Ja. Aantal jaar geleden moest iedereen opeens naar de bank om zich te legitimeren als gevolg van een nieuwe (anti-terreur?)wet.quote:
Je identificeren. Maar dan hoeven ze toch niet een kopie te maken?quote:Op zondag 27 november 2011 00:04 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja. Aantal jaar geleden moest iedereen opeens naar de bank om zich te legitimeren als gevolg van een nieuwe (anti-terreur?)wet.
Banken en verzekeraars geven maandelijks en/of jaarlijks informatie door aan de belastingdienst. Renseigneren noemen ze dat. Dan kan de belasting gemakkelijk zien of jij bij je IB aangifte niet loopt te frauderen. De bank/verzekeraar moet dus zeker zijn dat ze die gegevens met het juiste BSN nummer doorspelen aan de core business van de graai-bv Nederland.quote:
Dat snap ik. Maar hoe dek je dan ID fraude af?quote:Op zondag 27 november 2011 00:09 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Banken en verzekeraars geven maandelijks en/of jaarlijks informatie door aan de belastingdienst. Renseigneren noemen ze dat. Dan kan de belasting gemakkelijk zien of jij bij je IB aangifte niet loopt te frauderen. De bank/verzekeraar moet dus zeker zijn dat ze die gegevens met het juiste BSN nummer doorspelen aan de core business van de graai-bv Nederland.
Inderdaad. Maar dan hoeven zij jou geen rekening te verstrekken.quote:Op zondag 27 november 2011 00:21 schreef r_one het volgende:
Je hoeft je BSN niet te verstrekken, noch toe te staan dat ze je ID kopiëren.
idd. En dan?quote:Op zondag 27 november 2011 00:23 schreef Dondermeester het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar dan hoeven zij jou geen rekening te verstrekken.
Klopt, maar dat heeft dan weer niks met de WID te maken.quote:Op zondag 27 november 2011 00:23 schreef Dondermeester het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar dan hoeven zij jou geen rekening te verstrekken.
Maar dat hoeft toch ook niet. De vraag was of ze het mogen vragen. Dat mag iedereen. Vaak doen bedrijven het ook bij het uitgeven van toegangspasjes voor een kantoorgebouw.quote:Op zondag 27 november 2011 00:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Klopt, maar dat heeft dan weer niks met de WID te maken.
Lees zin 1 van de OP nog eensquote:Op zondag 27 november 2011 00:34 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Maar dat hoeft toch ook niet. De vraag was of ze het mogen vragen. Dat mag iedereen. Vaak doen bedrijven het ook bij het uitgeven van toegangspasjes voor een kantoorgebouw.
Je hoeft dan geen kopie van je ID te laten maken, maar dan mag je ook niet komen werken. Keuze is meestal snel gemaakt. Zo is het met de bank ook.
Maar dan nogmaals: hoe voorkom je dan ID fraude?quote:Op zondag 27 november 2011 00:33 schreef Dondermeester het volgende:
Btw, 1e hit van Google:
http://rechtennieuws.nl/13209/bank-mag-kopie-of-scan-identiteitsbewijs-gebruiken-voor-wid.html
Kwaliteitspost. Goed onderbouwd ookquote:
Alu-hoed afzetten en de bank vertrouwen. (en ja, is niet altijd makkelijk, maar weinig keuze als je een rekening wilt openen)quote:Op zondag 27 november 2011 00:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar dan nogmaals: hoe voorkom je dan ID fraude?
Moet ik nou ook al gaan uitleggen om iets wat al jaren bekend is? Denk even na wil je.quote:
Je weet het niet he?quote:Op zondag 27 november 2011 11:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Moet ik nou ook al gaan uitleggen om iets wat al jaren bekend is? Denk even na wil je.
Ik heb nog een "ouderwets" rijbewijs (een van de laatstequote:Op zondag 27 november 2011 11:41 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Volgens mij hoef je inderdaad niet je BSN nummer op te geven. Je bent namelijk wel "verplicht" je te identificeren, maar dat mag ook met je rijbewijs, waar als ik me niet vergis je BSN nummer niet vermeld staat.
Misschien niet de meest betrouwbare bron, maar wikipedia zegt op de rijbewijs pagina letterlijk dat het niet mag:quote:Op zondag 27 november 2011 11:41 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Volgens mij hoef je inderdaad niet je BSN nummer op te geven. Je bent namelijk wel "verplicht" je te identificeren, maar dat mag ook met je rijbewijs, waar als ik me niet vergis je BSN nummer niet vermeld staat.
En daarnaast is het natuurlijk nogal dubbelop he: identiteitsbewijs en bsn opgeven. Je bsn staat al op je identiteitsbewijs.quote:Het rijbewijs heeft in Nederland de status van legitimatiebewijs, maar men kan zich in regel met een rijbewijs niet identificeren, bijvoorbeeld bij een bank zal men een rijbewijs niet accepteren als identificatiebewijs (ID-bewijs).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |