Naja dus de nette automobilist wordt benadeeld. Waarom niet de auto van de bestuurder automatisch laten afremmen als het systeem zo goed weet wie door rood gaat rijden. Wat ik overigens ten zeerste betwijfel of je dat wel kan bepalen.quote:Algoritme voorspelt door-rood-rijden
Een algoritme kan voorspellen welke bestuurders door rood gaan rijden. Een team van Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontwikkelde de code die op basis van rijgedrag een voorspelling doet.
Met camera's wordt het rijgedrag van de automobilist geanalyseerd terwijl hij op een stoplicht af komt rijden. Aan de hand van de snelheid, afremming en positie op de weg berekent het systeem met 85% zekerheid of iemand het rode licht gaat negeren.
15.000 auto's
Het team baseerde de code op het rijgedrag van 15 duizend auto's dat ze analyseerden op een kruispunt in Christiansburg, Virginia. Door robots in een lab het gedrag na te laten bootsen konden ze de code ontwikkelen.
De ontwikkelaars willen het algoritme inbouwen in slimme auto's. Ze verwachten dat auto's elkaar in de toekomst via vehicle-to-vehicle communication zullen kunnen waarschuwen. Het algoritme kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een auto die bij een licht staat dat op groen springt niet optrekt, omdat er vanaf de andere kant iemand door rood gaat rijden.
Volgens het MIT-team is er wel eerder dergelijke voorspellende software geschreven, maar het is de eerste keer dat er een zekerheidspercentage van 85% behaald is. Met behulp van het systeem kunnen aanrijdingen dus in veel gevallen voorkomen worden. De onderzoekers vonden een beslissend moment, enkele seconden voor een botsing, waarin de accuratesse van het systeem het hoogst is en de bestuurder nog tijd heeft om te reageren.
bron
Handig toch, tegen terroristen en pedofielen enzoquote:Op maandag 5 december 2011 13:27 schreef Lambiekje het volgende:
Langzamerhand gaan we naar auto's toe zoals in Minority Report.
Omdat het veiliger is om een auto niet te laten optrekken door middel van een waarschuwingslamp dan een systeem te ontwikkelen dat invloed heeft op een motor op afstand.quote:Op maandag 5 december 2011 13:27 schreef Lambiekje het volgende:
Naja dus de nette automobilist wordt benadeeld. Waarom niet de auto van de bestuurder automatisch laten afremmen als het systeem zo goed weet wie door rood gaat rijden. Wat ik overigens ten zeerste betwijfel of je dat wel kan bepalen.
Notitie? Men krijgt een briefje in de auto?quote:Ik voorzie dat roodrijden vaker gat voor komen helemaal als men de notitie heeft de andere autos toch gelocked zijn.
Mooi, stuk minder ongelukken, files, stress en ergernissen. En je komt nog eens uitgeruster op je werk ook.quote:Langzamerhand gaan we naar auto's toe zoals in Minority Report.
Krijg je alleen een kekke acceptgiro in de bus. En die zijn volgend jaar een reden om nog harder te huilen.quote:Op maandag 5 december 2011 13:40 schreef Hydrogeny het volgende:
Mooi dan rijd ik vanaf dan altijd door het rood. Alle andere remmen toch automatisch.
Voetgangers ook denk je? Wellicht in de toekomst.quote:Op maandag 5 december 2011 13:40 schreef Hydrogeny het volgende:
Mooi dan rijd ik vanaf dan altijd door het rood. Alle andere remmen toch automatisch.
Dat weet je niet van elkaar, dus of het systeem te fucken is. Het kijkt naar jou, dus je moet dan wel een mofo pokerface wil je iets leuks willen doen. Plus dat ze je op meerdere punten bekijken.quote:Op maandag 5 december 2011 13:55 schreef Casos het volgende:
Hhhm, zou het algoritme alleen reageren als stoppen niet mogelijk is of kan je het systeem ook triggeren door op het laatste moment vol in de ankers te gaan en net niet door rood te rijden?
Nee, dat staat er niet.quote:Op maandag 5 december 2011 13:40 schreef Hydrogeny het volgende:
Daar ben ik al jaren voorstander van: minder files, veiligere wegen, milieubewust; het is waar de politiek en maatschappij al jaren op aanstuurt, maar nooit écht gedaan krijgt.quote:Op maandag 5 december 2011 13:27 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Langzamerhand gaan we naar auto's toe zoals in Minority Report.
Filedruk is met 30% afgenomen, auto's worden steeds veiliger en schoner.quote:Op maandag 5 december 2011 19:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar ben ik al jaren voorstander van: minder files, veiligere wegen, milieubewust; het is waar de politiek en maatschappij al jaren op aanstuurt, maar nooit écht gedaan krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |