abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105294027
Aandacht in een relatie, volgens mij de fundering van aan goede relatie. Maar waarom is aandacht dan ook altijd zo'n dunne scheidingslijn tussen te veel en te weinig? Wat ik bedoel is, bij te veel aandacht, kan de ontvangende partij een wat relaxtere, onafhankelijkere positie aannemen, want die krijgt immers toch de aandacht met de gedachte "het zit wel goed".

Ik ziet hierover na te denken omdat ik sinds een tijdje een nieuwe relatie heb. Bij mijn vorige relatie was mijn ex overduidelijk degene die veel aandacht bracht in de relatie. Ik gaf haar ook wel aandacht, maar over algemeen was zij toch wel degene die mij meer gaf. Bij mijn huidige relatie heb ik het idee dat ik mijn vriendin meer aandacht geef dan zij mij. Ik sms haar vaker dan dat zij mij sms't, en soms krijg ik op smsjes als ik wens je een fijne dag oid geen antwoord terug, of pas na een paar uur. Soms ook wel hoor. Het is ook niet dat ik helemaal geen aandacht krijg anders had ik al lang geen relatie meer ;) Maar toch heb ik ergens het gevoel dat ik meer aandacht geef aan haar dan zij aan mij. Ze zegt ook wel eens van "oh je bent echt te goed voor mij", dat kan ze ook anders bedoelen, maar soms denk ik wel eens dat ze gelijk kan hebben.

Pff hoe dan ook, best lastig dit. Ik heb me ook voorgenomen nu haar eens wat minder aandacht te geven, kijken hoe dat uit pakt. Dus geen, of weinig smsjes meer van mijn kant. Of op smsjes van haar ook pas heel laat reageren, eens kijken of ze dan ook inziet hoe dat is. Misschien stel ik me aan, en ik voel me met dit soort dingen net "de vrouw" in de relatie ;) want over algemeen hoor je vrouwen hierover klagen :P.
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_105294485
Een relatie is toch geen wedstrijdje over wie er meer aandacht geeft?
  woensdag 7 december 2011 @ 14:23:03 #3
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_105294532
Ik heb een zelfde soort relatie als jij. Ik raad je aan: maak je er niet druk over. Als jij een SMSje wilt sturen van 'fijne dag' stuur die dan. Wat maakt het uit dat je er niet binnen 5 sec een antwoord op krijgt?

De fout die je hier heel snel maakt (en ik ook gemaakt heb) is dat je deze verminderde vorm van aandacht van haar kant persoonlijk en negatief op pakt. De kans is heel groot dat ze je SMSje wel op prijs stelt maar geen behoefte heeft wat terug te sturen. Als je vind dat je te weinig aandacht krijgt, geef dit dan aan. Als je haar leuk vind voor wie ze is, en zij ook aangeeft op haar manier jou leuk te vinden. Maak jezelf dan niet kapot met onzekerheid, niet elke persoon wilt constant laten weten dat het goed zit, die weten het gewoon :) .

Over jou 'ik ga haar minder aandacht geven' aanpak. Naar mijn ervaring schiet je er geen flikker mee op, sterker nog, zij zal niet veranderen want in haar ogen doet zij niet anders dan voorheen en toen zat het ook al goed, terwijl jij jezelf zit op te vreten waarom ze dit niet op pakt. Speel het spelletje niet achterbaks. Van deze 'vrouwen aanpak' wordt niemand gelukkig, als jij het hier moeilijk mee hebt, geef het aan. Als je vriendin iets dwars zit wil je toch ook juist dat ze er voor uit komt in plaats van dat ze net zo lang afstandig doet tot dat jij het er met veel pijn en moeite uit trekt. Kom er gewoon voor uit!
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  woensdag 7 december 2011 @ 14:23:31 #4
317680 GoWithIt
Just like that
pi_105294551
Je kunt natuurlijk ook gewoon met haar over hebben, of ligt dat teveel voor de hand?
Want misschien is ze gewoon 'not that into you'..
Dus. Dat.
  Moderator woensdag 7 december 2011 @ 14:24:03 #5
9859 crew  Karina
Woman
pi_105294560
quote:
Ik heb me ook voorgenomen nu haar eens wat minder aandacht te geven, kijken hoe dat uit pakt. Dus geen, of weinig smsjes meer van mijn kant. Of op smsjes van haar ook pas heel laat reageren, eens kijken of ze dan ook inziet hoe dat is.
Vind je dit niet ontzettend kinderachtig?

Niet iedereen is hetzelfde, de een geeft nou eenmaal de ander wat meer aandacht dan andersom.

Ik ben ook niet zo van aandacht geven en heb zelf eigenlijk ook niet zoveel aandacht nodig. Ben je onzeker over haar? Of ze nog wel van je houdt?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 7 december 2011 @ 14:26:20 #6
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_105294628
Vind je het erg dan dat zij zo is met smsen? Of gaat het je puur om 'wie het meeste smst'?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_105294785
Haha mensen het gaat nog niet eens zozeer om dat SMS'en, het was maar een voorbeeld :)

Ik weet het ook niet meer, misschien komt het omdat ik teveel verwend ben in mijn vorige relatie. Zelf stuurde ik mijn ex wel altijd wat terug op een sms, gewoon uit fatsoen. Niet iedereen denkt daar dus zo over, wat ik niet perse veroordeel, gewoon een verschil in opvatting denk ik.

En het is misschien ook wel een slecht idee om haar dan minder aandacht te geven, maar ik zou niet weten hoe het anders moet. Praten erover doe ik niet, heb ik teveel trots voor. Ik ga niet letterlijk vragen om aandacht. Ik wil het krijgen omdat iemand dat uit zichzelf wilt geven, niet omdat ik er om vraag. Misschien stel ik me gewoon aan, en moet ik hier maar genoegen mee nemen.
Zelf vraagt ze overigens wel aandacht van mij, dat ze dingen zegt van "je kan me morgen gewoon smsen hoor!".. (ok weer een sms voorbeeld :P).

Pff ik lijk wel een zeikwijf, ik wil dat _absoluut_ niet zijn, zo ben ik normaal ook niet.. zo'n relatie veranderd me wel hoor.. :{
pi_105294811
misschien is ze wel met haar make-up bezig als jij je "fijne dag" verstuurd.

Als ze niet meteen een reactie stuurt, is het makkelijk te vergeten natuurlijk!

En zoals vermeld, kinderachtig doen is geen oplossing, communiceren wel!
  woensdag 7 december 2011 @ 14:33:05 #9
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_105294880
Kijk inderdaad eens wat er gebeurt als jij haar niks stuurt.
  woensdag 7 december 2011 @ 14:36:51 #10
317680 GoWithIt
Just like that
pi_105295025
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:30 schreef bierglas het volgende:
Haha mensen het gaat nog niet eens zozeer om dat SMS'en, het was maar een voorbeeld :)

Ik weet het ook niet meer, misschien komt het omdat ik teveel verwend ben in mijn vorige relatie. Zelf stuurde ik mijn ex wel altijd wat terug op een sms, gewoon uit fatsoen. Niet iedereen denkt daar dus zo over, wat ik niet perse veroordeel, gewoon een verschil in opvatting denk ik.

En het is misschien ook wel een slecht idee om haar dan minder aandacht te geven, maar ik zou niet weten hoe het anders moet. Praten erover doe ik niet, heb ik teveel trots voor. Ik ga niet letterlijk vragen om aandacht. Ik wil het krijgen omdat iemand dat uit zichzelf wilt geven, niet omdat ik er om vraag. Misschien stel ik me gewoon aan, en moet ik hier maar genoegen mee nemen.
Zelf vraagt ze overigens wel aandacht van mij, dat ze dingen zegt van "je kan me morgen gewoon smsen hoor!".. (ok weer een sms voorbeeld :P).

Pff ik lijk wel een zeikwijf, ik wil dat _absoluut_ niet zijn, zo ben ik normaal ook niet.. zo'n relatie veranderd me wel hoor.. :{
Dan zullen jouw relaties wel goed verlopen, of niet?
Dus. Dat.
pi_105295160
quote:
15s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:36 schreef GoWithIt het volgende:

[..]

+1

Trots. :')
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_105295233
quote:
15s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:36 schreef GoWithIt het volgende:

[..]

Och, heb het met mijn ex toch iets meer als 4 jaar uitgehouden ;)

Maar het is toch zo? Ik ga toch zeker niet vragen om aandacht, dat is de taak van een vrouw. En daarnaast vind ik het dan ook geen oprechte aandacht meer, dan is het meer van "ik geef aandacht omdat iemand wil dat ik het geef".. nee je moet het doen omdat je het _zelf_ wilt.

En over die SMSjes, ik verwacht echt niet dat iemand binnen 5 sec iets terugstuurt, bij mij kan het ook wel eens een half uur of uur duren omdat ik gewoon even bezig ben. Maar een halve dag of meer vind ik dan soms wel weer van tja.. maar goed.
pi_105295332
Ik begrijp wel wat je bedoelt TS. Als jij uit onzekerheid en verlangen naar contact vooral het initiatief neemt, dan kan je vriendin in een comfortabele positie terecht komen: zij weet erg zeker dat alles goed zit, en ontvangt genoeg genegenheid.

Ik denk dat de instinctieve reactie bij onzekerheid vaak is om nog meer contact te zoeken, terwijl als je juist wat meer afstand creëert (niet op een vervelende manier), dat de balans dan hersteld kan worden.

Vele reacties hier boven focussen nogal op het smsen, maar het geldt eigenlijk voor alles: knuffels, zoenen, seks, afspreken, etc. Als je het alleen over smsen hebt dan klinkt het misschien als mierenneukerij, en als slechts een verschil in persoonlijke voorkeur zoals sommigen aanhalen. Maar als we het over initiatief en aandacht in het algemeen hebben dan is het denk ik fair dat beide partners even veel investeren en initiatief tonen. Dat zie ik als een teken dat je elkaar even veel waardeert. Op die manier is het denk ik ook makkelijker om beide zeker te zijn in de relatie.

Als het te heftig wordt dan kun je er inderdaad ook over praten, als het gaat om specifieke details zoals smsen, maar als het gaat om de algemene balans dan moet je die denk ik zelf herstellen door je gedrag aan te passen. Als je dan wat afstand creëert dan moet je er denk ik voor zien te zorgen dat je jezelf daar comfortabel bij voelt. Oftewel, dat je tijd doorbrengt met andere mensen, of dingen doet je die je erg leuk vindt. Gewoon wat meer tijd steken in je leven als individu, en beseffen dat je haar niet nodig hebt als het er echt op aan komt.

Ik zie het zo: als je merkt dat het vooral van jouw kant moet komen dan kun je twee dingen doen: nog meer achter haar aanlopen, en jaag je haar juist weg. Of je neemt zelf wat gas terug, zodat ze zelf enigszins kan ervaren dat ze je mist, en je niet kwijt wilt. Voelt ze dat gemis dan niet, dan is het sowieso een aflopende zaak, maar dan heb jij tenminste al wat afstand genomen en de focus wat meer op je eigen leven gelegd ipv achter haar aanlopen en steeds onzekerder worden.

[ Bericht 13% gewijzigd door consequence op 07-12-2011 14:51:27 ]
pi_105295526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:45 schreef consequence het volgende:
Ik begrijp wel wat je bedoelt TS. Als jij uit onzekerheid en verlangen naar contact vooral het initiatief neemt, dan kan je vriendin in een comfortabele positie terecht komen: zij weet erg zeker dat alles goed zit, en ontvangt genoeg genegenheid.

Ik denk dat de instinctieve reactie bij onzekerheid vaak is om nog meer contact te zoeken, terwijl als je juist wat meer afstand creëert (niet op een vervelende manier), dat de balans dan hersteld kan worden.
Dit bedoel ik ja. En als reactie op de eerste post van kroketvulling, in zekere zin is een relatie denk ik wel een "wedstrijd" om wie de aandacht geeft. Uiteraard bekijk ik het niet zo, en is een wedstrijd ook het verkeerde woord. Maar er moet wel een gezonde balans in zitten.

Toch bekijk ik een relatie gewoon als een spel. Iedereen wilt aandacht, maar als je het teveel krijgt is het ook niet leuk meer. Het verlangen naar de aandacht verlangt je ook naar die persoon. Geef je teveel aandacht, dan "verzadigd" ook het verlangen naar die persoon. Ik denk dat er altijd een goede gezonde dosis van aandacht vragen en geven nodig is in een relatie.
pi_105295538
Weet natuurlijk niet wat de omstandigheden zijn, maar soms kan je ook niet smsen. Ik merkt dat je op momenten dat je de heel dag moet werken je minder snel smst, of druk bezig bent. Ik denk dat je je niet te druk moet maken. Blijft natuurlijk vervelend, en misschien toch het beste om er eens over te praten samen. Zoiets kleins als dit, smsen dan, kan als je niet uitkijkt uitgroeien naar iets veel meer.
pi_105295714
Ik moet er wel even bij vertellen dat ik niet de mogelijkheid heb mijn vriendin vaak te zien. 1x per maand een dag of 4 doordat we ver uit elkaar wonen. Dat speelt ook wel mee. Als ik een heel weekend bij iemand heb gezeten, heb ik op maandag echt niet 4 smsjes nodig van diegene. Juist door de afstand voel ik gewoon de aandacht minder. Wellicht dat dat er ook mee te maken heeft :{
pi_105295787
Maar wat is er nou precies mis met praten over het feit dat je het gevoel hebt niet genoeg aandacht/genegenheid e.d. van haar te krijgen ?
pi_105295882
TS is gewend dat hij meer aandacht kreeg dan dat ie moes geven. Nu het andersom is kan hij er niet mee om gaan. Autist. Komop man, ben je ook jaloers als ze is stappen zonder jou, of bang bent dat ze dan vreemd gaat?

Maak je niet zo druk om aandacht.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_105295920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:57 schreef PBateman1978 het volgende:
Maar wat is er nou precies mis met praten over het feit dat je het gevoel hebt niet genoeg aandacht/genegenheid e.d. van haar te krijgen ?
Nou stel dat ze dan zegt "Oke, ik wil je best meer SMS'en".. en morgen gaat ze me meer SMS'en. Dan weet ik dat ze dat alleen maar doet omdat ik er om gevraagd heb. Misschien heeft ze daar helemaal geen behoefte of zin in, maar ze doet het dan om mij te plezieren. Kijk dan hoeft het voor mij niet, dan is het niet meer oprecht. Iemand die iets voor mij doet, en vooral in een relatie waar het op zaken als aandacht aankomt (wat het ook is, of het nu sms, zoenen, knuffelen etc.) moet het oprecht zijn.. en niet omdat ik er om vraag. Dan voel ik gewoon geen liefde erbij.
pi_105295927
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:55 schreef bierglas het volgende:
Ik moet er wel even bij vertellen dat ik niet de mogelijkheid heb mijn vriendin vaak te zien. 1x per maand een dag of 4 doordat we ver uit elkaar wonen. Dat speelt ook wel mee. Als ik een heel weekend bij iemand heb gezeten, heb ik op maandag echt niet 4 smsjes nodig van diegene. Juist door de afstand voel ik gewoon de aandacht minder. Wellicht dat dat er ook mee te maken heeft :{
Lijkt me wel lastig ja die afstand, het is dan veel makkelijker om onzeker te worden omdat je elkaar zo weinig ziet. Je steekt nu veel energie in het peilen van hoe goed het gaat tussen jullie op basis van sms/communicatie gedrag. Ik zou dit proberen los te laten en realiseren dat je toch geen controle hebt over of ze bij je blijft of niet. Het is graag of niet moet je denken, en gewoon ook lekker focussen op je eigen leven als zij dat ook zo veel doet.
pi_105295957
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:59 schreef pl4kkie het volgende:
TS is gewend dat hij meer aandacht kreeg dan dat ie moes geven. Nu het andersom is kan hij er niet mee om gaan. Autist. Komop man, ben je ook jaloers als ze is stappen zonder jou, of bang bent dat ze dan vreemd gaat?

Maak je niet zo druk om aandacht.
Autist? :D
En nee daar ben ik niet bang voor nee. :)
pi_105295971
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:00 schreef bierglas het volgende:

[..]

Nou stel dat ze dan zegt "Oke, ik wil je best meer SMS'en".. en morgen gaat ze me meer SMS'en. Dan weet ik dat ze dat alleen maar doet omdat ik er om gevraagd heb. Misschien heeft ze daar helemaal geen behoefte of zin in, maar ze doet het dan om mij te plezieren. Kijk dan hoeft het voor mij niet, dan is het niet meer oprecht. Iemand die iets voor mij doet, en vooral in een relatie waar het op zaken als aandacht aankomt (wat het ook is, of het nu sms, zoenen, knuffelen etc.) moet het oprecht zijn.. en niet omdat ik er om vraag. Dan voel ik gewoon geen liefde erbij.
Maar als zij geen idee heeft van het feit dat jij hier toch wel mee zit denkt zij dat zij genoeg aandacht schenkt. (in al zijn vormen)
pi_105296057
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:01 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Maar als zij geen idee heeft van het feit dat jij hier toch wel mee zit denkt zij dat zij genoeg aandacht schenkt. (in al zijn vormen)
Dat klopt. En daarom wil ik proberen haar ook eens wat minder aandacht te geven, zodat hopelijk het verlangen naar mij ook wat groter wordt. Nogmaals, wat wel raar is, dat ze me vaak wel zegt dat ik haar moet SMS'en of bellen of dat soort dingen.. dus zij vraagt er blijkbaar wel om :?

En ik denk maar zo, als ik echt werkelijk zo diep gezonken moet zijn om te gaan vragen om aandacht, dan moet ik mezelf eerder afvragen of zij de juiste voor mij is.. :{
  woensdag 7 december 2011 @ 15:05:09 #24
317680 GoWithIt
Just like that
pi_105296077
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:01 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Dit. Je zal het er toch echt over moeten hebben. Net zoals mannen niet kunnen ruiken wat vrouwen willen, zijn wij vrouwen ook niet telepathisch.
Misschien is zij juist uit haar vorige relatie gewend overstelpt te worden met aandacht en heeft ze gewoon echt niet door dat jij erom zit te springen. Dan heeft het dus niets te maken met de liefde die ze voor je voelt of de moeite die ze voor jou zou willen doen.
Dus. Dat.
  woensdag 7 december 2011 @ 15:05:13 #25
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_105296079
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:00 schreef bierglas het volgende:

[..]

Geef het dan gewoon aan! Dit is zo herkenbaar dat het gewoon tenenkrommend is. Naar mijn ervaring is het juist wanneer ik haar net gezien heb dat het contact erg groot is, en naar mate dat even geduurd heeft wordt het weer wat minder.

Jij geeft hier aan dat jij wilt dat het uit haar komt, van haar zelf en dat zij door heeft dat jij dat nodig hebt en dat ze het daarom ook geeft en wilt geven. De fout die je hier maakt, is dat jij er van uit gaat dat zij door heeft dat je wat mist. Net zoals jij uit een relatie komt waarbij de vrouw heel veel aandacht gaf, kan zij omgekeerd uit een relatie komen waar dit heel normaal was. Laat je trots varen en geef het aan of maak het uit omdat dit toch niet de relatie is die je zoekt. Ga niet vol trots jezelf opvreten in de hoop dat ze het ooit anders ziet. JIj valt toch op haar voor wie ZIJ is? Nou dan hoort dit er ook bij!
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')