abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104967123
Beste fokkers!

Allereerst wil ik mijn situatie voorleggen:

Website idee. :P

Deze site zal ca. 30.000 eu kosten om te ontwikkelen, en daarnaast een add. 30.000 eu voor marketing en naamsbekendheid.

Ik heb nu een investeerder gevonden die dit mogelijk wilt bekostigen. Alleen zijn er een aantal punten waarover ik mijn twijfels heb;

De investeerder heeft een bedrijf die (complexe) websites bouwt, en geeft aan dit te willen ontwikkelen + de marketingkosten te betalen. Dit is natuurlijk heel mooi. Maar (en dat is een grote maar).

Als ik het idee verder uitleg aan hem, dan is de mogelijkheid dat hij zegt: Weet je wat, dit is toch niks voor ons. En dat hij er dan met mijn idee van doorgaat omdat hij de inhouse kennis heeft om dit te ontwikkelen. Op die manier raak ik alle grip kwijt.

En een geheimshoudingverklaring zal hij (wss) ook niet tekenen omdat hij in principe niet weet waarvoor hij tekent. Maar als ik teveel vertelt, dan kan hij dit ook zelf doen.

Wat is wijsheid? Hebben jullie ervaring met zulke situaties of enige suggesties? Iig bedankt voor het lezen van dit topic.

[ Bericht 12% gewijzigd door GudangGaram op 29-11-2011 14:48:43 ]
  dinsdag 29 november 2011 @ 14:45:16 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104967188
Zo. Nu kunnen anderen met jouw idee aan de haal.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 29 november 2011 @ 14:46:19 #3
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104967223
Als ik jou was, zou ik je idee ff uit de OP halen. Anders is die site er inderdaad binnenkort, maar dan niet met jouw kvk-nr erop....
pi_104967245
Ik heb geen tips, behalve dat je dan ook vooral niet je idee in OP moet zetten als je niet wilt dat iemand er aan de haal mee gaat.
pi_104967261
Dude :D
  dinsdag 29 november 2011 @ 14:47:36 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_104967264
Bang voor één iemand en het vervolgens gewoon op internet zetten.
pi_104967289
Hee... goed idee, ff met mijn baas overleggen. Thanks TS!

Edit:

Ff serieus: Het lijkt mij niet meer dan normaal, dat je het bedrijf iets laat ondertekenen waarin staat, dat ze niet met het idee aan de haal mogen gaan als ze niet met jou mee willen werken. Als zij dat weigeren te tekenen, stap jij gewoon naar een andere partij. Er zullen vast meer bedrijven zijn die willen investeren, als jij echt een goed idee hebt, waar een bedrijf ook wel een winst in kan zien.
dat dus.
pi_104967293
Geheimhoudingsverklaring kun je prima voorleggen, is vrij gebruikelijk voor bedrijven om dit te doen voordat er uberhaupt over zaken gesproken wordt. Je kunt je idee ook vastleggen bij een notaris met datumstempel dan heb je iig een bewijs dat het jouw idee was.

Het is trouwens Investeerder wil (dus zonder t) investeren
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_104967535
wat is je idee dan?
  dinsdag 29 november 2011 @ 14:57:55 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_104967629
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:48 schreef Deetch het volgende:
Geheimhoudingsverklaring kun je prima voorleggen, is vrij gebruikelijk voor bedrijven om dit te doen voordat er uberhaupt over zaken gesproken wordt. Je kunt je idee ook vastleggen bij een notaris met datumstempel dan heb je iig een bewijs dat het jouw idee was.

Dit dus :) is heel normaal
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_104967684
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:48 schreef Deetch het volgende:

Dit.

Doet de investeerder daar moeilijk over dan is hij nooit serieus van plan geweest te investeren.
pi_104967733
Ik vond het idee trouwens wel goed, alleen zijn naar mijn idee de kosten ontzettend krap ingeschat. Wil zoiets succes hebben ben je waarschijnlijk een veelvoud aan je naamsbekendheid kwijt. Lijkt me verstandig dat erg goed door te rekenen.
pi_104967786
:') voor mezelf.

@ Deetch, als het idee wordt vastgelegd, hoe sterk staat dat dan juridisch? Idee van mij, vs mijn idee + andere naam. Want je kan ook geen patent krijgen op een idee (toch)?

Dus ik zal dan sowieso een NDA opstellen en dit laten verifiëren door een jurist.

Daarnaast heb ik nog een vraag. Als investeerder A een X-bedrag investeert, hoe kan ik dan een %-aandelen toekennen? Want mijn inbreng is alleen het 'idee' en 200 uur arbeid.

Ja ik weet dat ik als beginneling overkom.. want dat ben ik ook :') . Maar ik zit nu (nog) in loondienst en ik had 5 januari een gesprek met investeerder B. Maar investeerder A, heeft lucht gekregen dat investeerder B. wil investeren en heeft zodoende een afspraak willen maken voor vrijdag. Vandaar dat is een beetje snel gaat. Maar ik ook geen investeringskans wil missen.

Heb ik het een beetje duidelijk verwoord?
  dinsdag 29 november 2011 @ 15:02:26 #14
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_104967788
Leuk idee idd, doet mij denken aan een ander idee wat best groot geworden is.

Heb je er over nagedacht om die persoon te benaderen en het idee te verkopen ipv het zelf te ontwikkelen?

Juist die partij zie ik als een partij met know-how.
Neerkomen wel!
pi_104967897
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:00 schreef CafeRoker het volgende:
Ik vond het idee trouwens wel goed, alleen zijn naar mijn idee de kosten ontzettend krap ingeschat. Wil zoiets succes hebben ben je waarschijnlijk een veelvoud aan je naamsbekendheid kwijt. Lijkt me verstandig dat erg goed door te rekenen.
Bedankt :) . Het probleem van marketing is, is dat je er eigenlijk geen maximum op kan zetten. Ik wil de investeerder ook niet afschrikken door een bedrag te noemen dat in de tonnen loopt. En ik ben van mening dat een goed product zichzelf verkoopt d.m.v. mond-tot-mond. En wie weet zit er een Editie NL, SBS Nieuws ( :') ) en wat gratis exposure op nieuwswebsites.
pi_104968086
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:02 schreef Freeflyer het volgende:
Leuk idee idd, doet mij denken aan een ander idee wat best groot geworden is.

Heb je er over nagedacht om die persoon te benaderen en het idee te verkopen ipv het zelf te ontwikkelen?

Juist die partij zie ik als een partij met know-how.
Bedankt :) . Het probleem is, ik beschik niet over programmeervaardigheden. Ik heb het proces op papier gezet met daarbij tekeningen aangaande het gebruiksgemak (want de site moet 'retardproof' zijn, om het heel bot te zeggen).

Dus ik moet eigenlijk wel een partij hebben die of geld investeert om dan de website te laten maken. Of een partij die dit zelf kan. En het idee verkopen zie ik eigenlijk niet zitten. Het is toch een deel van mij. Geld vs. aandelen vind ik geen probleem.

Ik weet dat het vergezocht is, maar stel dat ik nu het idee verkoop voor X, en over 5 jaar wordt het bedrijf voor X x 5000 (bijv.) verkocht. Facebook verhaal, niet dat ik een facebookverhaal ooit zal krijgen hoor.
pi_104968517
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:02 schreef GudangGaram het volgende:
:') voor mezelf.

@ Deetch, als het idee wordt vastgelegd, hoe sterk staat dat dan juridisch? Idee van mij, vs mijn idee + andere naam. Want je kan ook geen patent krijgen op een idee (toch)?

Dus ik zal dan sowieso een NDA opstellen en dit laten verifiëren door een jurist.

Daarnaast heb ik nog een vraag. Als investeerder A een X-bedrag investeert, hoe kan ik dan een %-aandelen toekennen? Want mijn inbreng is alleen het 'idee' en 200 uur arbeid.
Dat hangt maar net af in hoeverre zij potentie zien in jouw idee. Dat hangt (uiteraard) voor een groot deel van jouw pitch af.

Voorbeeld: Als ik 50k investeer waarvan ik overtuigd ben dat het een jaar later 10x meer waard is geworden. Neem ik sneller genoegen met een kleiner aandelenpercentage dan wanneer ik dat niet verwacht. Jij hebt overigens een prima onderhandelingspositie omdat je over meerdere geinteresseerden beschikt.

Onderschat overigens niet de opstartkosten en het goed (juridisch) documenteren van afspraken, dat kan aardig in de papieren lopen. Laat je niet door een handige zakenman verneuken, je zou namelijk niet de eerste zijn.

Ik heb je idee (helaas) niet gezien. Maar leuk topic, en succes!
pi_104968576
Ik zou eerder aan 15k aan ontwikkelingskosten denken. Maar goed, misschien denk ik dan teveel als freelancer. 30k vind ik in ieder geval vrij veel, zeker als je aan marketing 'slechts' 30k denkt uit te gaan geven. Maar misschien zit ik er wel langs... het blijft moeilijk om zoiets in te schatten.
pi_104986050
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:02 schreef GudangGaram het volgende:
Het meest makkelijke is om de arbeid per uur te waarderen. Ik heb het andere mensen (studenten) zien doen voor 100 euro per uur en dat bedrag wordt door investeerders ook als redelijk beschouwd. Professionals willen nog wel eens een veelvoud van dat bedrag rekenen dus zet niet te laag in. In jouw geval kun je je project in ieder geval waarderen op 20.000 euro. In termen van aandeel is dat dus 25% voor jou. Ik zou zeker proberen een minimaal belang van 40% te forceren door ofwel meer uren te maken of goed te onderhandelen.
One man's trash, another man's treasure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')