En dan op de motor worden ze omver gereden en roepen ze HEUJ DAS NIET EERLIJK!! En dan zegt de instructeur/simulatorman rustig "hij zag je nietquote:Op zondag 27 november 2011 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor.
en hoe lang de remweg is, hoe lang het duurt voor je op snelheid bent, en waarom ook vooral... begrip kweken..quote:Op zondag 27 november 2011 15:46 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dat dan ook niet het doel is van dit idee
Maar meer het ervaren hoe groot zo'n ding is, hoe ruim je bochten moet nemen en hoe weinig ruimte je daarvoor soms krijgt.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet de mijn-pik-is-groter-want-ik-rijd-met-40-ton-vrachtwagenchauffeurs die gewoon naar links komen op een autosnelweg, zonder voorrang te verlenen aan al het verkeer op die baan...
Dat is inderdaad een goede alternatieve optie. Maar dat zal ook wat kosten. Mensen laat je hierdoor ervaren hoe een vrachtwagenchauffeur dingen ziet, maar iemand tijdens het rijden op de snelweg de hele tijd bewust houden van de gevaren in real life blijft moeilijk. Ik denk dat men zich er pas echt van bewust wordt door het ervaren van een gevaarlijke situatie. Ik werd bijvoorbeeld een keer afgesneden door een vrachtwagen die ik wilde inhalen wat bijna leidde tot een crash tegen de midden vangrail. Ik kijk nu wel eerst goed of de chauffeur intenties zou kunnen hebben om in te halen.quote:Op zondag 27 november 2011 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor.
En toch is er een hoop onkunde, zelfs bij de boerenslimmeriken onder ons. Vaak krijg ik bij verjaardagsfeestjes een hoop gekanker te horen over vrachtwagenchauffeurs. Best vervelend als je het allemaal uit moet leggen. Veel liever zie ik die mensen een keertje achter het stuur van een XF zitten om het even te laten zien.quote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet.
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant!quote:
Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van jequote:Misschien krijg je dan ook wat minder van dit soort achterlijk kortzichtige reakties:
Inderdaad.quote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet.
Kidding right?quote:Op zondag 27 november 2011 22:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant!
Voor de liefhebbers:
[..]
Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van je
het gewicht en soort lading is wel degelijk relevant. Ik zal je een geheimpje verklappen: spanbanden houden bij een noodstop niets tegen. Een spanband houdt maximaal 5 ton tegen. Een kopschot moet ook 5 ton tegenhouden. Enig idee wat 35 ton beton (waar ik regelmatig mee rijd) doet bij een noodstop? De auto stopt wel, het beton niet. Als ik geluk heb werkt het kopschot als schans en vliegen de stukken over de cabine. Heb ik iets minder geluk, dan staat een zwart randje om m'n naam in de krant en krijgt m'n vriendin, netjes vogens cao, 2 maandsalarissen uitbetaald.quote:Op zondag 27 november 2011 22:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant!
Voor de liefhebbers:
[..]
Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van je
Als dat zo is ben jij getikt als je daarmee rijdt! En iets zegt me dat het gewoon illegaal is: lading moet deugdelijk bevestigd zitten. En als een spanband 50 kN kan hebben, heb je er duidelijk meerdere nodig. En ja, dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder.quote:Op maandag 28 november 2011 01:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
het gewicht en soort lading is wel degelijk relevant. Ik zal je een geheimpje verklappen: spanbanden houden bij een noodstop niets tegen. Een spanband houdt maximaal 5 ton tegen. Een kopschot moet ook 5 ton tegenhouden. Enig idee wat 35 ton beton (waar ik regelmatig mee rijd) doet bij een noodstop? De auto stopt wel, het beton niet. Als ik geluk heb werkt het kopschot als schans en vliegen de stukken over de cabine. Heb ik iets minder geluk, dan staat een zwart randje om m'n naam in de krant en krijgt m'n vriendin, netjes vogens cao, 2 maandsalarissen uitbetaald.
Ik heb mij laten vertellen dat de voorwaartse kracht van 35 ton bij een noodstop ongeveer 400.000 kilo is. Ik heb 20 spanbanden waar ik het mee moet doen. Je zou kunnen zeggen dat ik meer spanbanden mee moet nemen, maar dan maak je van mijn werk een bezigheidstherapie. Iedere keer 80 banden per vracht is een beetje overdreven....quote:Op maandag 28 november 2011 09:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als dat zo is ben jij getikt als je daarmee rijdt! En iets zegt me dat het gewoon illegaal is: lading moet deugdelijk bevestigd zitten. En als een spanband 50 kN kan hebben, heb je er duidelijk meerdere nodig. En ja, dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder.
Als jij je lading zo slecht vastmaakt dat je liever over een auto heenrijdt dan hard op je rem trapt, mag je de weg niet eens op
Dan heb je het verhaal niet goed begrepen (of het is verkeerd verteld). Als 35 ton 11.5 keer zo'n grote kracht levert bij afremmen (11.5 g), moet je met 115 m/s2 afremmen! Normaal met hard remmen haal je 8, misschien 10 m/s2. Die 11.5 g komt ongetwijfeld voor als je frontaal op iets zwaars botst. Bij dergelijke versnellingen is je eigen overlevingskans zeer gering (je organen e.d. blijven niet meer op hun plek zitten, nog afgezien van bekneld raken), en bij een frontale botsing is het begrijpelijk dat je betonnen lading loskomt. Net zoals je hele vrachtwagenconstructie dan bezwijkt, dus beter vastmaken heeft dan geen zin meer.quote:Op maandag 28 november 2011 13:29 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb mij laten vertellen dat de voorwaartse kracht van 35 ton bij een noodstop ongeveer 400.000 kilo is.
Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen...quote:Ik heb 20 spanbanden waar ik het mee moet doen. Je zou kunnen zeggen dat ik meer spanbanden mee moet nemen, maar dan maak je van mijn werk een bezigheidstherapie. Iedere keer 80 banden per vracht is een beetje overdreven....
Dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen. Ik ben ook maar chauffeur...quote:Op maandag 28 november 2011 14:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan heb je het verhaal niet goed begrepen (of het is verkeerd verteld). Als 35 ton 11.5 keer zo'n grote kracht levert bij afremmen (11.5 g), moet je met 115 m/s2 afremmen! Normaal met hard remmen haal je 8, misschien 10 m/s2. Die 11.5 g komt ongetwijfeld voor als je frontaal op iets zwaars botst. Bij dergelijke versnellingen is je eigen overlevingskans zeer gering (je organen e.d. blijven niet meer op hun plek zitten, nog afgezien van bekneld raken), en bij een frontale botsing is het begrijpelijk dat je betonnen lading loskomt. Net zoals je hele vrachtwagenconstructie dan bezwijkt, dus beter vastmaken heeft dan geen zin meer.
Maar verwar dit niet met maximale remkracht: bij maximale remkracht van (zeg) 10 m/s2 heeft jouw lading van 35 ton hooguit 35 ton wrijvingskracht nodig om te blijven liggen.
[..]
Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen...
Ik ben ook altijd bang voor wat er achter me gebeurt wanneer ik een noodstop maak. Het is helaas een waarheid dat veel mensen in geval van een noodstop niet in één keer het pedaal tot de bodem in (durven) te trappen. Bij mij is dat echter onderdeel van m'n werk. Zonder nadenken gaat dat pedaal naar de bodem, koppeling erbij. Direct gevolgd door de inschatting of remmen wel voldoende helpt, of dat uitwijken (en rem loslaten! in een auto zonder ABS) een beter afloop met zich mee brengt. Gelukkig tot op heden nooit iemand achterop geklapt, maar het gaat me ongetwijfeld een keer gebeuren. Met 80.000km/jaar moet komt het nu eenmaal wel een paar keer per jaar voor dat ik onverwachts in de ankers moet.quote:Op maandag 28 november 2011 14:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen...
Dat is onjuist, het besturen van een auto is helemaal niet moeilijk, het anticiperen op situaties in het verkeer is een tweede en heeft niets met slim zijn te maken, maar juist meer met ruimtelijk inzicht.quote:Op zondag 27 november 2011 22:20 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]
Inderdaad.
Als je slim genoeg bent om je rijbewijs te halen ben je ook slim genoeg om wat theorielessen omtrent veiligheid rond vrachtwagens te onthouden.
Boerenverstand moet ook genoeg zijn zoals je zegt.
Iedereen kan toch bedenken dat het niet slim is om vlak voor een vrachtwagen hard te remmen?
Laat mensen desnoods maar wat gruwelijke foto's zien van platgereden fietsers of een auto die volledig is platgedrukt tussen twee vrachtwagens op de snelweg.
Ja maar dat zou ook eventueel in een simulatie kunnen. Ik geef toe dat ervaring belangrijk is, maar ik zie het meer als een bevestiging van de theorie. Je leert dat een vrachtwagen een bepaalde hoek niet ziet en dat het daar gevaarlijk kan zijn. Tevens tussen 2 vrachtwagens rijden is ook onveilig. Dat zijn dingen die je zowieso moet leren te vermijden. Zodra je ziet dat er een langzaam rijdende vrachtwagen voor een andere vrachtwagen rijdt is de kans groter dat de achterste vrachtwagen gaat inhalen. Opletten dus bij het inhalen.quote:Op maandag 28 november 2011 18:51 schreef Clan het volgende:
Een heel goed idee, ook fietsers eens vanuit een auto laten ervaren hoe het is als men geen licht aanheeft op de fiets.
Het is goed als mensen ervaren hoe het is om deel te nemen aan het verkeer en ook inzicht hebben in het verkeer. Rijlessen zijn er alleen om de auto te leren besturen, het deelnemen aan het verkeer is een tweede en daar mag ook wel eens wat meer aandacht aan besteden.
Jep, heb ik, ik heb ook wel eens remmetjes staan blussen omdat ik een paar keer moest remmen voor mongolen die graag plat op hun werk aan wilden komen.quote:Op zondag 27 november 2011 22:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers:
[..]
Vrachtwagens zouden op 80 begrensd moeten zijn, niet meer.quote:Op dinsdag 29 november 2011 07:41 schreef Sounddragon het volgende:
En jij gaat voor het gemak voorbij aan het feit dat elke vrachtwagen in NL begrensd is op 89 km/u.. die 96 km/u komt door de tellerafwijking in jouw koekblik![]()
Wat een kulargument zeg! Als iets niet kan en niet mag, heb je het simpelweg niet te doen! Daarbij rijdt de vrachtwagen ervoor in 99,9% van de gevallen al meer dan de toegestane snelheid. Gewoon er achter blijven dus. Dat knippertje geeft geen rechten, sterker nog, dat knippertje MAG NIET AAN zolang er verkeer op de andere baan zit!quote:Als je wilt inhalen met een vrachtauto in NL en je wacht op een gaatje wat groot genoeg is of je ruimte krijgt, ben je gepensioneerd voordat je ingehaald hebt, en ja, dan moet je hem er eens tussengooien op het moment dat er een gat is tussen de auto's op de baan links van je van meer dan 30 meter. Dat de bestuurder van de auto die dat gat voor zich heeft, schijt heeft aan jouw knippertje en daardoor moet remmen.. tsja.. is dat nou écht het probleem van die chauffeur?
Leuk dat je de cbr-methode als leidend beschouwt, maar dit werkt alleen in theorie. Die richtingaanwijzer (geen knippertje) gebruik je in de praktijk om aan te geven waar je naartoe wilt, of om aan te geven dat ik een rijstrook (geen rijbaan) op wil schuiven.. Ik gebruik de richtingaanwijzer niet als pressiemiddel, maar meer in de hoop dat men mij wat ruimte wilt geven.quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vrachtwagens zouden op 80 begrensd moeten zijn, niet meer.
Die 96 km/h is een meting van mijn GPSsysteem, bij constante snelheid op een rechte weg zit daar geen noemenswaardige afwijking in![]()
Daarbij heb ik geen koekblik
[..]
Wat een kulargument zeg! Als iets niet kan en niet mag, heb je het simpelweg niet te doen! Daarbij rijdt de vrachtwagen ervoor in 99,9% van de gevallen al meer dan de toegestane snelheid. Gewoon er achter blijven dus. Dat knippertje geeft geen rechten, sterker nog, dat knippertje MAG NIET AAN zolang er verkeer op de andere baan zit!
Je geeft hiermee leuk aan dat de hele TLN-sector eens naar zichzelf moet kijken. Je zit hier het begaan van diverse overtredingen goed te praten, en ondertussen maar klagen over anderen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |