abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104974362
Vanmiddag bereikten ons berichten over een 'storm des doods''.... aldus Geenstijl... of "zware orkaan teistert pakjesavond"... Dit alleen omdat de media op een bericht duikt en daar de helft van schrijft... of lijkt te schrijven...

quote:
Zware storm, storm of storm in een glas water

Grote koppen in de media vandaag zoals, "Storm met orkaankracht op pakjesavond". Feitelijk klopte dit ook, echter de kaarten waren op het moment van publiceren wat bijgedraait. Als het maar sensatie is dan wordt het wel geplaatst.

Gisteren liet het Amerikaans weermodel GFS duidelijk een zware storm zien op de weerkaarten. Een diepe depressie, die zich vormde bij Engeland trok richting het noordoosten. De kerndruk van die depressie was 951 Hpa. Daarbij zat een behoorlijk windveld op die 12 Bft aangaf, in combinatie met windstoten die opliepen tot zo'n 140 kilometer per uur. We spreken dan over een storm met orkaankracht. De laatste keer dat op een enkele plaats aan onze kust eventjes windkracht 12 is gemeten was 16 december 1979. Ook in de nacht van 2 op 3 januari 1976 werd in IJmuiden windkracht 12 gemeten, maar toen is op verscheidene andere plaatsen enkele uren achtereen een gemiddelde windsnelheid van 115 km/u gemeten, net iets onder orkaankracht. Op 7 september 1944 registreerde Vlissingen gemiddeld over een uur een windsnelheid van 122 km/u. Voor zover bekend is dat de enige storm geweest ooit, waarin de windmeter geruime tijd op windkracht 12 stond. Dit is was dus een zeer zeldzame situatie wat op de kaarten stond aangegeven.

Het verloop
De kaarten daaropvolgend gaven aan dat de storm minder zou zijn dan eerst berekend werd, echter het Europees weermodel ECMWF deed er nog een schepje boven op sinds de laatste berekeningen. Het noordwestelijk deel van het land en het noorden kunnen te maken gaan krijgen met een 10 Bft (storm) en windstoten die op kunnen gaan lopen tot zo'n 120 kilometer per uur. Het Amerikaans weermodel doet het wat rustiger aan en berekende een 9 Bft met windstoten oplopend tot zo'n 110 kilometer per uur.

Actuele stand van zaken
De actuele stand van zaken, volgens het weermodel GFS is dat er geen zware storm komt en ook geen storm. Een stormachtige wind, 8 Bft lijkt vooralsnog het hoogst haalbare. Echter dit wil nog niet zeggen dat er geen storm of zware storm voor kan gaan komen. De aankomende runs van de Weermodellen ECMWF en GFS zullen daar meer duidelijkheid over moeten geven.
Bron: Fok/WKN

De laatste stand van zaken kan ook in het Weer, Klimaat en Natuurrampenforum van Fok gevolgd worden of in dit topic:

[Breaking] Storm in Sinterklaasweekend? Valt Piet van het dak?

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 29-11-2011 18:57:15 ]
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:59:44 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_104974842
Storm in een glas water... de storm is in de laatste run al niet meer op de kaarten te vinden.
* I intend to live forever, so far so good! *
  dinsdag 29 november 2011 @ 18:38:31 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104976291
Wat is er zo erg aan een flinke storm in de Herfst?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 18:52:51 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_104976938
Ik zie een hoop technisch gebabbel in de OP en verder niet echt iets discussiewaardigs.

Dus dan maar de standaardvraag:

En nu?

En voor een moderator die zelf ook sommige dingen niet accepteert als bron omdat het te bloggerig is, waarom geldt dit nu wel?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 29 november 2011 @ 18:53:33 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_104976968
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Alles is tegenwoordig de megaterrorstorm des ultradoods.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_104977539
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:52 schreef Dagonet het volgende:
Ik zie een hoop technisch gebabbel in de OP en verder niet echt iets discussiewaardigs.

En nu?

En voor een moderator die zelf ook sommige dingen niet accepteert als bron omdat het te bloggerig is, waarom geldt dit nu wel?
Ach ja... het komt best vaker voor dat we dingen van de FP overnemen... maar goed, het AD meldt het, het Parool... GS... etc etc... maar de laatste zin bevat de kern van je denigrerende betoog. :') Bedankt Dagonet voor je heldere inbreng
pi_104977600
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:59 schreef IkWilbert het volgende:
Storm in een glas water... de storm is in de laatste run al niet meer op de kaarten te vinden.
Kan maar zo, schommelt behoorlijk... benieuwd wat de runs de komende dagen doen en wat de media dan gaat roepen :) Dan is vermoedelijk de bron van hun bericht de schuld, terwijl zij diezelfde bron maar voor de helft citeren :P
pi_104978038
quote:
Dit dus, een beetje storm hoort bij de herfst.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104979057
Topic zou eigenlijk moeten zijn - Rijdt de NS wel als er een blad teveel op de rails belandt?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_104979397
quote:
Niks...
De storm die de afgelopen dagen in de kaarten staat, kan wel spectaculair worden. Het nadeel is dat de schade behoorlijk kan oplopen en zelfs kan zorgen voor doden. Het blijft de vraag of het doorgaat.
pi_104983483
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 19:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Kan maar zo, schommelt behoorlijk... benieuwd wat de runs de komende dagen doen en wat de media dan gaat roepen :) Dan is vermoedelijk de bron van hun bericht de schuld, terwijl zij diezelfde bron maar voor de helft citeren :P
Ik verwacht doodse stilte uit die hoek. Totdat er weer een weerkundige kwakzalver een nieuwe horrorwinter of superstorm aankondigt. Of wanneer ze weer een speculatieve post op een weerforum uit z'n verband kunnen trekken.
Dat is de 'kwaliteit' van de weerberichtgeving in de media tegenwoordig :') ;( (uitgezonderd dan de weerberichten die ze inkopen bij weerbureaus).
  dinsdag 29 november 2011 @ 20:52:31 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104983563
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 november 2011 19:36 schreef aloa het volgende:

[..]

Niks...
De storm die de afgelopen dagen in de kaarten staat, kan wel spectaculair worden. Het nadeel is dat de schade behoorlijk kan oplopen en zelfs kan zorgen voor doden. Het blijft de vraag of het doorgaat.
Warm zomerweer zorgt voor meer doden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 22:07:30 #13
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_104987872
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:52 schreef Dagonet het volgende:

En nu?

Je zou er een topic van kunnen maken over het steeds rampzaligere niveau van weerberichtgeving in dit land, wat de laatste jaren toch wel echt terroristische proporties van onjuistheid aan begint te nemen, waarvan de Pakjesavondstorm die in het frontpage-bericht aan bod komt het meest recente voorbeeld is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 20:50 schreef Sassie het volgende:

Dat is de 'kwaliteit' van de weerberichtgeving in de media tegenwoordig :') ;( (uitgezonderd dan de weerberichten die ze inkopen bij weerbureaus).
Sommige weerbureau's dan. Zoals het KNMI en Meteo Consult. Je hebt ook bedrijven als WeerOnline (de snelst groeiende op de markt) en dat is echt van een bizar slecht niveau. Die zouden midden in de zomer nog een UV van 1 in de verwachting opnemen.
pi_104996734
Storm is weer terug op de kaarten..

woensdag 30 november 2011 @ 07:55:17 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104996859
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2011 07:39 schreef aloa het volgende:
Storm is weer terug op de kaarten..

[ afbeelding ]
Sorry, als je mij zou zeggen dat het de kaart van China is zou ik ook aannemen. Waar moet ik naar kijken?
Anyways, storm is niet erg, misschien de stormvloedkering weer eens in gebruik ^O^
The truth was in here.
pi_104997318
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 07:55 schreef Bastard het volgende:

[..]

Sorry, als je mij zou zeggen dat het de kaart van China is zou ik ook aannemen. Waar moet ik naar kijken?
Anyways, storm is niet erg, misschien de stormvloedkering weer eens in gebruik ^O^
Ik neem aan dat je Nederland wel ziet... De cijfertjes 9 - 10 en 11 staan voor windkracht 9 - 10 en 11. In het gebied van windkracht 11 is nog een gedeelte te zien en dat is een windkracht 12 (orkaan). Het orkaangebied ligt over de waddeneilanden.
Die stormvloedkering gaat dan wel dicht...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2011 08:46:22 ]
  woensdag 30 november 2011 @ 08:48:39 #17
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104997360
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2011 08:45 schreef aloa het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je Nederland wel ziet... De cijfertjes 9 - 10 en 11 staan voor windkracht 9 - 10 en 11. In het gebied van windkracht 11 is nog een gedeelte te zien en dat is een windkracht 12 (orkaan). Het orkaangebied ligt over de waddeneilanden.
Die stormvloedkering gaat dan wel dicht...
Ahhh.. sorry ja nu ik een beetje weet hoe ik moet kijken, de 11 ligt bij NL zie ik het ook. Ik zat in het witte gedeelte van de kaart te zoeken naar herkenning :')
The truth was in here.
pi_104997702
Deze kaart is duidelijker.. 8-)

woensdag 30 november 2011 @ 09:27:04 #19
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_104997921
12 bft

oh my :{
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
  woensdag 30 november 2011 @ 09:27:46 #20
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_104997938
"Heerlijk avondje is gekomen, avondje van sinterklaas"...

" Vol verwachting klopt ons hart"

*O*
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
pi_104998000
Voorlopig hangen de blaadjes nog werkelijk compleet stil aan de boom. Ben benieuwd.
  woensdag 30 november 2011 @ 09:32:45 #22
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104998036
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2011 09:14 schreef aloa het volgende:
Deze kaart is duidelijker.. 8-)

[ afbeelding ]
:o Ja!

Nou gelukkig vier ik het zaterdag al op Ooltgensplaat.. 5 December daar beter maar niet wezen.
The truth was in here.
pi_104998167
't wordt ook weer eens tijd voor een goede storm. Ik kan me van zo'n 30 jaar geleden nog wel herinneren dat er geregeld een boom in de straat het begaf of op z'n minst half afbrak. Maar nu zagen ze al die bomen preventief af, bastards..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_104998186
Ik heb wel zin in weer eens zo'n ouderwetsch, oer-Hollandsche najaarsstorm. Kom maar op!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_104998684
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:07 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

Sommige weerbureau's dan. Zoals het KNMI en Meteo Consult. Je hebt ook bedrijven als WeerOnline (de snelst groeiende op de markt) en dat is echt van een bizar slecht niveau. Die zouden midden in de zomer nog een UV van 1 in de verwachting opnemen.
Mja, ik vind WeerOnline vooral variabel. Kwaliteit hangt mi van het product en de opsteller af. Ze staan hier ook in de krant en die (korte) berichtjes zijn de laatste tijd best oké opgesteld, maar ik zie inderdaad ook wel eens berichten op internet langskomen waarin grote fouten/missers staan (bijv onlangs spreken over zon in Friesland terwijl het daar al een dag of 5 flink mistig was geweest). Die fouten en missers worden dan ook breed uitgelicht op internet (en door iedereen die iets tegen het bedrijf heeft meteen gebruikt om z´n gal te spuwen over het bedrijf). Het zorgt natuurlijk wel voor een negatieve bias als je alleen maar wat over ze leest als er fouten zijn gemaakt...

Persoonlijk prefereer (en adviseer) ik liever KNMI, MeteoConsult en Weerplaza (was je vergeten te noemen, maar is een klein maar goed weerbureau, met mensen die ook al hun strepen verdiend hebben in de meteo). WeerOnline komt daarna dan wmb met daarna nog Piet Paulusma en de 'weerman' van de Telegraaf.

Overigens heb je dus ook nog de losse weermannen zoals Ed Aldus, Jan Visser en voor Overijssel ook nog Ton ten Hove. Genoemde mannen hebben allemaal verstand van zaken en een goede instelling (niet sensatiebelust). En ook jarenlange ervaring als weerman trouwens.
pi_105000408
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 09:27 schreef Ryker het volgende:
"Heerlijk avondje is gekomen, avondje van sinterklaas"...

" Vol verwachting klopt ons hart"

*O*
Hoor de wind waait door de bomen :D
  woensdag 30 november 2011 @ 11:21:23 #27
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_105000803
Storm in een glas met sperma.

Als je je voorstelt hoe langzaam sperma zich voortbeweegd is dat dus niet een storm te noemen. Sterker nog, misschien zou je kunnen stellen dat er allemaal sunshine en happiness komt.
pi_105001243
Iedere keer als de media bij het minste of geringste termen als 'storm des doods' of 'horrorwinter' gebruikt facepalm ik letterlijk.
Wat en tenenkrommend theatraal flutniveau.
Nuchtere Hollanders zijn wel al lang niet meer en we nemen steeds meer van die Amerikaanse hysterie over.
Er is een poepstorm op komst.
pi_105002501
Deze week?
pi_105004020
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 11:34 schreef Wapperbaard het volgende:
Iedere keer als de media bij het minste of geringste termen als 'storm des doods' of 'horrorwinter' gebruikt facepalm ik letterlijk.
Wat en tenenkrommend theatraal flutniveau.
Nuchtere Hollanders zijn wel al lang niet meer en we nemen steeds meer van die Amerikaanse hysterie over.
:{ ;( :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')