Ja, zelf een mening vormen, zolang die maar past bij wat de dominee zegt.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:28 schreef Franknfurter het volgende:
De methode zegt impliciet ''dat seksualiteit thuishoort in een huwelijksrelatie tussen een man en een vrouw'', zei Remmink. Volgens haar kunnen jongeren met de methode zelf een mening vormen over het thema.
"Hun fundi's mogen het ook, dan mogen onze fundi's het ook"?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ach....als de 'ene school' dingen mag ontkennen cq niet cq slecht behandelen...dan mogen christenfundi's dat ook.
Sowieso heb je die vrijheid nu ook al niet zo absoluut als je hem nu stelt. Er zijn legio beperkende voorwaarden te noemen die tegen deze kreet om absolute vrijheid ingaan. Wilsbekwaamheid, leeftijd van één van de twee, instemming van ouder(s)/voogd zijn er daar een paar van.quote:Iedereen is vrij om een (seksuele) relatie aan te gaan met wie dan ook, zolang het maar boven de 16 jaar is.
Dat kan heel goed en dat gebeurt nu ook al. Zie de punten die ik hierboven noemde. Bedenk ook dat alleen iets 'fout' noemen, niet per definitie betekend dat je het ook bestrijdt of verbiedt. Ik vind het in principe fout dat mijn dochter van 9 niet belt als ze niet direct uit school naar huis komt, maar verbiedt haar niet om nog even bij een vriendinnetje langs te gaan, voordat ze thuis komt.quote:Dan kun je toch niet in een voorlichting gaan verkondigen dat het fout is om seks te hebben met iemand waar je verliefd op bent of een relatie mee hebt?
Alle fundi's gelijke monniken/hoofddoeken/keppeltjes/kruisjes etc.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
"Hun fundi's mogen het ook, dan mogen onze fundi's het ook"?
Gelukkig niet!quote:Op woensdag 21 december 2011 10:39 schreef Hidz het volgende:
Schandalig dat religie en onderwijs uberhaubt nog steeds samen gaat. Maar zolang religie en politiek ook samen is zie ik dat helaas ook niet 1,2,3 veranderen.
Er zijn volgens jou maar twee mogelijkheden: Fundi-onderwijs of staatspropaganda?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:43 schreef ElectricEye het volgende:
Gelukkig niet!
De vrijheid en het zelfbeschikkingsrecht van ouders om hun kroost te laten scholen passend bij de eigen signatuur is een groot goed en geldt nu gelukkig nog voor al onze inwoners.
Streven naar staatsonderwijs waar de boodschap volledig 'de staat welgevoeglijk' wordt gemaakt, is meer een Chinees/Noord-Koreaans dingetje.
Beetje vreemde insteek. Persoonlijk ben ik voorstander van gepaste voorlichting voor alle fundi's. Jij slaat de weg in van onvolledige voorlichting voor alle fundi's.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ach....als de 'ene school' dingen mag ontkennen cq niet cq slecht behandelen...dan mogen christenfundi's dat ook.
Er is volgens jou maar één vorm religieus onderwijs: fundi-onderwijs?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Er zijn volgens jou maar twee mogelijkheden: Fundi-onderwijs of staatspropaganda?
Godverdomme, wat een vooruitgang.quote:De methode, waarin homoseksualiteit niet expliciet wordt afgewezen, moet halverwege volgend jaar beschikbaar zijn voor christelijke scholen, schrijft uitgeverij Merweboek op haar website.
Je kunt je kinderen ook naar een normale school sturen. Onderdeel van diezelfde vrijheid. Mooi he?quote:Op woensdag 21 december 2011 10:56 schreef Franknfurter het volgende:
electriceye, ik vind de opvoeding van jouw dochtertje een behoorlijk ander iets dan de voorbeeldfunctie die een school heeft. Vindt jij het prettig als jouw dochtertje over een paar jaar op een school zit waar men haar doodleuk vertelt dat ze naar de hel zag mocht ze ooit 'besluiten' lesbisch te worden? Ouders hebben misschien wat te maken met de seksualiteit van kinderen, niet de school. En willen de ouders hun kroost dan toch meegeven dat homoseksualiteit verkeerd is, dan staan zij daar vrij in.
En dus hebben we nu nog de vrijheid om een school te kiezen die op evenwichtige wijze (en niet zoals jij nu schetst) een lesmethode hanteert die VOLLEDIG aansluit bij die opvoeding. Dat bedoel ik te zeggen. Ik vind dat een goede zaak.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:56 schreef Franknfurter het volgende:
electriceye, ik vind de opvoeding van jouw dochtertje een behoorlijk ander iets dan de voorbeeldfunctie die een school heeft. Vindt jij het prettig als jouw dochtertje over een paar jaar op een school zit waar men haar doodleuk vertelt dat ze naar de hel zag mocht ze ooit 'besluiten' lesbisch te worden? Ouders hebben misschien wat te maken met de seksualiteit van kinderen, niet de school. En willen de ouders hun kroost dan toch meegeven dat homoseksualiteit verkeerd is, dan staan zij daar vrij in.
Dat is een afweging die je zelf (ouders zelf) maakt. En ja, dan moet je alle facetten tegen het licht houden en tegen elkaar afwegen.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:59 schreef Franknfurter het volgende:
de enige scholen die ik in de buurt had waren toch echt katholieke scholen. Ga toch zeker niet 30 km reizen voor een normale school?
De 'normaalheid' van de school bestaat toch vooral uit de personen die er werken.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:59 schreef Franknfurter het volgende:
de enige scholen die ik in de buurt had waren toch echt katholieke scholen. Ga toch zeker niet 30 km reizen voor een normale school?
Ik kan me niet voorstellen dat de scholen waar we het hier over hebben Katholieke scholen zijn. En daarbij heb je natuurlijk Katholieke scholen en Katholieke scholen.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:59 schreef Franknfurter het volgende:
Nee, ik bedoelde dus dat je als land prima niet-religieus onderwijs kan geven zonder dat het meteen Noord-Koreaanse taferelen worden. De openbare scholen doen dat nu toch ook al. Zo langzamerhand zijn we op een punt aan het belanden waarop je je mijns inziens terecht af kan vragen of het speciale onderwijs wel zo speciaal moet worden gehouden.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:53 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Er is volgens jou maar één vorm religieus onderwijs: fundi-onderwijs?
En ja, ingrijpen in de persoonlijk levenssfeer zoals die de laatste jaren voornamelijk door D66 en ook door GL wordt gepropageerd, is een vorm van staatsbemoeienis die mij letterlijk Noord-Koreaans aandoet, ja.
De oproep die je nu hier ook al leest "blanco opvoeding, bij 18 zelf kiezen" of "alle onderwijs hetzelfde" en nog erger "geloven doe je maar thuis" is voor mij een teken dat er in de komende jaren hard aan vrijheden gaat worden getrokken. Zowel linkse als rechtse partijen willen 'inbreken' in de overtuigingen en het denken van mensen om .... .... ja, om wat eigenlijk. Ze om te vormen tot volledig gelijkgestemde menselijke robots? Ik weet het niet, maar met vrijheid zoals we die hadden heeft het niets meer te maken. Ook onderling gunnen we onze medemens dergelijke vrijheden niet meer. En ja, ik zie dat dat steeds meer wederzijds wordt. Schadelijke ontwikkeling.
Bijzonder onderwijs-scholen mogen hun eigen visie aan leerlingen vertellen. Ze mogen niet zeggen dat iemand bijvoorbeeld minderwaardig is maar voor de rest zijn ze behoorlijk vrij. Als er alleen katholieke scholen in de buurt zijn is er blijkbaar geen of minder behoefte aan openbare scholen in die omgeving.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:59 schreef Franknfurter het volgende:
Dus in een topic over Islamitische scholen zonder les over de holocaust, ga jij zeggen "Ach....als de 'ene school' homoseksualiteit mag ontkennen cq niet cq slecht behandelen...dan mogen moslimfundi's dat ook."quote:Op woensdag 21 december 2011 10:43 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Alle fundi's gelijke monniken/hoofddoeken/keppeltjes/kruisjes etc.
Maar welke school is echt 100% objectief 'openbaar'? Er is altijd subjectieve vorming, al is het door de mening van de leerkracht in kwestie.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde dus dat je als land prima niet-religieus onderwijs kan geven zonder dat het meteen Noord-Koreaanse taferelen worden. De openbare scholen doen dat nu toch ook al.
Allereerst vind ik het al vrij onbetamelijk en nodeloos stigmatiserend om religieus onderwijs als speciaal onderwijs af te schilderen.quote:Zo langzamerhand zijn we op een punt aan het belanden waarop je je mijns inziens terecht af an vragen of het speciale onderwijs wel zo speciaal moet worden gehouden.
Dat is jouw keuze als ouder natuurlijk.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:59 schreef Franknfurter het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |