Dank voor je verhaal.quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:47 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Heh wat klote voor je. Ik heb zelf hersenvliesontsteking gehad toen ik 14 was. Dat is 14 jaar geleden. Het was een andere vorm als je moeder, dus waarschijnlijk is het niet helemaal te vergelijken. Heb wel een tijdje in coma gelegen.
Het herstel heeft bij mij toch nog een aantal jaar geduurd.
De eerste 2 jaar kon ik nooit volledig naar school ontzettend veel hoofdpijn en moeheid en concentratieproblemen. Ben begonnen met 2 halve dagen in de week en dat heb ik langzaam uitgebreid. Daarna ging het wel steeds beter. Uiteindelijk toch een diploma kunnen halen. Na een tijdje ging het steeds beter. Maar voor mijn gevoel ben ik nooit helemaal de ouwe geworden![]()
Maar ik kan zeker een gelukkig leven leiden,ik moet alleen wat meer moeite doen. Je kunt er helaas niks van zeggen hoe het met je moeder zal gaan, het herstelproces is voor iedereen anders.
Heel veel sterkte
Achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik zo lang heb gewacht met het ziekenhuis. Iedereen blijft mij wel vertellen dat ik mezelf niet de schuld moet geven maar zo voelt het voor mij niet. Het voelt alsof dit het enige moment in m'n moeders leven was waarin ik door sterk handelen haar had kunnen redden en ik heb dat niet gedaan. Ik heb gewacht.quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:48 schreef Like-a-Bunny het volgende:
Mijn god....sterkte! Ik wist dat herpes ernstigere dingen aan kon richten dan een koortslipje, maar dit?
Toen ik opgenomen werd lag ik al in coma, pas na 24 uur kwamen ze erachter wat ik had, toen werd ik met spoed naar de intensivecare van een ander ziekenhuis gebracht, na een week ontwaakte ik weer. Toen 2 weken later mocht ik weer naar huis.quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dank voor je verhaal.
Hoe was je er aan toe toen je opgenomen werd? Hoe lang duurde het voordat je significante verbetering zag?
En toen je ontwaakte. Was je in de war? Merkte je zelf dat je problemen had?quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:00 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Toen ik opgenomen werd lag ik al in coma, pas na 24 uur kwamen ze erachter wat ik had, toen werd ik met spoed naar de intensivecare van een ander ziekenhuis gebracht, na een week ontwaakte ik weer. Toen 2 weken later mocht ik weer naar huis.
Verbetering was er al heel snel. Alleen het volledige herstel duurde wel een aantal jaar.
Maar wat ik al zeg het is waarschijnlijk niet te vergelijken met je moeder
Ik weet wel (van horen zeggen) dat toen ik ziek was heel erg in de war was. Een dag vantevoren heel erg warrig, niet meer kunnen praten,uit bed vallen. Toen belde mijn ouders de dokter.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En toen je ontwaakte. Was je in de war? Merkte je zelf dat je problemen had?
Mijn moeder lijkt op dit moment zich wel te beseffen dat ze in het ziekenhuis ligt maar ze snapt niet zat ze ziek is. Het enige waar ze zich consistent mee bezig houd is dat ze dat infuus zo irritant vind.
Dank en ja... de emotie volgt wellicht het verstand wel. Misschien als ik wat verbetering in m'n moeder zou zien. Tot nu toe alleen nog niks.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:02 schreef Vandaag... het volgende:
Het is precies wat je zegt, zo'n zeldzame aandoening denk je niet aan. Echt loslaten die gedachte dat je iets hebt nagelaten of verkeerd gedaan, het is gegaan zoals het is gegaan en je kan je energie beter richten op andere dingen nu.
Heel veel sterkte! Hoop echt dat je moeder snel opknapt.
Dankquote:Op zaterdag 26 november 2011 22:06 schreef Nemephis het volgende:
Sterkte met de situatie TS, en beterschap voor je moeder
Heftig moment voor iedereen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:08 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Ik weet wel (van horen zeggen) dat toen ik ziek was heel erg in de war was. Een dag vantevoren heel erg warrig, niet meer kunnen praten,uit bed vallen. Toen belde mijn ouders de dokter.
Toen ik uit de coma ontwaakte, stond heel mijn familie om mijn bed, en was ik er toch wel veel beter aan toen dan je moeder. Ik vroeg welke datum het was en dat was mijn zus' verjaardag en dat wist ik meteen.
Ja ze krijgt nu Aciclovir en een andere antibioticum voor een blaasontsteking die ze ook blijkbaar nog had. Dat gaat nog 7 tot 21 dagen door afhankelijk van of de koorts nog terug komt.quote:Maar je moeder is op dit moment nog ziek denk ik en krijgt nog antibiotica als ik het goed begrijp?
Helaas is je moeder ook niet de jongste meer dus het herstel kan lang duren
Ok nou misschien als het virus bestreden is dat je wat verbetering ziet. Ik hoop voor dat dat snel is en dat weer snel iets van je moeder terugzietquote:Op zaterdag 26 november 2011 22:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heftig moment voor iedereen.
[..]
Ja ze krijgt nu Aciclovir en een andere antibioticum voor een blaasontsteking die ze ook blijkbaar nog had. Dat gaat nog 7 tot 21 dagen door afhankelijk van of de koorts nog terug komt.
Goede link! Dit is precies het soort uitspraken en cijfers waar de doktoren zich niet of alleen maar deels aan willen wagen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:21 schreef Re het volgende:
datis best een kut situatie zeg, enige wat ik er van weet dat de prognose redelijk goed kan zijn met aciclovir o
maar het is dus een paar daagjes wachten totdat de medicijnen hun werk kunnen doen
meer info in dit artikel: http://cid.oxfordjournals.org/content/35/3/254.full
Dank jequote:Op zaterdag 26 november 2011 22:27 schreef Soit het volgende:
Wat een nare situatie. Het is jouw schuld sowieso niet. Sterkte.
Dank je wel. Het voelt heel raar voor mij. Het kan/mag gewoon niet zo zijn dat dit de manier is waarop dit eindigt. Ze had nog zo veel plannen en dingen en projecten en ze wilde nog zo veel. Wat een waardeloos einde zou het zijn ik word er bijna ziek van die gedachte.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:16 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Ok nou misschien als het virus bestreden is dat je wat verbetering ziet. Ik hoop voor dat dat snel is en dat weer snel iets van je moeder terugziet
Hee, fijn voor je dat je verbetering ziet! Is een goed teken. Ik blijf met je meehopen dat het doorzetquote:Op maandag 28 november 2011 20:54 schreef SpecialK het volgende:
Even een update... inmiddels is er wat vooruitgang.
- Ze is gestopt met brabbelen over werk...
- Zinnen die ze maakt zijn coherenter en ze maakt meer zinnen ook echt af
- Ze snapt inmiddels dat ze ziek is. Ze dacht vanmiddag nog dat ze "hetzelfde had als oma" (dementie dus) maar nu lijkt het doorgedrongen dat ze een virus heeft en dat we ons er doorheen gaan slaan
- Ze reageert met meer emotie. Ze knuffelt nu ook terug.
- Haar oogleden hangen niet constant meer.
Daartegen blijft nog
- Ze is moeilijk wakker te krijgen
- Stribbelt tegen tijdens het eten en douchen
- Het duurt nog steeds ongeveer 10 sec voordat ze kan verwerken wat je tegen haar zegt.
- Ze lijkt vaak nog steeds een soort geheugen reset te ondergaan. Je moet dubbel uitleggen wat je al eerder hebt verteld
- Ze onthoud niet wie er die dag langs geweest is tenzij je het expliciet zegt.
- Ze lijkt vooral te antwoorden met standaardzinnen.
Hopen dat dit doorzet
Niet teveel in een keer willen :-)quote:Op maandag 28 november 2011 20:54 schreef SpecialK het volgende:
Even een update... inmiddels is er wat vooruitgang.
- Ze is gestopt met brabbelen over werk...
- Zinnen die ze maakt zijn coherenter en ze maakt meer zinnen ook echt af
- Ze snapt inmiddels dat ze ziek is. Ze dacht vanmiddag nog dat ze "hetzelfde had als oma" (dementie dus) maar nu lijkt het doorgedrongen dat ze een virus heeft en dat we ons er doorheen gaan slaan
- Ze reageert met meer emotie. Ze knuffelt nu ook terug.
- Haar oogleden hangen niet constant meer.
Daartegen blijft nog
- Ze is moeilijk wakker te krijgen
- Stribbelt tegen tijdens het eten en douchen
- Het duurt nog steeds ongeveer 10 sec voordat ze kan verwerken wat je tegen haar zegt.
- Ze lijkt vaak nog steeds een soort geheugen reset te ondergaan. Je moet dubbel uitleggen wat je al eerder hebt verteld
- Ze onthoud niet wie er die dag langs geweest is tenzij je het expliciet zegt.
- Ze lijkt vooral te antwoorden met standaardzinnen.
Hopen dat dit doorzet
dat is een hele goede ja, 100 meter hier vandaanquote:Op maandag 28 november 2011 21:08 schreef SpecialK het volgende:
Woensdag is er weer een gesprek met de dokter. Het plan voor nu is om met de antibiotica door te gaan tot dat de koorts echt weg blijft. Daarna gaan we naar een revalidatiecentrum. Waarschijnlijk op de overtoom. Blijkbaar is dat een bekend centrum.
Geen last van concentratie problemen of zoiets?quote:Op dinsdag 29 november 2011 10:36 schreef Mystikvm het volgende:
Ik heb toen ik heel jong was hersenvliesontsteking gehad. Leek ook eerst op een griepje, tot ik alleen nog maar lag te ijlen en behang van de muur ging eten. Ik was behoorlijk de weg kwijt, en volgens mijn moeder had de huisarts gezegd dat ik in deze staat rijp was voor de dwangbuisHeel lang is men bang geweest dat ik meer een soort gedegenereerd mens zou worden die een beetje debiel in de hoek zou zitten kwijlen, bij tests werden er wel tekenen van hersenbeschadiging gevonden en het heeft enkele maanden geduurd voor ik echt weer normaal aanspreekbaar was.
Misschien heeft met de jonge leeftijd te maken, maar het is allemaal goed gekomen. Ik weet er zelf niets meer van, ook al was ik een jaar of 6.
Het was echt kantje-boord in mijn geval en het zag er heel ernstig uit. Maar we kunnen wel stellen dat het helemaal goed is gekomen.
Op de leeftijd van je moeder kan ik er natuurlijk niets over zeggen. Heel veel sterkte. Het kan echt goed komen, ook al ziet het er nu heel erg uit. Ik hoop het voor je!
Hoe jonger je bent, des te zwaarder de gevolgen zullen zijn in je latere leven. Jij hebt het geluk gehad dat de meeste hersengebieden al (voldoende) ontwikkeld warenquote:Op dinsdag 29 november 2011 10:36 schreef Mystikvm het volgende:
Misschien heeft met de jonge leeftijd te maken, maar het is allemaal goed gekomen. Ik weet er zelf niets meer van, ook al was ik een jaar of 6.
Nee. Ben geen ster in concentreren, maar ik weet niet beter. Ik ondervind geen problemen in mijn dagelijks leven.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:23 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Geen last van concentratie problemen of zoiets?
Nou ja, misschien had het allemaal nog veel beter kunnen zijnquote:Op dinsdag 29 november 2011 11:26 schreef Sandertje23 het volgende:
[..]
Hoe jonger je bent, des te zwaarder de gevolgen zullen zijn in je latere leven. Jij hebt het geluk gehad dat de meeste hersengebieden al (voldoende) ontwikkeld waren
Dank voor de tips. Er hangen gelukkig genoeg (spraakzame) familieleden rond haarquote:Op maandag 28 november 2011 22:34 schreef Sandertje23 het volgende:
Wat een ontzettende rotsituatie, heel veel sterkte de komende tijd!
Geen zelfde situatie meegemaakt, maar bij neurologische schade is het herstel (dat bij jouw moeder al in volle gang is) de eerste maanden het grootst. Het feit dat ze weer coherent begint te worden, kan betekenen dat de spraakcentra (voornamelijk in de LH) grotendeels gespaard zijn gebleven en dat ze na verloop van tijd steeds beter zal gaan praten.
Het geheugen (en ook emotie trouwens ), wat gelokaliseerd is in de temporale kwab, heeft blijkbaar ook een grote opdonder gehad en het zal pas over enkele maanden duidelijk worden hoe groot de schade in dat gebied is.
Blijf vooral tegen haar praten, laat haar zelf ook praten, laat haar lezen en desnoods herhaal je constant wat je gezegd hebt omdat dit helpt het geheugen (weer) te verbeteren.
Last but not least, never ever give up hope. Het brein is magisch, waardoor je soms met veel inzet verloren functies terug kan krijgen (nooit meer 100%, maar erbij in de buurt).
300 kcal meestalquote:Op dinsdag 29 november 2011 22:12 schreef SpecialK het volgende:
Ze krijgt wel vaak van die proteïnedrankjes. Ik zal morgen eens kijken hoeveel calorieën dat zijn en als het niet voldoende is of ze een alternatief hebben.
En ja... ik blijf door gaan met dat eten natuurlijk
Dank!
Dank je, Staal!quote:Op woensdag 30 november 2011 17:51 schreef Staal het volgende:
Wat kan een leven plotsklaps veranderen. Gelukkig dat uw man er redelijk goed is uitgekomen, hoop dat TS zich gesteund voelt.
Welkom op FOK! trouwens, Moggycat.
quote:Op woensdag 30 november 2011 21:19 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb weer een beetje moed. Zelfs als het morgen weer een slechte dag wordt weet ik nu in ieder geval dat mijn moeder er nog wel in zit. Ergens.
Dat kan wel. Op het moment dat het lichaam cellen in het brein gaat aanvallen krijg je daar een hoop rotzooi dat uiteindelijk leidt tot een ontstekingsreactie van het lichaam. Het kan ook zijn dat het lichaam de bloedbreinbarriere aanvalt, waardoor deze verzwakt en het virussen en bacterien (die het normaal tegenhoudt) doorlaat met alle gevolgen van dien.quote:Op donderdag 1 december 2011 01:28 schreef SpecialK het volgende:
Nooit geweten dat je van auto-immuunziektes ook een hersenontsteking kon krijgen trouwens
quote:..Gigantisch fijn telefoontje..
Kleine stapjes voorwaarts zijn ook stapjes voorwaartsquote:..maar ik denk maar dat dit steeds beter gaat worden.
Tsja... ik vind het moeilijk zo'n gedachte. Dat je ineens heel anders met iemand om moet gaan. Dat alles moeilijk is en expliciet uitgelegd moet worden. Ik merk zelf dat ik daar soms het geduld niet voor kan opbrengen maar ik probeer het.quote:Op zondag 25 december 2011 04:04 schreef Shivo het volgende:
Mijn oom heeft ongeveer vijftien jaar geleden precies hetzelfde meegemaakt. Ik denk dat zijn geval ernstiger was want hij heeft drie weken in coma gelegen. Daarna een aantal maanden in een verpleegtehuis in Amsterdam (dat was verschrikkelijk, een beer van een vent, 43, tussen allemaal afgetakelde bejaarden). Hij is daarna overgeplaatst naar een begeleid wonen groep voor mensen met niet aangeboren hersenafwijkingen en daar woont hij nu nog steeds. Voor de ontsteking woonde hij met een vrouw en twee kleine kinderen, nu dus in een instelling. Het is enorm treurig maar we maken er het beste van, gegeven de situatie. Hij kan zich niet concentreren, heeft moeite met begrijpen van nieuwe dingen, maar herkent ons wel en heeft ook herinneringen van vroeger. Het hangt allemaal af van hoe heftig de ontsteking was en hoeveel hersencellen er verloren zijn gegaan.
Nice. Ben wel blij voor je. Denk dat je zelf zulk spoedig herstel niet verwacht had. En die dingen die ze mss overhoud lijken te overzien.quote:Op donderdag 19 januari 2012 02:10 schreef SpecialK het volgende:
Even een korte update op dit late tijdstip.
Mijn moeder heeft afgelopen weekend weer thuis geslapen onder mijn supervisie. Dat was 1 van de vereisten van de rehabilitatiekliniek voordat ze in het vervolg elk weekend alleen thuis kan zijn.
En het ging prima!
Ze is langer wakker, heeft in haar eentje boodschappen gedaan, visite onderhouden, gekookt. Het lijkt er op dat ze weer bijna terug is afgezien van wat karakterveranderingen. Ze leidt het gesprek niet meer zo erg en haakt alleen nog maar in, ze is rustiger geworden en lijkt nog steeds een tikkeltje emotioneel afwezig. Ik heb het hele weekend geen wartaal meer gehoord. Ze was erg blij weer thuis te mogen zijn.
Volgend weekend gaat ze alleen naar huis met de tram, eten bij haar zus, daarna naar de vlooienmarkt met vriendinnen.![]()
De ontslagdatum ligt in begin februari waarbij ze daarna nog wel regelmatig terug moet komen voor therapieën.
Ik vind dat ze nu op 85% zit. De deskundigen bij de kliniek denken dat ze uiteindelijk alleen nog oriëntatie en geheugenproblemen zal overhouden. Ze zal, als ze weer een paar autorijlessen heeft gehad waarschijnlijk gewoon altijd met tomtom moeten rijden en intensief een agenda bij moeten houden.
Ongelofelijk hoe dingen lopen.
Dankquote:Op donderdag 19 januari 2012 02:12 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Nice. Ben wel blij voor je. Denk dat je zelf zulk spoedig herstel niet verwacht had. En die dingen die ze mss overhoud lijken te overzien.
Succes verder met alles
fijn zegquote:Op vrijdag 30 maart 2012 20:16 schreef SpecialK het volgende:
Wederom een korte (en laatste) update.
Mijn moeder heeft inmiddels bij het CBR een rijexamen afgelegd, is geslaagd en mag daarmee weer autorijden.
Het meest bizarre is dat ze heel specifieke dingen kwijt is. Zoals wie mijn vrienden zijn en dat ze ooit eens zo ontiegelijk veel kussens voor op het balkon voor mij heeft gekocht. Wat ze nu overdreven vind. Heel vreemd.
Maar... ze is bijna helemaal terug en lijkt langzaamaan weer interesse te krijgen in de dingen die ze vroeger graag deed.
Ik wil iedereen hier bedanken voor de suggesties en lieve posts![]()
Je moeder is er echt heel goed van afgekomen! Erg fijn voor jullie allemaal!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 20:16 schreef SpecialK het volgende:
Mijn moeder heeft inmiddels bij het CBR een rijexamen afgelegd, is geslaagd en mag daarmee weer autorijden.
Het meest bizarre is dat ze heel specifieke dingen kwijt is. Zoals wie mijn vrienden zijn en dat ze ooit eens zo ontiegelijk veel kussens voor op het balkon voor mij heeft gekocht. Wat ze nu overdreven vind. Heel vreemd.
Maar... ze is bijna helemaal terug en lijkt langzaamaan weer interesse te krijgen in de dingen die ze vroeger graag deed.
Wil ook nog even zeggen dat ik heel blij ben dat je moeder er weer goed bovenop is gekomen. Die rare momenten blijf je altijd houden maar dat kan ik het geval van die kussens nog grappig zijn ook. Ze is er wel heel goed vanaf gekomen. Geniet van je tijd met haar!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 20:16 schreef SpecialK het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |