Ik denk dat de Sovjet-Unie vast wel hier en daar wat geëist heeft van de Duitsers anders wel vergoed. Daarnaast was de relatie ten opzichte van een Joods iemand anders dan met een Rus.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oh oke.. Maar die 20 miljoen Russische vrouwen kinderen?... Die families behoeven geen smartegeld?
Denk je dat iedereen ruimschoots is gecompenseerd voor het verlies van familieleden, van zo'n beetje alles wat ze lief hadden maar ook in hun bezit hadden, denk je dat dat ooit te compenseren valt? Duitsland is wat dat betreft niet alleen verantwoording schuldig aan de directe slachtoffers maar ook aan de nabestaanden die net zo goed dat verlies op zich gedrukt krijgen!quote:Wanneer is het eindelijk genoeg dan? Iedereen die schade heeft gehad is ruimschoots gecompenseerd. De rest is kinderen die niks hebben meegekregen behalve wat doorgegeven emotionele pijn.
Ik verzoek je dat niet meer op deze manier te doen.quote:Ik denk dat ik zelf wel uit maak welke topics ik verblijf en wat voor meningen ik daar verkondig.
Nee, wel iconjattersquote:Op zaterdag 10 december 2011 18:41 schreef Shaggy_2000 het volgende:
[..]
Volgens jou zijn wij allemaal domme antisemieten?
Zeg ik dat?quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:41 schreef Shaggy_2000 het volgende:
[..]
Volgens jou zijn wij allemaal domme antisemieten?
Probeer het anders even bij Spanje waar er tienduizenden gedood zijn rond 1350, in verhouding toch bijna net zoveel als in de jaren 40. Zij hebben nog nooit iets hoeven te betalen dus daar kan je vast ook nog wel een centje wegpikken.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:37 schreef Joker89 het volgende:
Zes miljoen Joden kwamen om in de Tweede Wereldoorlog, zo niet meer, miljoenen Joden die alles verloren, die vaak moesten verhuizen en niets terugkregen, dat maak je niet in een generatie goed. Misschien hebben veel Duitsers van vandaag de oorlog niet meegemaakt maar als natie, als Duitsland zijnde zijn ze verantwoordelijk voor de schade van toentertijd, en die dienen ze te herstellen dus als je dat niet begrijpt dan verzoek ik je uit dit soort topics te blijven.
Daar ben ik het mee eens, maar zolang er nog een aantal overlevers van de holocaust in leven zijn is er nog altijd een zekere verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, ze kunnen nooit de schade herstellen, houdt dat dan in dat ze ook maar altijd moeten blijven betalen? Wat een onzin.
Op een gegeven moment houdt het op, je kan niet verwachten dat men tot in de eeuwigheid blijft betalen voor iets waar men geen schuld aan heeft.
En die nemen ze ook. Hoewel de raad zelf nu ook blij is dat ze iemand als voorzitter hebben die in 1950 geboren is en dus geen oorlogsverleden meedraagt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:46 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens, maar zolang er nog een aantal overlevers van de holocaust in leven zijn is er nog altijd een zekere verantwoordelijkheid.
Opbouwen van een gemeenschap neem ik aan.quote:Wat het nut is van die Joodse Raad is vraag ik mij wel af.
Onzin. Mensen zijn mensen. Wat voor vies nationalistisch/racistisch standpunt propageer jij hier nu ineens. Russen zijn minder waard omdat ze niet in Duitsland wonen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:44 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik denk dat de Sovjet-Unie vast wel hier en daar wat geëist heeft van de Duitsers anders wel vergoed. Daarnaast was de relatie ten opzichte van een Joods iemand anders dan met een Rus.
Je snapt dat Duitsland een land is he. Niet een persoon. En dat er bijna niemand meer in Duitsland rondloopt die fout was in de oorlog. Begint dit je een beetje te dagen wat mijn punt is? Geef eens antwoord op de vraag: Wanneer is het wel weer zat? Hoe veel jaar?quote:[..]
[..]
Denk je dat iedereen ruimschoots is gecompenseerd voor het verlies van familieleden, van zo'n beetje alles wat ze lief hadden maar ook in hun bezit hadden, denk je dat dat ooit te compenseren valt? Duitsland is wat dat betreft niet alleen verantwoording schuldig aan de directe slachtoffers maar ook aan de nabestaanden die net zo goed dat verlies op zich gedrukt krijgen!
Bars?quote:[..]
[..]
Ik verzoek je dat niet meer op deze manier te doen.
Dat barse staat je niet en ja dat is mijn mening.
Heel andere tijden waar deze generatie nog weinig van proeft en weinig mee te maken heeft. De vernietigingen onder Nazi-Duitsland staan veel dichter bij en zijn zo veel meer grootschalig dat dit nog over 100 jaar een relevante discussie zal zijn als je het mij vraagt, en vraag het ook maar een gemiddelde Duitser, ze vinden zichzelf als individu misschien niet meer schuldig (degene die later dan de oorlog zelf zijn geboren) maar als land wel en vinden ook dat ze nog vaak steeds die schuld dienen te vereffenen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:46 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Probeer het anders even bij Spanje waar er tienduizenden gedood zijn rond 1350, in verhouding toch bijna net zoveel als in de jaren 40. Zij hebben nog nooit iets hoeven te betalen dus daar kan je vast ook nog wel een centje wegpikken.
Citeer waar ik dat laatste gezegd zou hebben. Ik zeg dat de Sovjet-Unie na de oorlog waarschijnlijk vast wel het een en ander heeft afgedwongen qua herstelbetalingen of in de vorm van land. Daarnaast met relatie doelde ik dat de Joden systematisch werden vervolgd door de Duitsers en de Russen niet, althans niet als Rus zijnde, wel groepen binnen Rusland.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Onzin. Mensen zijn mensen. Wat voor vies nationalistisch/racistisch standpunt propageer jij hier nu ineens. Russen zijn minder waard omdat ze niet in Duitsland wonen?
Russen zijn -niet- gecompenseerd voor dit.
Dat is totaal geen antwoord op wat ik stel. Duitsland is als een land schuldig en de personen die schuldig zijn die werden ook wel vervolgd of een poging daartoe gedaan om ze te vervolgen/vinden.quote:Je snapt dat Duitsland een land is he. Niet een persoon. En dat er bijna niemand meer in Duitsland rondloopt die fout was in de oorlog. Begint dit je een beetje te dagen wat mijn punt is? Geef eens antwoord op de vraag: Wanneer is het wel weer zat? Hoe veel jaar?
Jij geeft geen feiten, net of je een grens kan trekken bij bijvoorbeeld zeventig jaar ofzo na een gebeurtenis, dan snap je niet wat er daadwerkelijk gebeurd is of wat de gevolgen waren.quote:Bars?Ik geef je de feiten.
Ze dienen de schade net zo lang te herstellen tot de Joodse bevolking daadwerkelijk zich voor een belangrijk deel los heeft kunnen rukken van de gebeurtenissen. Dat is nu duidelijk nog niet het geval en ik denk dat deze discussie dat wel bewijst, bijna elke Jood voelt zich nog verbonden met de Holocaust, met de gevolgen en ze worden er vaak genoeg nog aan herinnerd tevens aan wat ze verloren hebben, het is kortom niet aan jou te bepalen wanneer er genoeg geleden is, dat mogen de Joden voor zichzelf bepalen dat lijkt mij.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, ze kunnen nooit de schade herstellen, houdt dat dan in dat ze ook maar altijd moeten blijven betalen? Wat een onzin.
Op een gegeven moment houdt het op, je kan niet verwachten dat men tot in de eeuwigheid blijft betalen voor iets waar men geen schuld aan heeft.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:58 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ze dienen de schade net zo lang te herstellen tot de Joodse bevolking daadwerkelijk zich voor een belangrijk deel los heeft kunnen rukken van de gebeurtenissen. Dat is nu duidelijk nog niet het geval en ik denk dat deze discussie dat wel bewijst, bijna elke Jood voelt zich nog verbonden met de Holocaust, met de gevolgen en ze worden er vaak genoeg nog aan herinnerd tevens aan wat ze verloren hebben, het is kortom niet aan jou te bepalen wanneer er genoeg geleden is, dat mogen de Joden voor zichzelf bepalen dat lijkt mij.
Oh maar dat is lekker, dat kunnen ze dus tot in de eeuwigheid lekker uitmelken.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:58 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ze dienen de schade net zo lang te herstellen tot de Joodse bevolking daadwerkelijk zich voor een belangrijk deel los heeft kunnen rukken van de gebeurtenissen. Dat is nu duidelijk nog niet het geval en ik denk dat deze discussie dat wel bewijst, bijna elke Jood voelt zich nog verbonden met de Holocaust, met de gevolgen en ze worden er vaak genoeg nog aan herinnerd tevens aan wat ze verloren hebben, het is kortom niet aan jou te bepalen wanneer er genoeg geleden is, dat mogen de Joden voor zichzelf bepalen dat lijkt mij.
Ik trek de grens bij: zodra er geen mensen meer over zijn die er direct last van hebben gehad. Dan is het wel weer leuk geweest. De oudere familieleden aan m'n vaders kant zaten in het communistische verzet en ik weet precies "wat er daadwerkelijk gebeurd is". Maar ik weet ook dat het compensatierecht is voor de ECHTE slachtoffers. Niet de volgevreten moedertjestaat gevoerde kinderen van de slachtoffers die in hun tijd alle rechten en kansen hebben gehad die andere Duitse kindertjes hadden.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:55 schreef Joker89 het volgende:
Jij geeft geen feiten, net of je een grens kan trekken bij bijvoorbeeld zeventig jaar ofzo na een gebeurtenis, dan snap je niet wat er daadwerkelijk gebeurd is of wat de gevolgen waren.
Die vraag lijkt me niet relevant voor de discussie!quote:
Als jij het als uitmelken ziet dan impliceer je tegelijk dat je er weinig van begrepen hebt!quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:01 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Oh maar dat is lekker, dat kunnen ze dus tot in de eeuwigheid lekker uitmelken.
Hou toch op zeg, met dat gezeik, get over it, alsof de joden zo speciaal zijn. Als je deze redenatie doortrekt kunnen we met z'n allen herstelbetalingen aan iedereen doen voor het elkaar aangedane leed ergens in het verleden.
Maar daar zit je dus fout, er zijn nog steeds mensen die er wel degelijk direct last van hebben, zelfs mensen die na de oorlog geboren zijn want jij kan niet uitmaken wanneer ze er geen last meer van hebben. Ik ken weinig Joden die nog direct een vergoeding krijgen van de Duitse staat, dus dat argument van je zou niet eens opgaan, maar de Joden als collectief, als groep, daar gaat deze discussie om en niet om zoveel anders.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik trek de grens bij: zodra er geen mensen meer over zijn die er direct last van hebben gehad. Dan is het wel weer leuk geweest. De oudere familieleden aan m'n vaders kant zaten in het communistische verzet en ik weet precies "wat er daadwerkelijk gebeurd is". Maar ik weet ook dat het compensatierecht is voor de ECHTE slachtoffers. Niet de volgevreten moedertjestaat gevoerde kinderen van de slachtoffers die in hun tijd alle rechten en kansen hebben gehad die andere Duitse kindertjes hadden.
Al dan niet met een gigantisch startkapitaal van mammie en pappie. Alsof je daar als kind moreel recht op hebt.
Een dikke 100.000 geregistreerde joden (bij joodse gemeentes). Daarnaast natuurlijk een hoop die niet geregistreerd staan.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:02 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Hoeveel joden heeft duitsland?
Het plaatst je bizarre houding in perspectief. Maar het is wel duidelijk.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:04 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Die vraag lijkt me niet relevant voor de discussie!
Ik vind het niet relevant.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:07 schreef Ludd het volgende:
[..]
Het plaatst je bizarre houding in perspectief. Maar het is wel duidelijk.![]()
Wat voor last hebben die mensen dan? Behalve dan dat ze emotioneel mishandeld zijn door hun ouders?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:06 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Maar daar zit je dus fout, er zijn nog steeds mensen die er wel degelijk direct last van hebben, zelfs mensen die na de oorlog geboren zijn want jij kan niet uitmaken wanneer ze er geen last meer van hebben.
Het gaat ook niet eens om veel geld maar het gaat om het principe.quote:Ik ken weinig Joden die nog direct een vergoeding krijgen van de Duitse staat, dus dat argument van je zou niet eens opgaan, maar de Joden als collectief, als groep, daar gaat deze discussie om en niet om zoveel anders.
Nee, maar het gaat om veel meer natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld het leveren van wapentuig aan een terroristenstaat in het Midden Oosten, op kosten van de Duitse belastingbetaler.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:08 schreef LXIV het volgende:
10 miljoen stelt toch helemaal niks voor, zeker niet voor een groot land als Duitsland! Als je alleen al kijkt hoeveel honderden miljoenen aan Vogelaarwijken wordt besteed door Nederland! En wij zijn die mensen historisch helemaal niks verschuldigd.
Oh? Dus de slaventransporten en systematische uitbuiting en ontmenselijking van een contintent is minder dan de holocaust? De razzia's en slachtpartijen door heel Europa heen in de afgelopen 1000 jaar waren minder dan het laatste hoofdstuk: de holocaust? De pogroms? De Armeense genocide? De vernietiging van de inheemse stammen in Noord én Zuid Amerika? Complete beschavingen weggevaagd maar dat is allemaal nog minder dan een paar miljoen joden die na afloop een eigen land kregen en ik weet niet hoeveel miljarden? Uit schuldgevoel?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:04 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Die vraag lijkt me niet relevant voor de discussie!
[..]
Als jij het als uitmelken ziet dan impliceer je tegelijk dat je er weinig van begrepen hebt!
De Holocaust is niet te vergelijken met welke andere gebeurtenis dan ook. Jij hoeft simpelweg niet dit te gaan veroordelen omdat je er zelf misschien weinig affiniteit mee hebt.
Wat zijn dat voor kortzichtige opmerkingen en je kan het antwoord bij je eerste vraag zelf invullen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat voor last hebben die mensen dan? Behalve dan dat ze emotioneel mishandeld zijn door hun ouders?
Het principe dat je niet meer de Duitsers van vandaag als schuldig kan zien dat klopt. Maar Duitsland als land, als volk, zal altijd schuldig blijven over 1000 jaar nog. Dat betekent niet dat ze over 1000 jaar nog steeds hiervoor moeten betalen aan alle Joden maar dat betekent wel dat ze die verantwoordelijkheid dienen te dragen. Tot op de dag van vandaag zijn de gevolgen van de Holocaust te zien, ik las volgens mij ergens dat zo rond deze tijd de Joodse bevolking weer op het aantal zal zoals voor de oorlog, dat is bijna meer dan 70 jaar later, 70 jaar, moet je nagaan wat er allemaal verloren is gegaan, hoe groot de schade geweest moet zijn en nog steeds, grotendeels emotioneel maar ook materieel.quote:Het gaat ook niet eens om veel geld maar het gaat om het principe.
Dat ligt aan de omstandigheden, de Joden krijgen het om hun cultuur in stand te houden, ik denk dat nog wel meer groepen ook in Duitsland steun krijgen. En nee dat is geen racisme.quote:Niemand (groep of individu) heeft recht op geld op basis van hun genetische afkomst. Dat noemen we ookwel racisme.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |