quote:Ben benieuwd hoe men dit wil oplossen en het bij dreigenmenten blijft of dat de Spaanse marine de Marokkanen van het eiland af wil schieten.
Ruzie tussen Spanje en Marokko over eilandje 12-07-2002
Spanje heeft een officieel protest ingediend bij de Marokkaanse regering nadat twaalf Marokkaanse militaire politieagenten het Spaanse Peterselie-eiland hebben bezet. Marokko heeft duidelijk gemaakt dat het niet van plan is de "uitkijkpost" te verlaten.Het eiland voor de Marokkaanse kust is onbewoond en niet groter dan drie voetbalvelden. Volgens Marokko ligt het in Marokkaanse territoriale wateren en is de bezetting nodig om illegale immigratie in te dammen en om te voorkomen dat het eiland gebruikt wordt als uitvalsbasis voor terroristen.
De politie-mensen hebben op het Isla Perejil, zoals het eiland in het Spaans heet, twee tenten gebouwd en er twee Marokkaanse vlaggen neergezet. De Spaanse premier Aznar heeft de bezetting scherp veroordeeld en heeft twee marine-schepen naar Peterselie-eiland gestuurd. Het contact tussen Spanje en Marokko verloopt al lange tijd stroef.
Spanje heeft twee enclaves op het Marokkaanse vasteland: Melilla en Ceuta. Peterselie-eiland ligt voor de kust van de laatstgenoemde enclave. Marokko vindt dat Spanje beide enclaves terug moet geven. Ook is er een conflict over de visserij en de toestroom van illegalen via Marokko naar Spanje.
maar goed waar gaat het eigenlijk over, die marine schepen die ze sturen zijn groter dan dat eiland zelf.
quote:Het zal ook wel met een sisser aflopen verwacht ik...,, maar kvond het een grappig bericht al zie ik nu dat het al op de FP stond.. (zijn ze toch een keer snel..
Op vrijdag 12 juli 2002 14:19 schreef gebruikersnaam het volgende:
blij dat ik niet op vakantie ga naar spanje.maar goed waar gaat het eigenlijk over, die marine schepen die ze sturen zijn groter dan dat eiland zelf.
Alhoewel, de Falklandeilanden zijn ook niet al te groot en de oorlog tussen Ethiopië en Eritrea is ook begonnen om een stukje niemandsland van 2 km² ...
edit-flamepoging richting andere user verwijderd-edit
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 12-07-2002 14:46]
quote:Hup Spanje!
Op vrijdag 12 juli 2002 14:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Ben benieuwd hoe men dit wil oplossen en het bij dreigenmenten blijft of dat de Spaanse marine de Marokkanen van het eiland af wil schieten.
is er een reden dat de regering van Marokko nu de aandacht van het volk ergens anders vanaf wil leiden ?
schandalen etc?
quote:Van een heethoofd kun je dit wel verwachten.
Op vrijdag 12 juli 2002 14:55 schreef X-Ray het volgende:[..]
Hup Spanje!
quote:Marokko heeft een sterk leger, denk niet dat Spanje dit kan winnen. Ze kunnen ETA niet eens wegruimen
Op vrijdag 12 juli 2002 14:55 schreef BAZZA het volgende:
Denk dat Marokko wel zal inbinden, ze weten toch wel dat ze dit gaan verliezen en dat de economie een enorme optater momenteel niet kan gebruiken...is er een reden dat de regering van Marokko nu de aandacht van het volk ergens anders vanaf wil leiden ?
schandalen etc?
Marokko heeft al eens Spanje verslagen ..
De protecoraat zowel de Spaanse als de Fransen in 1912 begonnen, maar de aanwezigheid van Spanje in Arif was daarvoor en om precies te zijn ze waren in Melilla, Ceute en in kleine eilandjes bij Alhoceima en al die tijd was het verzet van de Imazighen aan de gang. Het begon echt toen in 1859 in Tetouan, de toenmalige Koningin van Spanje tekenden een verdag over de officiele grenzen van Melilla en de installatie van de Makhzen soldaten om Imazighen af te stoppen. Van af die tijd is het verzet van de Imazighen alleen maar groter geworden want de Spanjaarden die wilden meer dan alleen maar Melilla houden maar ook de rijke mijnen van Arif exploiteren. De georganiseerde RIfleger begon eigenlijk in 1860 met de eerste geoganiseerde oorlog daarna 1893. Tussen 1902 en 1909 was Bouhmara de leider van een deel in Arif, hij ging over van de ene kant naar de andere gedeeldte. Hij gaf toestemming aan de Spanjaarden om de mijnen bij Jbel Uxan te exploiteren en een railverbinding met Mellila te bouwen. De Imazighen accepteerden dat niet en werdt Bouhmaa weggezet en het verzet begon weer onder leiding van Mohamed Ammezian. In 1909 begon Spanje met een offensief onder de mom beschermen van Melilla, maar eigenlijk om meer Arif gebied te bezetten en de Rif leger te verslaan. HUn objectief was via Aghzarnkour een weg naar MIddellandse zee te forceren. In 1912 konden de Spanjaarden bOuarema en Thaourith overnemen maar ze werden bij AghzerNkour tegen gehouden. Deze offensief heeft veel verliezen voor de Spanjaarden gekost, terwijl de in de Oosten deel van Arif t/m AgzarNkour en de Westen deel t/m Jbala bezet waren, bleef de middelste deel al die tijd gewoon vrij. Tot na de beroemdste periode van de Arif republiek van Abdel el Karim tussen 1921 (annual) en 1926 met beroemde oorlogen van 1921 t/m 1925. Het feit dat het Franse leger in de buurt van de Fes bedreigd werdt door de Arif leger, wat resulteerde in een gecombineerde aal van 250.00 FRansen en de Spaanse soldaten beter gewapend tegen de arif leger en aBDEL el Karim moest zich overgeven. In 1926 vielen de Spanjaarden Alhoceima binnen vanuit de Zee, zoals men ziet als het aan de Imazighen lag was Melillia allang bevrijdt maar ze moesten tegen3 machten vechten zonder daarbij hun eigen mensen die corrupt waren erbij te rekenen.
quote:Spanje zit in de NAVO en geeft (veel) meer geld uit aan defensie als Marokko, dus dat lijkt me niet.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:20 schreef KomMaar het volgende:Marokko heeft een sterk leger, denk niet dat Spanje dit kan winnen.
quote:Tja Marokko Polissario ook niet echt.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:20 schreef KomMaar het volgende:Ze kunnen ETA niet eens wegruimen
quote:Het verleden
Op vrijdag 12 juli 2002 15:20 schreef KomMaar het volgende:Marokko heeft al eens Spanje verslagen ..
quote:Terrorisme is in een democratie altijd het moeilijkste te bestrijden.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:20 schreef KomMaar het volgende:[..]
Marokko heeft een sterk leger, denk niet dat Spanje dit kan winnen. Ze kunnen ETA niet eens wegruimen
Maar als de Amerikaanse B-52 bommenwerpers boven Rabat hangen, zal koning Sidi grote spijt krijgen van zijn wapengekletter tegenover een NAVO-lid.
quote:Denk het ook
Op vrijdag 12 juli 2002 15:37 schreef Festen het volgende:Maar als de Amerikaanse B-52 bommenwerpers boven Rabat hangen, zal koning Sidi grote spijt krijgen van zijn wapengekletter tegenover een NAVO-lid.
Amerikaanse mariniers hebben voor WO1 tijdens een "aktie" ook eens wat gijzelaars "opgehaald" in Marokko nadat ze daarvoor wat Marokkaanse soldaten van de sultan/koning voor moesten omleggen, ik heb niet zo'n hoge pet op van de strijdmacht van Koning Mohammed
quote:Ahum.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:20 schreef KomMaar het volgende:[..]
Marokko heeft een sterk leger, denk niet dat Spanje dit kan winnen. Ze kunnen ETA niet eens wegruimen
quote:Ja duh.
Marokko heeft al eens Spanje verslagen ..
quote:Ben je bang voor mij.nl?
[..]Van een heethoofd kun je dit wel verwachten.
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 12-07-2002 15:44]
quote:Jah, maar dat wil nog nix zeggen ..
Op vrijdag 12 juli 2002 15:24 schreef BAZZA het volgende:
Spanje zit in de NAVO en geeft (veel) meer geld uit aan defensie als Marokko, dus dat lijkt me niet.
quote:Nej appels kun je niet mt peren vergelijken.
Tja Marokko Polissario ook niet echt.
[..]
quote:Je moet het nooit onderschatten
Het verleden
quote:Zet er 6 goals neer, kunnen ze vast oefenen voor het volgende EK/WK.
Het eiland voor de Marokkaanse kust is onbewoond en niet groter dan drie voetbalvelden.
quote:Nee.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:49 schreef KomMaar het volgende:
Dus jullie geven mij gewoon gelijk.
Spanje kan het gewoon niet alleen en Marokko laat niet met zich sollen.
quote:Beargumenteer dat eens,
Op vrijdag 12 juli 2002 15:43 schreef KomMaar het volgende:
Jah, maar dat wil nog nix zeggen ..
de strijd zal dus vooral gaan door de lucht en over zee, denk jij dat Marokko een marine/luchtmacht heeft die gelijkwaardig is aan die van de gehele NAVO ?
ik denk dat ze nog niet eens Belgie aan kan, laat staan Spanje..
Marokko is niet in staat ook maar enige aanval/invasie richting Spanje te plegen...
mits je niet alle Marokannen in Europa met hun Golf GTI's en pistolen meetelt that is
quote:Ach kom.......denk je nou werkelijk dat dit spannend gaat worden?? Beide landen gaan op hun strepen staan en hebben een grote smoel. Als puntje bij paaltje komt binden ze beide wel in........Zeker om een lullig stukje land van 3 voetbalvelden klein......Niet eens de moeite om een patrouille bootje heen te sturen.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:49 schreef KomMaar het volgende:
Dus jullie geven mij gewoon gelijk.
Spanje kan het gewoon niet alleen en Marokko laat niet met zich sollen.
quote:Dan zou Marokko nog wel even een paar maanden wachten denk ik... de miljarden die deze zomer binnenstromen van de Europese Marokannen zijn essentieel voor de economie...
Op vrijdag 12 juli 2002 16:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Vergis je trouwens niet, een gewapend conflict is niet echt ondenkbaar, ik heb me nog eens wat ingelezen, maar uit alles blijkt dat de relatie tussen Spanje en Marokko momenteel bijzonder slecht is, zo zijn de ambassadeurs een paar maanden terug bijvoorbeeld teruggeroepen uit beide landen....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |