid), niet de doelman die aangevallen werd.
Kom nou. Theoretisch had het natuurlijk voorkomen kunnen worden, maar hoe ver wil je gaan met beveiligingsmaatregelen? Iedereen vastketenen aan zijn stoel?

Ajax biedt daar de gelegenheid voor gehandicapten om de wedstrijd goed te kunnen zien en daardoor is het veld daar toegankelijk. Je kan wel een enorm hek neerzetten, maar het moet wel leuk blijven. Er hangen overal bordjes dat het betreden van het veld automatisch 5 jaar stadionverbod betekent.
pi_105907083
quote:
10s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:38 schreef mymoodfentje het volgende:
19 jarige kneus, met een kale kop :') hoe kan het ook anders :') , naam en toenaam dan. Wie is die hond? hij en zijn vrienden weren uit alle stadiums e.d.
Zijn vrienden :') Je bent net zo verward als Esteban. Maar Esteban had er nog een goed excuus voor.
pi_105907261
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:50 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Helaas, noodweer is een rechtvaardigingsgrond. Noodweerexces is een strafuitsluitingsgrond. Dat is een zeer belangrijk verschil.

Overigens in het normale strafstelsel zou Esteban z'n beroep op zowel noodweer als noodweerexces kans van slagen hebben. Immers, zo buiten proportioneel is het geweld niet dat hij gebruikt en de 'fan' blijft niet echt stilliggen op de grond.

Overigens vind ik dat de KNVB aan het betreffende artikel het woord 'buitenproportioneel' moet toevoegen, aangezien je nu t.o.v. dit soort acties als speler rondvliegend wild bent.
Noodweerexces is een schulduitsluitingsgrond. Mijns inziens zou een beroep op noodweerexces (extensief exces eerste graad) in rechte zeker kans van slagen hebben. Hij schrikt zich kapot: vrij logisch ook: als keeper verwacht je niet dat ineens achter je een persoon opduikt. Op het moment dat hij hem ziet, ziet hij iemand met een flying kick op hem af komen.

Maar goed, noodweer(exces) is een juridische term, die verder weinig met de spelregels van de KNVB te maken heeft. Strikt genomen is hem de rode kaart terecht voorgehouden, maar je kan je afvragen of de onderliggende spelregel correct is. De rode kaart wordt namelijk getoond als er sprake is van een gewelddadige gedraging sec, dat zou betekenen dat ook een proportionele verdediging de rode kaart kan opleveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')