cherrycoke | maandag 12 december 2011 @ 23:33 |
![]() verliefd op deze auto WA verzekeren is 50 euro per maand all risk ongeveer 100, weet iemand ongeveer wat ie slurpt en wat er bij komt kijken, als ie bijvoorbeeld een beurt nodig heeft. of reparatie | |
CHiNo4ReaL | maandag 12 december 2011 @ 23:35 |
Die van de foto is een WRX, geen WRX STI ![]() | |
cherrycoke | maandag 12 december 2011 @ 23:35 |
was gewoon een plaatje van google | |
CHiNo4ReaL | maandag 12 december 2011 @ 23:36 |
Ok ![]() | |
de_boswachter | maandag 12 december 2011 @ 23:37 |
Wat kost ie? Zijn die Subaru's over het algemeen nou erg duur? Storingsgevoelig? Waardevast? | |
cherrycoke | maandag 12 december 2011 @ 23:37 |
dit wou ik dus ook vragen | |
kensei | maandag 12 december 2011 @ 23:42 |
Neem dan wel een generatie nieuwer, deze heeft van die lelijke ronde koplampen | |
cherrycoke | maandag 12 december 2011 @ 23:42 |
vergiste me het is een WRX Turbo 2001 model | |
cherrycoke | maandag 12 december 2011 @ 23:43 |
vind ik juist mooi | |
Tinos85 | maandag 12 december 2011 @ 23:48 |
Ga uit van een verbruik van 1 op 6 tot 1 op 10. | |
Daniel1976 | dinsdag 13 december 2011 @ 00:14 |
zo'n ding heeft best wel dorst ja. | |
blup | dinsdag 13 december 2011 @ 01:31 |
En drinkt 98. | |
ayumu | dinsdag 13 december 2011 @ 01:43 |
Onderdelen van Subaru zijn duur vergelijkbaar met Mercedes/BMW. Drinkt graag zoals al aangeven door anderen in het topic. Verder erg sterke techniek die niet snel kapot wil gaan zolang je de auto met respect behandeld en hem netjes onderhoud storingsgevoeligheid valt dus zeker mee alleen de turbo's van de oudere types willen nog wel eens kuren geven maar dat ligt ook aan de leeftijd van de auto natuurlijk. Als ze netjes zijn onderhouden en alle documentatie aanwezig is zijn ze behoorlijk waardevast. Dat was even een snelle samenvatting heb er zelf een gehad een WRX STI uit 2001 dus vragen stel ze maar ![]() www.subaruclub.nl [ Bericht 2% gewijzigd door ayumu op 13-12-2011 01:49:12 ] | |
Lightning_NL | dinsdag 13 december 2011 @ 11:22 |
Erg lelijke auto, maar wel snel voor weinig geld. Tis maar waar je prio's liggen. | |
Faxie | dinsdag 13 december 2011 @ 12:12 |
Even inkoppen hoor ![]() Krijg je er een gratis petje bij? ![]() | |
x3ro | dinsdag 13 december 2011 @ 13:36 |
Standaard zijn ze vrij betrouwbaar, ga je 't blok opfokken, kom je al snel tot de conclusie dat de lagers en drijfstangen van peperkoek zijn. Wanneer je naar iets soortgelijks op zoek bent raad ik(hoewel wat duurder) een Mitsubishi Evo aan. | |
Sounddragon | dinsdag 13 december 2011 @ 13:57 |
En dan een CD met boxermotor-geluid opzetten of wat? ![]() Ik zou zo'n ding alleen kopen mits; compleet standaard, onderhoudshistorie van de dealer en testrapport van diezelfde dealer + de zekerheid van genoeg knaken op de bank voor een nieuwe slurbo, mocht die per ongeluk de geest geven ![]() En tevens vind ik dit model, met die kikkerogen ongeveer het lelijkste ooit, op het huidige model zonder kofferbak na, maar da's een kwestie van smaak ![]() | |
dylanrr | woensdag 14 december 2011 @ 00:57 |
Ik reed gisteren achter een WRX STI, wat een bak zeg. Telkens als hij optrok bij het stoplicht kwam die heerlijke roffel uit de pijp. En ze zijn retesnel, ik kan hem met geen mogelijkheid bijhouden en ik rijd geen langzame auto. (Opgefokte Scorpio 2.3) | |
Bananenvlaflip | woensdag 14 december 2011 @ 10:56 |
Voor wie em nog niet kent: Dat geluid moet toch wel het grootste pluspunt zijn van de subaru's. | |
x3ro | woensdag 14 december 2011 @ 11:22 |
Zijn standaard 'n 145Pk, is een N/A dus zal 'opgefokt' niet snel meer hebben dan 160/170Pk en met bijna 1500kg is dat niet snel. Dus vind 't niet zo vreemd dat die Sub niet was bij te houden. Een standaard sub is overigens nog niet zo crimineel snel. Maar met minimale $$ zijn ze aardig rap te krijgen.
![]() Wanneer je een zelfde type auto zoekt, raden ze meestal een Evo aan uit betrouwbaarheid. Enige nadeel bij Evo's is dat de types 5-6-7 vatbaar zijn voor crankwalk. Tevenz zijn die verzekeringskosten de problemen niet. Met flink trappen zit je vrij snel <1 op 8 en het vervangen van de lagers of de bak(zwakke punten wrx wanneer niet standaard) gaat aardig in de papieren lopen. | |
Daniel1976 | woensdag 14 december 2011 @ 11:25 |
Tsja het blijft gewoon een sjonnie auto he. | |
Drifter__ | woensdag 14 december 2011 @ 11:26 |
Worden vaak gebruikt waar ze voor gemaakt zijn. Goed raggen. ![]() Vind maar eens een nette. Ben ook wel benieuwd naar de kosten van een kleine en grote beurt. | |
Rainesz | vrijdag 23 december 2011 @ 18:02 |
99'er Kleine beurt geen idee. Ligt ook erg aan de motorische aanpassingen al. Kleine beurt doe ik vaak alleen olie en oliefilter. en dat is met garageloon 145euro. Grote beurt ga maar je portemonnee trekken. Ligt bij de officiele dealer zo rond de 1000euro. Zijn her en der vast nog wel goede versies te vinden,die niet afgeragd zijn. Benzineverbruik ligt bij de mijne rond de 1:10. maar bij flink op zijn staart is 1 op 6 geen uitzondering. Helaas alles onder het genot van een glaasje Euro98. (Maar daar kies je voor) Heb er zelf 6 jaar met plezier in gereden in Subaru's. Maar volgend jaar gaat hij weg,tijd voor wat anders. | |
vosss | vrijdag 23 december 2011 @ 18:06 |
Turbo's geven niet zomaar de geest. Als je gewoon netjes warm rijdt en altijd (lees: ALTIJD!!) de laatste paar km rustig aan rijdt en vervolgens 2 minuutjes stationair na laten lopen dan is er niet zo veel aan de hand. ![]() | |
GX3 | vrijdag 23 december 2011 @ 20:40 |
Heb je hem weer met zn turbo-bullcrap ![]() | |
Drifter__ | vrijdag 23 december 2011 @ 20:47 |
Met zo een oudje ga je natuurlijk niet naar de officiele dealer. Er zijn genoeg specialisten te vinden. Bedankt voor de indicatie. Vrij normale prijzen, alleen dat verbruik hé......zo! ![]() | |
cherrycoke | vrijdag 23 december 2011 @ 21:24 |
en verzekering voor zon bak? | |
Drifter__ | vrijdag 23 december 2011 @ 21:27 |
Dat varieert per persoon natuurlijk. Via http://www.independer.nl/autoverzekering kan je het laten berekenen. | |
cherrycoke | vrijdag 23 december 2011 @ 22:00 |
WA+beperkt casco = ong 100 euro per maand | |
cherrycoke | vrijdag 23 december 2011 @ 22:04 |
bedankt allen heb de antwoorden op me vragen, alleen nog af te vragen of ik hem ga kopen of niet. | |
penny-wise | vrijdag 23 december 2011 @ 22:09 |
Versnellingsbakken waren bij het vorige model nog een zwak punt. Weet niet of dat bij dit model nog zo is/was. Maar zo ja, kost je tegen de ¤4000 voor een nieuwe. Een collega had hetzelfde, alleen bij hem was het gelukkig onder garantie. | |
ellevehC86 | vrijdag 23 december 2011 @ 23:15 |
hoe vaak zie jij iemand in de straat sowieso een auto langer laten warmlopen dan 20 seconden? in het koude weer moet ik mijn oude barrel wel laten warmlopen omdat de olie koud is en daardoor dikker waardoor ik niet voldoende vermogen heb. Maar een ieder die zijn rijbewijs na 1990 heeft gehaald zie ik echt zijn auto niet meer laten warmlopen hoor | |
ayumu | vrijdag 23 december 2011 @ 23:17 |
Ik deed dat dus wel in normale omstandigheden en maakte er een rondje om heen om te kijken of er niets vanaf flikkerde ![]() | |
JaapB | zaterdag 24 december 2011 @ 08:23 |
Model op de foto is de 2001 uitvoering inderdaad. Ik heb zelf 9 jaar en 200.000 km hiermee gereden na 3 jaar in de GT van 1998. Heerlijke auto om in te rijden maar inderdaad aan de prijs met onderhoud, ga maar uit van prijzen die je bij BMW en Honda bijvoorbeeld kwijt bent. Over de hele periode zijn de grote beurten het duurst, zeker die van 100duizend en tweehonderd duizend km. Daarbij rond de 120duizend remschijven vervangen en de stabilisatiestangen en rubbers voor. Verbruik bij woonwerk verkeer over met name provinciale wegen en druk verkeer waarbij je netjes ind e massa meerijdt komt op ongeveer 1 op 10,5. Op de snelweg met een 1430 op de klok 1 op 11 en bij constante snelheden van boven de 160 gaat hij meer dan 1 op 10 gebruiken. Op korte stukjes en volop gebruiken van het vermogen is 1 op 5 ook geen enkel probleem. Benzein die er in gaat is euro 95, euro 98 is dikke flauwekul. En inderdaad de machine netjes behandelen, netjes en kalm warmrijden en de turbo en het blok na een rit de tijd geven om af te koelen door de laatste kilometer langzaam te rijden en daarna nog een halve minuut stationair te laten draaien. Als je het blok wilt tunen doe dat dan bij een goede tuner en niet bij de goedkoopste omdat die vaak maar een deel van de tuning doen en je daarmee de kans op schade groot maakt. En hoe dna ook, die extra 40 PK ben je na een paar dagen al aan gewend en heeft dan toch alleen maar een deuk in je uitgaven opgeleverd. Besteed dan liever geld aan goeie remmen en banden. Over de hele 2honderduizend met de WRx geen mechanische storingen gehad, olieverbruik niet merkbaar tussen de beurten in en over de hele periode een gemiddeld verbruik van boven de 1 op 10. [ Bericht 0% gewijzigd door JaapB op 24-12-2011 14:31:00 ] | |
vosss | zaterdag 24 december 2011 @ 10:28 |
Dan doe jij het niet en trap je je turbo er gewoon lekker tussenuit. Wat jij wilt. ![]() | |
GX3 | zaterdag 24 december 2011 @ 12:45 |
Jij laat de auto echt _elke_ keer 2 minuten stationair lopen? De motor warm laten worden door rustig te rijden en die laatste paar kilometers rustig aan doen ben ik met je eens hoor, maar ik zie mijzelf niet 2 minuten in de auto zitten te wachten om hem vervolgens achteruit in de garage te zetten... | |
penny-wise | zaterdag 24 december 2011 @ 12:48 |
Die Impreza van mijn collega bleef na het rijden ook zo`n 2 minuten "nablazen" Deed ie automatisch om de turbo te koelen | |
GX3 | zaterdag 24 december 2011 @ 12:53 |
Ja maar dan zit die collega binnen al aan de koffie, die auto redt 'm wel. Volgens de methode van vosss moet je zelf 2 minuten in de auto blijven zitten om hem daarna uit te zetten. (ja of je laat de auto draaien, gaat naar binnen, drinkt een bak koffie, en je gaat dan weer naar buiten om de auto uit te zetten. Maar dat gaat wel heel ver... ![]() | |
thumbnail | zaterdag 24 december 2011 @ 13:19 |
Dit soort auto's koopt men niet om lekker rustig te touren dus ze hebben vaak flink op hun donder gehad. De andere kant van het verhaal is dan weer wel dat liefhebbende eigenaren zeer goed onderhoud laten doen. Kortom, het is een beetje 50/50 maar reken maar op wat kosten. | |
x3ro | zaterdag 24 december 2011 @ 14:31 |
Turbo-timer erin en problem solved, kun je binnen aan de koffie en de auto doet 't allemaal zelf. Het gaat vooral om opgefokte turbo motoren, een standaard WRX blok hoef je echt geen 2 minuten na te laten draaien voor smering aan de turbo. | |
densmee | zaterdag 24 december 2011 @ 14:37 |
of je bouwt een turbo timer in | |
Rainesz | zaterdag 24 december 2011 @ 14:56 |
Mijne staat afgesteld op 98 ![]() Laatst uit pure nood 95 moeten tanken,maar een wat een ellende. Als je hem koopt en wilt ECUtekken. Ga naar Mark Verhoeven. ![]() | |
x3ro | zaterdag 24 december 2011 @ 15:06 |
Wouter Vreedijk is ook een goed adres ![]() | |
Kriegel | zaterdag 24 december 2011 @ 16:18 |
Met warmlopen bedoelt Vosss waarschijnlijk de eerste minuten rustig rijden, dus niet gelijk met 6000 toeren de straat uit vliegen. Is altijd verstandiger, maar met een turbo noodzaak. Je auto een tijdlang stationair laten draaien bij een koude start heeft volgens mij sowieso geen zin, sterker nog, het is zelfs slecht voor de motor. De boel warmt pas goed op zodra je rijdt. | |
silenthill | zaterdag 24 december 2011 @ 21:16 |
Turbotimer erop. Ik laat ook altijd mijn oldtimer na het rijden stionair "afkoelen" Geen turbo, maar hoogtoerig blok. Wat ik dan doe voordat ik uitstap: Tom Tom loshalen, Snooper Hawk loskoppelen, iphone los, alle zuignappen weg, frontje van radio loshalen, alles in rugzak pleuren. Zo ben ik dan ook 1,5 a 2 minuten bezig en dan stap ik uit de auto. ![]() | |
vosss | zaterdag 24 december 2011 @ 23:43 |
Nee want ik heb nu een Alfa 156 en met een non turbo blok vind ik dat niet noodzakelijk. Dan is het stoppen, frontje van de radio afhalen, sigaretten en aansteker pakken en dan de motor uitzetten. Toen ik die Delta Turbo had liet ik hem altijd 2 minuten "nakoelen" ja. Altijd. En nee ik had geen turbotimer erop dus ik rookte dan gewoon nog even op mn gemak een sigaretje ![]() | |
vosss | zaterdag 24 december 2011 @ 23:47 |
Dat dus ja. Gewoon rustig warm rijden en niet de eerste paar minuten. Wel wat langer dan dat. Sowieso eerst de olie warm rijden en niet het water. De meeste non turbo's hebben alleen een temp meter voor het water, maar dat boeit dus totaal niet; die is aan het einde van de straat bij wijze van al op temp. Olie duurt wel wat langer en onder de 90 graden gebruikte ik de turbo niet eens. En als ik hem dan wel gebruikte dan was het ook niet meteen de eerste keer vol erin knallen, maar gewoon eerst een beetje optoeren en dan steeds verder erin laten komen bij het volgende stoplicht bv. Iedereen die zegt dat het onzin is heeft of nooit turbo gereden, of heeft een leasebak met turbo en het boeit hem totaal niet als ie stuk gaat want dat hoeft ie toch niet zelf te betalen, of heeft wel ooit turbo gereden en nooit rustig warm gereden, rustig de turbo op laten komen en rustig uitrijden en nakoelen gedaan en heeft gewoon onwijs geluk gehad als de turbo er nooit tussen uit geklapt is. ![]() | |
Kriegel | zondag 25 december 2011 @ 00:17 |
Dilemma met dat warmrijden vind ik altijd dat je regelmatig al binnen tien minuten (neem aan dat de olie daarna wel verwarmd is) de snelweg of een N-weg op moet, en dan moet je met name bij een korte snelwegoprit flink doorblazen. Of soms start je ergens waar je gewoon direct 60/80 moet aanhouden, daar is dan niks aan te doen. Nu heeft de mijne geen turbo, maar toch ben ik altijd bang dat ik 'm te vroeg op z'n donder geef. ![]() | |
vosss | zondag 25 december 2011 @ 00:20 |
Je hoeft niet per se in te voegen met 120 he. Dat kan ook prima met 100. Buiten dat gedraagt een 2.0L turbo zich zonder gebruik te maken van de turbo gewoon als dezelfde auto met een 2.0L motor zonder turbo en dat is in verreweg de meeste gevallen meer dan zat om gewoon met een normale snelheid in te kunnen voegen. ![]() | |
Kriegel | zondag 25 december 2011 @ 00:20 |
Sorry, zat nog even te ninja-editten zoals zovaak. ![]() Begrijpelijk, maar momenteel neigt de trend natuurlijk eerder naar 1.2 en 1.4 dan tweeliter. Die auto's grijpen al veel eerder naar de turbo in veeleisende situaties, en dan is die bij velen ook nog zo ontwikkeld dat ie vrijwel meteen al meedoet, een echt turbogat zie je nog zelden. | |
silenthill | zondag 25 december 2011 @ 02:50 |
Een echte turbogat. Reed vroeger altijd mee in snelle auto's toen ik mijn rijbewijs nog niet had. De leukste vond ik de Nissan Silvia 1.8 turbo. Wat een turbogat, maar als de turbo zijn werk deed, die heerlijke klap in je rug :-) Maar nu al turbo's die bij 2000 a 2500 toeren inkomen, met kleine blokjes. :-( | |
JaapB | zondag 25 december 2011 @ 10:52 |
Kleine blokjes met turbo kunnen ook heerlijk zijn! Ik heb van 1991 tot 1994 in een Daihatsu Charade GTti gereden. Een 1 liter driecilinder met turbo, werkelijk een heerlijke auto en feitelijk redelijk onopvallend. Veel opvallender de verbaasde blikken van BMW 323i rijders die hun favoriete sprint bij het verkeerslicht verloren ;-) | |
vosss | zondag 25 december 2011 @ 11:33 |
Het rijdt inderdaad erg lekker een turbo. Toch wil ik weer 6 cilinder gaan rijden. En dan het liefst met automaat, want ik ben officieel een ouwe lul sinds eergisteren dus nu mag dat ![]() | |
InFrA-WiZ | zondag 25 december 2011 @ 16:49 |
Goede keuze ![]() Ik heb ook nog geen moment spijt gehad van mijn overstap van 4 -> 6 cylinders en handbak naar automaat. | |
vosss | zondag 25 december 2011 @ 16:52 |
Wat rij je nu als ik vragen mag? ![]() |