quote:Balans: 4 doden en 122 gewonden
Vier doden en 122 gewonden. Dat is de balans na een gruwelijke aanslag in het centrum van Luik. Een veroordeelde wapenfreak richtte een bloedbad aan nabij een kerstmarkt op het Place Saint Lambert. Hij gooide verschillende granaten naar een bushokje en schoot met een revolver (van Luikse makelij) in het rond. Vervolgens pleegde hij zelfmoord. Twee tieners kwamen om het leven. De 75-jarige vrouw die eerder als dodelijk slachtoffer werd meegeteld, blijkt toch niet overleden te zijn, maar is wel klinisch dood volgens VRT. Even voor 23 uur bezweek ook nog een baby van zeventien maanden oud aan haar verwondingen. Volgens verschillende bronnen vecht een jongeman van 20 jaar nog voor zijn leven in het ziekenhuis. Zeker 75 gewonden werden naar ziekenhuizen tot in Maastricht gebracht.
Het was ongeveer 12u30 toen Nordine Amrani op het Place Saint Lambert een slachtpartij begon die doet denken aan het bloedbad dat Anders Breivik eerder dit jaar in Noorwegen aanrichtte. Verschillende granaten vernielden een bushokje, waarna de man in het rond begon te schieten. Mensen in het drukke centrum van de stad liepen in paniek weg. De volgende uren zou het onrustig blijven in Luik, want niemand wist wat er precies gebeurd was.
Lange tijd leek het om een ontsnappingspoging uit het Justitiepaleis te gaan. Dat werd door verschillende bronnen bevestigd. Drie gewapende mannen zouden gevlucht zijn en de aanslag gepleegd hebben. Eén van hen kwam daarbij om het leven. Er werd gevreesd dat de andere daders in Luik op de vlucht waren, maar uiteindelijk werd duidelijk dat er maar één verantwoordelijke was voor de aanslag: Nordine Amrani, een veroordeelde wapenhandelaar die een hoorzitting moest bijwonen. Mogelijk handelde hij uit wraak tegenover het gerecht. Banden met terroristische groeperingen worden voorlopig uitgesloten.
Oorlogswapens
Amrani kreeg in 2008 een celstraf van 58 maanden. Er waren bij hem tientallen wapens aangetroffen en 2.800 cannabisplantjes. De man was een echte wapenfreak, die zelfs oorlogswapens zou gehad hebben. Hij beschikte ook over honderden onderdelen, waarmee hij wapens in elkaar kon sleutelen. Vanmiddag zou er bij hem thuis nog een huiszoeking geweest zijn. Na de aanslag pleegde hij vermoedelijk zelfmoord of werd hij getroffen door één van zijn granaten. Het plein in het centrum van Luik was de hele namiddag afgesloten. Het lijk van Amrani lag er immers nog op de grond en het was niet duidelijk of hij nog explosieven droeg.
Voor getuigen moeten het gruwelijke minuten geweest zijn. Ze kregen de raad van de politie om zich in winkels en openbare gebouwen schuil te houden. Tientallen mensen werden echter getroffen door de aanslag. Twee tieners van 16 en 17 jaar kwamen om het leven. Het waren twee leerlingen die na een examen op weg naar huis waren
quote:
Gabriel was amper 17 maanden.Hij werd vermoord door een waanzinnige massamoordenaar in Luik. Het ventje kreeg een kogel in het hoofd en kon niet gered worden. Zijn mama Olivia gaf een moedige getuigenis aan onze collega van La Dernière Heure: "Was ik maar dood in zijn plaats."
La Dernière Heure had gisteren een gesprek met de 29-jarige mama in de gang van het ziekenhuis waar haar zoontje van 17 maanden op dat moment op intensieve zorgen vocht voor zijn leven. De baby haalde het niet. De dokters konden de kogel niet verwijderen aan de achterkant van het hoofdje, dicht bij de nek: te riskant. Ze kozen ervoor Gabriel op een natuurlijke manier te laten sterven, zonder pijn. Ze brachten het vreselijke nieuws aan de ouders: "Er is geen hoop meer."
En toch moeten de ouders verder, "voor onze drie dochtertjes", zei mama Olivia toen haar zoontje nog tussen leven en dood hing en papa Romuald waakte bij het babybedje. "Gabriel was ons laatste kleintje. Het jongetje naar wie we zo hadden verlangd".
Baby in mama's armen
Toen Gabriel geraakt werd bij de aanslag van Nordine Amrani aan de Place Saint-Lambert in het centrum van Luik, waren zijn beide ouders bij hem. Ze stonden bij de bushalte, omdat ze iets wilden gaan eten, samen wat tijd met het gezin doorbrengen. Mama Olivia had de kleine in haar armen toen het verschrikkelijke drama zich voltrok. "Zijn oogjes draaiden weg. Ik schreeuwde het uit, maar kon zelf niet zien dat hij achteraan zijn hoofdje gewond was. Een vrouw nam hem van mij over en bracht hem naar de ziekenwagen."
Diepe coma
Aanvankelijk dacht Olivia, die zelf met de bus naar het hospitaal werd gebracht, dat haar zoontje gered zou worden, maar de artsen kwamen al snel met het ondraaglijke nieuws dat Gabriel in een diepe coma lag en maar enkele uren meer te leven had. "Eerst zeiden ze 'nog tien uur' maar in de late namiddag werd dat 'nog maar een uur'. We hebben de familie dan op de hoogte gebracht. Iedereen is afscheid komen nemen. Was ik maar gestorven in de plaats van mijn zoon", aldus Olivia.
Gisteravond werd Gabriel gedoopt. Daar hielden zijn ouders aan, voordat hij zou sterven. Om 22u45 overleed de baby. (jv)
Dossier: Luikquote:Politie moest Amrani met rust laten
Nordine Amrani (33), de dader van het bloedbad in Luik, kon ongehinderd zijn gang gaan nadat hij in oktober vorig jaar onder voorwaarden was vrijgelaten. De politie volgde immers een algemene richtlijn dat voorwaardelijk invrijheidgestelden niet om de haverklap lastiggevallen moeten worden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.
De strafuitvoeringsrechtbank in Brussel liet Amrani in oktober 2010 vrij, na zeer positieve rapporten van onder anderen een psycholoog die de kans op recidive uitsloot. Hij kreeg voorwaarden opgelegd: niet meer in aanraking komen met drugs of alcohol, geen oude kompanen meer opzoeken, een bron van inkomsten en onderdak hebben. De justitie-assistent concentreerde zich alleen op de laatste twee voorwaarden en die waren in orde.
Op drugs- of wapenbezit werd Amrani niet gecontroleerd, want daarvoor was de justitie-assistent niet bevoegd. En de politie ondernam ook niets, want er bestaat een richtlijn dat ex-gevangenen enkel worden gecontroleerd na klachten of betrappingen op heterdaad. Ze kreeg dus de raad om hem niet nodeloos lastig te vallen, zolang hij geen keet schopte. Zo kon de lasser dus ongestoord een nieuw wapenarsenaal verzamelen. Niemand die het merkte.
De zaak-Amrani is geen alleenstaand geval. Het loopt echt mank met de opvolging van mensen die voorwaardelijk vrij zijn. "De controle is te soft. Te veel gebaseerd op vertrouwen, te weinig op controle", zeggen verscheidene insiders. Minister van Justitie Turtelboom (Open Vld) belooft een strengere aanpak. (hln/sps)
ik snap het wel, maar blijft het niet minder triest door.quote:Op woensdag 14 december 2011 23:06 schreef Prof_Hoax het volgende:
Rillingen lopen nog steeds over mijn lijf als ik er iets over zie/lees. Hoe kan je nou toch zo iets doen?
Ik snap het echt niet hoor
Ben jij een trollkloon of zo?quote:Op woensdag 14 december 2011 23:55 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ik had niet verwacht dat nederlanders zoveel medeleven zouden hebben met belgen.
Want Belgen zijn geen mensen of zo? We leven natuurlijk niet allemaal in een alleen-kaaskoppen-met-oogkleppen wereld.quote:Op woensdag 14 december 2011 23:55 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ik had niet verwacht dat nederlanders zoveel medeleven zouden hebben met belgen.
Het zijn geen Duitsers.quote:Op woensdag 14 december 2011 23:55 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als ik echt MOET kiezen, de persoon met de hoogste levensverwachting. Kortom, de 15 jarige Belg zou door mij eerder gered worden dan de 70 Jarige Nederlander. Nationaliteit/afkomst doet niet ter zake.quote:Op donderdag 15 december 2011 00:39 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als je kon kiezen tussen het redden van een Nederlander of een Belg, voor wie zou je dan kiezen?
quote:
quote:Vrouw na drama in Luik overleden
LUIK - Een 75-jarige vrouw die dinsdag zwaargewond was geraakt door de aanslag in Luik is in de nacht van woensdag op donderdag overleden.
Dat hebben de Vlaamse zender VRT en het persbureau Belga gemeld.
Het aantal doden door de geweldsexplosie komt daardoor op zes, inclusief de dader de 33-jarige Luikenaar Nordine Amrani.
quote:Ouders overleden peuter kunnen begrafenis niet betalen
De ouders van de tijdens het drama in Luik overleden peuter Gabriel Leblond zijn kapot van verdriet. Hun zoontje, dat zeventien maanden geleden het levenslicht zag nadat mama Olivia al drie dochters ter wereld zette, werd geraakt door een kogel en overleed even later in het ziekenhuis. Bovenop dat ondraaglijke leed hebben ze nu ook te kampen met een finacieel probleem: de ouders Leblond hebben geen geld om hun zoontje te begraven.
Daarom wordt er vandaag op de kerstmarkt, vlak naast de plek van het gruwelijke gebeuren, geld ingezameld voor de jongen. Wie de familie dus wilt steunen, kan naar deze plek afzakken en zijn financiële bijdrage leveren. Ook enkele media betuigen hun financiële steun. Zo hebben de ouders onder andere een afspraak met een Franstalige krant, die een percentage van haar dagopbrengst vandaag aan de ouders schenkt. Als 'tegenprestatie' mogen de ouders niet met andere kranten praten.
Wat een ratten.quote:Als 'tegenprestatie' mogen de ouders niet met andere kranten praten.
Te ziek voor woorden ja.quote:
Gadverdamme, eerst die moeder lastigvallen op de gang en nu dit weer.quote:
Je zou het bijna verwachten?quote:Op donderdag 15 december 2011 10:44 schreef Specularium het volgende:
Komt er dan ook een sticker met het logo van de krant op het kistje van dat jochie?
Op de gang?quote:Op donderdag 15 december 2011 11:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
Gadverdamme, eerst die moeder lastigvallen op de gang en nu dit weer.
dit dus. reden genoeg om die hele krant te boycotten lijkt me. walgelijke voorwaarde. anders was het wel een mooi gebaar geweest.quote:
Nee nee, ze delen natuurlijk vlaggetjes uit met het logo tijdens de uitvaart, worden er bij die gelegenheid ook ballonnen de lucht ingelaten (uiteraard ook in de kleuren en voorzien van logo van die krant) en natuurlijk kun je daar dan ook de meest verse uitgave kopen.quote:Op donderdag 15 december 2011 10:44 schreef Specularium het volgende:
Komt er dan ook een sticker met het logo van de krant op het kistje van dat jochie?
quote:Op donderdag 15 december 2011 11:05 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je zou het bijna verwachten?
[..]
Op de gang?
quote:La Dernière Heure had gisteren een gesprek met de 29-jarige mama in de gang van het ziekenhuis waar haar zoontje van 17 maanden op dat moment op intensieve zorgen vocht voor zijn leven
Ik zou dat niet kunnen, als journalist. Bahquote:
Ieder zijn vak. De een kan nou eenmaal wel gevoel/medeleven tonen aan nabestaande, andere zijn leeghartige wrekken die dit allemaal normaal vinden, achja ieder z'n vak zullen we maar zegggen.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:15 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik zou dat niet kunnen, als journalist. Bah
ik vind het getuigen van buitengewoon weinig integriteit en inschattingsvermogen aan de zijde van de krant. als ik er lid van zou zijn had ik mijn abo opgezegd.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:21 schreef speknek het volgende:
Ik vind het eigenlijk niet zo ziek? Gewoon een exclusief interview, heel normaal, en daar krijgen ze dan geld voor. Het is een zakelijke transactie, maar wel eentje waar de familie geld krijgt voor hun begrafenis.
Uhmquote:Op donderdag 15 december 2011 11:19 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Daarentegen waren wij hier wel met z'n alle blij dat er zo snel updates kwamen bedenk ik me netzijn wij dan niet net zo erg? Hebben we bij alle updates eerst gecontroleerd of ze "eer- dan wel respectvol" zijn verkeregen ?
Just my 2 cents.
Hoe bedoel je waarom dan?quote:Op donderdag 15 december 2011 11:27 schreef speknek het volgende:
Ja maar waarom dan? Ze hadden haar ook geen geld aan kunnen bieden, want de gemiddelde ooggetuige krijgt dat ook niet, of ze hadden geen exclusiviteit kunnen eisen, in welk geval het gewoon geld weggeven is.
Ja ook weer zo, meer geschrokken/verslageneheid en medeleven, hoop dat het allemaal mee valt. En voor de journalist is het inderdaad puur broodwinning. Ach, van beide kanten is het "te begrijpen" alleen of het goed is, dat is persoonlijke visie dunkt me.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:26 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Uhmdaar heb je wel een punt.
Maar dat is meer (bij mij) uit medeleven en bij een journalist een scoop.
Ik had het tegen fktwkgsquote:
nee dan hadden ze positieve gevoelens opgeroepen als dat bekend zou zijn gemaakt door de moeder. nu negatieve. imago is everything.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:27 schreef speknek het volgende:
Ja maar waarom dan? Ze hadden haar ook geen geld aan kunnen bieden, want de gemiddelde ooggetuige krijgt dat ook niet, of ze hadden geen exclusiviteit kunnen eisen, in welk geval het gewoon geld weggeven is.
Blij om te zien dat zulke mensen nog staan. En niet iedereen denkt, stik er in ik zorg eerst voor mezelf.quote:Toen Gabriel geraakt werd bij de aanslag van Nordine Amrani aan de Place Saint-Lambert in het centrum van Luik, waren zijn beide ouders bij hem. Ze stonden bij de bushalte, omdat ze iets wilden gaan eten, samen wat tijd met het gezin doorbrengen. Mama Olivia had de kleine in haar armen toen het verschrikkelijke drama zich voltrok. "Zijn oogjes draaiden weg. Ik schreeuwde het uit, maar kon zelf niet zien dat hij achteraan zijn hoofdje gewond was. Een vrouw nam hem van mij over en bracht hem naar de ziekenwagen.
Mja, ik zou het zelf niet kunnen en als moeder (naja vader in mijn geval) boos worden, mn kind ligt te vechten voor m'n leven...quote:Op donderdag 15 december 2011 11:32 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Ja ook weer zo, meer geschrokken/verslageneheid en medeleven, hoop dat het allemaal mee valt. En voor de journalist is het inderdaad puur broodwinning. Ach, van beide kanten is het "te begrijpen" alleen of het goed is, dat is persoonlijke visie dunkt me.
Agreed. Boos worden op zijn minst, ik denk zelfs dat ik op zo'n moment redelijk in staat ben mensen aan te vliegen, maar ach, dat zijn aannames. Ik zou in iedergeval "not amused" zijn.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:47 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Mja, ik zou het zelf niet kunnen en als moeder (naja vader in mijn geval) boos worden, mn kind ligt te vechten voor m'n leven...
Tja, je weet ook niet hoe je precies zal reageren totdat die situatie (hopelijk nooit!) zich voordoet.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:49 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Agreed. Boos worden op zijn minst, ik denk zelfs dat ik op zo'n moment redelijk in staat ben mensen aan te vliegen, maar ach, dat zijn aannames. Ik zou in iedergeval "not amused" zijn.
Dat merk je tochquote:Op donderdag 15 december 2011 00:01 schreef Madame_Paon het volgende:
Trouwens, de OP is nog niet up to date.
[..]
Ben jij een trollkloon of zo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |