abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105290114
Dit keer dan niet ellenlang, maar voor de rest klopt het als een bus.

Laat ik dan gelijk ook een aantal "tegenargumenten" van hetzelfde niveau geven:

1. je praat poep.
2. je praat poep
3. je praat poep
  woensdag 7 december 2011 @ 13:57:47 #202
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_105293415
Ik sluit me volledig bij TerryStone aan.

Ik heb eveneens geprobeerd, NietvandezeWereld, om op jou niveau te antwoorden. Ik weet niet goed of het me gelukt is, vergeef het me, als het iets te rationeel wordt:

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 09:26 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Tijdgebrek weer.
Een boeddhist met tijdsgebrek :|W .

quote:
dat laatste haha, achter een meester aan , hahaha, hoor wie het zegt. het concept van meester is wel erg aanwezig in onze westerse leergangen.
Welke leergangen? Het scienticisme? Het behaviorisme? Het utilitarisme? Het libertarisme?

quote:
Punt 6 kan waar zijn, daar is deze kous nog lang niet mee af.
punt 5 is absolute poep lijkt. Moet eerst weten wat Kant ervan zegt.
Je hebt zogezegd heel het boeddhisme bestudeerd, maar je weet niet eens wat Kant gezegd heeft over de moraal???
Alsof een boeddhist Immanuel Kant zou kunnen begrijpen ;). De Griekse filosofie zouden jullie misschien nog net kunnen volgen.
quote:
Maar je kunt ook iemend te berde zeggen dat de wereld niet bolvormig is, dan wordt het wel erg zweverig hoor.
Jij bent het hier, die mediteert om in hogere sferen te geraken hé.
quote:
karma is een heel harde duidelijke natuurwet.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Jullie 'leer' - of hoe moet ik dat zooitje noemen- zet trouwens ook aan tot disrespect tegenover dieren, omdat het zogezegd "gereïncarneerde slechterikken" zijn.
pi_105294368
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:57 schreef yarnamc het volgende:
Ik sluit me volledig bij TerryStone aan.

Ik heb eveneens geprobeerd, NietvandezeWereld, om op jou niveau te antwoorden. Ik weet niet goed of het me gelukt is, vergeef het me, als het iets te rationeel wordt:

[..]

Een boeddhist met tijdsgebrek :|W .

[..]

Welke leergangen? Het scienticisme? Het behaviorisme? Het utilitarisme? Het libertarisme?

[..]

Je hebt zogezegd heel het boeddhisme bestudeerd, maar je weet niet eens wat Kant gezegd heeft over de moraal???
Alsof een boeddhist Immanuel Kant zou kunnen begrijpen ;). De Griekse filosofie zouden jullie misschien nog net kunnen volgen.

[..]

Jij bent het hier, die mediteert om in hogere sferen te geraken hé.

[..]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Jullie 'leer' - of hoe moet ik dat zooitje noemen- zet trouwens ook aan tot disrespect tegenover dieren, omdat het zogezegd "gereïncarneerde slechterikken" zijn.
En dan is het hier mee klaar.
Jij bent concluderend heel knap terwijl je niets weet en vol vragen zit.
Verder bestuderen wij van onze kant zoveel mogelijk andere stromingen. Inderdaad, mijn studie is niet volledig. Inderdaad, jij hebt zaken bestudeerd die ik niet ken.

Beledigend pogen te worden geeft geen pas.
Zoals ik al zei. ik ben de enige hier die altruïsme heeft verklaard. Dat was de vraag namelijk.
Ik heb verder niets gevraagd omdat het er niet op lijkt dat je iets weet.
En dus heb ik je het advies gegeven om te studeren.
Dan is het handig om een leraar te kiezen waarvan je vermoedt dat hij of zij kennis heeft.
Ik vrees dat je dit niet doet, daar je telkens zegt dat je leraar uiteindelijk niets weet.
Beveel mij deze leraar dan maar liever niet aan.

Als laatste, want ik ben echt klaar met je onwetendheid, vraag je m.b.t. een opleiding, welke minimaal 20 jaar vergt om deze aan jou in 1 minuut te geven. probeer dat maar eens aan JOUW universiteit. Je wordt weggehoond.
Nu hoon ik jou weg.
Het begin is er om te beginnen.
Je zult het wel en niet bestaan van ik of ego eerst moeten begrijpen.
Dat kun je zien als toelatingsexamen, en dat heb je nog niet gehaald.

Doe je best, en als je iets geleerd hebt spreek ik je graag weer.

Hier heb je in de 1e alinea zijn 1e denkfout. Zoek betere leraren!!!

Wat was nu Kants oplossing? Hij verdeelde het kennisgebied in tweeën. Het eerste besloeg alles wat met het logische denken, het wetenschappelijke denken te maken had. Hij beschreef dat in deel 1 van zijn werk: Kritik der reinen Vernunft, Kritische analyse van de zuivere rede. Kant bakende netjes het gebied af, waarbinnen die zuivere rede zich volledig kon uitleven. Maar dat denken, die rede, kon nooit tot enige zingeving van het leven komen.

Rede kan tot uitstekende zingeving van het leven komen.
Ik heb Kant even gelezen. Is niet veel soeps.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_105294533
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

En dan is het hier mee klaar.
Jij bent concluderend heel knap terwijl je niets weet en vol vragen zit.
Verder bestuderen wij van onze kant zoveel mogelijk andere stromingen. Inderdaad, mijn studie is niet volledig. Inderdaad, jij hebt zaken bestudeerd die ik niet ken.

Beledigend pogen te worden geeft geen pas.
Zoals ik al zei. ik ben de enige hier die altruïsme heeft verklaard. Dat was de vraag namelijk.
Ik heb verder niets gevraagd omdat het er niet op lijkt dat je iets weet.
En dus heb ik je het advies gegeven om te studeren.
Dan is het handig om een leraar te kiezen waarvan je vermoedt dat hij of zij kennis heeft.
Ik vrees dat je dit niet doet, daar je telkens zegt dat je leraar uiteindelijk niets weet.
Beveel mij deze leraar dan maar liever niet aan.

Als laatste, want ik ben echt klaar met je onwetendheid, vraag je m.b.t. een opleiding, welke minimaal 20 jaar vergt om deze aan jou in 1 minuut te geven. probeer dat maar eens aan JOUW universiteit. Je wordt weggehoond.
Nu hoon ik jou weg.
Het begin is er om te beginnen.
Je zult het wel en niet bestaan van ik of ego eerst moeten begrijpen.
Dat kun je zien als toelatingsexamen, en dat heb je nog niet gehaald.

Doe je best, en als je iets geleerd hebt spreek ik je graag weer.

Hier heb je in de 1e alinea zijn 1e denkfout. Zoek betere leraren!!!

Wat was nu Kants oplossing? Hij verdeelde het kennisgebied in tweeën. Het eerste besloeg alles wat met het logische denken, het wetenschappelijke denken te maken had. Hij beschreef dat in deel 1 van zijn werk: Kritik der reinen Vernunft, Kritische analyse van de zuivere rede. Kant bakende netjes het gebied af, waarbinnen die zuivere rede zich volledig kon uitleven. Maar dat denken, die rede, kon nooit tot enige zingeving van het leven komen.

Rede kan tot uitstekende zingeving van het leven komen.
Ik heb Kant even gelezen. Is niet veel soeps.
  woensdag 7 december 2011 @ 14:48:13 #205
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_105295427
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

En dan is het hier mee klaar.
Jij bent concluderend heel knap terwijl je niets weet en vol vragen zit.
Verder bestuderen wij van onze kant zoveel mogelijk andere stromingen. Inderdaad, mijn studie is niet volledig. Inderdaad, jij hebt zaken bestudeerd die ik niet ken.
Je moet nu niet kwaad worden hoor. Ik word niet zo snel ongeduldig ze.
quote:
Beledigend pogen te worden geeft geen pas.
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
quote:
Zoals ik al zei. ik ben de enige hier die altruïsme heeft verklaard.
:D, je hebt helemaal niets verklaard: er valt niets te verklaren, mijn beste.
quote:
Dat was de vraag namelijk.
Ik heb verder niets gevraagd omdat het er niet op lijkt dat je iets weet.
En dus heb ik je het advies gegeven om te studeren.
Dan is het handig om een leraar te kiezen waarvan je vermoedt dat hij of zij kennis heeft.
Ik vrees dat je dit niet doet, daar je telkens zegt dat je leraar uiteindelijk niets weet.
Hoe zou je het "de omnibus dubitandum" ook maar kunnen begrijpen, met zulke arrogantie.
quote:
Beveel mij deze leraar dan maar liever niet aan.
Dat doe ik ook niet, integendeel, ik raad hem af! Voor sommigen is het beter de waarheid niet te lezen.

quote:
Als laatste, want ik ben echt klaar met je onwetendheid,
Uw leermeesters zouden trots op u zijn, bij het lezen van zulke uitspraken.
quote:
Hier heb je in de 1e alinea zijn 1e denkfout. Zoek betere leraren!!!
Waak ervoor, dat de verering voor uw leraren niet omvalt! Waak ervoor dat gij niet het slachtoffer wordt, van die verering!

quote:
Wat was nu Kants oplossing? Hij verdeelde het kennisgebied in tweeën.
In drieën, lees opnieuw.
quote:
Het eerste besloeg alles wat met het logische denken, het wetenschappelijke denken te maken had. Hij beschreef dat in deel 1 van zijn werk: Kritik der reinen Vernunft, Kritische analyse van de zuivere rede.
Lees opnieuw. Je hebt er niets van begrepen, en je zit nog maar bij de titel. 'Kritik' betekent niet 'kritische analyse', maar 'kritiek' uit het Griekse 'kriteiv', wat 'onderverdelen' betekent. De vertaling is dus: 'onderverdeling van de zuivere rede'.

Nu je het woord 'kritik' hopelijk begrijpt, vraag ik je: wat bedoelt hij met 'zuivere' rede?

quote:
Kant bakende netjes het gebied af, waarbinnen die zuivere rede zich volledig kon uitleven. Maar dat denken, die rede, kon nooit tot enige zingeving van het leven komen.
Goed zo, en nu op naar zijn tweede boek! Kritik der praktishen vernunft! Daar zit hem de zingeving, mijn beste. Aangezien je -zo snel al- de kritik der reinen vernunft hebt uitgelezen, zou je dat trouwens moeten weten, het staat in het laatste hoofdstuk: transcendentale methodeleer.

Er is trouwens ook nog een 'kritik der Urteilshaft', om de trilogie af te sluiten. Maar ik neem aan, dat je daar nooit zult geraken.

quote:
Rede kan tot uitstekende zingeving van het leven komen.
Ik heb Kant even gelezen. Is niet veel soeps.
Ik heb Kant even gelezen, zeg je. _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je hebt er niets van begrepen, lees hem even opnieuw.

[ Bericht 0% gewijzigd door yarnamc op 07-12-2011 14:56:04 ]
pi_105335163
Haha gekkie, het zaadje is geplant zonder dat je het door hebt gehad,
Nu voor Yamamc zeker een jaartje of dertig wachten, haha. Ik was ooit op jouw plek.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  donderdag 8 december 2011 @ 23:00:26 #207
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_105359190
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:20 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Haha gekkie, het zaadje is geplant zonder dat je het door hebt gehad,
Nu voor Yamamc zeker een jaartje of dertig wachten, haha. Ik was ooit op jouw plek.
Lees onderstaand stukje Nietzsche even: als je het begrijpt, zal het je heel wat bijbrengen, en zal je zien dat het een perfecte repliek is, op jou post.
Of je er al dan niet moeite voor gaat doen, is aan jou.

"Of all that is written, I love only what a person hath written with his blood. Write with blood, and thou wilt find that blood is spirit.
It is no easy task to understand unfamiliar blood; I hate the reading idlers.
He who knoweth the reader, doeth nothing more for the reader. Another century of readers—and spirit itself will stink.
Every one being allowed to learn to read, ruineth in the long run not only writing but also thinking.
Once spirit was God, then it became man, and now it even becometh populace.
He that writeth in blood and proverbs doth not want to be read, but learnt by heart.
In the mountains the shortest way is from peak to peak, but for that route thou must have long legs. Proverbs should be peaks, and those spoken to should be big and tall.
The atmosphere rare and pure, danger near and the spirit full of a joyful wickedness: thus are things well matched.
I want to have goblins about me, for I am courageous. The courage which scareth away ghosts, createth for itself goblins—it wanteth to laugh.
I no longer feel in common with you; the very cloud which I see beneath me, the blackness and heaviness at which I laugh—that is your thunder-cloud.
Ye look aloft when ye long for exaltation; and I look downward because I am exalted.
Who among you can at the same time laugh and be exalted?
He who climbeth on the highest mountains, laugheth at all tragic plays and tragic realities.
Courageous, unconcerned, scornful, coercive—so wisdom wisheth us; she is a woman, and ever loveth only a warrior.
Ye tell me, "Life is hard to bear." But for what purpose should ye have your pride in the morning and your resignation in the evening?
Life is hard to bear: but do not affect to be so delicate! We are all of us fine sumpter asses and assesses.
What have we in common with the rose-bud, which trembleth because a drop of dew hath formed upon it?
It is true we love life; not because we are wont to live, but because we are wont to love.
There is always some madness in love. But there is always, also, some method in madness.
And to me also, who appreciate life, the butterflies, and soap-bubbles, and whatever is like them amongst us, seem most to enjoy happiness.
To see these light, foolish, pretty, lively little sprites flit about—that moveth Zarathustra to tears and songs.
I should only believe in a God that would know how to dance.
And when I saw my devil, I found him serious, thorough, profound, solemn: he was the spirit of gravity—through him all things fall.
Not by wrath, but by laughter, do we slay. Come, let us slay the spirit of gravity!
I learned to walk; since then have I let myself run. I learned to fly; since then I do not need pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me.—
Thus spake Zarathustra."
pi_105367769
Het lijkt mooi, ik moet het iets vaker lezen en ik betoon je respect en dank voor het geduldig intypen van dit stuk. Maar copy,paste? Geeft niks hoor.
Weet je , mijn oom die uit onze atheistisch wetenschappelijke familie komt, waar ik ook ben grootgebracht, zei me ooit. Wanneer mensen genoeg nadenken komen ze w.s,. op min of meer het zelfde gedachtegoed uit.
Ondanks dat ik geen groot liefhebber van meningen ben en ik ze het liefst om smeed tot bruikbare kennis, wat arrogant is of lijkt, vindt ik dit een acceptabele mening.
Heb je iets geduld, zal ik pogen te reageren en wellicht iets van een Boeddh. denker plaatsen met , denk ik nu, enige overeenkomst.

Dus voor nu: respect, voor het niet opgeven.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_105401105
quote:
99s.gif Op zondag 27 november 2011 19:52 schreef gitaarmuziek het volgende:
beste fok forum mensen. Ik was benieuwd of jullie geloven dat altruïsme bestaat, en of altruïsme de wereld een mooiere plek zal maken. altruïsme betekend onbaatzuchtigheid de tegen hanger van egoïsme. denk aan de beurzen en iedereen gelijken waarden geven. niet altijd aan je eigen portemonnee denken. maar het hoeft niet alleen in geld zitten. het zit ook in meer tijd nemen voor de andere. bijvoorbeeld iemand voor laten gaan in de rij van de supermarkt die haast heeft. dus niet alleen aan je zelf denken.

ik ben heel benieuwd naar jou mening en stand punt. ^O^
volgens mijn geloof staat altruïsme centraal in mijn ethiek

zoals de profeet mohammed (vzmh) heeft gezegd
‘Niemand van jullie gelooft(werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst‘
  zaterdag 10 december 2011 @ 00:26:49 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105403487
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_105415627
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 23:26 schreef nlmoslim het volgende:

[..]

volgens mijn geloof staat altruïsme centraal in mijn ethiek

zoals de profeet mohammed (vzmh) heeft gezegd
‘Niemand van jullie gelooft(werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst‘
Ja NLmoslim, ik weet dat ook moslims veel goede kennis in huis hebben.
De Dalai Lama heeft daar aan toegevoegd dat niet alleen je broeder maar misschien juist je vijand onderwerp van dit wensen moet zijn.

Nu de uitleg omtrent bewustzijn, zodat met name Yamamc die veel kwaadheid schijnt te koesteren misschien iets heeft om over te denken.
beste Yamamc, wanneer Nietzsche boeddh. heeft gestudeerd en dacht dat er iets niet klopte, waarom overlegde hij dat dan niet met zijn leraren?

Om een voorbeeld te geven van hoe in boeddh gedacht wordt volgt hier de uitleg betreffend bewustzijn. Yamamc probeer vol te houden want ondanks dat er enkele gedachte sprongen gemaakt worden lijkt dit een valide uitleg. Zonder de sprongetjes af en toe zou deze uitleg vele hoofdstukken langer zijn.

Bewustzijn wordt doorgaans verdeeld in zintuiglijk bewustzijn en mentaal bewustzijn. Het ontstaan van zintuiglijk bewustzijn, zoals oog-bewustzijn, hangt af van bepaalde voorwaarden - bijv. van de objectieve voorwaarde of de innerlijke voorwaarde die de activerende voorwaarde is.
Daarnaast eist het zintuiglijk orgaan nog een andere factor: het voorafgaande moment van bewustzijn zelf.
Laten we uitgaan van deze bloem, het oog-bewustzijn dat de bloem ziet. De functie van de objectieve voorwaarde- dat is de bloem- is dat ze het oog-bewustzijn kan produceren dat ons bewust maakt van de verschillende verschijningsvormen van de bloem.Iin 1 van de Boeddh scholen wordt de stelling over verschijningsvorm niet aanvaard.
Ze stelt dat oog-bewustzijn direct contact heft met het object zelf. dit is erg moeilijk uit te leggen.
Ze stelt dat dingen worden waargenomen zonder verschijningsvorm, door rechtstreeks contact.
Andere stromingen zeggen dat dingen verschijningsvormen hebben waardoor het bewustzijn het object waarneemt.
De stelling van moderne wetenschappers, die de verschijningsvorm van het object waardoor het wordt waargenomen aanvaardt, heeft5 een logischer achtergrond. Het oog-bewustzijn neemt een vorm waar, en geen geluid, want dat is het karakter van het zintuiglijk orgaan war het van afhangt. welke oorzaak produceert zo'n oog-bewustzijn in de aard van helderheid en weten? Het product van het voorafgaande moment is de oorzaak van het oog-bewustzijn.
hoewel we spreken over stadia waarin de grove niveaus van de geest zijn verdwenen, en over bewustzijnsstadia en dergelijke, behoudt het subtiele bewustzijn altijd zijn continuïteit. Als een van de voorwaarden- bijv. het voorafgaande moment van bewustzijn- niet compleet is, zijn ze niet in staat het oog-bewustzijn te produceren dat het object ziet, zelfs niet wanneer het zintuiglijk orgaan en het object elkaar ontmoeten.
geestelijk bewustzijn is heel anders en de manieren waarop het zintuiglijk en geestelijk bewustzijn een object waarnemen zijn ook heel verschillend. Omdat het zintuiglijk bewustzijn niet -conceptueel is, neemt het alle eigenschappen -alle essentiële kenmerken van het object- gezamenlijk waar.
wanner we spreken over geestelijk bewustzijn is dat vooral conceptueel. het neemt een object waar door een beeld. Het begrijpt een object door uit te sluiten wat het niet is. Je moet heel diep nadenken over de vraag of bewustzijnen worden geschapen of worden geproduceerd door chemische deeltjes van het breinmechanisme.

Als geestelijk leider heeft u het unieke initiatief genomen om de wetenschappelijke wereld te betrekken bij het testen, analyseren en valideren van spirituele fenomenen. Toch willen de wetenschappers niet verder gaan dan het onderzoeken van de geest en het brein. wat is hun kijk op bewustzijn en hoe verschilt die van de uwe?

DL: De afgelopen jaren heb ik wetenschappers gesproken op het gebied van atoomfysica, neurologie en psychologie. heel boeiend. wij moeten lering trekken uit hun experimeneten, uit hun laatste ontdekkingen: en zij hebben op hun beurt een gretige belangstelling voor de Boeddh verklaringen van bewustzijn en geest.
Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar noit een bevredigend antwoord gevonden. Als we bijvoorbeeld uitgaan van het standpunt dat bewustzijn niets anders is dan een product vande wisselwerking van deeltjes binnen het brein, betekent dit dat elk bewustzijn wordt geproduceerd uit deeltjes in het brein.
Laten we in dat geval de mogelijke ervaringen met betrekking tot en roos nemen. iemand kan veronderstellen dat dit een plastic roos is - dat is een verkeerd bewustzijn.
Later gaat hij misschien twijfelen en zich misschien afvragen of het misschien geen plastic roos is, dus het verkeerde bewustzijn verandert nu in twijfel. daarna neemt hij aan dat het een natuurlijke bloem is - dit is nog slechts en aanname. uiteindelijk ontdekt hij, door enkele handelingen zoals eraan ruiken, voelen, dat het een natuurlijke roos is.
Tijdens al deze stadia wordt zijn bewustzijn naar een enkel object gestuurd, maar hij gaat door al deze verschillende stadia van bewustzijn: van misvatting naar twijfel en ten slotte van correct onderzoek naar correcte waarneming. Hij ervaart verschillende stadia van bewustzijn.
Maar hoe valt te verklaren dat de chemische deeltjes tijdens deze stadia veranderen?

Nog een voorbeeld: we zien iemand en denken dat hij een vriend is. maar dat is hij niet. We beoordelen hem verkeerd en het bewustzijn heeft het mis. Toen we hem zagen, hadden we een onjuist bewustzijn. Maar zodra iemand ons vertelde dat hij geen vriend was, zorgde het horen van dit geluid voor een verandering van een verkeerde waarneming tot een correcte waarneming.
Hoe zit het met de ervaringen van grote meditators?
wanneer een beoefenaar een zeer diepe staat van meditatie bereikt, stoppen de ademhaling en de hartslag. de ademhaling en hartslag van enkele van mijn vrienden die dit beoefenen stoppen wel enkele minuten. Als iemand enkele uren in die staat blijft, wart is dan de functie van het brein in die tijd?
op grond hiervan betoog ik dat er één fenomeen bestaat, genaamd bewustzijn, dat een eigen entiteit heeft los van de hersencellen. Hoewel het grove niveau van bewustzijn nauw verbonden is met het fysieke lichaam, is het van nature ook verbonden met het brein. Maar het bewustzijn is van zichzelf iets anders.
Het subtieler bewustzijn wordt onafhankelijker van de fysieke deeltjes.
zo kan het dat de lichamelijke functies van een meditator stoppen wanneer hij een diepe staat van bewustzijn bereikt; toch is het bewustzijn er. Op dat moment, omdat de lichamelijke functies zijn gestopt, is het grove niveau van bewustzijn er niet meer en wordt het subtiele bewustzijn duidelijker.
Is bewustzijn dan een fenomeen met vele lagen? welke staat ervaar je bijvoorbeeld als je dood bent?/i]

DL: Er zijn verschillende staten van bewustzijn: de wakende staat, de droomstaat, de zeer diepe slaap, en staat van niet bewustzijn - bijvoorbeeld als je flauwvalt, het meest subtiele niveau van bewustzijn.

Als we de continuïteit van bewustzijn niet aanvaarden, is de grote vraag: hoe is de wereld ontstaan? Als we de oerknal theorie aanvaarden, wat was dan de reden dat die oerknal zich voordeed? Het is duidelijk dat het hele systeem van het heelal eerst ontstaat, dan blijft en ten slotte verdwijnt. Als we het standpunt huldigen dat dingen zonder enige oorzaak kunnen bestaan, ontdekken we veel logische inconsequenties. maar als we daarentegen een oorzaak aanvaarden, moeten we ook de theorie van een schepper aanvaarden. ook in dit geval dienen zich veel logische inconsequenties aan.
vanuit Boeddhistisch oogpunt ontstaat het heelal doordat bewuste wezens betrokken zijn bij de omgeving of natuurlijke habitat. Dit betekent dat er , als we de beginloze continuïteit van bewustzijn aanvaarden, er een manier is om de levenscyclus te verklaren. hoewel dit standpunt minder vragen opwerpt, blijven er toch enkele vragen, zoals: waarom heeft bewustzijn geen begin?.
Als we de continuïteit van bewustzijn en van bewuste wezens of leven aanvaarden, zijn er minder vragen. we geven dus de voorkeur aan minder controverse boven een volledig antwoord.

Hierna volgt een uiterst gedetailleerde uitleg betreffende 2 soorten geestelijk bewustzijn: conceptueel en niet conceptueel,, als ook de zes primaire bewustzijnen, die reiken van het visueel bewustzijn totdat dat van de geest, en dabt een onderverdeling naar correcte en niet correcte cognitie.

Maarruh, ikke stop. Kramp in de vingers, en twijfel of iemand heit het wel interessant vindt.

Het kan je een idee geven omtrent de manier van denken binnen Boeddh.

Dit kwam uit 101 vragen aan de Dalai Lama, en is nog geen promille van het gedachtegoed en zeker qua uitleg is dit nog erg eenvoudig. waarschijnlijk voortkomend uit de wens een leesbaar boek te publiceren.[quote]0s.gif Op donderdag 8 december 2011 23:00 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Lees onderstaand stukje Nietzsche even: als je het begrijpt, zal het je heel wat bijbrengen, en zal je zien dat het een perfecte repliek is, op jou post.
Of je er al dan niet moeite voor gaat doen, is aan jou.

pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me.—
Thus spake Zarathustra."


Ik heb het gelezen, of ik het begrijp is arbitrair.
Mij bekruipt het gevoel dat jij het niet begrijpt?
Het lijkt gewoon Boeddhisme in dichtvorm.
[/quote]
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_105421392
quote:
Kramp in de vingers, en twijfel of iemand hier het wel interessant vindt.
^O^ ;)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_105423508
quote:
Wow!! Heel indrukwekkend.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_105425907
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Bewustzijn wordt doorgaans verdeeld in zintuiglijk bewustzijn en mentaal bewustzijn.
Waarneming en interpretatie, neem ik aan.

quote:
Het ontstaan van zintuiglijk bewustzijn, zoals oog-bewustzijn, hangt af van bepaalde voorwaarden - bijv. van de objectieve voorwaarde of de innerlijke voorwaarde die de activerende voorwaarde is. Daarnaast eist het zintuiglijk orgaan nog een andere factor: het voorafgaande moment van bewustzijn zelf. Laten we uitgaan van deze bloem, het oog-bewustzijn dat de bloem ziet. De functie van de objectieve voorwaarde- dat is de bloem- is dat ze het oog-bewustzijn kan produceren dat ons bewust maakt van de verschillende verschijningsvormen van de bloem.
Er is de een objectieve oorzaak.

quote:
In 1 van de Boeddh scholen wordt de stelling over verschijningsvorm niet aanvaard. Ze stelt dat oog-bewustzijn direct contact heft met het object zelf. dit is erg moeilijk uit te leggen. Ze stelt dat dingen worden waargenomen zonder verschijningsvorm, door rechtstreeks contact. Andere stromingen zeggen dat dingen verschijningsvormen hebben waardoor het bewustzijn het object waarneemt.

De stelling van moderne wetenschappers, die de verschijningsvorm van het object waardoor het wordt waargenomen aanvaardt, heeft een logischer achtergrond. Het oog-bewustzijn neemt een vorm waar, en geen geluid, want dat is het karakter van het zintuiglijk orgaan waar het van afhangt welke oorzaak produceert zo'n oog-bewustzijn in de aard van helderheid en weten? Het product van het voorafgaande moment is de oorzaak van het oog-bewustzijn.
Een indirect contact, via het medium licht, lijkt mij ook aannemelijker. Want als ik 's avonds thuis het licht uitdoe, zie ik niets meer.

quote:
Hoewel we spreken over stadia waarin de grove niveaus van de geest zijn verdwenen, en over bewustzijnsstadia en dergelijke, behoudt het subtiele bewustzijn altijd zijn continuïteit. Als een van de voorwaarden- bijv. het voorafgaande moment van bewustzijn- niet compleet is, zijn ze niet in staat het oog-bewustzijn te produceren dat het object ziet, zelfs niet wanneer het zintuiglijk orgaan en het object elkaar ontmoeten.
Je moet natuurlijk wel je aandacht erbij houden, anders kijkt je wel maar zie je niks.

quote:
Geestelijk bewustzijn is heel anders en de manieren waarop het zintuiglijk en geestelijk bewustzijn een object waarnemen zijn ook heel verschillend. Omdat het zintuiglijk bewustzijn niet -conceptueel is, neemt het alle eigenschappen -alle essentiële kenmerken van het object- gezamenlijk waar. Wanneer we spreken over geestelijk bewustzijn is dat vooral conceptueel. Het neemt een object waar door een beeld. Het begrijpt een object door uit te sluiten wat het niet is.
Je interpreteert wat je waarneemt in termen van concepten.

quote:
Je moet heel diep nadenken over de vraag of bewustzijnen worden geschapen of worden geproduceerd door chemische deeltjes van het breinmechanisme.
Het wordt in ieder geval beinvloed door chemische stofjes die bekend staan als drugs.

quote:
Als geestelijk leider heeft u het unieke initiatief genomen om de wetenschappelijke wereld te betrekken bij het testen, analyseren en valideren van spirituele fenomenen. Toch willen de wetenschappers niet verder gaan dan het onderzoeken van de geest en het brein. wat is hun kijk op bewustzijn en hoe verschilt die van de uwe?

DL: De afgelopen jaren heb ik wetenschappers gesproken op het gebied van atoomfysica, neurologie en psychologie. heel boeiend. wij moeten lering trekken uit hun experimeneten, uit hun laatste ontdekkingen: en zij hebben op hun beurt een gretige belangstelling voor de Boeddh verklaringen van bewustzijn en geest.
De ervaring van Boeddhisten (door meditatie etc) heeft de wetenschap nog niet overbodig gemaakt, maw het leidt niet tot volledig inzicht.

quote:
Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar nooit een bevredigend antwoord gevonden. Als we bijvoorbeeld uitgaan van het standpunt dat bewustzijn niets anders is dan een product van de wisselwerking van deeltjes binnen het brein, betekent dit dat elk bewustzijn wordt geproduceerd uit deeltjes in het brein.

Laten we in dat geval de mogelijke ervaringen met betrekking tot en roos nemen. Iemand kan veronderstellen dat dit een plastic roos is - dat is een verkeerd bewustzijn. Later gaat hij misschien twijfelen en zich misschien afvragen of het misschien geen plastic roos is, dus het verkeerde bewustzijn verandert nu in twijfel. daarna neemt hij aan dat het een natuurlijke bloem is - dit is nog slechts en aanname. Uiteindelijk ontdekt hij, door enkele handelingen zoals eraan ruiken, voelen, dat het een natuurlijke roos is. Tijdens al deze stadia wordt zijn bewustzijn naar een enkel object gestuurd, maar hij gaat door al deze verschillende stadia van bewustzijn: van misvatting naar twijfel en ten slotte van correct onderzoek naar correcte waarneming. Hij ervaart verschillende stadia van bewustzijn.
Maar hoe valt te verklaren dat de chemische deeltjes tijdens deze stadia veranderen?
De interpretatie kan zich wijzigen en ook op grond van extra waarnemingen worden bijgesteld. Bewust nadenken en twijfelen, is een andere activiteit dan een directe waarneming en zijn eerste indruk. Een mooi voorbeeld zijn de plaatjes uit de gestalt psychologie, die op twee manieren kunt interpreteren: http://upload.wikimedia.o(...)6/Multistability.svg

Hoe je het bewustzijn kunt verklaren uit de werking van de hersenen, weet nog niemand.

quote:
Nog een voorbeeld: we zien iemand en denken dat hij een vriend is. Maar dat is hij niet. We beoordelen hem verkeerd en het bewustzijn heeft het mis. Toen we hem zagen, hadden we een onjuist bewustzijn. Maar zodra iemand ons vertelde dat hij geen vriend was, zorgde het horen van dit geluid voor een verandering van een verkeerde waarneming tot een correcte waarneming.
Iets bewust waarnemen is niet hetzelfde als iets volledig doorgronden.

quote:
Hoe zit het met de ervaringen van grote meditators? Wanneer een beoefenaar een zeer diepe staat van meditatie bereikt, stoppen de ademhaling en de hartslag. de ademhaling en hartslag van enkele van mijn vrienden die dit beoefenen stoppen wel enkele minuten. Als iemand enkele uren in die staat blijft, waar is dan de functie van het brein in die tijd?
Gewoon slapen lijkt mij net zo raadselachtig. Staat het bewustzijn urenlang uit of legt het geen herinneringen meer vast? Met een chemisch stofje kun je het bewustzijn ook uitzetten: narcose.

quote:
Op grond hiervan betoog ik dat er één fenomeen bestaat, genaamd bewustzijn, dat een eigen entiteit heeft los van de hersencellen. Hoewel het grove niveau van bewustzijn nauw verbonden is met het fysieke lichaam, is het van nature ook verbonden met het brein. Maar het bewustzijn is van zichzelf iets anders. Het subtieler bewustzijn wordt onafhankelijker van de fysieke deeltjes. Zo kan het dat de lichamelijke functies van een meditator stoppen wanneer hij een diepe staat van bewustzijn bereikt; toch is het bewustzijn er. Op dat moment, omdat de lichamelijke functies zijn gestopt, is het grove niveau van bewustzijn er niet meer en wordt het subtiele bewustzijn duidelijker.
Ik vermoed dat het brein er nog steeds is, als 'een diepe staat van bewustzijn is bereikt', en dat zonder dit brein er geen bewustzijn mogelijk is.

quote:
[i]Is bewustzijn dan een fenomeen met vele lagen? welke staat ervaar je bijvoorbeeld als je dood bent?/i]

DL: Er zijn verschillende staten van bewustzijn: de wakende staat, de droomstaat, de zeer diepe slaap, en staat van niet bewustzijn - bijvoorbeeld als je flauwvalt, het meest subtiele niveau van bewustzijn.

Als we de continuïteit van bewustzijn niet aanvaarden, is de grote vraag: hoe is de wereld ontstaan? Als we de oerknal theorie aanvaarden, wat was dan de reden dat die oerknal zich voordeed? Het is duidelijk dat het hele systeem van het heelal eerst ontstaat, dan blijft en ten slotte verdwijnt. Als we het standpunt huldigen dat dingen zonder enige oorzaak kunnen bestaan, ontdekken we veel logische inconsequenties. maar als we daarentegen een oorzaak aanvaarden, moeten we ook de theorie van een schepper aanvaarden. ook in dit geval dienen zich veel logische inconsequenties aan.

Vanuit Boeddhistisch oogpunt ontstaat het heelal doordat bewuste wezens betrokken zijn bij de omgeving of natuurlijke habitat. Dit betekent dat er, als we de beginloze continuïteit van bewustzijn aanvaarden, er een manier is om de levenscyclus te verklaren. hoewel dit standpunt minder vragen opwerpt, blijven er toch enkele vragen, zoals: waarom heeft bewustzijn geen begin? Als we de continuïteit van bewustzijn en van bewuste wezens of leven aanvaarden, zijn er minder vragen. we geven dus de voorkeur aan minder controverse boven een volledig antwoord.
Als je wereld verklaart vanuit het bewustzijn en het bewustzijn geen begin heeft, ben je klaar. Maar je kunt net zo goed het bewustzijn verklaren vanuit de wereld, en als de wereld geen begin heeft, ben je ook klaar.

quote:
Hierna volgt een uiterst gedetailleerde uitleg betreffende 2 soorten geestelijk bewustzijn: conceptueel en niet conceptueel,, als ook de zes primaire bewustzijnen, die reiken van het visueel bewustzijn totdat dat van de geest, en dabt een onderverdeling naar correcte en niet correcte cognitie.
Misschien is het vervolg interessanter.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 10-12-2011 20:17:41 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 10 december 2011 @ 20:25:13 #215
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_105426626
Ik ga op het waardevolle, en enkel op het waardevolle, in.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
beste Yamamc, wanneer Nietzsche boeddh. heeft gestudeerd en dacht dat er iets niet klopte, waarom overlegde hij dat dan niet met zijn leraren?
"Men vergeldt het een leraar slechts, als men eeuwig zijn leerling blijft."
Daarenboven had Nietzsche geen leraren, hij was zelf professor aan de universiteit: hij was zelf 'leraar'.
quote:
Bewustzijn wordt doorgaans verdeeld in zintuiglijk bewustzijn en mentaal bewustzijn. Het ontstaan van zintuiglijk bewustzijn, zoals oog-bewustzijn, hangt af van bepaalde voorwaarden - bijv. van de objectieve voorwaarde of de innerlijke voorwaarde die de activerende voorwaarde is.
Daarnaast eist het zintuiglijk orgaan nog een andere factor: het voorafgaande moment van bewustzijn zelf.
Laten we uitgaan van deze bloem, het oog-bewustzijn dat de bloem ziet. De functie van de objectieve voorwaarde- dat is de bloem- is dat ze het oog-bewustzijn kan produceren dat ons bewust maakt van de verschillende verschijningsvormen van de bloem.Iin 1 van de Boeddh scholen wordt de stelling over verschijningsvorm niet aanvaard.
Ze stelt dat oog-bewustzijn direct contact heft met het object zelf. dit is erg moeilijk uit te leggen.
Ze stelt dat dingen worden waargenomen zonder verschijningsvorm, door rechtstreeks contact.
Andere stromingen zeggen dat dingen verschijningsvormen hebben waardoor het bewustzijn het object waarneemt.
Deze uiteenzetting is mooi (en voor de eerste keer eens waardevol), maar ik moet je teleurstellen: het verbaasd me niet. Het is ook helemaal niet 'moeilijk' uit te leggen. Zelfs het direct contact met het object zelf: er zit niets moeilijks in, het wordt moeilijk gemaakt. Ik moet je teleurstellen, maar dit idee, van het 'directe contact' was me niet onbekend, want het werd al geopperd, zij het onder andere woorden, door Immanuel Kant, je weet wel, die filosoof die niet veel soeps schreef.

Immanuel Kant schrijft over het bewustzijn en de waarneming, dat zijn, in fijnere bewoording, de apperceptie en de apprehensie, dat apperceptie altijd apprehensie vooraf gaat, dat is vanzelfsprekend, die apprehensie gebeurt echter inderdaad door rechtstreeks contact met het 'ding-an-sich', want de fenomenen bestaan niet in ruimte-tijd: onze ogen nemen helemaal geen ronde vorm waar als we naar de zon of maan kijken, die ronde vorm ontstaat in het bewustzijn, door het synthetisch inwerken van de apperceptie op het ding-an-sich, waardoor het in de ruimte en in de tijd geplaatst wordt. Het is dus een fijne samenwerking tussen 'de rede', 'het verstand' en de apprehensie.

Niets moeilijks aan, het is in één alinea uitgelegd, ik heb er geen boeken voor nodig... en nog minder het boeddhisme. Begrijp me dus niet verkeerd: er zit waarde in wat je zegt, maar het is helemaal niet shockerend en je vindt het ook bij de westerse filosofen, onder fijnere en genuanceerdere taal.
quote:
De stelling van moderne wetenschappers, die de verschijningsvorm van het object waardoor het wordt waargenomen aanvaardt, heeft een logischer achtergrond. Het oog-bewustzijn neemt een vorm waar, en geen geluid, want dat is het karakter van het zintuiglijk orgaan war het van afhangt. welke oorzaak produceert zo'n oog-bewustzijn in de aard van helderheid en weten? Het product van het voorafgaande moment is de oorzaak van het oog-bewustzijn.
Ik vraag me af of je Immanuel Kant goed begrepen hebt, want blijkbaar zegt hij bijna exact hetzelfde, als uw leermeesters van het boeddhisme zeggen. 'Helderheid van het denken' -- hoe Kantiaans! En dan dat deeltje over de oorzaak... Daar wijdt hij honderden pagina's aan... Causaliteit is echter niet zo eenvoudig als je het hier weergeeft, volgens Kant althans niet, de oorzaak en het gevolg zijn ten alle tijden gelijktijdig, niet alleen bij fenomenen, maar ook bij noumena. Maar wat is mij aan Kant gelegen! Ik vind Nietzsches visie tientallen keren genuanceerder. Volgens hem bestaat causaliteit gewoon niet, het is slechts een theoretisch construct om op dingen macht uit te oefenen.
quote:
Je moet heel diep nadenken over de vraag of bewustzijnen worden geschapen of worden geproduceerd door chemische deeltjes van het breinmechanisme.
Moet dat? Weet je wat Voltaire - om eens met een Franse filosoof te noemen- erover zei? Il faut cultiver notre jardin.
quote:
Als geestelijk leider heeft u het unieke initiatief genomen om de wetenschappelijke wereld te betrekken bij het testen, analyseren en valideren van spirituele fenomenen. Toch willen de wetenschappers niet verder gaan dan het onderzoeken van de geest en het brein. wat is hun kijk op bewustzijn en hoe verschilt die van de uwe?

DL: De afgelopen jaren heb ik wetenschappers gesproken op het gebied van atoomfysica, neurologie en psychologie. heel boeiend. wij moeten lering trekken uit hun experimeneten, uit hun laatste ontdekkingen: en zij hebben op hun beurt een gretige belangstelling voor de Boeddh verklaringen van bewustzijn en geest.
Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar noit een bevredigend antwoord gevonden. Als we bijvoorbeeld uitgaan van het standpunt dat bewustzijn niets anders is dan een product vande wisselwerking van deeltjes binnen het brein, betekent dit dat elk bewustzijn wordt geproduceerd uit deeltjes in het brein.
Laten we in dat geval de mogelijke ervaringen met betrekking tot en roos nemen. iemand kan veronderstellen dat dit een plastic roos is - dat is een verkeerd bewustzijn.
Later gaat hij misschien twijfelen en zich misschien afvragen of het misschien geen plastic roos is, dus het verkeerde bewustzijn verandert nu in twijfel. daarna neemt hij aan dat het een natuurlijke bloem is - dit is nog slechts en aanname. uiteindelijk ontdekt hij, door enkele handelingen zoals eraan ruiken, voelen, dat het een natuurlijke roos is.
Tijdens al deze stadia wordt zijn bewustzijn naar een enkel object gestuurd, maar hij gaat door al deze verschillende stadia van bewustzijn: van misvatting naar twijfel en ten slotte van correct onderzoek naar correcte waarneming. Hij ervaart verschillende stadia van bewustzijn.
Maar hoe valt te verklaren dat de chemische deeltjes tijdens deze stadia veranderen?
Dat is helemaal niet zo moeilijk, mits enige neurologie.

quote:
op grond hiervan betoog ik dat er één fenomeen bestaat, genaamd bewustzijn, dat een eigen entiteit heeft los van de hersencellen. Hoewel het grove niveau van bewustzijn nauw verbonden is met het fysieke lichaam, is het van nature ook verbonden met het brein. Maar het bewustzijn is van zichzelf iets anders.
Dus? Kant beweert exact hetzelfde... Ik ben totaal niet onder de indruk. "Been there, done that". Kant publiceerde zijn werk tegen 1789 (waarin ook stond dat het bewustzijn een eigen entiteit heeft, los van de hersencellen,...), in die driehonderd jaar is de filosofie véél verder geraakt. Men heeft verder gedacht op Kant, en in mijn ogen heeft Nietzsche de eindconclusies getrokken. Het boeddhisme blijft blijkbaar ergens hangen in het Kantiaans denken - dat mogelijk onafhankelijk van deze man uitgewerkt is. Het is bovendien minder genuanceerd, dan hoe Kant het formuleert. Bovendien bestaat heel het concept 'immaterieel bewustzijn' al véél langer...

quote:
Lees onderstaand stukje Nietzsche even: als je het begrijpt, zal het je heel wat bijbrengen, en zal je zien dat het een perfecte repliek is, op jou post.
Of je er al dan niet moeite voor gaat doen, is aan jou.

pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me.—
Thus spake Zarathustra."

Ik heb het gelezen, of ik het begrijp is arbitrair.
Mij bekruipt het gevoel dat jij het niet begrijpt?
Het lijkt gewoon Boeddhisme in dichtvorm.
Het is helemaal niet arbitrair of je het begrijpt. Ik vrees er eigenlijk een beetje voor.

Het heeft mogelijk gelijkenissen met het boeddhisme, het was ook helemaal geen stukje dat het boeddhisme afbreekt. Het was een stukje, dat jou manier van argumenteren afbreekt.

"Of all that is written, I love only what a person hath written with his blood. Write with blood, and thou wilt find that blood is spirit.
It is no easy task to understand unfamiliar blood; I hate the reading idlers.
He who knoweth the reader, doeth nothing more for the reader. Another century of readers—and spirit itself will stink."


Je schrijft niet in bloed, maar dat is het ergste niet, het ergere is, dat je geen moeite doet, om vreemd bloed te begrijpen. Je ziet het direct als 'vreemd bloed', en daarom schrikt het je af. Zie je waarnaar ik verwijs? Je weigerde Kant te lezen. Je weigerde Nietzsche te lezen. Het is vreemd bloed. Je bent een 'reading idler'. Daarom vermeed ik discussie, want hij die de lezer kent, doet niets meer voor de lezer.


"I no longer feel in common with you; the very cloud which I see beneath me, the blackness and heaviness at which I laugh—that is your thunder-cloud.
Ye look aloft when ye long for exaltation; and I look downward because I am exalted.
Who among you can at the same time laugh and be exalted?"


Kan een Boeddhist dat? "Who among you can at the same time laugh and be exalted?" Kunnen jullie op hetzelfde moment, lachen en verheven zijn?

Ik vrees dat Nietzsche in de zin "I no longer feel in common with you; the very cloud which I see beneath me, the blackness and heaviness at which I laugh." met de 'you' ook de Boeddhisten bedoelde... Zo blijkt uit andere boeken.

"He who climbeth on the highest mountains, laugheth at all tragic plays and tragic realities.
Courageous, unconcerned, scornful, coercive—so wisdom wisheth us; she is a woman, and ever loveth only a warrior."

Zijn Boeddhisten minachtend genoeg? Zijn ze onbezorgd, en moedig? En nog belangrijker, lachen jullie met alle treurspellen en treurwerkelijkheden? "He who climbeth on the highest mountains, laugheth at all tragic plays and tragic realities." Ik dacht dat jullie voor medelijden waren?

De belangrijkste zinnen:
"I should only believe in a God that would know how to dance.
And when I saw my devil, I found him serious, thorough, profound, solemn: he was the spirit of gravity—through him all things fall.
Not by wrath, but by laughter, do we slay. Come, let us slay the spirit of gravity!
I learned to walk; since then have I let myself run. I learned to fly; since then I do not need pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me."

Dat is de duivel! De duivel, die is serieus, diepgaand, plechtig, triest, bij hem vallen alle dingen!
Niet door toorn, doch door lachen doodt men.
Herken hier tenminste de clerus van het christendom in. Die is serieus, plechtig, droevig, "hij gaat geknield de trap op" (zoals Nietzsche verder in het boek zegt). Die clerus is de duivel, van zijn geloof. Nietzsche gelooft enkel in een God, die weet te dansen. In een God die het nihilisme tegengaat. "Nihilism, that is when the highest values devaluate themselve."-- zo spreekt zijn wijsheid.

Nietzsche meent echter dat hij ook de Boeddhisten hierin kan herkennen. Ook zij zijn nihilistisch van aard. Ook in hen danst geen God, zij zijn niet licht, zij vliegen niet, ze zien zichzelf niet onder zichzelf.

Nihilisme is geen pessimisme! Nihilisme is letterlijk "wanneer de hoogste waarden, zichzelf devalueren".
pi_105426748
quote:
Een altruistische hond die een medehond helpt, en vervolgens altruistische mensen die beide honden weer helpen. O+
The view from nowhere.
pi_105427268
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 23:00 schreef yarnamc het volgende:

I should only believe in a God that would know how to dance.
And when I saw my devil, I found him serious, thorough, profound, solemn: he was the spirit of gravity—through him all things fall.
Not by wrath, but by laughter, do we slay. Come, let us slay the spirit of gravity!
I learned to walk; since then have I let myself run. I learned to fly; since then I do not need pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me.—
Thus spake Zarathustra." [/i]
Vitalisme.
The view from nowhere.
  zaterdag 10 december 2011 @ 22:16:03 #218
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_105431791
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 20:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Vitalisme.
Exact!
pi_105433874
quote:
Rodents Show Empathy-Driven Behavior

The first evidence of empathy-driven helping behavior in rodents has been observed in laboratory rats that repeatedly free companions from a restraint, according to a new study by University of Chicago neuroscientists.

The observation, published December 8 in Science, places the origin of pro-social helping behavior earlier in the evolutionary tree than previously thought. Though empathetic behavior has been observed anecdotally in non-human primates and other wild species, the concept had not previously been observed in rodents in a laboratory setting.

"This is the first evidence of helping behavior triggered by empathy in rats," said Jean Decety, PhD, Irving B. Harris Professor of Psychology and Psychiatry at the University of Chicago. "There are a lot of ideas in the literature showing that empathy is not unique to humans, and it has been well demonstrated in apes, but in rodents it was not very clear. We put together in one series of experiments evidence of helping behavior based on empathy in rodents, and that's really the first time it's been seen."

The study demonstrates the deep evolutionary roots of empathy-driven behavior, said Jeffrey Mogil, the E.P. Taylor Professor in Pain Studies at McGill University, who has studied emotional contagion of pain in mice.
The view from nowhere.
  zaterdag 10 december 2011 @ 22:55:27 #220
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105433952
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Interesting!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_105449031
Dank je voor je reply,

Ook ik zie nog geen vernieuwing in wat je aandraagt. Niet van Kant en niet van Nietzsche.
Het stuk tekst van de DL is, zoals ik al aangaf een deelconclusie van diepgaandere contemplatie of analyse zo je wilt.

Dat Nietzsche geen leraren heeft of had, laat ik maar in het midden.
Nou, dat ik Nietzsche vermijd/vermeed, daar heb je enigszins gelijk. Ik heb niet zoveel tijd van leven en wil mijn tijd qua educatie nuttig besteden. Je hebt me overtuigd Kant en Nietzsche te lezen.
Anderzijds wil ik voorstellen, dat je bijvoorbeeld Mahamudra leest , Boeddha's hoogste onderricht.
Je hebt gelijk, wanneer het je niet interessant lijkt moet je het niet doen.

Zijn Boeddhisten minachtend genoeg? Zijn ze onbezorgd, en moedig? En nog belangrijker, lachen jullie met alle treurspellen en treurwerkelijkheden? "He who climbeth on the highest mountains, laugheth at all tragic plays and tragic realities." Ik dacht dat jullie voor medelijden waren?

Je dacht dat wij voor medelijden waren? Deze opmerking maakt me duidelijk dat of jij, of ik helemaal niets van Boeddhisme begrijp.
Omdat ik zelf pretendeer B te studeren denk ik uiteraard dat ik het beter snap.
We lachen niet alleen om de treurspelen. We zien dat er geen solide realiteit in leed zit. Kortom, het doet ons niets. Ik lach persoonlijk nu al om het moment dat ik ga sterven. En het leed wat ervoor komt, ach meneer het rijgt zich aaneen haha. Je bent zo belezen, echt waar ik ben niet cynisch, wanneer ik de term dukkha te berde breng, kunt u hier dan uw licht op laten schijnen?
Er is meerdere uitleg mogelijk, maar ik ben benieuwd naar "het toekomstig leed, wat verscholen zit in geluk"
Ik persoonlijk ken geen moediger mens dan vele Boeddhisten. Maar dan niet altijd de westerse zwever die een stukje Boeddh, light plukt. Dat is een andere orde.

Dat is de duivel! De duivel, die is serieus, diepgaand, plechtig, triest, bij hem vallen alle dingen!
Niet door toorn, doch door lachen doodt men.
Herken hier tenminste de clerus van het christendom in. Die is serieus, plechtig, droevig, "hij gaat geknield de trap op" (zoals Nietzsche verder in het boek zegt). Die clerus is de duivel, van zijn geloof. Nietzsche gelooft enkel in een God, die weet te dansen. In een God die het nihilisme tegengaat. "Nihilism, that is when the highest values devaluate themselve."-- zo spreekt zijn wijsheid.

Nietzsche meent echter dat hij ook de Boeddhisten hierin kan herkennen. Ook zij zijn nihilistisch van aard. Ook in hen danst geen God, zij zijn niet licht, zij vliegen niet, ze zien zichzelf niet onder zichzelf.


Nihilisme is geen pessimisme! Nihilisme is letterlijk "wanneer de hoogste waarden, zichzelf devalueren".

Boeddhisten geloven niet en ook niet in een god, ze stellen dat er een godenrijk is en dat goden in dezelfde val zitten als mensen. Namelijk geboren worden. Bij mensen is de scherpe geest en het besef van sterfelijkheid ons voornaamste instrument. Goden worden dwarsgezeten door hun idee van onsterfelijkheid wat volgens onze school niet correct is. Ikzelf weet hier uiteraard niets stelligs over te melden. Goden hebben in deze optiek lastige trekjes, waar alweer de eigen wens tot lastige toestanden leidt. Denk aan oorlog uit god"s wil.
Nietzsche lijkt in staat tot denken aan een god als realiteit zowel als concept.

Boeddh. pessimistisch noemen is denk ik echt oprecht verkeerd.
Net als in wetenschap is de wens de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn de enige leidraad.
Wel heeft B meerdere adviezen ommvalkuilen te voorkomen. Te denken valt aan commercie/wetenschap, of verkeerde motivatie in geneeskunst.

Ik heb in ieder geval in het stuk van DL gepoogd je te laten zien dat er een normale denkcultuur binnen B heerst en dat iedereen wordt uitgenodigd zaken toe te voegen of te weerleggen.

Verder denk ik te weten dat er veel vooroordelen bestaan,. en ik meen ze zelfs bij jou te zien.
Mijn vooroordelen? Ja die heb je geraakt. Ik ben nog nooit overtuigd door een leraar/professor in onze (nederlandse) samenleving. Ik heb nog geen inzichten gezien die ik in B ook niet zie of in B genuanceerder lijk te zien.
Zoals jij, wanneer je iets meer studie zou maken van B. niet a priori hoeft toe te geven dat er kennis zit, ga ik dat zeker ook niet doen t.a.v. meneer Nietzsche of Kant.

Ik vermoed nog steeds dat zoals mijn oom zie, dat wanneer mensen genoeg nadenken ze min of meer op hetzelfde uitkomen.

Ow, en dan zag ik nog dit antwoord,
: Dat is helemaal niet zo moeilijk, mits enige neurologie.

Hier ga je echt te kort door de bocht en doe je jezelf te kort.
Het gaat er uiteraard om, wat de sturende factor is.
Je hebt al aangegeven dat het concept immaterieel bewustzijn al langer bestaat. Nu moet je wellicht kiezen, Schwaab met zijn chemische soep theorie, of bewustzijn met een eigen sturend vermogen.

Verder kom ik aan het twijfelen, omdat je stelt dat Kant al iets beschreef in 1789, ik vind dan toch dat 2000 jaar na bekend worden van deze leer hij niet iets nieuws beschreef.

Dan onderstaand stukje nog: ik mag hopen dat meneer kant een wat gedetailleerder beeld kan geven van apprehensie, want dat is volgens B een wat ingewikkelder begrip, wat verklaard wordt door de verschillende bewustzijnen en staten hiervan.
Jij bent misschien uitgestudeerd, dat weet ik niet.
Ik nog niet, dat weet ik wel.

Immanuel Kant schrijft over het bewustzijn en de waarneming, dat zijn, in fijnere bewoording, de apperceptie en de apprehensie, dat apperceptie altijd apprehensie vooraf gaat, dat is vanzelfsprekend

Ikzelf ga er voorlopig vanuit dat bewustzijn enige zelfstandigheid of beslissingskracht heeft, en ik denk oprecht dat ieder mens deze afweging zou moeten maken en meneer Schwaab voorop.
Volgens mijn bescheiden informatie doet hij dat ook.

Hoewel ik het mis kan hebben, zegt mijn intuïtie me dat we ook het ik en het ego en het wel of niet bestaan moeten onderzoeken. wanneer we daarmee klaar zijn denk ik dat we het leven moeten leven i.p.v. alleen maar worden bedenken. Dat is wat ik poog te doen.

Je gaat trouwens niet in op de opmerking van de vrienden van DL die en tijdje hun lichaamsfuncties uitschakelen.
Ook hier kun je kiezen. Hij liegt, of hij liegt misschien niet.
Dit is belangrijk voor je verdere studies.
Er zijn verschillende universiteiten in de USA waar ze weten dat hij niet liegt, maar dit terzijde.
Ik denk dus op basis van bovenstaand dat ik reden heb om ook jou te prikkelen om onderzoek te doen naar zaken waar je eerst misschien niet aan wilde.

Nu Yamamc, met wie ik nog steeds niet bevriend ben.

Een goede zondag gewenst weer , en Deelnemer en andere followers ook uiteraard.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_105450379
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 20:25 schreef yarnamc het volgende:

Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me
“Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu danst er een God in mij”

En vervolgens val ik van grote hoogte naar beneden….

Waarbij dat gevoel van licht zijn en te dansen een illusie blijkt te zijn geweest.
  zondag 11 december 2011 @ 13:40:44 #223
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_105450517
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

“Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu danst er een God in mij”

En vervolgens val ik van grote hoogte naar beneden….

Waarbij dat gevoel van licht zijn en te dansen een illusie blijkt te zijn geweest.
Het zijn allemaal sentimenten. Wie is daarin de scheidsrechter?

Is het blijvend? Niets is, alles wordt.

Is het ego, als je staat op je gelijk in deze?

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2011 14:55:21 ]
The view from nowhere.
  zondag 11 december 2011 @ 15:38:34 #224
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_105454987
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

“Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu danst er een God in mij”

En vervolgens val ik van grote hoogte naar beneden….

Waarbij dat gevoel van licht zijn en te dansen een illusie blijkt te zijn geweest.
Nihilist. Nooit zult ge het gevoel ervaren te vallen, daar gij nooit vliegt.
  zondag 11 december 2011 @ 16:16:32 #225
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_105456634
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 15:38 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Nihilist. Nooit zult ge het gevoel ervaren te vallen, daar gij nooit vliegt.
Als je vitalisme een uitdrukking van jouw levensgevoel, is dat best. Maar als je het gebruikt als wapen tegen anderen, die daarin mee moeten gaan, is het kinderachtig.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2011 19:18:43 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')