Ik denk niet dat ze de meerderheid niet-moslims verwijderd willen zien en het zijn geen racisten, dat laatste punt wilde ik benadrukken.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:19 schreef paddy het volgende:
Ze zijn er wel degelijk mee te vergelijken omdat ze net als racisten alles haten wat niet aan hun eigen beeld voldoet en dat verwijderd willen zien.
Het Westen laat hun Egyptische slaven het vuile werk doen, dat is al langer bekend. Vandaar de revolutie tegen de westerse puppet en zijn aanhangers.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
Die westerse puppet Mubarak is een Egyptenaar, net als dat het Egyptische leger door Egyptische soldaten gevormd wordt en er op lager dan presidentieel niveau door Egyptische politici en bestuurders beleid wordt (uit)gevoerd. Maar het is natuurlijk weer puur en alleen de schuld van het verderfelijke westen...
Blog van Carel Brendel over de gebeurtenissenquote:“We willen wel eens iets anders dan boze moslims. Niemand spreekt er over inspiratie.” Verzuchting van de Canadese schrijfster Irshad Manji tijdens een tweegesprek met GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi in een klein zaaltje van het Amsterdamse debatcentrum De Balie. De wens van Manji werd niet verhoord, integendeel. Niet lang daarna kwamen zo’n 25 in woestijnkleren en in lappen om hun hoofd gehulde jongeren de zaal binnen, een van hen met een draaiende filmcamera. Ze namen zwijgend plaats op de laatste rijen. Het was geen prettig gevoel om deze figuren pal in mijn rug te weten, want het was duidelijk dat de heren niet waren gekomen om gezellig te debatteren over Allah, Liberty and Love, het jongste islamkritische werk van Manji.
Manji en Dibi debatteerden eerst nog onverstoorbaar door. De Canadese onderstreepte net het belang van de vrijheid van meningsuiting, toen de laatkomers in actie kwamen. “Jullie mogen niet spreken over Allah!” schreeuwden ze. Ze gooiden eieren naar het podium. De agressie richtte zich vooral tegen de moslims in het zaaltje. Fouad Sidali, PvdA-bestuurder en panellid van discussieprogramma De Halve Maan, werd bespuugd. “We breken je nek,” riepen ze in het Arabisch tegen Manji, begreep ik van Sidali. Hij deed later op de avond, net als Manji en Dibi, aangifte tegen de bedreigers.
Even werd de situatie penibel in het zaaltje. De indringers rukten op naar het podium. Daarop vormden de normale bezoekers een cordon rond de twee sprekers. Als de extremisten meer van plan zouden zijn geweest dan het verstoren van het debat, en meer wapens hadden gehad dan eieren, dan hadden er in die eerste tien minuten ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Van Balie-directeur Yoeri Albrecht begreep ik later op de avond dat hij de politie had gewezen op mogelijke bedreigingen, maar dat er van die kant nogal lauw was gereageerd in de aanloop naar de debatavond.
De situatie in het zaaltje werd wat veiliger toen twee en later meer agenten arriveerden om de zelfbenoemde ‘moedjahedien’ op afstand te houden. Mijn Arabisch is niet meer wat het nooit is geweest, maar ik herkende in de spreekkoren wel het woord ‘yahoed’ – joden. Daarnaast hieven ze de leus ‘Sharia for Holland’ aan. Een andere kreet was takfir, de term waarmee moslims andere moslims tot kafir (ongelovige) verklaren.
Manji bleef onverstoorbaar op het podium staan, zwaaiend met haar boek Allah, Liberty and Love. Dat leidde tot een merkwaardig verzoek van de politie. Een agent vroeg of ze haar boek omlaag wilde houden, en samen met Dibi het podium wilde verlaten. Op die manier zou de situatie kunnen de-escaleren. Manji en Dibi weigerden resoluut. “Ik doe niets verkeerds,” aldus Manji. “Als wij van het podium weggaan, hebben deze mensen hun doel bereikt.” In haar boeken schrijft ze veel over de morele moed, die nodig is om tegen vastgeroeste opvattingen, intimidatie en sociale druk in te gaan. Gisteravond in De Balie bracht ze haar ‘moral courage’ daadwerkelijk in de praktijk.
Er ontstond een patstelling tussen de serieuze bezoekers op en rond het podium en de extremisten, die door de politie achterin de zaal waren gedrongen. Gezien het overheersende Vlaamse accent was inmiddels duidelijk dat de rustverstoorders lid waren van het radicale groepje Shariah4Belgium. Ze zullen een film van hun ‘heldendaden’ ongetwijfeld plaatsen op hun websites en YouTube-kanalen. En ze hebben de publiciteit gekregen waar het ze om te doen is, maar waar ook niet aan valt te ontkomen.
Shariah4Belgium is onderdeel van een kleine en luidruchtige internationale beweging waarvan de Engelse schreeuwlelijk Anjem Choudary de leider is. In Groot-Brittannië worden zijn organisaties wegens extremistisch gedrag voortdurend verboden door de overheid. Buiten Engeland heeft deze rumoerige club eigenlijk alleen een goed functionerend filiaal in België, zo stond in een recent rapport van het onderzoeksinstituut MEMRI. Hun bekendste wapenfeit was de agressieve verstoring in Antwerpen van een lezing van de Nederlandse dichter Benno Barnard.
Het is de religieuze hooligans op het eerste gezicht vooral te doen om aandacht. Ze hijsen in hun filmpjes shariavlaggen op westerse regeringsgebouwen en plaatsen lofzangen over Osama bin Landen op hun sites. Populair in hun kring is ook de onlangs in Jemen geliquideerde Amerikaanse terrorist Anwar an-Anlaki. Het heeft veel weg van een islamitische Sjors-en-de-Rebellenclub, maar gezien hun geflirt met het serieuze terrorisme is dat alles niet ongevaarlijk.
Intussen waren er rond het Leidseplein enkele ME-busjes aangekomen. Eindelijk was het moment gekomen om de ‘haatbelgen’ af te voeren. Dat gebeurde via een nooduitgang op het podium. De andere bezoekers kregen het verzoek om zich aan de andere kant van het podium te verzamelen. Dat was het enige moment dat Manji zich liet overreden om een stapje opzij te doen. Twee door getuigen aangewezen shariaboeven werden buiten aangehouden wegens bedreiging en belediging. De rest mocht kennelijk probleemloos vertrekken. Ik mag toch aannemen dat hun namen en foto’s wel terechtkomen in de archieven van de veiligheidsdiensten.
Na hun vertrek ging het debat verder, maar er bleef niet veel tijd meer over. Manji en Dibi legden een korte verklaring af. Manji: “Dit zijn freaks, maar er lopen helaas meer freaks rond dan we weten.” Dibi: “Het belangrijkste is dat we niet van het podium zijn verjaagd.” Na afloop sprak ik nog even met het GroenLinkse Kamerlid, schrijver van de oproep De laatste fatwa. Daarover heb ik een positief-kritisch weblog geschreven. Maar in de weken daarna heb ik me vaak afgevraagd welke richting zijn initiatief uitging. Dibi was vooral bezig met Geert Wilders en ‘islamofobie’ en weinig met de hervorming van de islam, die Manji tot haar levensdoel heeft gemaakt. Dibi desgevraagd: “Misschien moet ik na vanavond wat minder aandacht besteden aan Wilders en wat meer aan dit soort extremisten.”
Het zijn discriminerende haters tegenover niet-gelovigen en moslims die niet gelijk denken.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:25 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze de meerderheid niet-moslims verwijderd willen zien en het zijn geen racisten, dat laatste punt wilde ik benadrukken.
Wat Nuance zegt. Iets offtopic is geen probleem, maar dit gaat niet over Amerika, maar een extreme groep gelovigen die elke normale moslim het zwijgen willen opleggen door bedreigingen.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:27 schreef De_Nuance het volgende:
Kan die discussie over Egypte het Westen en de VS niet elders ?
Exactly. Laten we het niet mooier maken dan het is. Haters zijn het.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:33 schreef paddy het volgende:
[..]
Het zijn discriminerende haters tegenover niet-gelovigen en moslims die niet als hun denken.
Wilders ook. En hij mag de Nederlandse regering gedogen in tegenstelling tot het kleine clubje van Sharia4Belgium.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:33 schreef paddy het volgende:
Het zijn discriminerende haters tegenover niet-gelovigen en moslims die niet als hun denken.
Zou ook een beetje vreemd zijn om Sharia4Belgium als gedoogpartner te hebben hequote:Op donderdag 8 december 2011 12:34 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Wilders ook. En hij mag de Nederlandse regering gedogen in tegenstelling tot het kleine clubje van Sharia4Belgium.
Jij zou graag alles los van elkaar willen zien omdat je dan lekker verontwaardigd kan zitten doen. Feit is dat al deze zaken met elkaar verbonden zijn en mensen zoals Sharia4Belgium zijn een product van eeuwenlang westers imperialisme. Tofik D. en Irshad M. spreken niet namens de Islam, ik zie 0 verwijzingen van hen naar de islamitische geschriften. Moslims hoeven niet als blinde schapen achter iedere imam aan te lopen, als zo'n imam iets roept zonder bewijs (uit de Koran of ahadith) dan neem ik hem niet serieus. Net zoals ik lach om de twee clowns waar dit bericht overgaat, die pretenderen namens de Islam te spreken.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:27 schreef De_Nuance het volgende:
Kan die discussie over Egypte het Westen en de VS niet elders ?
Net zo vreemd als de PVV-haatbeweging.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:35 schreef Lavenderr het volgende:
Zou ook een beetje vreemd zijn om Sharia4Belgium als gedoogpartner te hebben he
Deze groep haters spreken wel namens de Islam wil je hiermee zeggen?quote:Op donderdag 8 december 2011 12:36 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Jij zou graag alles los van elkaar willen zien omdat je dan lekker verontwaardigd kan zitten doen. Feit is dat al deze zaken met elkaar verbonden zijn en mensen zoals Sharia4Belgium zijn een product van eeuwenlang westers imperialisme. Tofik D. en Irshad M. spreken niet namens de Islam, ik zie 0 verwijzingen van hen naar de islamitische geschriften. Moslims hoeven niet als blinde schapen achter iedere imam aan te lopen, als zo'n imam iets roept zonder bewijs (uit de Koran of ahadith) dan neem ik hem niet serieus. Net zoals ik lach om de twee clowns waar dit bericht overgaat, die pretenderen namens de Islam te spreken.
En ik maar denken dat de rechter toch redelijk duidelijk was...quote:
Eenzelfde soort rechter als die in het topic "dood de blanke hoer". Wereldvreemde rechters.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:41 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En ik maar denken dat de rechter toch redelijk duidelijk was...
Meer dan een lesbische moslima, klinkt hard maar het is nu eenmaal de realiteit.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:41 schreef paddy het volgende:
Deze groep haters spreken wel namens de Islam wil je hiermee zeggen?
Jouw realiteit. Niet de realiteit. Dat mag ik tenminste hopen.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:42 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Meer dan een lesbische moslima, klinkt hard maar het is nu eenmaal de realiteit.
Bewijs dat eens dan. Waar zeggen zij namens "de" Islam te spreken?quote:Op donderdag 8 december 2011 12:36 schreef Adam1981 het volgende:
Jij zou graag alles los van elkaar willen zien omdat je dan lekker verontwaardigd kan zitten doen. Feit is dat al deze zaken met elkaar verbonden zijn en mensen zoals Sharia4Belgium zijn een product van eeuwenlang westers imperialisme. Tofik D. en Irshad M. spreken niet namens de Islam, ik zie 0 verwijzingen van hen naar de islamitische geschriften. Moslims hoeven niet als blinde schapen achter iedere imam aan te lopen, als zo'n imam iets roept zonder bewijs (uit de Koran of ahadith) dan neem ik hem niet serieus. Net zoals ik lach om de twee clowns waar dit bericht overgaat, die pretenderen namens de Islam te spreken.
Nee hoor, bij jou is juist het probleem. Je durft de schaduwzijde van religie en in het bijzonder die van de islam niet te zien. Je bent bang omdat je hele gedachtenstelsel dan op losse schroeven komt te staan. Je wil niet inzien dat er een groep moslims is die mensen die anders denken, een andere geaardheid hebben, vrouwenrechten willen, graag dood wil zien.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:36 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet de realiteit, dat is jouw realiteit.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:42 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Meer dan een lesbische moslima, klinkt hard maar het is nu eenmaal de realiteit.
Waarom zou ik kritiek op hen moeten uiten. Toen extreemlinks een taart in het gezicht van Duyvendak gooide moest ik ook lachen om hun actie en heb ik geen kritiek op hen geuit.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:49 schreef De_Nuance het volgende:
Kritiek op de eigen groep vereist moed.
Nee hoor, het is gewoon dé realiteit, die NL niet wil erkennen, men wil liever dat een 'lesbische liberale moslima overdreven pro-israël pro-imperialisme' namens de Islam en moslims spreekt en niet een echte imam die kennis van zaken heeft. Malcolm X noemde mensen zoals Irshad M. "housenegroe".quote:Op donderdag 8 december 2011 12:46 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Jouw realiteit. Niet de realiteit. Dat mag ik tenminste hopen.
Lees dat stukje van De Nuance nu nog eens rustig, misschien is het wel verhelderend voor je.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:53 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Nee hoor, het is gewoon dé realiteit, die NL niet wil erkennen, men wil liever dat een 'lesbische liberale moslima overdreven pro-israël pro-imperialisme' namens de Islam en moslims spreekt en niet een echte imam die kennis van zaken heeft. Malcolm X noemde mensen zoals Irshad M. "housenegroe".
Moslims mogen zelf kiezen of ze zo'n housenegroe als vertegenwoordiger willen hebben, maar niet alle moslims zullen met hen meegaan.
Je hebt je mond vol over het imperialistische westen terwijl je zelden tot nooit kritiek op moslims hebt.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:51 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Waarom zou ik kritiek op hen moeten uiten. Toen extreemlinks een taart in het gezicht van Duyvendak gooide moest ik ook lachen om hun actie en heb ik geen kritiek op hen geuit.
Ik heb wel kritiek op 'moslims' zoals Hosni Mubarak, Al-Saud, Abdullah II van Jordanië etc.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:55 schreef De_Nuance het volgende:
Je hebt je mond vol over het imperialistische westen terwijl je zelden tot nooit kritiek op moslims hebt.
Tussen aanhalingstekens en alleen maar omdat ze met het westen samenwerken. Lekker veilig weer op de externe vijand 'kankeren' dus. En de Taliban?quote:Op donderdag 8 december 2011 12:56 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ik heb wel kritiek op 'moslims' zoals Hosni Mubarak, Al-Saud, Abdullah II van Jordanië etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |