abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105858130
SLIEDRECHT - Het christelijk onderwijs krijgt een nieuwe lesmethode over homoseksualiteit.
Foto: ANP

De methode, waarin homoseksualiteit niet expliciet wordt afgewezen, moet halverwege volgend jaar beschikbaar zijn voor christelijke scholen, schrijft uitgeverij Merweboek op haar website.

''Wij kunnen een relatie afkeuren, maar mogen de mensen met hun geaardheid niet veroordelen'', aldus auteur Henrieke Remmink woensdag in het Nederlands Dagblad.

De methode zegt impliciet ''dat seksualiteit thuishoort in een huwelijksrelatie tussen een man en een vrouw'', zei Remmink. Volgens haar kunnen jongeren met de methode zelf een mening vormen over het thema.

Scholen hebben volgens haar behoefte aan de methode. Daarnaast heeft het kabinet onderwijs over homoseksualiteit verplicht.

Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)ampaign=nunl_twitter

Ja wat is dit nou weer voor onzin?! Wanneer houden we eens op met dat beschermen van die christelijke huisjes in Nederland? Iedereen is vrij om een (seksuele) relatie aan te gaan met wie dan ook, zolang het maar boven de 16 jaar is. Dan kun je toch niet in een voorlichting gaan verkondigen dat het fout is om seks te hebben met iemand waar je verliefd op bent of een relatie mee hebt? Zo een school heeft een voorbeeldfunctie, en in dit geval is die erg onwenselijk.
pi_105858189
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:28 schreef Franknfurter het volgende:
De methode zegt impliciet ''dat seksualiteit thuishoort in een huwelijksrelatie tussen een man en een vrouw'', zei Remmink. Volgens haar kunnen jongeren met de methode zelf een mening vormen over het thema.
Ja, zelf een mening vormen, zolang die maar past bij wat de dominee zegt. :').
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_105858196
Ik vind het echt heel erg slecht dat ze hun geloof zo opdringen; nu niet meer in de vorm van; joh het mag allemaal niet en doe het allemaal niet, maar meer als het hoort niet maar je moet het zelf weten, maar wij zeggen niet dat het eigenlijk bestaat of kan bestaan. :') Donder op.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_105858245
Ach....als de 'ene school' dingen mag ontkennen cq niet cq slecht behandelen...dan mogen christenfundi's dat ook.
pi_105858333
quote:
99s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ach....als de 'ene school' dingen mag ontkennen cq niet cq slecht behandelen...dan mogen christenfundi's dat ook.
"Hun fundi's mogen het ook, dan mogen onze fundi's het ook"?
pi_105858431
Schandalig dat religie en onderwijs uberhaubt nog steeds samen gaat. Maar zolang religie en politiek ook samen is zie ik dat helaas ook niet 1,2,3 veranderen.
pi_105858441
quote:
Iedereen is vrij om een (seksuele) relatie aan te gaan met wie dan ook, zolang het maar boven de 16 jaar is.
Sowieso heb je die vrijheid nu ook al niet zo absoluut als je hem nu stelt. Er zijn legio beperkende voorwaarden te noemen die tegen deze kreet om absolute vrijheid ingaan. Wilsbekwaamheid, leeftijd van één van de twee, instemming van ouder(s)/voogd zijn er daar een paar van.
quote:
Dan kun je toch niet in een voorlichting gaan verkondigen dat het fout is om seks te hebben met iemand waar je verliefd op bent of een relatie mee hebt?
Dat kan heel goed en dat gebeurt nu ook al. Zie de punten die ik hierboven noemde. Bedenk ook dat alleen iets 'fout' noemen, niet per definitie betekend dat je het ook bestrijdt of verbiedt. Ik vind het in principe fout dat mijn dochter van 9 niet belt als ze niet direct uit school naar huis komt, maar verbiedt haar niet om nog even bij een vriendinnetje langs te gaan, voordat ze thuis komt.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  Trouwste user 2022 woensdag 21 december 2011 @ 10:40:40 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_105858469
Het wordt tijd dat Mark Rutte uit de kast komt.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 21 december 2011 @ 10:41:29 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_105858490
Mooi he, godsdienst vrijheid. Je zou eigenlijk iedereen een standaard opleiding moeten geven. Geen Christelijke scholen, geem Islamitische scholen, geen New Age vrije scholen, geen thuis onderwijs omdat er aspartaam aanwezig is in de school.

Gewoon allemaal dezelfde BIOS flash meekrijgen. Vanaf 16 (of 18) mag men gaan differentieren.

Aan de andere kant, onze vrijheid is toch een groot goed?..
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_105858543
quote:
15s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

"Hun fundi's mogen het ook, dan mogen onze fundi's het ook"?
Alle fundi's gelijke monniken/hoofddoeken/keppeltjes/kruisjes etc.
pi_105858547
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:39 schreef Hidz het volgende:
Schandalig dat religie en onderwijs uberhaubt nog steeds samen gaat. Maar zolang religie en politiek ook samen is zie ik dat helaas ook niet 1,2,3 veranderen.
Gelukkig niet!
De vrijheid en het zelfbeschikkingsrecht van ouders om hun kroost te laten scholen passend bij de eigen signatuur is een groot goed en geldt nu gelukkig nog voor al onze inwoners.
Streven naar staatsonderwijs waar de boodschap volledig 'de staat welgevoeglijk' wordt gemaakt, is meer een Chinees/Noord-Koreaans dingetje.
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_105858597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:43 schreef ElectricEye het volgende:

Gelukkig niet!
De vrijheid en het zelfbeschikkingsrecht van ouders om hun kroost te laten scholen passend bij de eigen signatuur is een groot goed en geldt nu gelukkig nog voor al onze inwoners.
Streven naar staatsonderwijs waar de boodschap volledig 'de staat welgevoeglijk' wordt gemaakt, is meer een Chinees/Noord-Koreaans dingetje.
Er zijn volgens jou maar twee mogelijkheden: Fundi-onderwijs of staatspropaganda?
pi_105858821
quote:
99s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Beetje vreemde insteek. Persoonlijk ben ik voorstander van gepaste voorlichting voor alle fundi's. Jij slaat de weg in van onvolledige voorlichting voor alle fundi's.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_105858825
quote:
10s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Er zijn volgens jou maar twee mogelijkheden: Fundi-onderwijs of staatspropaganda?
Er is volgens jou maar één vorm religieus onderwijs: fundi-onderwijs?

En ja, ingrijpen in de persoonlijk levenssfeer zoals die de laatste jaren voornamelijk door D66 en ook door GL wordt gepropageerd, is een vorm van staatsbemoeienis die mij letterlijk Noord-Koreaans aandoet, ja.
De oproep die je nu hier ook al leest "blanco opvoeding, bij 18 zelf kiezen" of "alle onderwijs hetzelfde" en nog erger "geloven doe je maar thuis" is voor mij een teken dat er in de komende jaren hard aan vrijheden gaat worden getrokken. Zowel linkse als rechtse partijen willen 'inbreken' in de overtuigingen en het denken van mensen om .... .... ja, om wat eigenlijk. Ze om te vormen tot volledig gelijkgestemde menselijke robots? Ik weet het niet, maar met vrijheid zoals we die hadden heeft het niets meer te maken. Ook onderling gunnen we onze medemens dergelijke vrijheden niet meer. En ja, ik zie dat dat steeds meer wederzijds wordt. Schadelijke ontwikkeling.
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_105858894
electriceye, ik vind de opvoeding van jouw dochtertje een behoorlijk ander iets dan de voorbeeldfunctie die een school heeft. Vindt jij het prettig als jouw dochtertje over een paar jaar op een school zit waar men haar doodleuk vertelt dat ze naar de hel zag mocht ze ooit 'besluiten' lesbisch te worden? Ouders hebben misschien wat te maken met de seksualiteit van kinderen, niet de school. En willen de ouders hun kroost dan toch meegeven dat homoseksualiteit verkeerd is, dan staan zij daar vrij in.
pi_105858922
quote:
De methode, waarin homoseksualiteit niet expliciet wordt afgewezen, moet halverwege volgend jaar beschikbaar zijn voor christelijke scholen, schrijft uitgeverij Merweboek op haar website.
Godverdomme, wat een vooruitgang.
  woensdag 21 december 2011 @ 10:58:10 #17
116015 SicSicSics
pi_105858948
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:56 schreef Franknfurter het volgende:
electriceye, ik vind de opvoeding van jouw dochtertje een behoorlijk ander iets dan de voorbeeldfunctie die een school heeft. Vindt jij het prettig als jouw dochtertje over een paar jaar op een school zit waar men haar doodleuk vertelt dat ze naar de hel zag mocht ze ooit 'besluiten' lesbisch te worden? Ouders hebben misschien wat te maken met de seksualiteit van kinderen, niet de school. En willen de ouders hun kroost dan toch meegeven dat homoseksualiteit verkeerd is, dan staan zij daar vrij in.
Je kunt je kinderen ook naar een normale school sturen. Onderdeel van diezelfde vrijheid. Mooi he? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_105859000
de enige scholen die ik in de buurt had waren toch echt katholieke scholen. Ga toch zeker niet 30 km reizen voor een normale school?
pi_105859014
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:56 schreef Franknfurter het volgende:
En dus hebben we nu nog de vrijheid om een school te kiezen die op evenwichtige wijze (en niet zoals jij nu schetst) een lesmethode hanteert die VOLLEDIG aansluit bij die opvoeding. Dat bedoel ik te zeggen. Ik vind dat een goede zaak.

Overigens geldt voor meer dan 60% van de kinderen dat ze hun eerste vormen van seksuele voorlichting op school krijgen, daar ben ik van overtuigt. In groep 5 begonnen ze bij mijn kinderen op school daarmee en veel kinderen uit de klas wisten nog helemaal van niets, hoorde ik op de ouderavond.
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_105859057
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:59 schreef Franknfurter het volgende:
de enige scholen die ik in de buurt had waren toch echt katholieke scholen. Ga toch zeker niet 30 km reizen voor een normale school?
Dat is een afweging die je zelf (ouders zelf) maakt. En ja, dan moet je alle facetten tegen het licht houden en tegen elkaar afwegen.
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_105859182
quote:
De 'normaalheid' van de school bestaat toch vooral uit de personen die er werken.

Toen ik klein was had volgens mij elke basisschool in de omgeving wel een religieuze signatuur.
Dat is nieteens zo heel lang geleden. En ik ben er nooit mee doodgegooid.
  woensdag 21 december 2011 @ 11:07:14 #22
116015 SicSicSics
pi_105859222
quote:
Ik kan me niet voorstellen dat de scholen waar we het hier over hebben Katholieke scholen zijn. En daarbij heb je natuurlijk Katholieke scholen en Katholieke scholen. ;)
Fine, fuck you then!
pi_105859384
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:53 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Er is volgens jou maar één vorm religieus onderwijs: fundi-onderwijs?

En ja, ingrijpen in de persoonlijk levenssfeer zoals die de laatste jaren voornamelijk door D66 en ook door GL wordt gepropageerd, is een vorm van staatsbemoeienis die mij letterlijk Noord-Koreaans aandoet, ja.
De oproep die je nu hier ook al leest "blanco opvoeding, bij 18 zelf kiezen" of "alle onderwijs hetzelfde" en nog erger "geloven doe je maar thuis" is voor mij een teken dat er in de komende jaren hard aan vrijheden gaat worden getrokken. Zowel linkse als rechtse partijen willen 'inbreken' in de overtuigingen en het denken van mensen om .... .... ja, om wat eigenlijk. Ze om te vormen tot volledig gelijkgestemde menselijke robots? Ik weet het niet, maar met vrijheid zoals we die hadden heeft het niets meer te maken. Ook onderling gunnen we onze medemens dergelijke vrijheden niet meer. En ja, ik zie dat dat steeds meer wederzijds wordt. Schadelijke ontwikkeling.
Nee, ik bedoelde dus dat je als land prima niet-religieus onderwijs kan geven zonder dat het meteen Noord-Koreaanse taferelen worden. De openbare scholen doen dat nu toch ook al. Zo langzamerhand zijn we op een punt aan het belanden waarop je je mijns inziens terecht af kan vragen of het speciale onderwijs wel zo speciaal moet worden gehouden.
pi_105859775
quote:
Bijzonder onderwijs-scholen mogen hun eigen visie aan leerlingen vertellen. Ze mogen niet zeggen dat iemand bijvoorbeeld minderwaardig is maar voor de rest zijn ze behoorlijk vrij. Als er alleen katholieke scholen in de buurt zijn is er blijkbaar geen of minder behoefte aan openbare scholen in die omgeving.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 21 december 2011 @ 11:33:46 #25
116015 SicSicSics
pi_105860095
Bovendien hadden wij in de buurt maar 1 (zwaar) gereformeerde school. Kwamen ze echt van 5 - 6 dorpen verderop aanfietsen. Soms wel 2 uur onderweg. Dus het is ook maar net hoe belangrijk je het vindt!
Fine, fuck you then!
  woensdag 21 december 2011 @ 11:40:31 #26
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_105860339
quote:
99s.gif Op woensdag 21 december 2011 10:43 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Alle fundi's gelijke monniken/hoofddoeken/keppeltjes/kruisjes etc.
Dus in een topic over Islamitische scholen zonder les over de holocaust, ga jij zeggen "Ach....als de 'ene school' homoseksualiteit mag ontkennen cq niet cq slecht behandelen...dan mogen moslimfundi's dat ook."
Géén kloon van tvlxd!
pi_105860454
quote:
11s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde dus dat je als land prima niet-religieus onderwijs kan geven zonder dat het meteen Noord-Koreaanse taferelen worden. De openbare scholen doen dat nu toch ook al.
Maar welke school is echt 100% objectief 'openbaar'? Er is altijd subjectieve vorming, al is het door de mening van de leerkracht in kwestie.
quote:
Zo langzamerhand zijn we op een punt aan het belanden waarop je je mijns inziens terecht af an vragen of het speciale onderwijs wel zo speciaal moet worden gehouden.
Allereerst vind ik het al vrij onbetamelijk en nodeloos stigmatiserend om religieus onderwijs als speciaal onderwijs af te schilderen. :P

Maar goed, je bedoeld dus bijzonder onderwijs.
Ik zou die vraag met ja beantwoorden, omdat ik het onbetamelijker vind om als overheid een onderwijsnorm op te leggen die tegen de mening van de ouders ingaat, dan om ouders de vrijheid te bieden die wellicht verkeerd opgevat KAN worden.
Let wel: KAN worden. Want in het hele homoseksuelen MOET je accepteren / weigerambtenaren-drama heb ik nog geen orthodoxe christen horen roepen dat homo's ziek zijn en dat ze naar de hel gaan. Ik heb wel christenen horen zeggen dat God ook van homofielen houdt en dat ze homoSEKSUALITEIT op basis van hun overtuigingen (God schiep een vrouw voor de man - alleen man en vrouw samen zijn geschikt voor voortplanting - etc.) afkeuren en dat ze homo's het huwelijk niet kunnen ontzeggen, maar dat ze er op persoonlijke titel geen directe inbreng in willen hebben.

Noem mij maar gek, maar ik zie er geen discriminatie in, wel een hoop stemmingmakerij van de tegenpartijen.
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_105861171
Wat ik op de FP er over zei:

Dit is gewoon een (logische) uitwerking van het verplicht les moeten geven over dit onderwerp. Als je scholen verplicht les te geven over homoseksualiteit en als ze zelf de invulling mogen bepalen, dan is het toch wel heel voorspelbaar dat sommige scholen een minder positieve draai aan het onderwerp geven? Dit hadden de initiatiefnemers van dit wetsvoorstel lijkt me ook wel voorzien, maar ik ben daarom wel benieuwd hoe ze hier op gaan reageren.
pi_105861240
quote:
Dat is jouw keuze als ouder natuurlijk.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 21 december 2011 @ 12:10:08 #30
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_105861242
Ik denk dat de meeste van deze Christenen nog nooit met een homo hebben gesproken. Het zijn net mensen, echt waar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')