Ik heb ernaar gevraagd en hij heeft een paar redenen gegeven, namelijk dat de grondwerkzaamheden meer werk kosten, dat de door mij gekozen stenen duurder zijn, dat het meer werk kost om die stenen te verwerken en dat de bouwplaats niet bereikbaar is met een machine waardoor er meer handwerk verricht moet worden.
Voor een deel zullen die argumenten wel kloppen, maar voor een ander deel niet. Zo zie ik discrepanties tussen de twee offertes die voortkomen uit een berekening inclusief BTW enerzijds en exclusief BTW anderzijds. En ook heb ik vrijwel geen nieuwe informatie gegeven vergeleken met mijn Werkspotadvertentie. Bovendien is de aanvankelijk offerte al een grote indicatie geweest waarin gewerkt is met marges en daarbij steeds het midden is aangehouden. Zelfs als ik aan de bovenkant was gaan zitten wat al mijn keuzes betreft dan had de offerte nog niet zo hoog uit kunnen pakken.
Ik denk niet dat het oplichters zijn, hoor. Integendeel. Het lijkt me een wat ongelukkige gang van zaken. Ik had eerst contact met iemand anders, die heeft de offerte gemaakt en iemand anders heeft het overgenomen. Nou ja, dat is maar een idee. Ik weet niet op wat voor uiteindelijke offerte die ander was uitgekomen.
En loeszie, ik ontkende het eerder, maar ik heb nu ook het idee dat hij veel dingen voor me invult die ik helemaal niet wil. Zo heeft hij van het gewone gras ineens kunstgras gemaakt, en dat is 5x zo duur.

Zijn argument daarvoor is dat het moeilijk is om zo'n klein gazon (dat vaak betreed wordt) goed te houden. Ik geloof hem wel, maar waarom is dat niet bij de grove indicatie aangegeven? Toen was die oppervlakte ookal bekend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.