abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105282846
De mensen in dit hotel zijn uiterst vriendelijk, maar het is wel met een doel allemaal. Ze proberen ons van alles aan te smeren; kaartjes voor een dansvoorstelling, excursies, taxi's etc. Dat is wel een beetje jammer, en het zorgt ervoor dat de vriendelijkheid een stuk minder authentiek aanvoelt. Dan was het bij Fieldview toch een stuk gezelliger. We pakken morgen de trein om verder te gaan. We gaan nu eerst even een pinautomaat zoeken en daarna een taxi naar de botanische tuinen.
pi_105283025
leuk om te lezen en leuke foto's. en dat eten ziet er best lekker uit zeg!
Voor wat foto's, kijk hier
pi_105289230
Net een Nephila pilipes je waargenomen. Dat was best schrikken :D
pi_105289840
De botanische tuinen waren onwaarschijnlijk mooi. We zijn er de hele dag gebleven en hebben ons geen seconde verveeld. Als je ooit naar Sri Lanka gaat: ga naar de Peradeniya Botanical Gardens! Ook voor mensen zonder groene vingers. De tuin is enorm groot, we hebben niet eens alles gezien.

Foto's volgen!
pi_105290234
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Net een Nephila pilipes je waargenomen. Dat was best schrikken :D
Wat is daar eng aan dan?
Mu!
  woensdag 7 december 2011 @ 12:34:55 #106
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_105290342
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 12:31 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wat is daar eng aan dan?
Ik denk het feit dat het 8 poten heeft..
pi_105291583
Of met haar enorme lijf op hoofdhoogte ineens over het pad hing :)
pi_105292144
LHO liep bijna haar web binnen. :D Ze was nogal groot.
pi_105296103
***WAARSCHUWING: heel veel foto's!***

Nog even een fotootje van het diner van gisteravond:

Ook het ontbijt was heerlijk, met als nieuw element een ander vorm van 'hoppers'; namelijk pannenkoekjes met kokos erin.

En dan het bezoek aan de schitterende botanische tuin, die echt enorm groot was. De tuin herbergt niet alleen soorten die op Sri Lanka voorkomen, maar soorten van over de hele wereld (wel voornamelijk tropische planten).

Eén van de eerste mooie bloemen die we zagen (zo'n 50cm groot):

Vervolgens naar het orchideeënhuis. Ik heb persoonlijk een soort antipathie tegen orchideeën :') maar sommige van de bloemen waren wel mooi. Ik vond deze mini-orchideetjes wel schattig:

Overal in de tuin staan de bomen die je hieronder ziet. Ze vormen een soort 'muurtjes' op hun wortels. De Srilankanen maken hier dankbaar gebruik van en zitten in de afgeschermde hoekjes die zo ontstaan te picnkicken of te vozen. Heel veel jonge minnekozende stelletjes in de tuin (de seksuele moraal is hier blijkbaar redelijk vrij). Overigens kost de entree voor 'non-residents' 1100 LKR en voor Srilankanen 50 LKR. Geen wonder dat die mensen denken dat wij schathemeltjerijk zijn, als wij voor hetzelfde 22 maal zoveel moeten betalen. :')

Hieronder één van mijn favorieten van de dag; een cactus met gele vruchten. Ik vond het eruit zien alsof het een citroenenboom was en iemand alle citroenen door de helft had gesneden. Het is de pereskia bleo (Rose Cactus).

Zo ziet nootmuskaat uit als het nog aan de boom hangt:

Als je een afgevallen blaadje van de nootmuskaatboom neemt en dit in je hand stuk knijpt, geuren de blaadjes heerlijk naar nootmuskaat. De blaadjes van de kruidnagelboom roken nog veel lekkerder. Helaas zijn we de kaneelboom nergens tegengekomen (hij is er wel ergens als het goed is). Wel diverse soorten kassia ('nepkaneel'/ Chinese kaneel) gezien.

We kwamen ook een stel slakjes tegen, ongeveer 7cm groot:

Iemand zin om uit te zoeken om welke soort het gaat? Ik kon het zo gauw niet vinden.

Onderstaande bloemen vond ik erg grappig van vorm:

Midden in de tuin is een enorm grasveld met middenop een gigantische ficus met een 'spanwijdte' van tientallen meters. LHO maakte er onderstaande artsyfartsy foto van:

In de schaduw van de ficus lag een hondje te dutten. Sri Lanka kent enorm veel zwerfhondjes, die bijna allemaal op elkaar lijken. In elk geval heeft 90% dezelfde kleur als dit hondje en sommige doen sterk denken aan de dingo.

Een mooie overzichtsfoto:

Er was een hele sectie met diverse grote bamboesoorten. Panoramafoto van één van de bamboebos'jes':

Deze vond ik wel erg gaaf qua kleur:

Onderstaand vogeltje hadden we al vaak gezien en ze zijn schuw dus lastig vast te leggen:

Ik denk dat het de Sri Lanka Myna is, maar weet ik niet zeker. Let overigens op de 'boomstam' achter de vogel: dat is bamboe en wel de grootst levende soort, waarvan de jonge scheuten rond de dertig cm per dag groeien. :o

Ook insecten mogen op de foto, deze kwam voorbij wandelen over het pad:

Er zijn hier ook reuzenduizendpoten, die hoop ik nog tegen te komen. Vogelspinnen zijn er ook, evenals vele slangensoorten.

En ook hier weer Fruit Bats (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vleerhonden) en wel een enorme kolonie van duizenden exemplaren. Ze maakten een oorverdovend lawaai. Echt gave beesten om te zien, heel groot!

We hebben ook een paar vlinders op de foto gezet. Deze is wel tof vanwege de enorme ogen:

Het uitzicht over de rivier:

Een boom met prachtige bloemclusters; pluk er eentje en je hebt meteen een heel bos bloemen. :D

Nog een overzichtsfoto:

Er was een aparte sectie met allerlei varensoorten. Varens behoren met hun fractal-bladeren tot mijn favoriete planten.

En in de schaduwrijke varentuin liep LHO voor mij en deinsde plotseling terug onder het uitroepen van "Whoa!". En daar midden boven het pad, op ooghoogte (niet voor Srilankanen, wel voor LHO met z'n bijna twee meter :') ) zat onze vriendin Nephila. :D

LHO liep echt bijna haar web in. Wat wel grappig is, is dat er ook een mannetje in haar web zat. Het mannetje is slechts enkele mm groot, deze mevrouw was net zo groot als mijn handpalm. :D We hebben een hele lading foto's van haar gemaakt en vervolgens ook een stukje blad in haar web gegooid om haar te zien bewegen. Ze schoot er heel snel naartoe en toen ze doorhad dat het loos alarm was, keerde ze met tergend trage bewegingen weer terug naar haar plek in het midden van haar web. Haar web is vrij slordig /onregelmatig gevormd.

En dan is het nu weer tijd voor het diner. Morgen waarschijnlijk verder met de trein naar Hatton.
pi_105302519
De grote boom was deze toch ?

Heb je daar nog een mooie grote foto van ? :D

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2011 17:57:25 ]
pi_105303091
Nee, we hebben alleen twee detailfoto's gemaakt. :)
pi_105338928
Vandaag zijn wij per trein van Kandy naar Hatton gereisd. We hebben opnieuw tweede klas gereisd en besloten dat ook te blijven doen, omdat het veel leuker is. Eerste klas is puur voor toeristen, de ramen zitten dicht, er is airco en er is catering met au-bain-marie-bakken. Tweede klas is veel leuker. Je hebt contact met de mensen, alle ramen en deuren zijn open, er hangen ventilatoren aan het plafond en met grote regelmaat komt de freelance catering langs; mannetjes met mandjes met daarin de meeste uiteenlopende etenswaar; fruit (ananas, papaya, mandarijnen), hartige hapjes en andere snacks. De hartige hapjes zien er erg lekker uit en ruiken onwijs lekker, maar tot nu toe hebben we het nog niet aangedurfd ze te kopen. Misschien toch doen; mijn darmen zijn toch al van slag. :')

De mannetjes met de hapjes zijn grappig, vooral de manier waarop ze hun waar aankondigen. "Woddywoddywoddywoddy!". Zoiets moet de naam zijn van de gefrituurde bara-achtige broodjes die ze verkopen. Je krijgt er verse ui en een hele rode peper bij.

De treinrit was mooi. We klommen steeds verder de bergen in. In Hatton werden we opgewacht door een tuktukchauffeur die ons naar ons Guesthouse zou brengen. De rit in de tuktuk duurde zo'n anderhalf uur en meanderde tussen de theeplantages door. We zitten hier echt midden in het theegebied. Wat foto's volgen nog.

Het Guesthouse waar we nu zitten (http://www.slightlychilled.tv/) is wat ons betreft een teleurstelling. De kamers zijn keurig en schoon en de mensen vriendelijk, maar er zitten hier echt alleen maar westerlingen en het eten bestaat uit een lopend buffet. :{ Niet ons ding. We hebben besloten om maar niet meer af te gaan op de Lonely Planet, want zij waren lyrisch over zowel dit als het vorige verblijf en wij denken daar toch anders over. Wij willen graag meer contact met de mensen. Kijken of we op onze volgende bestemming een verblijf kunnen vinden waar ook Srilankanen gebruik van maken. En dan is het maar zo dat er geen warm water of geen airco is. We hebben zelf een klamboe, dus we hebben niet veel nodig anders dan een bed met redeijk schoon beddengoed. :P

Wat ook frappant is, is dat de Lonely Planet van 2009 aangeeft dat dit hotel 1100-2200 lkr kost terwijl dit nu is opgelopen tot rond de 6000 lkr. :{ Dat doet een vermelding in de Lonely Planet dus met een hotel dat misschien wel heel leuk was voordat het vermeld werd...
pi_105339610
pi_105339839
Oh, trouwens, het regent hier. }:| Pijpenstelen! En het is hier heel erg koud, maar 20 graden ofzo! :') Heb voor het eerst hier een lange broek en warme trui aan.
pi_105339912
Iets groter formaat van de panoramafoto: https://plus.google.com/p(...)/5683765343270164226
pi_105340672
Het is heel leuk om van achter de kachel jullie verslag te lezen.
Thx.
pi_105341041
Een fotoverslag van onze treinreis, van het drukke en warme Kandy naar het stille en koele, regenachtige Hatton :)

Enkele minuten na aanvang van onze reis hebben we een overstap op Perideniya Junction, de trein heeft slechts een uur vertraging.

Het prachtig tropische landschap aan het begin van de reis, vanuit de trein :)

Al snel gaat dit er bekender uitzien; Naaldbomen verschijnen, de temperatuur zakt. We zitten nu al een stuk hoger.

Even een foto maken uit de trein, van de trein. Ik ben niet de enige die op dit idee komt.

Sowieso hangt uit ieder raampje iemand:
  Moderator donderdag 8 december 2011 @ 16:40:21 #120
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_105342252
Jaloers. Erg jaloers.

* UIO_AMS zet Sri Lanka hoger op de lijst met te bezoeken landen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_105342693
Vooral doen, het is een erg leuk land. O+
pi_105358876
Dat filmpje trouwens van de vleermuizen, nooit geweten dat die zo groot kunnen zijn, zo'n kabaal maken en dan overdag zo buiten in een boom hangen!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_105359667
Tof filmpje LHO.
Hoe zit het met de veiligheid daar als blanke ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105361863
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:53 schreef bianca en michael het volgende:
Dat filmpje trouwens van de vleermuizen, nooit geweten dat die zo groot kunnen zijn, zo'n kabaal maken en dan overdag zo buiten in een boom hangen!
Dat zagen en hoorden we in Australië ook! Precies zo. bron
Mooi verslag weer!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')