***WAARSCHUWING: heel veel foto's!***
Nog even een fotootje van het diner van gisteravond:
![Eten-Palmgarden.jpg]()
Ook het ontbijt was heerlijk, met als nieuw element een ander vorm van 'hoppers'; namelijk pannenkoekjes met kokos erin.
En dan het bezoek aan de schitterende botanische tuin, die echt enorm groot was. De tuin herbergt niet alleen soorten die op Sri Lanka voorkomen, maar soorten van over de hele wereld (wel voornamelijk tropische planten).
Eén van de eerste mooie bloemen die we zagen (zo'n 50cm groot):
![Botanischetuin1-Tros.jpg]()
Vervolgens naar het orchideeënhuis. Ik heb persoonlijk een soort antipathie tegen orchideeën

maar sommige van de bloemen waren wel mooi. Ik vond deze mini-orchideetjes wel schattig:
![Botanischetuin2-Orchidee.jpg]()
Overal in de tuin staan de bomen die je hieronder ziet. Ze vormen een soort 'muurtjes' op hun wortels. De Srilankanen maken hier dankbaar gebruik van en zitten in de afgeschermde hoekjes die zo ontstaan te picnkicken of te vozen. Heel veel jonge minnekozende stelletjes in de tuin (de seksuele moraal is hier blijkbaar redelijk vrij). Overigens kost de entree voor 'non-residents' 1100 LKR en voor Srilankanen 50 LKR. Geen wonder dat die mensen denken dat wij schathemeltjerijk zijn, als wij voor hetzelfde 22 maal zoveel moeten betalen.

![Botanischetuin3-Wortels.jpg]()
Hieronder één van mijn favorieten van de dag; een cactus met gele vruchten. Ik vond het eruit zien alsof het een citroenenboom was en iemand alle citroenen door de helft had gesneden. Het is de pereskia bleo (Rose Cactus).
![Botanischetuin4-Rosecactus1.jpg]()
![Botanischetuin5-Rosecactus2.jpg]()
Zo ziet nootmuskaat uit als het nog aan de boom hangt:
![Botanischetuin6-Nootmuskaat.jpg]()
Als je een afgevallen blaadje van de nootmuskaatboom neemt en dit in je hand stuk knijpt, geuren de blaadjes heerlijk naar nootmuskaat. De blaadjes van de kruidnagelboom roken nog veel lekkerder. Helaas zijn we de kaneelboom nergens tegengekomen (hij is er wel ergens als het goed is). Wel diverse soorten kassia ('nepkaneel'/ Chinese kaneel) gezien.
We kwamen ook een stel slakjes tegen, ongeveer 7cm groot:
![Botanischetuin7-slak.jpg]()
Iemand zin om uit te zoeken om welke soort het gaat? Ik kon het zo gauw niet vinden.
Onderstaande bloemen vond ik erg grappig van vorm:
![Botanischetuin8-Geelwit.jpg]()
Midden in de tuin is een enorm grasveld met middenop een gigantische ficus met een 'spanwijdte' van tientallen meters. LHO maakte er onderstaande artsyfartsy foto van:
![Botanischetuin9-Enorme-ficus.jpg]()
In de schaduw van de ficus lag een hondje te dutten. Sri Lanka kent enorm veel zwerfhondjes, die bijna allemaal op elkaar lijken. In elk geval heeft 90% dezelfde kleur als dit hondje en sommige doen sterk denken aan de dingo.
![Botanischetuin10-Hondje.jpg]()
Een mooie overzichtsfoto:
![Botanischetuin11-Overzicht.jpg]()
Er was een hele sectie met diverse grote bamboesoorten. Panoramafoto van één van de bamboebos'jes':
![Botanischetuin12-PanoramaBamboo.jpg]()
Deze vond ik wel erg gaaf qua kleur:
![Botanischetuin13-Paarsebloem.jpg]()
Onderstaand vogeltje hadden we al vaak gezien en ze zijn schuw dus lastig vast te leggen:
![Botanischetuin14-VogelZwartgeel.jpg]()
Ik denk dat het de Sri Lanka Myna is, maar weet ik niet zeker. Let overigens op de 'boomstam' achter de vogel: dat is bamboe en wel de grootst levende soort, waarvan de jonge scheuten rond de dertig cm per dag groeien.

Ook insecten mogen op de foto, deze kwam voorbij wandelen over het pad:
![Botanischetuin15-Duizendpoot.jpg]()
Er zijn hier ook reuzenduizendpoten, die hoop ik nog tegen te komen. Vogelspinnen zijn er ook, evenals vele slangensoorten.
En ook hier weer Fruit Bats (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vleerhonden) en wel een enorme kolonie van duizenden exemplaren. Ze maakten een oorverdovend lawaai. Echt gave beesten om te zien, heel groot!
![Botanischetuin16-Vleermuis1.jpg]()
![Botanischetuin17-Vleermuis2.jpg]()
![Botanischetuin18-Vleermuis3.jpg]()
We hebben ook een paar vlinders op de foto gezet. Deze is wel tof vanwege de enorme ogen:
![Botanischetuin19-Vlinder.jpg]()
Het uitzicht over de rivier:
![Botanischetuin20-Uitzicht.jpg]()
Een boom met prachtige bloemclusters; pluk er eentje en je hebt meteen een heel bos bloemen.

![Botanischetuin21-BosjeBloemen.jpg]()
Nog een overzichtsfoto:
![Botanischetuin22-Overzicht.jpg]()
Er was een aparte sectie met allerlei varensoorten. Varens behoren met hun fractal-bladeren tot mijn favoriete planten.
![Botanischetuin23-Varen.jpg]()
En in de schaduwrijke varentuin liep LHO voor mij en deinsde plotseling terug onder het uitroepen van "Whoa!". En daar midden boven het pad, op ooghoogte (niet voor Srilankanen, wel voor LHO met z'n bijna twee meter

) zat onze vriendin Nephila.

![Botanischetuin24-Nephila1.jpg]()
![Botanischetuin25-Nephila2.jpg]()
![Botanischetuin26-Nephila3.jpg]()
LHO liep echt bijna haar web in. Wat wel grappig is, is dat er ook een mannetje in haar web zat. Het mannetje is slechts enkele mm groot, deze mevrouw was net zo groot als mijn handpalm.

We hebben een hele lading foto's van haar gemaakt en vervolgens ook een stukje blad in haar web gegooid om haar te zien bewegen. Ze schoot er heel snel naartoe en toen ze doorhad dat het loos alarm was, keerde ze met tergend trage bewegingen weer terug naar haar plek in het midden van haar web. Haar web is vrij slordig /onregelmatig gevormd.
En dan is het nu weer tijd voor het diner. Morgen waarschijnlijk verder met de trein naar Hatton.