Een boeddhist met tijdsgebrekquote:
Welke leergangen? Het scienticisme? Het behaviorisme? Het utilitarisme? Het libertarisme?quote:dat laatste haha, achter een meester aan , hahaha, hoor wie het zegt. het concept van meester is wel erg aanwezig in onze westerse leergangen.
Je hebt zogezegd heel het boeddhisme bestudeerd, maar je weet niet eens wat Kant gezegd heeft over de moraal???quote:Punt 6 kan waar zijn, daar is deze kous nog lang niet mee af.
punt 5 is absolute poep lijkt. Moet eerst weten wat Kant ervan zegt.
Jij bent het hier, die mediteert om in hogere sferen te geraken hé.quote:Maar je kunt ook iemend te berde zeggen dat de wereld niet bolvormig is, dan wordt het wel erg zweverig hoor.
quote:karma is een heel harde duidelijke natuurwet.
En dan is het hier mee klaar.quote:Op woensdag 7 december 2011 13:57 schreef yarnamc het volgende:
Ik sluit me volledig bij TerryStone aan.
Ik heb eveneens geprobeerd, NietvandezeWereld, om op jou niveau te antwoorden. Ik weet niet goed of het me gelukt is, vergeef het me, als het iets te rationeel wordt:
[..]
Een boeddhist met tijdsgebrek.
[..]
Welke leergangen? Het scienticisme? Het behaviorisme? Het utilitarisme? Het libertarisme?
[..]
Je hebt zogezegd heel het boeddhisme bestudeerd, maar je weet niet eens wat Kant gezegd heeft over de moraal???
Alsof een boeddhist Immanuel Kant zou kunnen begrijpen. De Griekse filosofie zouden jullie misschien nog net kunnen volgen.
[..]
Jij bent het hier, die mediteert om in hogere sferen te geraken hé.
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jullie 'leer' - of hoe moet ik dat zooitje noemen- zet trouwens ook aan tot disrespect tegenover dieren, omdat het zogezegd "gereïncarneerde slechterikken" zijn.
quote:Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
En dan is het hier mee klaar.
Jij bent concluderend heel knap terwijl je niets weet en vol vragen zit.
Verder bestuderen wij van onze kant zoveel mogelijk andere stromingen. Inderdaad, mijn studie is niet volledig. Inderdaad, jij hebt zaken bestudeerd die ik niet ken.
Beledigend pogen te worden geeft geen pas.
Zoals ik al zei. ik ben de enige hier die altruïsme heeft verklaard. Dat was de vraag namelijk.
Ik heb verder niets gevraagd omdat het er niet op lijkt dat je iets weet.
En dus heb ik je het advies gegeven om te studeren.
Dan is het handig om een leraar te kiezen waarvan je vermoedt dat hij of zij kennis heeft.
Ik vrees dat je dit niet doet, daar je telkens zegt dat je leraar uiteindelijk niets weet.
Beveel mij deze leraar dan maar liever niet aan.
Als laatste, want ik ben echt klaar met je onwetendheid, vraag je m.b.t. een opleiding, welke minimaal 20 jaar vergt om deze aan jou in 1 minuut te geven. probeer dat maar eens aan JOUW universiteit. Je wordt weggehoond.
Nu hoon ik jou weg.
Het begin is er om te beginnen.
Je zult het wel en niet bestaan van ik of ego eerst moeten begrijpen.
Dat kun je zien als toelatingsexamen, en dat heb je nog niet gehaald.
Doe je best, en als je iets geleerd hebt spreek ik je graag weer.
Hier heb je in de 1e alinea zijn 1e denkfout. Zoek betere leraren!!!
Wat was nu Kants oplossing? Hij verdeelde het kennisgebied in tweeën. Het eerste besloeg alles wat met het logische denken, het wetenschappelijke denken te maken had. Hij beschreef dat in deel 1 van zijn werk: Kritik der reinen Vernunft, Kritische analyse van de zuivere rede. Kant bakende netjes het gebied af, waarbinnen die zuivere rede zich volledig kon uitleven. Maar dat denken, die rede, kon nooit tot enige zingeving van het leven komen.
Rede kan tot uitstekende zingeving van het leven komen.
Ik heb Kant even gelezen. Is niet veel soeps.
Je moet nu niet kwaad worden hoor. Ik word niet zo snel ongeduldig ze.quote:Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
En dan is het hier mee klaar.
Jij bent concluderend heel knap terwijl je niets weet en vol vragen zit.
Verder bestuderen wij van onze kant zoveel mogelijk andere stromingen. Inderdaad, mijn studie is niet volledig. Inderdaad, jij hebt zaken bestudeerd die ik niet ken.
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.quote:Beledigend pogen te worden geeft geen pas.
quote:Zoals ik al zei. ik ben de enige hier die altruïsme heeft verklaard.
Hoe zou je het "de omnibus dubitandum" ook maar kunnen begrijpen, met zulke arrogantie.quote:Dat was de vraag namelijk.
Ik heb verder niets gevraagd omdat het er niet op lijkt dat je iets weet.
En dus heb ik je het advies gegeven om te studeren.
Dan is het handig om een leraar te kiezen waarvan je vermoedt dat hij of zij kennis heeft.
Ik vrees dat je dit niet doet, daar je telkens zegt dat je leraar uiteindelijk niets weet.
Dat doe ik ook niet, integendeel, ik raad hem af! Voor sommigen is het beter de waarheid niet te lezen.quote:Beveel mij deze leraar dan maar liever niet aan.
Uw leermeesters zouden trots op u zijn, bij het lezen van zulke uitspraken.quote:Als laatste, want ik ben echt klaar met je onwetendheid,
Waak ervoor, dat de verering voor uw leraren niet omvalt! Waak ervoor dat gij niet het slachtoffer wordt, van die verering!quote:Hier heb je in de 1e alinea zijn 1e denkfout. Zoek betere leraren!!!
In drieën, lees opnieuw.quote:Wat was nu Kants oplossing? Hij verdeelde het kennisgebied in tweeën.
Lees opnieuw. Je hebt er niets van begrepen, en je zit nog maar bij de titel. 'Kritik' betekent niet 'kritische analyse', maar 'kritiek' uit het Griekse 'kriteiv', wat 'onderverdelen' betekent. De vertaling is dus: 'onderverdeling van de zuivere rede'.quote:Het eerste besloeg alles wat met het logische denken, het wetenschappelijke denken te maken had. Hij beschreef dat in deel 1 van zijn werk: Kritik der reinen Vernunft, Kritische analyse van de zuivere rede.
Goed zo, en nu op naar zijn tweede boek! Kritik der praktishen vernunft! Daar zit hem de zingeving, mijn beste. Aangezien je -zo snel al- de kritik der reinen vernunft hebt uitgelezen, zou je dat trouwens moeten weten, het staat in het laatste hoofdstuk: transcendentale methodeleer.quote:Kant bakende netjes het gebied af, waarbinnen die zuivere rede zich volledig kon uitleven. Maar dat denken, die rede, kon nooit tot enige zingeving van het leven komen.
Ik heb Kant even gelezen, zeg je.quote:Rede kan tot uitstekende zingeving van het leven komen.
Ik heb Kant even gelezen. Is niet veel soeps.
Lees onderstaand stukje Nietzsche even: als je het begrijpt, zal het je heel wat bijbrengen, en zal je zien dat het een perfecte repliek is, op jou post.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:20 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Haha gekkie, het zaadje is geplant zonder dat je het door hebt gehad,
Nu voor Yamamc zeker een jaartje of dertig wachten, haha. Ik was ooit op jouw plek.
volgens mijn geloof staat altruïsme centraal in mijn ethiekquote:Op zondag 27 november 2011 19:52 schreef gitaarmuziek het volgende:
beste fok forum mensen. Ik was benieuwd of jullie geloven dat altruïsme bestaat, en of altruïsme de wereld een mooiere plek zal maken. altruïsme betekend onbaatzuchtigheid de tegen hanger van egoïsme. denk aan de beurzen en iedereen gelijken waarden geven. niet altijd aan je eigen portemonnee denken. maar het hoeft niet alleen in geld zitten. het zit ook in meer tijd nemen voor de andere. bijvoorbeeld iemand voor laten gaan in de rij van de supermarkt die haast heeft. dus niet alleen aan je zelf denken.
ik ben heel benieuwd naar jou mening en stand punt.
Ja NLmoslim, ik weet dat ook moslims veel goede kennis in huis hebben.quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:26 schreef nlmoslim het volgende:
[..]
volgens mijn geloof staat altruïsme centraal in mijn ethiek
zoals de profeet mohammed (vzmh) heeft gezegd
‘Niemand van jullie gelooft(werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst‘
quote:Kramp in de vingers, en twijfel of iemand hier het wel interessant vindt.
Wow!! Heel indrukwekkend.quote:Op zaterdag 10 december 2011 00:26 schreef Perrin het volgende:
Even weer ontopic:
Selfless Dog Displays Amazing Altruism in Chile / Perrito Demuestra Impresionante Altruismo en Chile
Altruisme zit ingebakken.
Waarneming en interpretatie, neem ik aan.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Bewustzijn wordt doorgaans verdeeld in zintuiglijk bewustzijn en mentaal bewustzijn.
Er is de een objectieve oorzaak.quote:Het ontstaan van zintuiglijk bewustzijn, zoals oog-bewustzijn, hangt af van bepaalde voorwaarden - bijv. van de objectieve voorwaarde of de innerlijke voorwaarde die de activerende voorwaarde is. Daarnaast eist het zintuiglijk orgaan nog een andere factor: het voorafgaande moment van bewustzijn zelf. Laten we uitgaan van deze bloem, het oog-bewustzijn dat de bloem ziet. De functie van de objectieve voorwaarde- dat is de bloem- is dat ze het oog-bewustzijn kan produceren dat ons bewust maakt van de verschillende verschijningsvormen van de bloem.
Een indirect contact, via het medium licht, lijkt mij ook aannemelijker. Want als ik 's avonds thuis het licht uitdoe, zie ik niets meer.quote:In 1 van de Boeddh scholen wordt de stelling over verschijningsvorm niet aanvaard. Ze stelt dat oog-bewustzijn direct contact heft met het object zelf. dit is erg moeilijk uit te leggen. Ze stelt dat dingen worden waargenomen zonder verschijningsvorm, door rechtstreeks contact. Andere stromingen zeggen dat dingen verschijningsvormen hebben waardoor het bewustzijn het object waarneemt.
De stelling van moderne wetenschappers, die de verschijningsvorm van het object waardoor het wordt waargenomen aanvaardt, heeft een logischer achtergrond. Het oog-bewustzijn neemt een vorm waar, en geen geluid, want dat is het karakter van het zintuiglijk orgaan waar het van afhangt welke oorzaak produceert zo'n oog-bewustzijn in de aard van helderheid en weten? Het product van het voorafgaande moment is de oorzaak van het oog-bewustzijn.
Je moet natuurlijk wel je aandacht erbij houden, anders kijkt je wel maar zie je niks.quote:Hoewel we spreken over stadia waarin de grove niveaus van de geest zijn verdwenen, en over bewustzijnsstadia en dergelijke, behoudt het subtiele bewustzijn altijd zijn continuïteit. Als een van de voorwaarden- bijv. het voorafgaande moment van bewustzijn- niet compleet is, zijn ze niet in staat het oog-bewustzijn te produceren dat het object ziet, zelfs niet wanneer het zintuiglijk orgaan en het object elkaar ontmoeten.
Je interpreteert wat je waarneemt in termen van concepten.quote:Geestelijk bewustzijn is heel anders en de manieren waarop het zintuiglijk en geestelijk bewustzijn een object waarnemen zijn ook heel verschillend. Omdat het zintuiglijk bewustzijn niet -conceptueel is, neemt het alle eigenschappen -alle essentiële kenmerken van het object- gezamenlijk waar. Wanneer we spreken over geestelijk bewustzijn is dat vooral conceptueel. Het neemt een object waar door een beeld. Het begrijpt een object door uit te sluiten wat het niet is.
Het wordt in ieder geval beinvloed door chemische stofjes die bekend staan als drugs.quote:Je moet heel diep nadenken over de vraag of bewustzijnen worden geschapen of worden geproduceerd door chemische deeltjes van het breinmechanisme.
De ervaring van Boeddhisten (door meditatie etc) heeft de wetenschap nog niet overbodig gemaakt, maw het leidt niet tot volledig inzicht.quote:Als geestelijk leider heeft u het unieke initiatief genomen om de wetenschappelijke wereld te betrekken bij het testen, analyseren en valideren van spirituele fenomenen. Toch willen de wetenschappers niet verder gaan dan het onderzoeken van de geest en het brein. wat is hun kijk op bewustzijn en hoe verschilt die van de uwe?
DL: De afgelopen jaren heb ik wetenschappers gesproken op het gebied van atoomfysica, neurologie en psychologie. heel boeiend. wij moeten lering trekken uit hun experimeneten, uit hun laatste ontdekkingen: en zij hebben op hun beurt een gretige belangstelling voor de Boeddh verklaringen van bewustzijn en geest.
De interpretatie kan zich wijzigen en ook op grond van extra waarnemingen worden bijgesteld. Bewust nadenken en twijfelen, is een andere activiteit dan een directe waarneming en zijn eerste indruk. Een mooi voorbeeld zijn de plaatjes uit de gestalt psychologie, die op twee manieren kunt interpreteren: http://upload.wikimedia.o(...)6/Multistability.svgquote:Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar nooit een bevredigend antwoord gevonden. Als we bijvoorbeeld uitgaan van het standpunt dat bewustzijn niets anders is dan een product van de wisselwerking van deeltjes binnen het brein, betekent dit dat elk bewustzijn wordt geproduceerd uit deeltjes in het brein.
Laten we in dat geval de mogelijke ervaringen met betrekking tot en roos nemen. Iemand kan veronderstellen dat dit een plastic roos is - dat is een verkeerd bewustzijn. Later gaat hij misschien twijfelen en zich misschien afvragen of het misschien geen plastic roos is, dus het verkeerde bewustzijn verandert nu in twijfel. daarna neemt hij aan dat het een natuurlijke bloem is - dit is nog slechts en aanname. Uiteindelijk ontdekt hij, door enkele handelingen zoals eraan ruiken, voelen, dat het een natuurlijke roos is. Tijdens al deze stadia wordt zijn bewustzijn naar een enkel object gestuurd, maar hij gaat door al deze verschillende stadia van bewustzijn: van misvatting naar twijfel en ten slotte van correct onderzoek naar correcte waarneming. Hij ervaart verschillende stadia van bewustzijn.
Maar hoe valt te verklaren dat de chemische deeltjes tijdens deze stadia veranderen?
Iets bewust waarnemen is niet hetzelfde als iets volledig doorgronden.quote:Nog een voorbeeld: we zien iemand en denken dat hij een vriend is. Maar dat is hij niet. We beoordelen hem verkeerd en het bewustzijn heeft het mis. Toen we hem zagen, hadden we een onjuist bewustzijn. Maar zodra iemand ons vertelde dat hij geen vriend was, zorgde het horen van dit geluid voor een verandering van een verkeerde waarneming tot een correcte waarneming.
Gewoon slapen lijkt mij net zo raadselachtig. Staat het bewustzijn urenlang uit of legt het geen herinneringen meer vast? Met een chemisch stofje kun je het bewustzijn ook uitzetten: narcose.quote:Hoe zit het met de ervaringen van grote meditators? Wanneer een beoefenaar een zeer diepe staat van meditatie bereikt, stoppen de ademhaling en de hartslag. de ademhaling en hartslag van enkele van mijn vrienden die dit beoefenen stoppen wel enkele minuten. Als iemand enkele uren in die staat blijft, waar is dan de functie van het brein in die tijd?
Ik vermoed dat het brein er nog steeds is, als 'een diepe staat van bewustzijn is bereikt', en dat zonder dit brein er geen bewustzijn mogelijk is.quote:Op grond hiervan betoog ik dat er één fenomeen bestaat, genaamd bewustzijn, dat een eigen entiteit heeft los van de hersencellen. Hoewel het grove niveau van bewustzijn nauw verbonden is met het fysieke lichaam, is het van nature ook verbonden met het brein. Maar het bewustzijn is van zichzelf iets anders. Het subtieler bewustzijn wordt onafhankelijker van de fysieke deeltjes. Zo kan het dat de lichamelijke functies van een meditator stoppen wanneer hij een diepe staat van bewustzijn bereikt; toch is het bewustzijn er. Op dat moment, omdat de lichamelijke functies zijn gestopt, is het grove niveau van bewustzijn er niet meer en wordt het subtiele bewustzijn duidelijker.
Als je wereld verklaart vanuit het bewustzijn en het bewustzijn geen begin heeft, ben je klaar. Maar je kunt net zo goed het bewustzijn verklaren vanuit de wereld, en als de wereld geen begin heeft, ben je ook klaar.quote:[i]Is bewustzijn dan een fenomeen met vele lagen? welke staat ervaar je bijvoorbeeld als je dood bent?/i]
DL: Er zijn verschillende staten van bewustzijn: de wakende staat, de droomstaat, de zeer diepe slaap, en staat van niet bewustzijn - bijvoorbeeld als je flauwvalt, het meest subtiele niveau van bewustzijn.
Als we de continuïteit van bewustzijn niet aanvaarden, is de grote vraag: hoe is de wereld ontstaan? Als we de oerknal theorie aanvaarden, wat was dan de reden dat die oerknal zich voordeed? Het is duidelijk dat het hele systeem van het heelal eerst ontstaat, dan blijft en ten slotte verdwijnt. Als we het standpunt huldigen dat dingen zonder enige oorzaak kunnen bestaan, ontdekken we veel logische inconsequenties. maar als we daarentegen een oorzaak aanvaarden, moeten we ook de theorie van een schepper aanvaarden. ook in dit geval dienen zich veel logische inconsequenties aan.
Vanuit Boeddhistisch oogpunt ontstaat het heelal doordat bewuste wezens betrokken zijn bij de omgeving of natuurlijke habitat. Dit betekent dat er, als we de beginloze continuïteit van bewustzijn aanvaarden, er een manier is om de levenscyclus te verklaren. hoewel dit standpunt minder vragen opwerpt, blijven er toch enkele vragen, zoals: waarom heeft bewustzijn geen begin? Als we de continuïteit van bewustzijn en van bewuste wezens of leven aanvaarden, zijn er minder vragen. we geven dus de voorkeur aan minder controverse boven een volledig antwoord.
Misschien is het vervolg interessanter.quote:Hierna volgt een uiterst gedetailleerde uitleg betreffende 2 soorten geestelijk bewustzijn: conceptueel en niet conceptueel,, als ook de zes primaire bewustzijnen, die reiken van het visueel bewustzijn totdat dat van de geest, en dabt een onderverdeling naar correcte en niet correcte cognitie.
"Men vergeldt het een leraar slechts, als men eeuwig zijn leerling blijft."quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
beste Yamamc, wanneer Nietzsche boeddh. heeft gestudeerd en dacht dat er iets niet klopte, waarom overlegde hij dat dan niet met zijn leraren?
Deze uiteenzetting is mooi (en voor de eerste keer eens waardevol), maar ik moet je teleurstellen: het verbaasd me niet. Het is ook helemaal niet 'moeilijk' uit te leggen. Zelfs het direct contact met het object zelf: er zit niets moeilijks in, het wordt moeilijk gemaakt. Ik moet je teleurstellen, maar dit idee, van het 'directe contact' was me niet onbekend, want het werd al geopperd, zij het onder andere woorden, door Immanuel Kant, je weet wel, die filosoof die niet veel soeps schreef.quote:Bewustzijn wordt doorgaans verdeeld in zintuiglijk bewustzijn en mentaal bewustzijn. Het ontstaan van zintuiglijk bewustzijn, zoals oog-bewustzijn, hangt af van bepaalde voorwaarden - bijv. van de objectieve voorwaarde of de innerlijke voorwaarde die de activerende voorwaarde is.
Daarnaast eist het zintuiglijk orgaan nog een andere factor: het voorafgaande moment van bewustzijn zelf.
Laten we uitgaan van deze bloem, het oog-bewustzijn dat de bloem ziet. De functie van de objectieve voorwaarde- dat is de bloem- is dat ze het oog-bewustzijn kan produceren dat ons bewust maakt van de verschillende verschijningsvormen van de bloem.Iin 1 van de Boeddh scholen wordt de stelling over verschijningsvorm niet aanvaard.
Ze stelt dat oog-bewustzijn direct contact heft met het object zelf. dit is erg moeilijk uit te leggen.
Ze stelt dat dingen worden waargenomen zonder verschijningsvorm, door rechtstreeks contact.
Andere stromingen zeggen dat dingen verschijningsvormen hebben waardoor het bewustzijn het object waarneemt.
Ik vraag me af of je Immanuel Kant goed begrepen hebt, want blijkbaar zegt hij bijna exact hetzelfde, als uw leermeesters van het boeddhisme zeggen. 'Helderheid van het denken' -- hoe Kantiaans! En dan dat deeltje over de oorzaak... Daar wijdt hij honderden pagina's aan... Causaliteit is echter niet zo eenvoudig als je het hier weergeeft, volgens Kant althans niet, de oorzaak en het gevolg zijn ten alle tijden gelijktijdig, niet alleen bij fenomenen, maar ook bij noumena. Maar wat is mij aan Kant gelegen! Ik vind Nietzsches visie tientallen keren genuanceerder. Volgens hem bestaat causaliteit gewoon niet, het is slechts een theoretisch construct om op dingen macht uit te oefenen.quote:De stelling van moderne wetenschappers, die de verschijningsvorm van het object waardoor het wordt waargenomen aanvaardt, heeft een logischer achtergrond. Het oog-bewustzijn neemt een vorm waar, en geen geluid, want dat is het karakter van het zintuiglijk orgaan war het van afhangt. welke oorzaak produceert zo'n oog-bewustzijn in de aard van helderheid en weten? Het product van het voorafgaande moment is de oorzaak van het oog-bewustzijn.
Moet dat? Weet je wat Voltaire - om eens met een Franse filosoof te noemen- erover zei? Il faut cultiver notre jardin.quote:Je moet heel diep nadenken over de vraag of bewustzijnen worden geschapen of worden geproduceerd door chemische deeltjes van het breinmechanisme.
Dat is helemaal niet zo moeilijk, mits enige neurologie.quote:Als geestelijk leider heeft u het unieke initiatief genomen om de wetenschappelijke wereld te betrekken bij het testen, analyseren en valideren van spirituele fenomenen. Toch willen de wetenschappers niet verder gaan dan het onderzoeken van de geest en het brein. wat is hun kijk op bewustzijn en hoe verschilt die van de uwe?
DL: De afgelopen jaren heb ik wetenschappers gesproken op het gebied van atoomfysica, neurologie en psychologie. heel boeiend. wij moeten lering trekken uit hun experimeneten, uit hun laatste ontdekkingen: en zij hebben op hun beurt een gretige belangstelling voor de Boeddh verklaringen van bewustzijn en geest.
Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar noit een bevredigend antwoord gevonden. Als we bijvoorbeeld uitgaan van het standpunt dat bewustzijn niets anders is dan een product vande wisselwerking van deeltjes binnen het brein, betekent dit dat elk bewustzijn wordt geproduceerd uit deeltjes in het brein.
Laten we in dat geval de mogelijke ervaringen met betrekking tot en roos nemen. iemand kan veronderstellen dat dit een plastic roos is - dat is een verkeerd bewustzijn.
Later gaat hij misschien twijfelen en zich misschien afvragen of het misschien geen plastic roos is, dus het verkeerde bewustzijn verandert nu in twijfel. daarna neemt hij aan dat het een natuurlijke bloem is - dit is nog slechts en aanname. uiteindelijk ontdekt hij, door enkele handelingen zoals eraan ruiken, voelen, dat het een natuurlijke roos is.
Tijdens al deze stadia wordt zijn bewustzijn naar een enkel object gestuurd, maar hij gaat door al deze verschillende stadia van bewustzijn: van misvatting naar twijfel en ten slotte van correct onderzoek naar correcte waarneming. Hij ervaart verschillende stadia van bewustzijn.
Maar hoe valt te verklaren dat de chemische deeltjes tijdens deze stadia veranderen?
Dus? Kant beweert exact hetzelfde... Ik ben totaal niet onder de indruk. "Been there, done that". Kant publiceerde zijn werk tegen 1789 (waarin ook stond dat het bewustzijn een eigen entiteit heeft, los van de hersencellen,...), in die driehonderd jaar is de filosofie véél verder geraakt. Men heeft verder gedacht op Kant, en in mijn ogen heeft Nietzsche de eindconclusies getrokken. Het boeddhisme blijft blijkbaar ergens hangen in het Kantiaans denken - dat mogelijk onafhankelijk van deze man uitgewerkt is. Het is bovendien minder genuanceerd, dan hoe Kant het formuleert. Bovendien bestaat heel het concept 'immaterieel bewustzijn' al véél langer...quote:op grond hiervan betoog ik dat er één fenomeen bestaat, genaamd bewustzijn, dat een eigen entiteit heeft los van de hersencellen. Hoewel het grove niveau van bewustzijn nauw verbonden is met het fysieke lichaam, is het van nature ook verbonden met het brein. Maar het bewustzijn is van zichzelf iets anders.
Het is helemaal niet arbitrair of je het begrijpt. Ik vrees er eigenlijk een beetje voor.quote:Lees onderstaand stukje Nietzsche even: als je het begrijpt, zal het je heel wat bijbrengen, en zal je zien dat het een perfecte repliek is, op jou post.
Of je er al dan niet moeite voor gaat doen, is aan jou.
pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me.—
Thus spake Zarathustra."
Ik heb het gelezen, of ik het begrijp is arbitrair.
Mij bekruipt het gevoel dat jij het niet begrijpt?
Het lijkt gewoon Boeddhisme in dichtvorm.
Een altruistische hond die een medehond helpt, en vervolgens altruistische mensen die beide honden weer helpen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 00:26 schreef Perrin het volgende:
Even weer ontopic:
Selfless Dog Displays Amazing Altruism in Chile / Perrito Demuestra Impresionante Altruismo en Chile
Altruisme zit ingebakken.
Vitalisme.quote:Op donderdag 8 december 2011 23:00 schreef yarnamc het volgende:
I should only believe in a God that would know how to dance.
And when I saw my devil, I found him serious, thorough, profound, solemn: he was the spirit of gravity—through him all things fall.
Not by wrath, but by laughter, do we slay. Come, let us slay the spirit of gravity!
I learned to walk; since then have I let myself run. I learned to fly; since then I do not need pushing in order to move from a spot.
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me.—
Thus spake Zarathustra." [/i]
quote:Rodents Show Empathy-Driven Behavior
The first evidence of empathy-driven helping behavior in rodents has been observed in laboratory rats that repeatedly free companions from a restraint, according to a new study by University of Chicago neuroscientists.
The observation, published December 8 in Science, places the origin of pro-social helping behavior earlier in the evolutionary tree than previously thought. Though empathetic behavior has been observed anecdotally in non-human primates and other wild species, the concept had not previously been observed in rodents in a laboratory setting.
"This is the first evidence of helping behavior triggered by empathy in rats," said Jean Decety, PhD, Irving B. Harris Professor of Psychology and Psychiatry at the University of Chicago. "There are a lot of ideas in the literature showing that empathy is not unique to humans, and it has been well demonstrated in apes, but in rodents it was not very clear. We put together in one series of experiments evidence of helping behavior based on empathy in rodents, and that's really the first time it's been seen."
The study demonstrates the deep evolutionary roots of empathy-driven behavior, said Jeffrey Mogil, the E.P. Taylor Professor in Pain Studies at McGill University, who has studied emotional contagion of pain in mice.
Interesting!quote:
“Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu danst er een God in mij”quote:Op zaterdag 10 december 2011 20:25 schreef yarnamc het volgende:
Now am I light, now do I fly; now do I see myself under myself. Now there danceth a God in me
Het zijn allemaal sentimenten. Wie is daarin de scheidsrechter?quote:Op zondag 11 december 2011 13:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
“Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu danst er een God in mij”
En vervolgens val ik van grote hoogte naar beneden….
Waarbij dat gevoel van licht zijn en te dansen een illusie blijkt te zijn geweest.
Nihilist. Nooit zult ge het gevoel ervaren te vallen, daar gij nooit vliegt.quote:Op zondag 11 december 2011 13:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
“Nu ben ik licht, nu vlieg ik, nu danst er een God in mij”
En vervolgens val ik van grote hoogte naar beneden….
Waarbij dat gevoel van licht zijn en te dansen een illusie blijkt te zijn geweest.
Als je vitalisme een uitdrukking van jouw levensgevoel, is dat best. Maar als je het gebruikt als wapen tegen anderen, die daarin mee moeten gaan, is het kinderachtig.quote:Op zondag 11 december 2011 15:38 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Nihilist. Nooit zult ge het gevoel ervaren te vallen, daar gij nooit vliegt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |