quote:Pleidooi voor verplichte rijles in vrachtwagen
Een uur rijles krijgen in een vrachtauto moet onderdeel worden van alle rijlessen. Dat vindt Transport en Logistiek Nederland. De brancheorganisatie hoopt dat toekomstige bestuurders zich op die manier meer bewust worden van de gevaren van de dode hoek. Het plan wordt zaterdag aangeboden aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD).
Het gaat TLN niet alleen om de kennis van de dode hoek. Ook de ervaring met het invoegen met een vrachtwagen en met een langere remweg moeten bijdragen aan de verkeersveiligheid.
De brancheorganisatie komt op het idee na verkeerslessen op basisscholen. Leerlingen mogen tijdens de lessen plaatsnemen in de cabine van een vrachtwagen. Volgens TNL is door dit project het aantal verkeersslachtoffers gedaald.
Bron
Misschien dat men dan eens inzicht krijgt hoe het is om een vrachtwagen te besturen en dan heb ik het niet over de leuke feitjes.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zie het nut er niet van in. Je neemt toch autorijlessen en geen rijlessen voor een vrachtwagen.
Het gaat er ook om dat je weet wat een vrachtwagenchauffeur ziet, zodat je er als medeweggebruiker rekening mee kan houden en dat je weet waar de dode hoek zit. Mijn rij-instructeur gaf ook expliciet aan waar ik moest rijden om gezien te worden door een chauffeur.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zie het nut er niet van in. Je neemt toch autorijlessen en geen rijlessen voor een vrachtwagen.
Als je leven ervan af hangt niet nee..quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:43 schreef Barbapapamama het volgende:
Achja, het rijbewijs kost nog niet genoeg zeker...
Nah, ik kan mij zeer goed voortbewegen in het verkeer, heb bijna alle stempeltjes, maar ik weet ook niet of ik slaag als ik een herexamen zou moeten doen; je leert jezelf in de loop der tijd nogal wat dingetjes aan die volgens het heilige CBR niet door de beugel kunnen natuurlijkquote:Op zaterdag 26 november 2011 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Gewoon herexamens invoeren, dan mag 80% niet meer de weg op. De resterende 20% snapt die vrachtwagen ook wel.
Je leert jezelf ook nogal wat dingetjes af...quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nah, ik kan mij zeer goed voortbewegen in het verkeer, heb bijna alle stempeltjes, maar ik weet ook niet of ik slaag als ik een herexamen zou moeten doen; je leert jezelf in de loop der tijd nogal wat dingetjes aan die volgens het heilige CBR niet door de beugel kunnen natuurlijk
Als dit topic dadelijk 300 posts met leuke discussies heeft moet je het eens lezen, dan zie je het nut vanzelfquote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zie het nut er niet van in. Je neemt toch autorijlessen en geen rijlessen voor een vrachtwagen.
Maar what's next? Iedereen die wil roeien verplicht meevaren op een binnenvaartschip?quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:36 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Als dit topic dadelijk 300 posts met leuke discussies heeft moet je het eens lezen, dan zie je het nut vanzelfZoals ieder vrachtwagen vs. auto topic op fok
niemand weerhoudt je ervan om 1 les te nemen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:30 schreef Anne het volgende:
Ik ben voor.
Al is het alleen maar omdat ik zelf wel een keer in een vrachtwagen zou willen rijden.
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden?quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:40 schreef MakkieR het volgende:
Ik vraag mij af wie deze "verplichte" rijles gaat betalen. de ondernemingen en transport wilt dit zo graag, dan moet de vrachtauto rijschool de kosten maar bij hen declareren. Daarbij vraag ik me af of elke reguliere rijschool een vrachtauto tot zijn beschikking heeft of moet hij hier een speciale rijschool voor optrommelen. Krijg je het als vrachtauto rijschool dan niet een beetje druk als een golf van groentjes je rijschool bezoekt. Heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat een beginnend bestuurder die niet in bezit is van een rijbewijs, veel moeilijker is om een vrachtauto te bedienen dan een ervaren bestuurder zonder vrachtwagen rijbewijs, waar je alle tijd voor krijgt.
Daarbij wat gaat het werkelijk uithalen, dat zo'n persoon een dag les heeft. Ik denk niet dat de leerling echt iets opsteekt omdat de infomatie veelste te veel is en je hiermee alleen maar angst en onzekerheid bij veel onzekere leerlingen creeert voor het autorijden zelf.
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld...quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:37 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
niemand weerhoudt je ervan om 1 les te nemen.
Een roeiboot besturen mag iedereen. Maar als je doelt op het vaarbewijs, dan mag menig leerling ook wel een keertje meevaren op een binnenvaartschip, ook daar ontbreekt de kennis over de beperkingen van zo'n groot ding...quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar what's next? Iedereen die wil roeien verplicht meevaren op een binnenvaartschip?
Misschien iemand die je kent en je een keertje op de werf wil laten rijden?quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:30 schreef Anne het volgende:
Ik ben voor.
Al is het alleen maar omdat ik zelf wel een keer in een vrachtwagen zou willen rijden.
ok dat wist ik niet... met auto rijbewijs hoefde dat niet in mijn tijdquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld...
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B?quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden?
Ik zou dat uurtje vrachtauto door de leerling laten betalen, maar dan wel het gewone B-lestarief. Het verschil van lesgeld tussen een B- of C-rijles mag wel worden vergoed door TLN...
Slecht voorbeeld, dat vaarbewijs stelt a) niets voor en b) is niet eens nodig voor een zeiljacht van 14 meter.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een roeiboot besturen mag iedereen. Maar als je doelt op het vaarbewijs, dan mag menig leerling ook wel een keertje meevaren op een binnenvaartschip, ook daar ontbreekt de kennis over de beperkingen van zo'n groot ding...
Ik heb een keer meegedaan met zo'n voertuigbeheersingsdag, en daar zat ook een half uurtje vrachtwagen op de openbare weg bij. Dus het lijkt me onzinquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld...
Dat is een stuk logischerquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B?
Dit ja. Op de snelweg inhalen terwijl het op dat tijdstip nog niet mag of als ze dan in willen halen zonder te kijken opeens naar de andere rijbaan gaan terwijl er een voertuig naast zit. Vaak ook niet-hands free bellen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B?
[..]
Slecht voorbeeld, dat vaarbewijs stelt a) niets voor en b) is niet eens nodig voor een zeiljacht van 14 meter.
De vrachtwagenclubs kunnen beter eens naar zichzelf kijken i.p.v. te wijzen: bumperkleven op de snelweg, standaard 15 km/h harder rijden dan is toegestaan, gek genoeg hoor je ze daar niet over...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |