quote:
Op woensdag 21 december 2011 16:49 schreef Fascination het volgende:Wat een overdreven gedoe, zeg.

De term nigga wordt nu vooral gezien als jargon van de hiphopscene. Ik geloof er weinig van dat er veel blanken zijn die de bewuste term als uiting van hun minderwaardige kijk op de zwarte medemens bezigen. Eva gebruikte de term volgens mij ook niet op zo'n manier. Overigens vrij racistisch dat donkere mensen wel nigga mogen zeggen, maar blanken niet.

Ik vraag me af of blanke Rihanna-fans al haar teksten mogen meezingen.

Dat is ook echt ingewikkeld. Ik luisterde net naar een radiofragment waarin Eva Hoeke zich mocht verdedigen, en de presentator zat heel verkrampt naar woorden te zoeken (zoals dat dan gaat, als woorden zo gevoelig liggen): "Maar denk jij dan dat het woord niggabitch wel gebruikt kan worden door... eh... eh...
donkere mensen?"
Dat klinkt toch een beetje moeizaam, vind ik. 'Donkere mensen' is volgens mij gewoon een discriminerende term, omdat het zo omslachtig is. Hoezo: 'mensen'? Nee, het gaat niet over donkere dieren. Ook niet over donkere gordijnen. Het gaat over donkere mensen, maar normaal zou je dat soort mensen 'donkeren' noemen, net zoals je zegt: 'Nederlanders' en 'Fransen' en 'blanken' en 'Turken' - oh nee, dat mag ook niet, dat klinkt ook discriminerend, dus dat moet je hypercorrigeren: 'Turkse
mensen.'
Zelfde verhaal: 'joden.' Mag niet. Je zegt: 'joodse mensen.' En dan heb je weer joden/joodse mensen de een heel persoonlijk beleid voeren, want de één vindt dat je
juist niet mag hypercorrigeren en dus
juist 'joden' moet zeggen, maar aan de andere kant heb je dan weer mensen, zoals mijn schoonvader, die een keer bijna een hartaanval kreeg toen ik zei: 'joden.' Hij is zelf joods. Ik bedoel: een joods mens. Sindsdien probeer ik het onderwerp maar gewoon te vermijden
Nou ja. Vermoeiend
Mijn zoon kreeg laatst straf op school omdat hij een discriminerende opmerking had gemaakt tegen een donkere jongen/vriend. Hij zei 'neger.' Toen ik vroeg (nadat de school mij erop had aangesproken) waarom hij die jongen zo had genoemd, zei hij: "Zo noemen ze elkaar allemaal, en wij, hun (blanke) vrienden, ook. Maar van de leraren mag het niet." Later kwam ik erachter dat het ook weer niet zo is dat
alle donkere jongens elkaar 'neger' noemen, maar dat het weer een groepsding is: sommige groepen wel, andere groepen niet. Sowieso kun je als niet-ingewijde maar beter niks zeggen. Maar dan nog blijft het ingewikkeld, want door niks te zeggen, ben je
eigenlijk discriminerend bezig, vind ik. Kennelijk voel je je dan slecht op je gemak bij een groep mensen, en dat is toch de kern van discriminatie?