abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 8 december 2011 @ 10:35:22 #126
8781 crew  Frutsel
pi_105330326
Eindelijk droog en niet al te veel wind, dus ik wilde gaan hardlopen, totdat ik buienradar opende. -O-
pi_105330561
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 10:38 schreef Schuifpui het volgende:
Eindelijk droog en niet al te veel wind, dus ik wilde gaan hardlopen, totdat ik buienradar opende. -O-
Hardlopen in de regen is toch lekker ;)
pi_105330638
Ik de zomer wel, maar als het ook nog eens fris is, vind ik het minder. Maar ik ga denk ik toch maar. Morgen en in het weekend kan ik ook al niet. Aan de buienradar te zien is het ook niet hele harde regen.
pi_105330882
UPdate 10:50: Stormweer met hevige windstoten op komst!

De meest recente weerkaarten tonen voor vanavond en vannacht potentieel gevaarlijk weer voor de Benelux. Een stormdepressie is zich momenteel aan het uitdiepen boven Schotland en produceert nu reeds windstoten tot 110-120km/h. De krachtige straalstroom (300hPa) van meer dan 50m/s zorgt er de komende uren voor dat deze stormdepressie verder in kracht gaat toenemen. Onderstaande afbeelding toont de huidige situatie in Europa. Een duidelijke kern en een 'dry-intrusion' aan de achterzijde van het systeem zorgen voor een verdere uitdieping van het systeem.

Actuele situatie op de stormdepressie.

Vanavond en vannacht wordt er een kerndruk verwacht van 965/960hPa boven de het noordelijk deel van de Noordzee. Dit is zeer laag voor onze streken en komt jaarlijks maar één of twee keer voor. De vorige diepe stormdepressie dateert van 2007, Kyrill genaamd. Toen troffen hevige windstoten met orkaankracht de Benelux en werd er op diverse plaatsen windschade aangericht.

Hevige windstoten aan de zuidwestflank van het stormsysteem.

Naast het windveld dat ons vanavond en morgenvroeg zal treffen, moeten we in de vooravond ook opletten voor windstoten die gepaard zullen gaan met hevige buien. Weermodellen voorzien een smalle, maar erg actieve buienlijn met daaromheen zware onweders. In het geval dat u vanavond een dergelijk onweer ziet naderen, moet u opletten voor windstoten die lokaal boven 110km/h kunnen pieken. Deze kansen zijn vooral groot voor Nederland, maar ook in mindere mate voor België. De waarschuwing blijft bij weatherservice.be dan ook op 'MEDIUM'.

Estofex waarschuwt voor hevige windstoten aan de kust en later ook voor de kans op windhozen.

Bron bericht: http://www.weatherservice.be
Bron kaartjes: estofex.org & wetter3.de & sat24.com
pi_105330962
Die buienlijn zou vanavond laat pas Nederland overtrekken, maar ik kan me dat niet voorstellen eerlijk gezegd.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_105331249
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Die buienlijn zou vanavond laat pas Nederland overtrekken, maar ik kan me dat niet voorstellen eerlijk gezegd.
Vanavond tussen 18.00 en 23.00 ongeveer :)
pi_105331905
Severe Weather Outlook Benelux

De eerdere berichtgeving blijft aangehouden. Ook de laatste modelruns bevestigen de ontwikkeling van een RACYC stormkern west van Ierland. De RGB airmass beelden tonen mooi dit proces. De depressiekern vertoont op de sat-beelden een zgn. cloud head met daarachter sterke dry air intrusion (rode kleuren). Om 18z bedroeg de kerndruk nog 992 hPa bij benadering, 24 uur later zal de kern spectaculair zijn gedaald naar zo'n 953 hPa boven de Noordelijke Noordzee. GFS suggereert nog steeds tegen morgen een volle 12 bf west van Schotland, dit is orkaankracht en komt uiteraard zelden voor in deze gebieden. Let op, orkaankracht betekent absoluut niet dat dit een 'orkaan' is, verre van uiteraard! Tegen donderdagavond staat er tijdelijk een 11 bf over de Noordelijke Noordzee.

Voor de Benelux is het vooral uitkijken met een tijdelijke windtoename net voor het grond koufront. De gemiddelde wind spant ook aan tot 9 bf over NW-NL maar dit is nu ook weer niet zo gevaarlijk. Nee, het is uitkijken hoe sterk het KF zich zal ontwikkelen in de LU van de jetstreak. Hoogstwaarschijnlijk krijgen we te maken met een NCFR, welke kenmerkend smal van aard is en dus zeer snel voorbij trekt. Evenwel is de neerslagintensiteit op zo'n front hoog en vaak deels convectief van aard. Bovendien zijn de verticale bewegingen langs het front sterk en dit stimuleert de uitwisseling van de sterke wind in de hogere luchtlagen, in zoverre dat een NCFR typisch gepaard gaat met zware windstoten. De sterkte van die windstoten hangt vanzelfsprekend af van de hoogtewinden maar als we morgen vlak voor het front de wind op 850 hPa nemen, komen we al snel op een wind van 35 m/s. Ook op 925 hPa staat makkelijk zo'n 30 m/s. Dus ik verwacht nabij dit front over delen van NL rukwinden tot 110 km/h en theoretisch is een 120-250 km/h mogelijk indien het front voldoende ontwikkeld is. En die ontwikkeling zal het sterkst zijn vlak in de linker uitgang en nabij de jetas, dus over centraal en noordelijk deel van NL. Waarschijnlijk ontsnapt BE aan de zwaarste rukwinden en haalt men daar zo'n 90 km/h , met een theoretische uitschieter tot 100 km/h over het N.

Bij eventuele convectie nabij het front zijn, gezien de verticale uitwisseling, onstabiliteit en erg hoge (SR)shear, dynamische cellen mogelijk onder de vorm van een bow echo, al dan niet met bookend vortex. Een low-topped supercell is eveneens niet uitgesloten. De kans op onweer over NL acht ik erg reëel bovendien met kans op wat hagel van zo'n 1 tot hoogstens 2 cm. Onderstaande weergave toont de WRM verwachting met een resolutie van 4km en toont de verwachtte radar reflectiviteit. We herkennen hier overduidelijk de smalle lijnconvectie met hoge rain rate op het front. Met blauw is de locatie afgebakend waar het grootste gevaar verscholen zit. De situatie heeft erg veel gelijkenissen met de storm Kyrill in 2007.

Aangezien ik de kans belangrijk acht op windstoten tot 110 km/h over NL breidt ik de warning level uit naar HIGH RISK en ook de MDT RISK zakt verder zuidwaarts.
pi_105331935
Gaan we dood? :'(
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_105331953
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Gaan we dood? :'(
Ja, vrouwen en kinderen eerst nadat ik de benen heb genomen
pi_105332067
Hoe laat is dat front in Nederland? M'n pa landt vanavond half 8 op Schiphol. Hij vliegt met klm cityhopper en volgens mij zijn dat de eerste die gecancelled worden meestal.
pi_105332135
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:46 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe laat is dat front in Nederland? M'n pa landt vanavond half 8 op Schiphol. Hij vliegt met klm cityhopper en volgens mij zijn dat de eerste die gecancelled worden meestal.
Als ik zo de kaarten bekijk komt die lijn dus rond 18.00 voor onze kust te liggen.

Grote kans dat er veel vertragingen en of annuleringen zullen zijn op Schiphol na die tijd.

Edit: Gewoon even teletekst pagina's 757 t/m 760 in de gaten houden. Waar hij komt hij vandaan?
pi_105332137
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:46 schreef Schuifpui het volgende:
Zoals ik alles kan volgen tweede helft van de avond, maar pin me er niet op vast
pi_105332144
Ik denk dat je pa dan pech heeft Schuifpui.
  Moderator donderdag 8 december 2011 @ 11:50:04 #140
8781 crew  Frutsel
pi_105332159
Ik dacht dat de shit morgen pas kwam.. maar vanavond dus al
pi_105332177
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:50 schreef Frutsel het volgende:
Ik dacht dat de shit morgen pas kwam.. maar vanavond dus al
Morgenavond sneeuw Frutsel zoals gfs nu aangeeft
pi_105332214
quote:
Weerbulletin kleine luchtvaart

ZCZC
FBNL50 EHDB 080818
WEERBULLETIN VOOR DE LUCHTVAART
.
GELDIG 080900/081500 UTC
.
SITUATIE: EEN UITDIEPEND LAGEDRUKGEBIED TEN NOORDWESTEN VAN
SCHOTLAND TREKT OOSTWAARTS. EEN BIJBEHOREND NW-ZO GEORIENTEERD
WARMTEFRONT BEREIKT HALVERWEGE DE PERIODE HET ZUIDWESTEN EN LIGT AAN
HET EINDE VAN DE PERIODE BOVEN HET NOORDOOSTEN. EEN IN KRACHT
TOENEMENDE ZUIDWESTELIJKE STROMING VOERT OOST VAN HET FRONT POLAIRE
LUCHT AAN. NABIJ EN ACHTER HET FRONT WORDT DE LUCHT GELEIDELIJK
VOCHTIGER.
.
SIGNIFICANT WEER: VAN HET ZUIDWESTEN UIT LICHTE (MOT)REGEN, LATER IN
HET NOORD(WEST)EN MOGELIJK MATIGE REGEN. MET NAME IN DE FRONTALE ZONE
MATIGE IJSAANZETTING. IN DE KUSTPROVINCIES GELEIDELIJK MATIGE
TURBULENTIE, IN DE TWEEDE HELFT VAN DE PERIODE OOK ELDERS.
.
WIND: ZUIDWESTELIJK 10-15 KN, BOVEN OPEN WATER 16-22 KN. IN DE
EERSTE HELFT VAN DE PERIODE TOENEMEND NAAR 14-18 KN, BOVEN OPEN WATER
20-25 KN, IN HET NW-LIJK KUSTGEBIED 25-30 KN. IN DE TWEEDE HELFT VAN
DE PERIODE MET 5 KN VERDER TOENEMEND. GELEIDELIJK WORDT DE WIND
VLAGERIG MET UITSCHIETERS ROND 10 KN BOVEN DE GEMIDDELDE WIND.
.
BEWOLKING: OOST VAN HET WARMTEFRONT SCT SC/CU ROND 3000 VT, TOPPEN
ROND 5000 VT. ROND EN WEST VAN HET WARMTEFRONT BKN SC 2000-4000 VT,
IN NEERSLAG SCT, LOKAAL BKN, ST/SC 1000-1500 VT. TOPPEN GELAAGD TOT
BOVEN FL100.
.
ZICHT: MEER DAN 10 KM. IN NEERSLAG LOKAAL 5-8 KM.
.
NULGRADEN NIVEAU: OOST VAN HET WARMTEFRONT 2500-3000 VT. ACHTER HET
FRONT GELEIDELIJK STIJGEND NAAR ROND 6000 VT.
.
HOOGTEWINDEN EN TEMPERATUREN:
09 UTC: 15 UTC:
0500VT 230/20 +03 200/30-40 +06
1500VT 250/25 +04 210/45-55 +05
3000VT 250/25 +00 240/55-70 +05
FL 050 260/25-35 -03 250/55-70 +03
FL 100 270/35-55 -10 270/55-70 -07
HOOGSTE WINDSNELHEID IN HET ZUIDWESTEN, LATER IN HET (NOORD)WESTEN.
.
MAX. TEMPERATUUR: ROND 11 GRADEN CELSIUS.
.
VOORUITZICHTEN VOOR DE PERIODE VAN 081500/082100: DE WIND NEEMT NOG
5-8 KN TOE. IN DE KUSTPROVINCIES KANS OP ZWARE TURBULENTIE. AAN HET
EINDE VAN DE PERIODE LIGT EEN ACTIEF KOUFRONT BOVEN HET UITERSTE
NOORDWESTEN. BIJ HET KOUFRONT MATIGE REGEN, VERSCHOLEN BUIEN MET
LOKAAL ONWEER EN/OF KORRELHAGEL EN UITSCHIETERS AAN ZEE ROND 60 KN.
.
DAGLICHTPERIODE: 07.19 TOT 15.44 UTC.=
NNNN

pi_105332217
Ik mag toch hopen dat het zaterdag geen pleuris bende is :P Komt nogal slecht uit.
pi_105332219
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:16 schreef Drassss het volgende:

[..]

Vanavond tussen 18.00 en 23.00 ongeveer :)
Is er een betere indicatie te geven? Ik moet vanavond rond 8u trainen in NO Brabant, maar dat lijkt me gezien die waarschuwingen niet zo verstandig.
  Moderator donderdag 8 december 2011 @ 11:51:56 #145
8781 crew  Frutsel
pi_105332226
Ah...leuke vrijdagspits dus 800km file enzo?
of is het pas na de spits :P
pi_105332264
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:51 schreef Frutsel het volgende:
Ah...leuke vrijdagspits dus 800km file enzo?
of is het pas na de spits :P
Na de spits, meer voor noorden en midden
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 8 december 2011 @ 11:54:08 #147
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_105332295
Gepast voor hier:

http://tweakers.net/nieuw(...)-gratis-in-apps.html

quote:
Ontwikkelaars mogen weerdata van Buienradar niet meer gratis gebruiken in hun applicaties voor smartphones. Dat heeft de nieuwe eigenaar van Buienradar, RTL Nederland, besloten. De ontwikkelaars moeten voortaan voor de data betalen.

De reden zou zijn dat er veel tijd en geld is geïnvesteerd in de producten van Buienradar. Bovendien zou RTL met de data zijn concurrentie een voorsprong geven, zegt een manager van Buienradar tegen Jeroen de Leeuw, ontwikkelaar van Regen. "Wij moedigen concurrentie aan, maar dan wel op een level playing field, waarbij de concurrent zelf de data, in het kader van de opendatapolitiek van de overheid, afneemt tegen daarvoor geldende verstrekkingskosten bij desbetreffende (semi-) overheidsinstanties." De Leeuw stelt echter dat die data te duur is voor een individuele ontwikkelaar.

De Leeuws applicatie Regen, dat werkt op iOS, wordt volgende week uit de App Store verwijderd. Andere apps die werken met data van Buienradar zijn Rainy Days, Buienalarm en Het Weer voor Android, en Plu en Regenalarm voor iOS. De maker van Buienalarm zegt tegen Tweakers.net nog niet benaderd te zijn door RTL. "Ik heb altijd prettig contact gehad met RTL en voorzie op korte termijn dan ook nog geen problemen."

RTL bevestigt dat de data niet meer gratis mag worden gebruikt. "Regen gebruikte de data zonder onze toestemming. Dat vinden wij niet goed", zegt woordvoerster Sabine Scholten van RTL Nederland. "We investeren veel in Buienradar en hij gebruikt het dan zonder te betalen en zonder toestemming. Hij had de juiste wegen moeten bewandelen om de data te gebruiken."

De apps konden gemaakt worden omdat Buienradar zijn data altijd gratis en vrijelijk beschikbaar stelde voor ontwikkelaars. De data van Buienradar mag nog wel op sites gebruikt worden. Buienradar, dat in 2006 werd opgericht, is dit jaar overgenomen door RTL Nederland.
pi_105332402
Bedankt voor de antwoorden. Ik was er ook al bang voor. Ik hoop voor m'n pa dat ie nog wel vanavond thuis is, we zullen het zien.
pi_105332504
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Is er een betere indicatie te geven? Ik moet vanavond rond 8u trainen in NO Brabant, maar dat lijkt me gezien die waarschuwingen niet zo verstandig.

GFS berekening. Lijkt erop dat het ergste in het oosten pas na 21/22u komt. Over een paar uur weten we meer :)
  donderdag 8 december 2011 @ 12:05:11 #150
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_105332663
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:50 schreef Weatherman het volgende:

[..]

Morgenavond sneeuw Frutsel zoals gfs nu aangeeft
Blijf daar toch, helaas, een hard hoofd in houden.
Als ik het knmi zo check zal het wel weer regen worden.
en ook http://www.yr.no/place/Ne(...)Zevenbergen~2743946/ geeft niet veel beters aan
en ook http://www.accuweather.co(...)k.aspx?cityID=249207 laat nog geen sneeuw zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')