quote:Op maandag 23 januari 2012 09:55 schreef SeLang het volgende:
Iedereen die nog een nestkastje wil ophangen moet nu opschieten trouwens!
Camera staat altijd aan als ik het kastje wil monitoren. Er loopt gewoon een kabel naar de PC (20 meter) en de PC checkt het beeld voortdurend op beweging. Als er iets beweegt dan gaat ie opnemen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 08:02 schreef Sodium het volgende:
Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
Hoe werkt dat nou trouwens, springt je camera aan zodra er een vogel binnen komt? Maakt 'ie dan automatisch verbinding met je computer?
Hier komt ook steeds een paartje langs: een fel gekleurde en een wat valere. Maar ik weet niet 100% zeker dat het steeds dezelfde zijn want dat is heel moeilijk te zien. Laatst heb ik geprobeerd om dat uit te pluizen op de camerabeelden en toen was mijn conclusie dat het minimaal 3 verschillende individuen waren die die dag het kastje binnen gingen. Maar het is echt heel lastig te zien omdat je veel beweging hebt (dus vaak onscherp) en ze door andere lichtval er opeens heel anders uit kunnen zien.quote:Eens is. Het duurt even alvorens ze de plek ontdekken. Bij mij inspecteerden afgelopen week twee pimpelmezen de nestkast. Eentje spiekte naar binnen terwijl de ander op het dak van de nestkast zat. Misschien hebben ze wel plannen...
Die ruimte is er wel, maar dan moet ik die extra camera wel kopen, inbouwen en een extra kabel gaan leggen. Dit jaar gaat dat in elk geval niet gebeuren.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 10:46 schreef komrad het volgende:
leuk topic
Is er ruimte voor een tweede camera zodat je en de ingang en de 'nestruimte' in de gaten kunt houden. De statistieken zijn leuk, wordt nog veel intensiever als ze jongen gaan voeden
Wat betreft IR weet ik het niet zeker. Wat betreft UV loopt het zichtbare spectrum bij veel dieren verder door dan bij mensen. Pimpelmees vrouwtjes selecteren bijvoorbeeld hun partner op de helderheid van hun blauwe kapje in UV licht! Wij kunnen mannetjes en vrouwtjes nauwelijks van elkaar onderscheiden maar in UV is het kapje van de mannetjes veel helderder.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
Ja het schijnt dat die s'nachts nieteens zo gek veel beter kunnen zien dan mensen. Uilen jagen bijna 100% op gehoor, geholpen door het platte gezicht en asymmetrische oren (linker oor is anders dan het rechter oor zodat ze de herkomst van het geluid over twee assen kunnen bepalen).quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:09 schreef tjoptjop het volgende:
Ik lees net dat er vroeger het vermoeden was dat uilen het kunnen waarnemen, maar dat is middels onderzoek weerlegt.
Tof!quote:Ik heb me trouwens in geschreven voor een vogelcursusje, het herkennen ervan enzo. Lijkt me leuke toevoeging bij m'n wandelingen. Nu nog die verrekijker
Lokale vogelwacht, soort intro cursus. In het weekend en dan om en om 'college' en buitenexcursie, wekelijks tot eind aprilquote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:19 schreef SeLang het volgende:
Tof!Waar volg je zoiets?
Ik ben trouwens ook net weer terug van 7 uur wandelen door bos en heide. Weer veel moois gezien, maar niets zeldzaams dit keer.
Leuk man!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Lokale vogelwacht, soort intro cursus. In het weekend en dan om en om 'college' en buitenexcursie, wekelijks tot eind april
Technisch gesproken heb ik ook geen (eigen) tuinquote:Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig. Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
Interessante vraag! Ik heb net als SeLang wel eens gehoord dat het blauwe kapje op het hoofd van de mannetjespimpelmees voor vrouwtjespimpelmezen een belangrijke rol speelt in de selectie van haar partner. Als ik tijd heb, grasduin ik wel even door Scopus voor wat meer wetenschappelijke onderbouwing.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
Ook zonder tuin is het mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om een nestkastje aan de buitengevel te hangen. Kabeltje via het raamkozijn naar binnen en je bent er.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig. Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
Tof, houd ons op de hoogtequote:Op maandag 30 januari 2012 08:26 schreef Sodium het volgende:
Interessante vraag! Ik heb net als SeLang wel eens gehoord dat het blauwe kapje op het hoofd van de mannetjespimpelmees voor vrouwtjespimpelmezen een belangrijke rol speelt in de selectie van haar partner. Als ik tijd heb, grasduin ik wel even door Scopus voor wat meer wetenschappelijke onderbouwing.
ik heb geen nestkastje maar wel voer hangen op mijn amsterdamse balkon, de laatse twee dagen heb ik zelfs een roodborstje voorbij zien hupsenquote:Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 08:02 schreef Sodium het volgende:
Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
quote:Op maandag 30 januari 2012 08:26 schreef Sodium het volgende:
SeLang, je hebt goed beeld! Kijk echt uit naar het moment dat ze een nestje gaan bouwen.
quote:
Schattig! Roodborstjes zijn inderdaad grappig om te zien, maar veelal ook superterritoriaal naar hun soortgenoten.quote:Op maandag 30 januari 2012 17:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb geen nestkastje maar wel voer hangen op mijn amsterdamse balkon, de laatse twee dagen heb ik zelfs een roodborstje voorbij zien hupsen
Dit topic moet ik volgen ivm algehele pimpjes-schattigheid
quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:51 schreef SeLang het volgende:
Momenteel is geluid nog niet zo interessant maar als er ooit baby's komen dan is het wel leuk.
bij pimpelmeesjes is toch gen kleurverschil tussen mannetjes/vrouwtjes?quote:Op maandag 13 februari 2012 10:29 schreef SeLang het volgende:
Over het gedrag van pimpelmeesjes zou toch veel bekend moeten zijn. Hier in mijn tuin is het op afstand het meest voorkomende vogeltje.
En ze zijn lief
Voor zover ik weet is er bij pimpelmeesjes alleen een duidelijk verschil als je ze bekijkt in ultraviolet. Het valt mij wel op dat het vogeltje dat zich meer "mannelijk" gedraagt fellere kleuren heeft maar dat kan gewoon toeval zijn. Op grond van uiterlijk alleen durf ik geen aannames te doen wie het vrouwtje is en wie het mannetje. Het kunnen trouwens ook broertjes zijn of zusjes, who knows...quote:Op maandag 13 februari 2012 12:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
bij pimpelmeesjes is toch gen kleurverschil tussen mannetjes/vrouwtjes?
Bij koolmeesjes alleen verschil in dikte van de zwarte streep over borst/buik
Klopt helemaal. Op het oog lijkt het verenpak van de mannetjes- en vrouwtjespimpelmees hetzelfde en zijn er geen grote verschillen in kleur/intensiteit van de kleur. Echter wanneer je ultraviolet licht zou kunnen waarnemen (pimpelmezen nemen een breder lichtspectrum waar dan wij), zou je wel duidelijke verschillen opmerken tussen het verenpak van mannetjes- en vrouwtjespimpelmezen. Had nog ergens een artikel liggen waarin dat allemaal beschreven stond. Even kijken of ik dat terug kan vinden.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is er bij pimpelmeesjes alleen een duidelijk verschil als je ze bekijkt in ultraviolet. Het valt mij wel op dat het vogeltje dat zich meer "mannelijk" gedraagt fellere kleuren heeft maar dat kan gewoon toeval zijn. Op grond van uiterlijk alleen durf ik geen aannames te doen wie het vrouwtje is en wie het mannetje. Het kunnen trouwens ook broertjes zijn of zusjes, who knows...
Hier nog niets. Het kastje wordt wel dagelijks bezocht maar niet door één specifiek koppeltje. Ik maak me wat zorgen over de locatie in een berkenboom omdat daar vaak pimpelmeesjes eten aan het zoeken zijn. Het is dus geen rustige woonlocatie wat dat betreft (en daar hebben ze een voorkeur voor).quote:Op maandag 12 maart 2012 08:01 schreef Sodium het volgende:
Hoe gaat het in de nestkast, SeLang? Al nestbouw? Hier hebben twee koolmezen wel interesse in de nestkast en vliegen af en aan. Ze zijn nog niet begonnen met de bouw van een nestje, maar mogelijk duurt dat niet lang meer. Schattig!
Het belangrijkste is dat de aanvliegroute een beetje vrij is en volgens mij is dat bij jou het geval. Ik denk niet dat ze echt hinder ondervinden van andere rondscharrelende vogels (hoewel pimpelmezen natuurlijk wel territoriaal zijn). Enkele jaren geleden bijvoorbeeld, nestelde hier enkele merels in een fruitboom. Zo ongeveer alle buurtvogels kwamen daar fourageren, maar het bleek geen probleem te zijn. Gewoon even in de gaten houden en anders in het najaar de nestkast verhuizen.quote:Op maandag 12 maart 2012 08:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier nog niets. Het kastje wordt wel dagelijks bezocht maar niet door één specifiek koppeltje. Ik maak me wat zorgen over de locatie in een berkenboom omdat daar vaak pimpelmeesjes eten aan het zoeken zijn. Het is dus geen rustige woonlocatie wat dat betreft (en daar hebben ze een voorkeur voor).
Aanvliegroute is inderdaad vrij. Ook de oriëntatie is prima (noordoost en er komt niet/ nauwelijks direct zonlicht op het kastje). Een paar weken geleden heb ik ook nog even een tak weggehaald die dicht bij de opening zat, naar mijn smaak iets te makkelijk voor roofdieren zoals eksters en vlaamse gaaien. Verder is de locatie rustig kwa mensen: alleen de buurman loopt er 2x per dag langs (van en naar z'n auto).quote:Op maandag 12 maart 2012 09:29 schreef Sodium het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat de aanvliegroute een beetje vrij is en volgens mij is dat bij jou het geval. Ik denk niet dat ze echt hinder ondervinden van andere rondscharrelende vogels (hoewel pimpelmezen natuurlijk wel territoriaal zijn). Enkele jaren geleden bijvoorbeeld, nestelde hier enkele merels in een fruitboom. Zo ongeveer alle buurtvogels kwamen daar fourageren, maar het bleek geen probleem te zijn. Gewoon even in de gaten houden en anders in het najaar de nestkast verhuizen.
quote:Op maandag 12 maart 2012 10:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Aanvliegroute is inderdaad vrij. Ook de oriëntatie is prima (noordoost en er komt niet/ nauwelijks direct zonlicht op het kastje). Een paar weken geleden heb ik ook nog even een tak weggehaald die dicht bij de opening zat, naar mijn smaak iets te makkelijk voor roofdieren zoals eksters en vlaamse gaaien. Verder is de locatie rustig kwa mensen: alleen de buurman loopt er 2x per dag langs (van en naar z'n auto).
Het lijkt dus een goede locatie, maar ik heb verder ook weinig alternatieven meer als dit niet goed genoeg is.
quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:38 schreef SeLang het volgende:
Ik lees net ergens dat dat gewaggel vrouwelijk nest gedrag is! Fingers crossed....
quote:
De spin overleefde het wel hoor (althans voor zover te zien), die werd alleen het nest uitgezet. Dat was dit filmpje:quote:Op donderdag 22 maart 2012 14:20 schreef Sodium het volgende:
[..]![]()
Ik kan mij herinneren dat je een tijdje terug ook een filmpje had gemaakt met spin vs pimpelmees. De spin overleefde het niet. Grappig om te zien dat ze de wesp wel met rust laten. De wesp was waarschijnlijk geïnteresseerd in het hout van of in je nestkastje. Wespen schrapen met hun kaken over houten oppervlakken en verzamelen zo bouwmateriaal voor hun eigen nest, als ik dat juist heb.
quote:Op donderdag 22 maart 2012 14:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
De spin overleefde het wel hoor (althans voor zover te zien), die werd alleen het nest uitgezet. Dat was dit filmpje:
Maar een wesp kan natuurlijk steken, misschien dat hij/zij daarom zo voorzichtig is.
Dat zou ik ook denken, maar hij pakt hem bij een poot en vliegt ermee naar buiten. Misschien wou hij buiten eten, dat kan natuurlijk.quote:Op donderdag 22 maart 2012 14:35 schreef Sodium het volgende:
[..]Mwoah, ik denk dat die spin voor een koolmees/pimpelmees een aangenaam hapje is. Al kunnen we inderdaad niet met zekerheid stellen dat de spin het ook echt niet overleefd heeft. De wesp daarentegen...
lekker in het zonnetje, doen bepaalde zoogdieren ook graagquote:Op donderdag 22 maart 2012 16:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou ik ook denken, maar hij pakt hem bij een poot en vliegt ermee naar buiten. Misschien wou hij buiten eten, dat kan natuurlijk.
Nog steeds? Hier lijkt de nestbouwfase te zijn aangebroken. Helaas heb ik niets op beeld (geen camera in de nestkast gehangen), maar twee koolmezen vliegen af en aan met mos etc. Dat lijkt mij wel een goed tekenquote:Op donderdag 29 maart 2012 20:48 schreef SeLang het volgende:
Het is nu wel heel rustig in m'n nestkastje. Gisteren slechts één bezoek en vandaag helemaal niets
Ze vliegen jouw nestkastje in met stukjes mos? Dat ziet er dan inderdaad goed uitquote:Op maandag 2 april 2012 12:18 schreef Sodium het volgende:
[..]
Nog steeds? Hier lijkt de nestbouwfase te zijn aangebroken. Helaas heb ik niets op beeld (geen camera in de nestkast gehangen), maar twee koolmezen vliegen af en aan met mos etc. Dat lijkt mij wel een goed teken
quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze vliegen jouw nestkastje in met stukjes mos? Dat ziet er dan inderdaad goed uit
Misschien zijn de koolmeesjes iets eerder met nestbouw? Het zou best kunnen dat de pimpelmezen wat later beginnen en nu alleen nog maar bezig zijn met het vastleggen van de territoriumgrenzen. Ik hoop zo dat je dit jaar een nestje in de nestkast krijgt. Zou tof zijn als je het hele proces door je camera van dichtbij kunt volgen! Duimen maar even...quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef SeLang het volgende:
Ik heb ook koolmeesjes zien rondvliegen met nestmateriaal (niet in de tuin) maar nog geen pimpelmeesjes (die de meeste belangstelling hebben voor mijn nestkastje, er komen weinig koolmeesjes in de tuin). Gisteren wel weer bezoek gehad maar geen tekenen van een intentie tot nest bouwen. Vandaag weer niks... (tot nu toe, maar de meeste bezoeken zijn s'morgens).
Eén vogeltje zie ik de laatste dagen steeds zingen in een boom ca 15 meter van het nest. Het lijkt me dat dat betekent dat hij het territorium claimt (maar hoe groot is dat territorium?). Hij lijkt veel op een vogeltje dat regelmatig het kastje bezoekt maar het is moeilijk om dat met zekerheid te zeggen. Mijn hoop is een beetje op dat vogeltje gevestigd.
Edit: net weer even een vogeltje binnen geweest. Niet de genoemde vogel.
Geweldig!quote:Op maandag 2 april 2012 16:31 schreef Sodium het volgende:
Update
![]()
Heb net even gespiekt en kan het nu bevestigen: we hebben een nest! De nestkast zit al helemaal vol met gras, mos en dorre blaadjes. Totale hoogte van het nest is al zeker drie tot vijf centimeter. Afgelopen vrijdag was de nestkast nog geheel leeg, dus dat hebben ze bijzonder snel gedaan. Feest!
Ik lees net dit: "Great Tits breed slightly earlier than Blue Tits, on average by about a week". Kan kloppen dusquote:Op maandag 2 april 2012 16:31 schreef Sodium het volgende:
Misschien zijn de koolmeesjes iets eerder met nestbouw? Het zou best kunnen dat de pimpelmezen wat later beginnen en nu alleen nog maar bezig zijn met het vastleggen van de territoriumgrenzen.
quote:Op maandag 2 april 2012 17:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geweldig!![]()
![]()
Hou ons op de hoogte in dit topic!
Oeh! Als die informatie klopt, zou dat heel tof zijn. Ik kan mij voorstellen dat je echt alles wilt zien; van nestbouw tot het uitvliegen. Het lijkt mij vooral interessant om te zien hoe pappa- en mammamees het nest vormen en hoe de jongen uit hun eieren kruipen.quote:Op maandag 2 april 2012 19:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik lees net dit: "Great Tits breed slightly earlier than Blue Tits, on average by about a week". Kan kloppen dus
Andere (Britse) bron over pimpelmeesjes: "A clutch of 7 - 13 eggs is laid from mid-April to early May"
Laten we hopen dat dat kloptIk heb m'n camera nu voortdurend aan want als er een nest komt dan wil ik alle stappen zien, van het eerste bezoek naar de eerste stukjes nestmateriaal naar het eerste eitje, eerste babies, etc...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |