abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:26:25 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104856305
Ik kon geen Medisch subforum vinden dus ik dacht ik post het hier.

Lang verhaal.

Mijn moeder is vorige week ziek geworden. Ik dacht er niks bijzonders van aangezien ze hetzelfde leek te hebben als ik. In het begin.

Echter werd ze op vorige week vrijdag steeds verwarder. Nog steeds heb ik er niks bijzonders van gedacht. Ze is al 61 dus wellicht was mijn griepje iets heftiger voor haar.

Op maandag is ze met haar zus naar de dokter geweest en heeft ze een bloedonderzoek laten doen. Waar niks uit kwam.
Op dinsdag is ze uit eigen beweging voor wat voor reden dan ook in haar auto gestapt en verdwaald geraakt in Haarlem. Daar op een voetpad gereden en schade gemaakt aan de auto. De politie heeft haar en de auto toen meegenomen naar het bureau waar mijn tante en ik haar hebben opgehaald. We hebben direct de huisarts laten bellen naar het OLVG waar een neuroloog haar zou opvangen. 9 uur op de eerste hulpafdeling, een lumbale punctie, hersenscans en bloedonderzoeken later kwamen ze eindelijk tot de conclusie:

Het is Encephalitis (hersenontsteking) waarschijnlijk door het herpes simplex virus. Iets wat 1 op de half-miljoen mensen per jaar overkomt.

Uit de hersenscans blijkt dat er vooral veel schade is aan de temporale kwab aan de rechter hersenhelft. We zijn nu 4 dagen verder en het lukt haar nauwelijks normale zinnen te vormen. Als ze zelf een gesprek begint gaat het over haar werk en zelfs dat is compleet onzinnig random gebrabbel. Alleen aan de trefwoorden is te horen dat het over werk gaat.

Ze slaapt ongeveer 18 uur per dag en alles is te veel. Ze erkent eigenlijk niet iemands aanwezigheid en geeft bijna geen emotionele reactie op dingen. Ze blijft vlak qua antwoorden en heeft haar oogleden constant half open met glazige blik.

Ik ben er kapot van. Mijn moeder was een sterke vrouw met een sterke mening die voor alles en iedereen zorgde en dingen regelde. Ze is van haar zusjes een van de weinigen die voor oma zorgde en had vele hobbies (waaronder het verbouwen van haar tuinhuisje en die van iemand anders en het helpen verbouwen van mijn appartement). Sterke mening over dingen en nam altijd het initiatief. Nu is ze gereduceerd tot ... een miljoenste van wat ze ooit was. De doktoren zeggen dat ze door de antibiotica en de schade nog zo warrig is en dat dat nog kan veranderen na de rehabilitatie. Het is vooralsnog afwachten wat haar hersenen gaan doen en hoeveel permanente schade er door anoxia is aangebracht aan haar karakter, geheugen en wilskracht.

De reden dat ik dit post (naast het van mij afschrijven van dit horrorverhaal)
Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die zelf zoiets hebben meegemaakt en hoe dat is afgelopen. Wat waren de prognoses en wat is daar uiteindelijk van terecht gekomen. Hoewel ik na al die horrorverhalen op andere internetfora wel toe ben aan wat positief nieuws wil ik toch wel graag de waarheid horen.

Ik ben zo bang dat ik mijn moeder (zoals ze was) nooit meer terug zal zien.

Alvast bedankt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Boks-Chick zaterdag 26 november 2011 @ 21:38:11 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_104856847
Zwaar ruk deze situatie. Heel veel sterkte voor jou en je moeder :).

In overleg met TS naar R&P
lolwut
pi_104857250
Heh wat klote voor je. Ik heb zelf hersenvliesontsteking gehad toen ik 14 was. Dat is 14 jaar geleden. Het was een andere vorm als je moeder, dus waarschijnlijk is het niet helemaal te vergelijken. Heb wel een tijdje in coma gelegen.
Het herstel heeft bij mij toch nog een aantal jaar geduurd.
De eerste 2 jaar kon ik nooit volledig naar school ontzettend veel hoofdpijn en moeheid en concentratieproblemen. Ben begonnen met 2 halve dagen in de week en dat heb ik langzaam uitgebreid. Daarna ging het wel steeds beter. Uiteindelijk toch een diploma kunnen halen. Na een tijdje ging het steeds beter. Maar voor mijn gevoel ben ik nooit helemaal de ouwe geworden :{
Maar ik kan zeker een gelukkig leven leiden,ik moet alleen wat meer moeite doen. Je kunt er helaas niks van zeggen hoe het met je moeder zal gaan, het herstelproces is voor iedereen anders.
Heel veel sterkte :*
pi_104857291
Mijn god....sterkte! Ik wist dat herpes ernstigere dingen aan kon richten dan een koortslipje, maar dit?
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:54:30 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104857612
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:47 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Heh wat klote voor je. Ik heb zelf hersenvliesontsteking gehad toen ik 14 was. Dat is 14 jaar geleden. Het was een andere vorm als je moeder, dus waarschijnlijk is het niet helemaal te vergelijken. Heb wel een tijdje in coma gelegen.
Het herstel heeft bij mij toch nog een aantal jaar geduurd.
De eerste 2 jaar kon ik nooit volledig naar school ontzettend veel hoofdpijn en moeheid en concentratieproblemen. Ben begonnen met 2 halve dagen in de week en dat heb ik langzaam uitgebreid. Daarna ging het wel steeds beter. Uiteindelijk toch een diploma kunnen halen. Na een tijdje ging het steeds beter. Maar voor mijn gevoel ben ik nooit helemaal de ouwe geworden :{
Maar ik kan zeker een gelukkig leven leiden,ik moet alleen wat meer moeite doen. Je kunt er helaas niks van zeggen hoe het met je moeder zal gaan, het herstelproces is voor iedereen anders.
Heel veel sterkte :*

Dank voor je verhaal.
Hoe was je er aan toe toen je opgenomen werd? Hoe lang duurde het voordat je significante verbetering zag?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:57:30 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104857769
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:48 schreef Like-a-Bunny het volgende:
Mijn god....sterkte! Ik wist dat herpes ernstigere dingen aan kon richten dan een koortslipje, maar dit?
Achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik zo lang heb gewacht met het ziekenhuis. Iedereen blijft mij wel vertellen dat ik mezelf niet de schuld moet geven maar zo voelt het voor mij niet. Het voelt alsof dit het enige moment in m'n moeders leven was waarin ik door sterk handelen haar had kunnen redden en ik heb dat niet gedaan. Ik heb gewacht.

Ik snap dat dit niet rationeel is maar het gevoel wil niet weg... Zo'n relatief zeldzame aandoening als dit is het laatste waar je aan denkt.

Ik heb een les voor het leven geleerd. Verminderde cognitieve functie? Direct naar de eerste hulp.
pi_104857885
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dank voor je verhaal.
Hoe was je er aan toe toen je opgenomen werd? Hoe lang duurde het voordat je significante verbetering zag?
Toen ik opgenomen werd lag ik al in coma, pas na 24 uur kwamen ze erachter wat ik had, toen werd ik met spoed naar de intensivecare van een ander ziekenhuis gebracht, na een week ontwaakte ik weer. Toen 2 weken later mocht ik weer naar huis.
Verbetering was er al heel snel. Alleen het volledige herstel duurde wel een aantal jaar.
Maar wat ik al zeg het is waarschijnlijk niet te vergelijken met je moeder
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:02:05 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104857999
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:00 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Toen ik opgenomen werd lag ik al in coma, pas na 24 uur kwamen ze erachter wat ik had, toen werd ik met spoed naar de intensivecare van een ander ziekenhuis gebracht, na een week ontwaakte ik weer. Toen 2 weken later mocht ik weer naar huis.
Verbetering was er al heel snel. Alleen het volledige herstel duurde wel een aantal jaar.
Maar wat ik al zeg het is waarschijnlijk niet te vergelijken met je moeder
En toen je ontwaakte. Was je in de war? Merkte je zelf dat je problemen had?

Mijn moeder lijkt op dit moment zich wel te beseffen dat ze in het ziekenhuis ligt maar ze snapt niet dat ze ziek is. Het enige waar ze zich consistent mee bezig houd is dat ze dat infuus zo irritant vindt.
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:02:33 #9
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_104858023
Het is precies wat je zegt, zo'n zeldzame aandoening denk je niet aan. Echt loslaten die gedachte dat je iets hebt nagelaten of verkeerd gedaan, het is gegaan zoals het is gegaan en je kan je energie beter richten op andere dingen nu.

Heel veel sterkte! Hoop echt dat je moeder snel opknapt.
pi_104858206
Sterkte met de situatie TS, en beterschap voor je moeder
pi_104858286
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En toen je ontwaakte. Was je in de war? Merkte je zelf dat je problemen had?

Mijn moeder lijkt op dit moment zich wel te beseffen dat ze in het ziekenhuis ligt maar ze snapt niet zat ze ziek is. Het enige waar ze zich consistent mee bezig houd is dat ze dat infuus zo irritant vind.
Ik weet wel (van horen zeggen) dat toen ik ziek was heel erg in de war was. Een dag vantevoren heel erg warrig, niet meer kunnen praten,uit bed vallen. Toen belde mijn ouders de dokter.
Toen ik uit de coma ontwaakte, stond heel mijn familie om mijn bed, en was ik er toch wel veel beter aan toen dan je moeder. Ik vroeg welke datum het was en dat was mijn zus' verjaardag en dat wist ik meteen.
Maar je moeder is op dit moment nog ziek denk ik en krijgt nog antibiotica als ik het goed begrijp?
Helaas is je moeder ook niet de jongste meer dus het herstel kan lang duren
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:11:20 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104858439
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:02 schreef Vandaag... het volgende:
Het is precies wat je zegt, zo'n zeldzame aandoening denk je niet aan. Echt loslaten die gedachte dat je iets hebt nagelaten of verkeerd gedaan, het is gegaan zoals het is gegaan en je kan je energie beter richten op andere dingen nu.

Heel veel sterkte! Hoop echt dat je moeder snel opknapt.
Dank en ja... de emotie volgt wellicht het verstand wel. Misschien als ik wat verbetering in m'n moeder zou zien. Tot nu toe alleen nog niks.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:06 schreef Nemephis het volgende:
Sterkte met de situatie TS, en beterschap voor je moeder
Dank

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 26-11-2011 22:17:11 ]
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:14:27 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104858592
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:08 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Ik weet wel (van horen zeggen) dat toen ik ziek was heel erg in de war was. Een dag vantevoren heel erg warrig, niet meer kunnen praten,uit bed vallen. Toen belde mijn ouders de dokter.
Toen ik uit de coma ontwaakte, stond heel mijn familie om mijn bed, en was ik er toch wel veel beter aan toen dan je moeder. Ik vroeg welke datum het was en dat was mijn zus' verjaardag en dat wist ik meteen.
Heftig moment voor iedereen.

quote:
Maar je moeder is op dit moment nog ziek denk ik en krijgt nog antibiotica als ik het goed begrijp?
Helaas is je moeder ook niet de jongste meer dus het herstel kan lang duren
Ja ze krijgt nu Aciclovir en een andere antibioticum voor een blaasontsteking die ze ook blijkbaar nog had. Dat gaat nog 7 tot 21 dagen door afhankelijk van of de koorts nog terug komt.
pi_104858725
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heftig moment voor iedereen.

[..]

Ja ze krijgt nu Aciclovir en een andere antibioticum voor een blaasontsteking die ze ook blijkbaar nog had. Dat gaat nog 7 tot 21 dagen door afhankelijk van of de koorts nog terug komt.
Ok nou misschien als het virus bestreden is dat je wat verbetering ziet. Ik hoop voor dat dat snel is en dat weer snel iets van je moeder terugziet :*
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:21:21 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104858968
datis best een kut situatie zeg, enige wat ik er van weet dat de prognose redelijk goed kan zijn met aciclovir o

maar het is dus een paar daagjes wachten totdat de medicijnen hun werk kunnen doen

meer info in dit artikel: http://cid.oxfordjournals.org/content/35/3/254.full
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_104859308
Wat een nare situatie. Het is jouw schuld sowieso niet. Sterkte.
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:34:17 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104859606
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:21 schreef Re het volgende:
datis best een kut situatie zeg, enige wat ik er van weet dat de prognose redelijk goed kan zijn met aciclovir o

maar het is dus een paar daagjes wachten totdat de medicijnen hun werk kunnen doen

meer info in dit artikel: http://cid.oxfordjournals.org/content/35/3/254.full
Goede link! Dit is precies het soort uitspraken en cijfers waar de doktoren zich niet of alleen maar deels aan willen wagen.

quote:
15s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:27 schreef Soit het volgende:
Wat een nare situatie. Het is jouw schuld sowieso niet. Sterkte.
Dank je
  zaterdag 26 november 2011 @ 22:39:38 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104859890
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 22:16 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Ok nou misschien als het virus bestreden is dat je wat verbetering ziet. Ik hoop voor dat dat snel is en dat weer snel iets van je moeder terugziet :*
Dank je wel. Het voelt heel raar voor mij. Het kan/mag gewoon niet zo zijn dat dit de manier is waarop dit eindigt. Ze had nog zo veel plannen en dingen en projecten en ze wilde nog zo veel. Wat een waardeloos einde zou het zijn ik word er bijna ziek van die gedachte.

Maar het is dus nu gewoon geduld hebben. En haar zo goed mogelijk ondersteunen... op wat voor manier dan ook.
pi_104860619
Het is je schuld niet dingen als deze gebeuren helaas en dat is meer dat rot voor je, Ik heb het nooit meegemaakt dus kan je daar niet mee helpen. Al wens ik jullie zeer veel beterschap en kracht toe in deze tijd het is ook niet niks.
  maandag 28 november 2011 @ 20:54:56 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104940118
Even een update... inmiddels is er wat vooruitgang.

- Ze is gestopt met brabbelen over werk...
- Zinnen die ze maakt zijn coherenter en ze maakt meer zinnen ook echt af
- Ze snapt inmiddels dat ze ziek is. Ze dacht vanmiddag nog dat ze "hetzelfde had als oma" (dementie dus) maar nu lijkt het doorgedrongen dat ze een virus heeft en dat we ons er doorheen gaan slaan
- Ze reageert met meer emotie. Ze knuffelt nu ook terug.
- Haar oogleden hangen niet constant meer.

Daartegen blijft nog
- Ze is moeilijk wakker te krijgen
- Stribbelt tegen tijdens het eten en douchen
- Het duurt nog steeds ongeveer 10 sec voordat ze kan verwerken wat je tegen haar zegt.
- Ze lijkt vaak nog steeds een soort geheugen reset te ondergaan. Je moet dubbel uitleggen wat je al eerder hebt verteld
- Ze onthoud niet wie er die dag langs geweest is tenzij je het expliciet zegt.
- Ze lijkt vooral te antwoorden met standaardzinnen.

Hopen dat dit doorzet
pi_104940331
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:54 schreef SpecialK het volgende:

- Ze snapt inmiddels dat ze ziek is. Ze dacht vanmiddag nog dat ze "hetzelfde had als oma" (dementie dus) maar nu lijkt het doorgedrongen dat ze een virus heeft en dat we ons er doorheen gaan slaan

Daartegen blijft nog
- Het duurt nog steeds ongeveer 10 sec voordat ze kan verwerken wat je tegen haar zegt.
- Ze lijkt vaak nog steeds een soort geheugen reset te ondergaan. Je moet dubbel uitleggen wat je al eerder hebt verteld

Hopen dat dit doorzet
Hee, fijn voor je dat je verbetering ziet! Is een goed teken. Ik blijf met je meehopen dat het doorzet :)
pi_104940546
Wat een naar verhaal.

Wat zeggen de doktoren over de situatie/behandeling/prognose?

Sterkte.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 28 november 2011 @ 21:08:01 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104941163
Woensdag is er weer een gesprek met de dokter. Het plan voor nu is om met de antibiotica door te gaan tot dat de koorts echt weg blijft. Daarna gaan we naar een revalidatiecentrum. Waarschijnlijk op de overtoom. Blijkbaar is dat een bekend centrum.
pi_104947357
Wat een ontzettende rotsituatie, heel veel sterkte de komende tijd!

Geen zelfde situatie meegemaakt, maar bij neurologische schade is het herstel (dat bij jouw moeder al in volle gang is) de eerste maanden het grootst. Het feit dat ze weer coherent begint te worden, kan betekenen dat de spraakcentra (voornamelijk in de LH) grotendeels gespaard zijn gebleven en dat ze na verloop van tijd steeds beter zal gaan praten.

Het geheugen (en ook emotie trouwens ), wat gelokaliseerd is in de temporale kwab, heeft blijkbaar ook een grote opdonder gehad en het zal pas over enkele maanden duidelijk worden hoe groot de schade in dat gebied is.

Blijf vooral tegen haar praten, laat haar zelf ook praten, laat haar lezen en desnoods herhaal je constant wat je gezegd hebt omdat dit helpt het geheugen (weer) te verbeteren.

Last but not least, never ever give up hope. Het brein is magisch, waardoor je soms met veel inzet verloren functies terug kan krijgen (nooit meer 100%, maar erbij in de buurt).
pi_104951973
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:54 schreef SpecialK het volgende:

Daartegen blijft nog

Hopen dat dit doorzet
Niet teveel in een keer willen :-)
Er is herstel op gang en dat is goed.

Heel veel sterkte!
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 29 november 2011 @ 00:08:31 #26
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_104952429
Heb er niks over te zeggen. Naar. Wil jou en je moeder veel sterkte wensen. Hoop dat het beter met haar zal gaan.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  dinsdag 29 november 2011 @ 08:40:34 #27
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104956594
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 21:08 schreef SpecialK het volgende:
Woensdag is er weer een gesprek met de dokter. Het plan voor nu is om met de antibiotica door te gaan tot dat de koorts echt weg blijft. Daarna gaan we naar een revalidatiecentrum. Waarschijnlijk op de overtoom. Blijkbaar is dat een bekend centrum.
dat is een hele goede ja, 100 meter hier vandaan :)

goed om te zien dat er progressie is, hopen maar op compleet herstel of met minimale symptomen
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:26:29 #28
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_104958684
Ik heb ook een hersenvliesontsteking gehad, maar een andere vorm dan je.

Het gaat best goed met me, ik doe een voltijd studie, sport regelmatig, heb veel vrienden, werk, enz.

Maar ik ben niet wat ik was en mensen kunnen aan mij merken dat ik anders ben. Vooral concentratie problemen heb ik. Ik kan moeilijk voor een lange tijd focussen op iets.

En het heeft ook jaren geduurd voordat ik richting normaal werd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_104958964
Ik heb toen ik heel jong was hersenvliesontsteking gehad. Leek ook eerst op een griepje, tot ik alleen nog maar lag te ijlen en behang van de muur ging eten. Ik was behoorlijk de weg kwijt, en volgens mijn moeder had de huisarts gezegd dat ik in deze staat rijp was voor de dwangbuis :') Heel lang is men bang geweest dat ik meer een soort gedegenereerd mens zou worden die een beetje debiel in de hoek zou zitten kwijlen, bij tests werden er wel tekenen van hersenbeschadiging gevonden en het heeft enkele maanden geduurd voor ik echt weer normaal aanspreekbaar was.

Misschien heeft met de jonge leeftijd te maken, maar het is allemaal goed gekomen. Ik weet er zelf niets meer van, ook al was ik een jaar of 6.

Het was echt kantje-boord in mijn geval en het zag er heel ernstig uit. Maar we kunnen wel stellen dat het helemaal goed is gekomen.

Op de leeftijd van je moeder kan ik er natuurlijk niets over zeggen. Heel veel sterkte. Het kan echt goed komen, ook al ziet het er nu heel erg uit. Ik hoop het voor je!

[ Bericht 0% gewijzigd door Mystikvm op 29-11-2011 10:44:36 ]
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:37:11 #30
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_104958974
Jee, SpecialK, wat een nachtmerrie!
Fijn om te lezen dat het stukje bij beetje beter gaat met je moeder. Ik heb zelf geen ervaringen te delen, maar wilde jou en je familie even heel veel sterkte en je moeder een voorspoedig herstel toewensen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:05:19 #31
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_104959811
ik heb er geen ervaring mee maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:23:59 #32
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_104960420
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:36 schreef Mystikvm het volgende:
Ik heb toen ik heel jong was hersenvliesontsteking gehad. Leek ook eerst op een griepje, tot ik alleen nog maar lag te ijlen en behang van de muur ging eten. Ik was behoorlijk de weg kwijt, en volgens mijn moeder had de huisarts gezegd dat ik in deze staat rijp was voor de dwangbuis :') Heel lang is men bang geweest dat ik meer een soort gedegenereerd mens zou worden die een beetje debiel in de hoek zou zitten kwijlen, bij tests werden er wel tekenen van hersenbeschadiging gevonden en het heeft enkele maanden geduurd voor ik echt weer normaal aanspreekbaar was.

Misschien heeft met de jonge leeftijd te maken, maar het is allemaal goed gekomen. Ik weet er zelf niets meer van, ook al was ik een jaar of 6.

Het was echt kantje-boord in mijn geval en het zag er heel ernstig uit. Maar we kunnen wel stellen dat het helemaal goed is gekomen.

Op de leeftijd van je moeder kan ik er natuurlijk niets over zeggen. Heel veel sterkte. Het kan echt goed komen, ook al ziet het er nu heel erg uit. Ik hoop het voor je!
Geen last van concentratie problemen of zoiets?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_104960509
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:36 schreef Mystikvm het volgende:
Hoe jonger je bent, des te zwaarder de gevolgen zullen zijn in je latere leven. Jij hebt het geluk gehad dat de meeste hersengebieden al (voldoende) ontwikkeld waren :)
pi_104960731
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:23 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Geen last van concentratie problemen of zoiets?
Nee. Ben geen ster in concentreren, maar ik weet niet beter. Ik ondervind geen problemen in mijn dagelijks leven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:26 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Hoe jonger je bent, des te zwaarder de gevolgen zullen zijn in je latere leven. Jij hebt het geluk gehad dat de meeste hersengebieden al (voldoende) ontwikkeld waren :)
Nou ja, misschien had het allemaal nog veel beter kunnen zijn ;) Ik weet gewoon niet of er blijvende schade is, ik heb geen vergelijkingsmateriaal van daarvoor. Dat is denk ik ook wat het voor SpecialK beangstigend maakt, dat je moeder misschien niet meer de oude wordt.
  dinsdag 29 november 2011 @ 12:22:06 #35
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104962504
Heel veel sterkte TS!

Bedankt voor je verhaal, goed dat je het opschrijft en deelt. En fijn dat er vooruitgang is!
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  dinsdag 29 november 2011 @ 21:54:28 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104987072
Bedankt voor de vele steunbetuigingen.

Ook fijn om te lezen dat er mensen zijn die Meningitis hadden die er grotendeels boven op zijn gekomen. Encephalitis is alleen duidelijk iets zeldzamer. Het blijft hoe dan ook compleet onduidelijk hoe lang dit gaat duren. Dat's best frustrerend.

Deze avond super veel moeite gehad om haar te laten eten. Uiteindelijk met streng zijn toch gelukt. De artsen zeggen dat als ze steeds maar weigert om te eten dat ze een sonde gaan inbrengen. Dat lijkt me niet fijn dus ik probeer haar zo goed mogelijk vol te proppen.

Ze wilde steeds slapen en had haar ogen dicht. Ze was zelfs bozig dat ik haar overeind probeerde te houden.

quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 22:34 schreef Sandertje23 het volgende:
Wat een ontzettende rotsituatie, heel veel sterkte de komende tijd!

Geen zelfde situatie meegemaakt, maar bij neurologische schade is het herstel (dat bij jouw moeder al in volle gang is) de eerste maanden het grootst. Het feit dat ze weer coherent begint te worden, kan betekenen dat de spraakcentra (voornamelijk in de LH) grotendeels gespaard zijn gebleven en dat ze na verloop van tijd steeds beter zal gaan praten.

Het geheugen (en ook emotie trouwens ), wat gelokaliseerd is in de temporale kwab, heeft blijkbaar ook een grote opdonder gehad en het zal pas over enkele maanden duidelijk worden hoe groot de schade in dat gebied is.

Blijf vooral tegen haar praten, laat haar zelf ook praten, laat haar lezen en desnoods herhaal je constant wat je gezegd hebt omdat dit helpt het geheugen (weer) te verbeteren.

Last but not least, never ever give up hope. Het brein is magisch, waardoor je soms met veel inzet verloren functies terug kan krijgen (nooit meer 100%, maar erbij in de buurt).
Dank voor de tips. Er hangen gelukkig genoeg (spraakzame) familieleden rond haar :)

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 29-11-2011 22:00:41 ]
  dinsdag 29 november 2011 @ 22:03:14 #37
42366 Staal
pi_104987598
SpecialK, ik heb er geen verstand van maar toen ik in het ziekenhuis lag, kreeg ik van die blikjes vloeibare voeding van Nutricia. Soort maaltijdvervanger.

Misschien lukt dat wel en kun je dat overleggen met de arts?

Toevoeging: als aanvulling uiteraard want eten moet je toch blijven stimuleren, denk ik. Maar als ze niet wilt of niet genoeg binnenkrijgt is het misschien wel handig.

[ Bericht 28% gewijzigd door Staal op 29-11-2011 22:08:53 ]
Un certain jeune homme
  dinsdag 29 november 2011 @ 22:12:55 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104988226
Ze krijgt wel vaak van die proteïnedrankjes. Ik zal morgen eens kijken hoeveel calorieën dat zijn en als het niet voldoende is of ze een alternatief hebben.

En ja... ik blijf door gaan met dat eten natuurlijk :)

Dank!
pi_105013140
Mijn echtgenoot heeft vorig jaar april bijna 'n maand in 't VUmc gelegen met 'n encephalitis. Na heel veel onderzoeken is nog steeds niet duidelijk geworden wat de oorzaak ervan is geweest, in elk geval was 't niet viraal, hoogstwaarschijnlijk 'n immuunreactie van 't lichaam.. niemand weet waarop..

Ik herken heel veel in je verhaal, TS, ken ook de gevoelens waar je mee worstelt. Ik hoop in elk geval dat ik wel wat positiefs aan je mee kan geven ;)

Mijn echtgenoot was er ook heel slecht aan toe. Vanaf 't begin ben ik er wel vanuit gegaan dat 't weer goed zou komen, totdat na 2 1/2 week nog steeds geen grote verbetering was gekomen.. toen kreeg ik visioenen van verpleeghuizen e.d. Gelukkig is er in de week daarna 'n heel grote verbetering gekomen en uiteindelijk zag ik mijn oude Jan weer terug!

Je zegt dat je moeder veel slaapt, dat is normaal in zo'n situatie. Wat er in haar hoofd gebeurt kost enorm veel energie en daar wordt ze echt doodmoe van.
Mijn Jan at ook heel slecht in 't begin, denk meer door de vermoeidheid en werd toen ook op dat vloeibare voedsel gezet. Hij heeft 't zijn hele verblijf gedronken, naast z'n normale bord met eten. Dat spul ziet er uit als koffie verkeerd, misschien is dat 't zelfde wat je moeder krijgt ;)

Een prognose is er nooit echt gegeven. Het was maar afwachten wat er voor schade overbleef en in welke gebieden. Een ontsteking geeft littekenweefsel en dat kan in de hersenen natuurlijk wel 'n flinke verandering geven.

Jan is er redelijk goed uit gekomen. Op zich is er nog steeds 'n ontsteking, maar die wordt alsmaar kleiner. Wat de restverschijnselen zijn wordt steeds duidelijker. Zoals heel veel mensen die 'n NAH (niet aangeboren hersenafwijking) hebben, heeft hij last van chronische vermoeidheid, concentratiestoornissen, regelmatige hoofdpijn en 'n wankel evenwicht. Niet iedereen hoeft dat te krijgen, maar van wat ik gelezen heb, komt 't wel vaak voor. Jan heeft dezelfde leeftijd als je moeder, ik weet niet of 't er toe doet ;)

Als je nog wat meer wilt weten, vraag gerust. Ik wens je veel sterkte! Hoe moeilijk 't op momenten ook is, probeer positief te blijven. Jan is ook van heel ver terug gekomen ;)
  woensdag 30 november 2011 @ 17:51:00 #40
42366 Staal
pi_105013956
Wat kan een leven plotsklaps veranderen. Gelukkig dat uw man er redelijk goed is uitgekomen, hoop dat TS zich gesteund voelt.

Welkom op FOK! trouwens, Moggycat.
Un certain jeune homme
  woensdag 30 november 2011 @ 18:27:04 #41
262 Re
Kiss & Swallow
pi_105015426
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:12 schreef SpecialK het volgende:
Ze krijgt wel vaak van die proteïnedrankjes. Ik zal morgen eens kijken hoeveel calorieën dat zijn en als het niet voldoende is of ze een alternatief hebben.

En ja... ik blijf door gaan met dat eten natuurlijk :)

Dank!
300 kcal meestal
pi_105019673
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 17:51 schreef Staal het volgende:
Wat kan een leven plotsklaps veranderen. Gelukkig dat uw man er redelijk goed is uitgekomen, hoop dat TS zich gesteund voelt.

Welkom op FOK! trouwens, Moggycat.
Dank je, Staal!

@ TS: ik was nog vergeten (!) om de geheugenproblemen op te noemen bij de restverschijnselen..
  woensdag 30 november 2011 @ 21:19:05 #43
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105023860
Vandaag was mijn moeder heel erg helder. Dag en nacht verschil met gisteren en eigenlijk de hele vorige week. Ze liep rond, kon gesprekken volgen en nam deel. Tijdens de middag had ze geen vermoeide uitdrukking. Het leek net alsof ze weer bijna helemaal terug was (afgezien van het feit dat ze nog steeds zwakjes overkomt).

Wel heeft ze nog steeds last van geheugenverlies. Ze kon zich niet meer herinneren dat ze daar al 7 dagen ligt en wie op bezoek is geweest. Tegen het begin van de avond was ze weer erg moe en werd alles weer een stuk moeilijker. Ik ben benieuwd of ze morgen nog wel weet wat we vandaag hebben besproken.

Ik heb weer een beetje moed. Zelfs als het morgen weer een slechte dag wordt weet ik nu in ieder geval dat mijn moeder er nog wel in zit. Ergens.
pi_105024309
nou dat klinkt goed :)
En denk maar zo, waarschijnlijk wordt het alleen maar beter
  woensdag 30 november 2011 @ 21:39:16 #45
42366 Staal
pi_105025055
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 21:19 schreef SpecialK het volgende:

Ik heb weer een beetje moed. Zelfs als het morgen weer een slechte dag wordt weet ik nu in ieder geval dat mijn moeder er nog wel in zit. Ergens.
O+ .

Mooi beschreven.
Ben blij voor je dat je je moeder vandaag weer gezien hebt.
Un certain jeune homme
pi_105027326
Dat gaat de goede kant op!
De kans is nog groot dat de dingen die jullie vandaag hebben besproken morgen alweer vergeten zijn, maar ook dat gaat over 'n tijd weer beter. De eerste week in 't ziekenhuis zal ze zich waarschijnlijk nooit kunnen herinneren. Jan heeft daar ook 'n groot gat zitten van 2 à 3 weken.

Fijn dat je je moeder weer hebt gezien!
  donderdag 1 december 2011 @ 01:28:01 #47
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105037281
Dank je voor het delen van je ervaringen MoggyCat...Dit helpt me echt enorm.
Het lijkt er op dat jouw echtgenoot en mijn moeder een beetje een zelfde soort traject doorlopen maar ik denk dat mijn moeder er net iets minder erg aan toe is.

Nooit geweten dat je van auto-immuunziektes ook een hersenontsteking kon krijgen trouwens

Goed om te horen dat het normaal is dat die vermoeidheid en dat geheugenverlies zo lang door blijft gaan en dat het dus dan nog steeds kans heeft op herstel. Ik zal er wat minder op blindstaren.

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 01-12-2011 01:33:15 ]
pi_105038688
Geen dank, SpecialK. Ik wilde graag mijn ervaringen met je delen in de hoop dat jij er wat steun uit zou kunnen halen. Ik weet dat ik die steun ook graag had willen hebben, hoe lief mijn naasten ook waren en hun best deden ;)

Ik heb niet zoveel verteld over wat er allemaal mis liep bij Jan, maar ik hoop ook zeker dat 't bij je moeder minder erg is, des te eerder kan zij weer opknappen en dat lijkt ze nu te doen! Het traject komt aardig overeen. Wat je vertelt komt zo bekend voor ;)

Jan is zo'n beetje voor van alles getest en alles was negatief (Zijn casus is door vele specialisten, professoren meermaals bekeken en besproken). We zaten tegen 'n bioptie aan, afspraak met de hersenchirurg was al gemaakt.. en toen ging 't opeens 'n stuk beter, de bioptie was dan ook meteen van de baan. Ik wist ook niet dat je door 'n auto-immuunreactie zoiets kon krijgen, maar blijkbaar kan dat.. je kan daar onstekingen door krijgen, dus waarom niet in de hersenen?

De kans op volledig herstel is er, maar ook de kans dat er toch nog wat restverschijnselen overblijven. De tijd zal 't leren. Pas nu kan ik zien wat er echt niet meer weggaat bij Jan. Mocht er toch wat overblijven, dan zal ze zich moeten leren aanpassen en kan ze misschien niet alles meer in die mate zoals zij en jij gewend waren, maar als je gewoon goed contact met haar hebt, hoeft dat toch ook geen probleem te zijn?
pi_105039079
sterkte, ts. kan je alleen over demenie van mn vader vertelen, maar inieder geval weet ik wel wat het is om een ouder zo te zien gaan, verschrikkelijk. hopelijk komt het nog een beetje goed met haar.
pi_105043400
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 01:28 schreef SpecialK het volgende:
Nooit geweten dat je van auto-immuunziektes ook een hersenontsteking kon krijgen trouwens
Dat kan wel. Op het moment dat het lichaam cellen in het brein gaat aanvallen krijg je daar een hoop rotzooi dat uiteindelijk leidt tot een ontstekingsreactie van het lichaam. Het kan ook zijn dat het lichaam de bloedbreinbarriere aanvalt, waardoor deze verzwakt en het virussen en bacterien (die het normaal tegenhoudt) doorlaat met alle gevolgen van dien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')