Ik verwacht dat het gewoon meeloopt met zonsopkomst en zonsondergang. Maar op een bepaald moment verwacht ik ook dat het overnachten gaat stoppen, als het warmer wordt. Alhoewel, het was vannacht 11-12 graden wat super warm is voor de tijd van het jaar....quote:Op zaterdag 31 december 2011 11:08 schreef Sodium het volgende:
Indrukwekkend! Er zit een heel consistent patroon in. Ik ben echt heel erg benieuwd in hoeverre het in- en uitvliegpatroon nog beinvloed gaat worden door het lengen van de dagen.
quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:10 schreef SeLang het volgende:
Storm hier met windstoten van 113 km/u, maar dat pimpelmeesje kwam gewoon om 7:43u naar buiten.
Wat een baas die vogel
Toch is het stoerquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:31 schreef Sodium het volgende:
[..]Ik denk dat 'ie gewoon honger had...
Het kastje wordt regelmatig bezocht maar er wordt niet meer overnacht. Ik had ook wel verwacht dat er geen continue bewoning zou zijn maar juist nu het weer wat kouder is had ik weer overnachtingen verwacht.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:28 schreef Sodium het volgende:
Hoe gaat het er aan toe in je nestkastje? Heb je de camera al zo gedraaid dat de bodem in beeld is? Mijn nestkast wordt voorzichtig in gebruik genomen. Geregeld komt er een pimpelmeesje langs om het ding te verkennen. Dan komt 'ie aanvliegen, schettert even, blijft in de opening zitten en gaat dan naar binnen. Maar of er werkelijk in overnacht wordt, weet ik niet. Er is nog geen cameratoezicht, namelijk
Misschien heeft 'ie een andere overnachtingsplek gevonden...quote:Op zondag 15 januari 2012 14:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het kastje wordt regelmatig bezocht maar er wordt niet meer overnacht. Ik had ook wel verwacht dat er geen continue bewoning zou zijn maar juist nu het weer wat kouder is had ik weer overnachtingen verwacht.
Voor het einde van de maand ga ik de camera weer draaien omdat ik verwacht dat er vanaf ergens in februari serieus naar nest ruimte gaat worden gezocht. Ruim voor die tijd moet de camera goed staan want ik wil daarna het kastje niet meer verstoren.
Precies. Ik ga er niet lang meer mee wachten. Verder heb ik onderhand de bezoek statistieken aardig in kaart en ik zie ook geen nieuwe interessante dingen meer op de beelden.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:55 schreef Sodium het volgende:
[..]
Misschien heeft 'ie een andere overnachtingsplek gevonden...
Lijkt mij een goed idee om de camera tijdig te draaien. Ik kan mij voorstellen dat wanneer de koolmezen/pimpelmezen beginnen met hun nest, ze al op hun hoede zijn. Wanneer je dan aan de nestkast gaat sleutelen, kun je ze wel eens verjagen. Zou zonde zijn.
Die beestjes hebben ook hun vaste ritme/patronen. Het echt leuke werk begint wanneer er nestjes gebouwd worden. Daar kunnen ze zo lekker druk mee zijn. Ben heel benieuwd of je dit voorjaar een koppeltje in de nestkast krijgt.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies. Ik ga er niet lang meer mee wachten. Verder heb ik onderhand de bezoek statistieken aardig in kaart en ik zie ook geen nieuwe interessante dingen meer op de beelden.
quote:Op maandag 23 januari 2012 09:55 schreef SeLang het volgende:
Iedereen die nog een nestkastje wil ophangen moet nu opschieten trouwens!
Camera staat altijd aan als ik het kastje wil monitoren. Er loopt gewoon een kabel naar de PC (20 meter) en de PC checkt het beeld voortdurend op beweging. Als er iets beweegt dan gaat ie opnemen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 08:02 schreef Sodium het volgende:
Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
Hoe werkt dat nou trouwens, springt je camera aan zodra er een vogel binnen komt? Maakt 'ie dan automatisch verbinding met je computer?
Hier komt ook steeds een paartje langs: een fel gekleurde en een wat valere. Maar ik weet niet 100% zeker dat het steeds dezelfde zijn want dat is heel moeilijk te zien. Laatst heb ik geprobeerd om dat uit te pluizen op de camerabeelden en toen was mijn conclusie dat het minimaal 3 verschillende individuen waren die die dag het kastje binnen gingen. Maar het is echt heel lastig te zien omdat je veel beweging hebt (dus vaak onscherp) en ze door andere lichtval er opeens heel anders uit kunnen zien.quote:Eens is. Het duurt even alvorens ze de plek ontdekken. Bij mij inspecteerden afgelopen week twee pimpelmezen de nestkast. Eentje spiekte naar binnen terwijl de ander op het dak van de nestkast zat. Misschien hebben ze wel plannen...
Die ruimte is er wel, maar dan moet ik die extra camera wel kopen, inbouwen en een extra kabel gaan leggen. Dit jaar gaat dat in elk geval niet gebeuren.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 10:46 schreef komrad het volgende:
leuk topic
Is er ruimte voor een tweede camera zodat je en de ingang en de 'nestruimte' in de gaten kunt houden. De statistieken zijn leuk, wordt nog veel intensiever als ze jongen gaan voeden
Wat betreft IR weet ik het niet zeker. Wat betreft UV loopt het zichtbare spectrum bij veel dieren verder door dan bij mensen. Pimpelmees vrouwtjes selecteren bijvoorbeeld hun partner op de helderheid van hun blauwe kapje in UV licht! Wij kunnen mannetjes en vrouwtjes nauwelijks van elkaar onderscheiden maar in UV is het kapje van de mannetjes veel helderder.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
Ja het schijnt dat die s'nachts nieteens zo gek veel beter kunnen zien dan mensen. Uilen jagen bijna 100% op gehoor, geholpen door het platte gezicht en asymmetrische oren (linker oor is anders dan het rechter oor zodat ze de herkomst van het geluid over twee assen kunnen bepalen).quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:09 schreef tjoptjop het volgende:
Ik lees net dat er vroeger het vermoeden was dat uilen het kunnen waarnemen, maar dat is middels onderzoek weerlegt.
Tof!quote:Ik heb me trouwens in geschreven voor een vogelcursusje, het herkennen ervan enzo. Lijkt me leuke toevoeging bij m'n wandelingen. Nu nog die verrekijker
Lokale vogelwacht, soort intro cursus. In het weekend en dan om en om 'college' en buitenexcursie, wekelijks tot eind aprilquote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:19 schreef SeLang het volgende:
Tof!Waar volg je zoiets?
Ik ben trouwens ook net weer terug van 7 uur wandelen door bos en heide. Weer veel moois gezien, maar niets zeldzaams dit keer.
Leuk man!quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Lokale vogelwacht, soort intro cursus. In het weekend en dan om en om 'college' en buitenexcursie, wekelijks tot eind april
Technisch gesproken heb ik ook geen (eigen) tuinquote:Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig. Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
Interessante vraag! Ik heb net als SeLang wel eens gehoord dat het blauwe kapje op het hoofd van de mannetjespimpelmees voor vrouwtjespimpelmezen een belangrijke rol speelt in de selectie van haar partner. Als ik tijd heb, grasduin ik wel even door Scopus voor wat meer wetenschappelijke onderbouwing.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
Ook zonder tuin is het mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om een nestkastje aan de buitengevel te hangen. Kabeltje via het raamkozijn naar binnen en je bent er.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig. Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
Tof, houd ons op de hoogtequote:Op maandag 30 januari 2012 08:26 schreef Sodium het volgende:
Interessante vraag! Ik heb net als SeLang wel eens gehoord dat het blauwe kapje op het hoofd van de mannetjespimpelmees voor vrouwtjespimpelmezen een belangrijke rol speelt in de selectie van haar partner. Als ik tijd heb, grasduin ik wel even door Scopus voor wat meer wetenschappelijke onderbouwing.
ik heb geen nestkastje maar wel voer hangen op mijn amsterdamse balkon, de laatse twee dagen heb ik zelfs een roodborstje voorbij zien hupsenquote:Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 08:02 schreef Sodium het volgende:
Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
quote:Op maandag 30 januari 2012 08:26 schreef Sodium het volgende:
SeLang, je hebt goed beeld! Kijk echt uit naar het moment dat ze een nestje gaan bouwen.
quote:
Schattig! Roodborstjes zijn inderdaad grappig om te zien, maar veelal ook superterritoriaal naar hun soortgenoten.quote:Op maandag 30 januari 2012 17:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb geen nestkastje maar wel voer hangen op mijn amsterdamse balkon, de laatse twee dagen heb ik zelfs een roodborstje voorbij zien hupsen
Dit topic moet ik volgen ivm algehele pimpjes-schattigheid
quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:51 schreef SeLang het volgende:
Momenteel is geluid nog niet zo interessant maar als er ooit baby's komen dan is het wel leuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |