abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104842598
De 9-jarige Jossef, die al 8 jaar in Nederland verblijft, dreigt samen met z'n moeder te worden uitgezet naar Eritrea. Een krant springt nu voor hem in de bres, omdat de lokale politiek het laat afweten:

quote:
Krant smeekt politiek 9-jarige jongen niet uit te zetten
Een opvallend bericht vandaag in de editie Alkmaarsche Courant van het Noordhollands Dagblad. De regionale krant publiceert op de voorpagina een brandbrief gericht aan onder andere minister Leers. Onderwerp van de brief is het 9-jarige jongetje Jossef.

Acht jaar van zijn leven woont Jossef al in Nederland, maar volgende week dinsdag dreigt hij met zijn moeder te worden uitgezet naar zijn geboorteland Eritrea. En daar is de voltallige redactie van de Alkmaarsche Courant het niet mee eens.

De actie van de krant is opvallend, want gewoonlijk laat een krant zich niet in met een zaak als die van Jossef. Objectiviteit hebben veel redacties hoog in het vaandel. De regionale krant van Alkmaar en omgeving wijdt vandaag echter anderhalve pagina aan het geval Jossef en neemt zelf ook een standpunt in. Fred Hoogendoorn is chef redactie van de Alkmaarsche Courant en vertelt dat de krant niet van de een op de andere dag de beslissing heeft genomen om actie te voeren voor Jossef. 'De school van de jongen benaderde ons een aantal maanden terug al. Toen hebben we daar op een journalistieke manier aandacht aan geschonken, maar nu we in het stadium komen dat de jongen dreigt te worden uitgezet, vonden we dat we meer moesten doen'.

Lokale politiek doet niets
Hoogendoorn vertelt dat het verhaal van Jossef in Alkmaar is gaan leven. 'De bevolking is verontwaardigd en boos. De lokale politiek doet niets. In een interview met de burgemeester deze week vroegen we hem of hij met zijn vuist op tafel heeft geslagen in Den Haag. Dat was niet het geval. Hij vond het niet zijn taak om er iets aan te doen. De verontwaardiging in Alkmaar was groot. Men vond het slap. Je ziet dat door onze berichtgeving allerlei burgerinitiatieven ontstaan. Zo wordt er zondag een protestmars gehouden'.

Uitzonderlijk geval
Volgens Hoogendoorn is de boosheid van de bevolking een belangrijke reden geweest om uitgebreid aandacht te besteden aan de zaak Jossef. 'Wij zijn een regionale krant. Wij schrijven over wat er in Alkmaar leeft en op dit moment is dat Jossef. Dat kan je op een journalistieke manier registreren, maar wij vonden dat het maar eens afgelopen moest zijn met de politiek'. Daarnaast is Hoogendoorn van mening dat Jossef symbool staat voor anderen. 'Wij hebben de indruk dat hij een zeer uitzonderlijk geval is. We hebben hem er niet zomaar uitgepikt. Het gaat om een jongen die vrijwel zijn hele leven al in Nederland woont. Die aan zijn moeder vraagt of de deur van zijn slaapkamer 's avonds op een kiertje mag blijven staan, omdat zwarte piet anders niet naar binnen kan. Een jongen die pindakaas en roze koeken eet'.

De krant is vastbesloten 'tot het gaatje' te gaan. 'De actie wordt nu overgenomen door de bevolking. Zolang het bij hen blijft leven gaan wij ook door. Ook morgen plaatsen we weer een forse hoeveelheid artikelen'.

Vergelijkbare gevallen
Mocht er volgende week een tweede of een derde Jossef aankloppen bij de redactie van de krant, dan zullen ze ook hen helpen. 'De kans dat het gebeurt is er. Daar hebben we het ook wel over gehad voordat we aan deze actie begonnen, maar tot nu toe is het nog niet gebeurd. Mochten er vergelijkbare gevallen zijn - net zo schrijnend als die van Jossef - dan gaan we ook daar mee aan de slag. Maar het zou mooi zijn als Jossef en alle andere gevallen gewoon in Alkmaar en in Nederland mogen blijven'.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-uit-te-zetten.dhtml

Lees hier de brandbrief die vanochtend verscheen in de Alkmaarsche Courant.

Ook op Facebook wordt actie gevoerd voor Jossef. Op JossefBlijft is alles te lezen over burgerinitiatieven en berichtgeving van de Alkmaarsche Courant.

Na Mauro en zijn lotgenoten opnieuw een slachtoffer van het stroperige asielbeleid in Nederland. Procedures die veel te lang duren, met als gevolg dat kinderen zich helemaal wortelen in Nederland. Is het humaan om een 9-jarig kind weg te sturen naar een voor hem wildvreemd land? Of is het terecht en is dit allemaal de verantwoordelijkheid van de moeder?

Laatste post:
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:27 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

Mooi, maar er moet echt iets aan het beginsel van het beleid worden gedaan.
Ben ik met je eens. Het moet niet mogelijk zijn procedures zo lang te rekken. Echter, dat wil niet zeggen dat het een vrijbrief moet zijn voor de huidige gevallen. Ze hebben er zelf voor gekozen de procedure te rekken.
pi_104842652
Dat zelf rekken is denk ik niet iets wat je hen aan kunt rekenen, dat zou jij ook doen in hun situatie.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 26 november 2011 @ 14:34:03 #3
309673 Yogaflame
Haters gaan Haten
pi_104842681
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:27 schreef Platina het volgende:

[..]

Bedoel je nog iemand specifiek? Of ben je maar waar in het wildeweg aan het roepen in de hoop dat iemand je argument valide vindt?
hy - po` criet
[hie-]
(«Frans«Grieks)

I
de -woord (mannelijk)
hypocrieten
huichelaar; schijnheilige;

II
bijvoeglijk naamwoord
huichelachtig

Moeilijk woord, of niet?
Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things.
pi_104842698
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:32 schreef Barbusse het volgende:
Dat zelf rekken is denk ik niet iets wat je hen aan kunt rekenen, dat zou jij ook doen in hun situatie.
Zou ik zelf ook doen ja. Maar als je gokt en verliest dan moet je je verlies nemen. En niet opeens komen met ja ik woon hier nu al 8 jaar. Dat staat er los van want 8 jaar geleden werd al gezegd dat je niet mocht blijven.
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:37:21 #5
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_104842751
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:34 schreef Yogaflame het volgende:

[..]

hy - po` criet
[hie-]
(«Frans«Grieks)

I
de -woord (mannelijk)
hypocrieten

II
bijvoeglijk naamwoord
huichelachtig

Moeilijk woord, of niet?
Inderdaad heel treffend voor al die mensen die opeens dankzij de media van Jossef horen en een "moet blijven"-mening hebben... maar om de rest van die zielige gevallen geen reet geven.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_104842762
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:34 schreef Platina het volgende:

[..]

Zou ik zelf ook doen ja. Maar als je gokt en verliest dan moet je je verlies nemen. En niet opeens komen met ja ik woon hier nu al 8 jaar. Dat staat er los van want 8 jaar geleden werd al gezegd dat je niet mocht blijven.
Ik denk dat dat nou juist het speerpunt is van de hele discussie. Want al 8 jaar hier wonen is in mijn optiek namelijk wèl een valide argument.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_104842773
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:34 schreef Yogaflame het volgende:

[..]

hy - po` criet
[hie-]
(«Frans«Grieks)

I
de -woord (mannelijk)
hypocrieten

II
bijvoeglijk naamwoord
huichelachtig

Moeilijk woord, of niet?
Wat probeer je nu werkelijk te zeggen jongeman?

Ow he wacht kijk die man daar vind dat Mauro en Jossef terug moeten maar hij wilt wel geld uitgeven aan extra snelwegen terwijl dat slecht is voor het milieu en terwijl we OV hebben. WAT EEN HYPOCRIET.

Zo ik heb weer wat geschreeuwd, snel weg uit dit topic voordat ik een daadwerkelijk inhoudelijke bijdrage moet leveren!
pi_104842783
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:37 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Inderdaad heel treffend voor al die mensen die opeens dankzij de media van Jossef horen en een "moet blijven"-mening hebben... maar om de rest van die zielige gevallen geen reet geven.
He 3-voud, laat ons nog eens lachen en ga eens in op mijn vorige argument jegens jouw "zuur verdiende" centen. :)
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:39:30 #9
341203 3-voud
pi_104842804
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:37 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik denk dat dat nou juist het speerpunt is van de hele discussie. Want al 8 jaar hier wonen is in mijn optiek namelijk wèl een valide argument.
Jouw mening is ondergeschikt aan de wet.
En zo hoort het.
pi_104842854
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:39 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Jouw mening is ondergeschikt aan de wet.
En zo hoort het.
Dat klopt. Wat ook klopt, is dat de minister de bevoegdheid heeft een uitzondering op die wet te maken te maken. En meningen kunnen veranderen, maar dat lukt alleen maar door argumenten aan te dragen.
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:41:46 #11
341203 3-voud
pi_104842861
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:38 schreef Barbusse het volgende:

[..]

He 3-voud, laat ons nog eens lachen en ga eens in op mijn vorige argument jegens jouw "zuur verdiende" centen. :)
Zuur verdiende centen. Ik heb ze.
Is inmiddels een vermogen.
pi_104842881
Die linksmensen ook. Je kon er op wachten.
Een volkomen gebrek aan originaliteit.
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:42:51 #13
341203 3-voud
pi_104842883
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:41 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dat klopt. Wat ook klopt, is dat de minister de bevoegdheid heeft een uitzondering op die wet te maken te maken. En meningen kunnen veranderen, maar dat lukt alleen maar door argumenten aan te dragen.
Dan ben je kansloos. De aangedragen argumenten zijn te karig. Dat ze fel benoemd worden doet niets af aan het gewicht ervan.
pi_104842887
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:41 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Das toch ja heulegaar niet op mijn ontopic argument ingaan joh -O-
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:43:39 #15
341203 3-voud
pi_104842911
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:42 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Das toch ja heulegaar niet op mijn ontopic argument ingaan joh -O-
Weet ik veel waar je over bralde...
pi_104842912
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:42 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Dan ben je kansloos. De aangedragen argumenten zijn te karig. Dat ze fel benoemd worden doet niets af aan het gewicht ervan.
Dat is jouw mening. Doet niks af aan het recht hierover te discussieren.
pi_104842928
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:43 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Weet ik veel waar je over bralde...
Dat weet je heel goed kerel :')
pi_104842944
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:41 schreef 3-voud het volgende:

[..]

:')

Mensen die op internet pronken met hun zogenaamde vermogen _O-
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_104842954
Here we go again :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_104842974
quote:

[..]

Laat ik eens een vergelijking trekken.

Willem krijgt 30 jaar gevangenisstraf voor het vermoorden en verkrachten van zijn buurmeisje. Na 22 jaar ontsnapt Willem en weet gedurende 8 jaren uit de handen van de politie te blijven ondanks dat hij staat ingeschreven bij de gemeente. Na 8 jaar loopt Willem tegen de lamp tijdens een routine alcoholcontrole. Men merkt op dat Willem gezocht wordt en de politie komt hem oppakken. Zo zegt de politie jij moet nog 8 jaar in de gevangenis blijven.

Nee hoor zegt Willem, het is toch niet mijn schuld dat jullie mij lieten ontsnappen en niet vonden ondanks dat ik stond ingeschreven bij de gemeente. Die 8 jaar moet je bij die 22 jaar tellen.

Nee zegt de rechter, zo staat het niet in de wet.

Jawel zegt de broer van Willem, hij stond al 8 jaar ingeschreven maar jullie deden er niks aan dus hij hoeft niet meer in het gevang.
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:47:03 #21
341203 3-voud
pi_104843015
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

:')

Mensen die op internet pronken met hun zogenaamde vermogen _O-
Neuh, dit werd verwacht van me. Of zoiets. Ik begreep er al niks van.
Daarnaast, ik pronk er graag mee. Kan me ook weinig schelen wat paupertjes als jij er van vinden.
pi_104843033
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:47 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Neuh, dit werd verwacht van me. Of zoiets. Ik begreep er al niks van.
Daarnaast, ik pronk er graag mee. Kan me ook weinig schelen wat paupertjes als jij er van vinden.
_O-

Het kan me lekker toch niks schelen! :'(

Proest _O-
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Eindredactie Games zaterdag 26 november 2011 @ 14:48:15 #23
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_104843040
quote:

[..]

traineren wordt beloond ole ole!
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2011 @ 14:48:39 #24
341203 3-voud
pi_104843053
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

_O-

Het kan me lekker toch niks schelen! :'(

Proest _O-
Aan je smiliegbruik te zien ben je je tienerjaren nog niet volledig ontgroeid.
pi_104843085
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:45 schreef Platina het volgende:

[..]

Laat ik eens een vergelijking trekken.

Willem krijgt 30 jaar gevangenisstraf voor het vermoorden en verkrachten van zijn buurmeisje. Na 22 jaar ontsnapt Willem en weet gedurende 8 jaren uit de handen van de politie te blijven ondanks dat hij staat ingeschreven bij de gemeente. Na 8 jaar loopt Willem tegen de lamp tijdens een routine alcoholcontrole. Men merkt op dat Willem gezocht wordt en de politie komt hem oppakken. Zo zegt de politie jij moet nog 8 jaar in de gevangenis blijven.

Nee hoor zegt Willem, het is toch niet mijn schuld dat jullie mij lieten ontsnappen en niet vonden ondanks dat ik stond ingeschreven bij de gemeente. Die 8 jaar moet je bij die 22 jaar tellen.

Nee zegt de rechter, zo staat het niet in de wet.

Jawel zegt de broer van Willem, hij stond al 8 jaar ingeschreven maar jullie deden er niks aan dus hij hoeft niet meer in het gevang.
Sorry, maar dit vind ik niet echt een vergelijking. Asiel aanvragen en gebruik maken van de procedures vergelijken met moord en ontsnapping? Kom op :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')