Haar vrije woord staat je inderdaad niet aan he?quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:30 schreef OhGawd het volgende:
Wij hebben ook een negerin in onze klas die de hele dag doorzeikt dat ze gediscrimineerd wordt door Sinterklaas. Verschrikkelijk.
Omdat hij dat deed terwijl er al gezegd was dat het niet toegestaan was.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:29 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de neger die werd opgepakt door de NSB'-ers omdat ie een shirt had met Zwarte Piet = Racisme?
Dat is een van de redenen waarom je er weinig van hoort. Je wordt opgepakt voor je vrije woord.
Deze man wilde een sinterklaasintocht met duizenden kindertjes wreed verstoren. De overige dagen van het jaar en op andere plekken in het land had hij dat shirt best mogen dragen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:29 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de neger die werd opgepakt door de NSB'-ers omdat ie een shirt had met Zwarte Piet = Racisme?
Shirt met opdruk... Wreed verstoren...quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Deze man wilde een sinterklaasintocht met duizenden kindertjes wreed verstoren. De overige dagen van het jaar en op andere plekken in het land had hij dat shirt best mogen dragen.
Vind jij dat de politie hem zijn gang had moeten laten gaan ?
Oh hou toch op. Ik vind een paar duizend kinderen met opzet aan het huilen brengen wreed ja.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:49 schreef Lijpe_Tjap het volgende:
[..]
Shirt met opdruk... Wreed verstoren...
Tja, ik weet niet precies wat die man heeft uitgevoerd, maar als hij gewoon daar stond met zijn shirtje dan whatever. Heb je ooit gehoord van the Westboro Baptist Church? Zij verstoren pas wreed kil.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:50 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Oh hou toch op. Ik vind een paar duizend kinderen met opzet aan het huilen brengen wreed ja.
Problem ?
Dan zou ik me eerst eens inlezen voordat je hier komt sputteren Lijpe chapquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:52 schreef Lijpe_Tjap het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet precies wat die man heeft uitgevoerd, maar als hij gewoon daar stond met zijn shirtje dan whatever. Heb je ooit gehoord van the Westboro Baptist Church? Zij verstoren pas wreed kil.
I did. Wat ik ermee bedoelde is dat ik niet zeker weet wat er precies is gebeurd. Dat kan ook jij niet weten tenzij je erbij bent geweest. Uit geen enkel nieuwsbericht dat ik heb gelezen blijkt echter dat zij meer hadden gedaan dan enkel een shirt dragen met een bepaald opdruk. Natuurlijk hadden zij zich verzet toen ze werden opgepakt. Zou ik ook doen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan zou ik me eerst eens inlezen voordat je hier komt sputteren Lijpe chap
http://www.rnw.nl/surinam(...)id-van-meningsuitingquote:Op zaterdag 26 november 2011 18:04 schreef Lijpe_Tjap het volgende:
[..]
I did. Wat ik ermee bedoelde is dat ik niet zeker weet wat er precies is gebeurd. Dat kan ook jij niet weten tenzij je erbij bent geweest. Uit geen enkel nieuwsbericht dat ik heb gelezen blijkt echter dat zij meer hadden gedaan dan enkel een shirt dragen met een bepaald opdruk. Natuurlijk hadden zij zich verzet toen ze werden opgepakt. Zou ik ook doen.
Nee.. Want zolang er Zwarte Pieten zijn, zijn het karikaturen van negerslaven. Het schoorsteenverhaal is pas later gekomen. Toen slaven minder populair werdenquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:11 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Dit verhaal heb ik vroeger ook altijd meegekregen. Zwarte Piet is zwart door de roet.
Dat vind ik er tegenwoordig zo vaag aan.. Zijn er ooit Pieten geweest die minder zwart waren of minder overdreven in de make-up?
Duh. Kinderen krijgen snoep, en vinden het allang prima.. Maar dat zouden ze ook vinden als Piet paars was, of als het 'n elfje wasquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:03 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Correctie dan: Ik ben nog nooit een normaal kind tegen gekomen die het een probleem vind dat er zwarte pieten zijn.
Heb je het shirt gezien? De text was dusdanig verbogen dat een kind dat nog in Sinterklaas gelooft het echt niet had kunnen lezen.. En zelfs als dat wel 't geval was, dan hadden ze waarschijnlijk niet eens geweten wat 'racisme' betekend.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Omdat hij dat deed terwijl er al gezegd was dat het niet toegestaan was.
Dus ja, wie niet horen wil moet voelen.
Komt natuurlijk bij dat de politie niet wilde dat de kinderen hier last van zouden hebben dus snel die gasten heeft afgekapt .
Wreed verstorenquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Deze man wilde een sinterklaasintocht met duizenden kindertjes wreed verstoren. De overige dagen van het jaar en op andere plekken in het land had hij dat shirt best mogen dragen.
Vind jij dat de politie hem zijn gang had moeten laten gaan ?
Hoeveel kindjes huilen denk jij als ze verteld word dat Sinterklaas helemaal niet bestaat?quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:50 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Oh hou toch op. Ik vind een paar duizend kinderen met opzet aan het huilen brengen wreed ja.
Problem ?
Hij droeg alleen een tshirt, en werd daarvoor hardhandig gearresteerd. Bizar in een democratische rechtstaat.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan zou ik me eerst eens inlezen voordat je hier komt sputteren Lijpe chap
Het gaat niet om het shirt, het gaat erom dat ze de kinderen aan het huilen maakten omdat ze negers waren.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:49 schreef Lijpe_Tjap het volgende:
[..]
Shirt met opdruk... Wreed verstoren...
Nou dan, waar hebben we het dan over?quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:19 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Nee.. Want zolang er Zwarte Pieten zijn, zijn het karikaturen van negerslaven. Het schoorsteenverhaal is pas later gekomen. Toen slaven minder populair werden
[..]
Duh. Kinderen krijgen snoep, en vinden het allang prima.. Maar dat zouden ze ook vinden als Piet paars was, of als het 'n elfje was
[..]
Heb je het shirt gezien? De text was dusdanig verbogen dat een kind dat nog in Sinterklaas gelooft het echt niet had kunnen lezen.. En zelfs als dat wel 't geval was, dan hadden ze waarschijnlijk niet eens geweten wat 'racisme' betekend.
Tevens is er van te voren geen protestverbod afgekondigd, en geldt in dit land artikel 7 van de grondwet gewoon(En dan nog.. Het dragen van een Tshirt alleen is geen demonstratie of protest waar je een vergunning voor nodig hebt)
Er zijn dan ook kamervragen gesteld over dat bewuste incident.
[..]
Wreed verstorenDoor een tshirt wat de kindertjes niet eens hadden kunnen lezen.. En zelfs als ze dat wel konden, moet onze grondwet dan wijken voor kinderzieltjes?
Doe normaal.
[..]
Hoeveel kindjes huilen denk jij als ze verteld word dat Sinterklaas helemaal niet bestaat?
[..]
Hij droeg alleen een tshirt, en werd daarvoor hardhandig gearresteerd. Bizar in een democratische rechtstaat.
Over Zwarte Piet, en wat hij symboliseert.. Als je dat na 3 topics nog niet snapt ben je nog dommer dan ik dachtquote:Op zaterdag 26 november 2011 19:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou dan, waar hebben we het dan over?
Toen ze werden gearresteerd was dat spandoek als weg dacht ik?quote:Nee, ze waren met 4 en droegen een spandoek. Maar goed, storm in een glas water, laat die gekkies denk ik dan.
Alleen de boodschap er achter vind ik bespottelijk en vergezocht.
Ah persoonlijk wordenquote:Op zaterdag 26 november 2011 19:37 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Over Zwarte Piet, en wat hij symboliseert.. Als je dat na 3 topics nog niet snapt ben je nog dommer dan ik dacht
[..]
Toen ze werden gearresteerd was dat spandoek als weg dacht ik?
Blijkbaar denk jij al 3 topics lang dat 't om de kinderen gaat.. Dat is dom ja. Verder niets persoonlijks aan...quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ah persoonlijk worden![]()
maar je bent iig niet racistisch, klasse hoor
Ad hominem is een van de X drogredenen die in de laatste drie topic voorbij is gekomen. Schijnbaar is dit onderwerp dermate belangrijk dat iedereen met dwaalbegrippen mag komen. Uiteraard kan dat niet, niks is zo belangrijk dat het verdedigd hoeft te worden met klinklare leugens en/of irrelevante argumenten, en daarom denk ik dat dit topic een afleidingsmaneuvre is voor iets wat veel ernstiger blijkt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ah persoonlijk worden![]()
maar je bent iig niet racistisch, klasse hoor
Beelden ze de blanke dan ook in een minderwaardige rol uit? Verzinnen ze dan ook rare smoesjes, over waarom die mensen wit zijn? Schoorstenen met witte rook ofzo?quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:50 schreef SpecialK het volgende:
Volgens mij wordt er trouwens in Marokko tijdens bepaalde traditionele toneelstukken nog met witte schmink gespeeld. Dat moet dan een blanke voorstellen. Hetzelfde gebeurt in China.
Moeten het in die toneelstukken ook blanke slaven voorstellen?quote:Mooi toch? Traditie. Als je dan echt zo'n anti-racisme held bent dan ga je daar ook eigenhandig wat aan doen. Of ben je er in ieder geval even boos over.
De waarheid is dat Blackface een karikatuur was, die een nogal negatief beeld van negers opriep.. Zoals zwarte piet dat ook deed.. Later hebben ze 'm z'n roede en domme gedrag afgenomen, maar de kleur bleef hetzelfde, en dus staat hij eigenlijk nog voor hetzelfde symbool. (al blijkt die zwartheid tegenwoordig voor een schoorsteen te staanquote:De waarheid is dat mensen die zo'n probleem met black-face hebben eigenlijk stiekem zelf de overtuiging koesteren dat een donkere huidskleur hebben iets negatiefs is en dat de underdog daarom beschermd moet worden van het superieure blanke kleurtje.
Zwart zijn is ook niet iets om je voor te schamen. Het punt is juist dat Zwarte Piet dat bij uitstek NIET symboliseerd...quote:Daarom is het wel oke om blanke mensen voor schut te zetten in een toneelstukje. Want blank zijn is voor die mensen immers in geen enkele manier echt iets om je voor te schamen.
De traditie opzich is niet zo fraai.. Het lijkt me overdreven om aan iemands mening daarover vergaande conclusies te trekken.quote:Ik denk dat we er uit zijn wie de grootste racisten zijn in dit verhaal.
Ja.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:58 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Beelden ze de blanke dan ook in een minderwaardige rol uit?
Nee. Daar denken ze echt dat blanken zich zo gedragen als in de karikatuur. Waar wij allang niet meer denken dat negers er zo uit zien en zich zo gedragen. Wat is nou beter? Een overgebleven traditie voor een volkje wat wel beter weet of een daadwerkelijk symbool van een volk wat niet beter weet?quote:Verzinnen ze dan ook rare smoesjes, over waarom die mensen wit zijn? Schoorstenen met witte rook ofzo?
Nee. Hoewel het concept blanke slaven zeker wel serieus te nemen is. Nergens zo veel slaven van alle kleuren verhandeld dan in het midden-oosten van 400 jaar terug. Oh en de slavernij bestaat daar nu nog steeds.quote:[..]
Moeten het in die toneelstukken ook blanke slaven voorstellen?
Ja dit is feitelijk allemaal correct. Verbaast je dit. Dat ik dit onderschrijf maar dat mijn conclusie volledig anders wordt dan die van jou? Projecteer aub dat hele schoorsteen verhaal niet op mij. Je weet wel beter. Volgens mij heb je me meer dingen zien posten.quote:[..]
De waarheid is dat Blackface een karikatuur was, die een nogal negatief beeld van negers opriep.. Zoals zwarte piet dat ook deed.. Later hebben ze 'm z'n roede en domme gedrag afgenomen, maar de kleur bleef hetzelfde, en dus staat hij eigenlijk nog voor hetzelfde symbool. (al blijkt die zwartheid tegenwoordig voor een schoorsteen te staan)
Als zwart, blank, geel, paars zijn daadwerkelijk niks is om je voor te schamen dan maakt het niet uit wat voor karikaturen er vanuit het verleden in de traditie van een land zijn overgebleven.quote:[..]
Zwart zijn is ook niet iets om je voor te schamen. Het punt is juist dat Zwarte Piet dat bij uitstek NIET symboliseerd...
Je kan aan iemands gedrag en meningen weldegelijk conclusies trekken. Dat is het mooie van logica.quote:[..]
De traditie opzich is niet zo fraai.. Het lijkt me overdreven om aan iemands mening daarover vergaande conclusies te trekken.
Dat pleit voor het bestaansrecht van Zwarte Piet in z'n huidige vorm, in Nederland? Want wij hebben inmiddels de traditie al op allerlei manieren verandert, na het kritisch bekeken te hebben..quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Nee. Daar denken ze echt dat blanken zich zo gedragen als in de karikatuur. Waar wij allang niet meer denken dat negers er zo uit zien en zich zo gedragen. Wat is nou beter? Een overgebleven traditie voor een volkje wat wel beter weet of een daadwerkelijk symbool van een volk wat niet beter weet?
Slavernij bestaat overal nog, zij het op minder grote schaal dan vroeger.. Maar toch hebben ze Piet van veel van zijn slaventrekjes ontdaan. Waarom is dan nu ineens de traditie heilig?quote:Nee. Hoewel het concept blanke slaven zeker wel serieus te nemen is. Nergens zo veel slaven van alle kleuren verhandeld dan in het midden-oosten van 400 jaar terug. Oh en de slavernij bestaat daar nu nog steeds.
Ik haal het schoorsteen verhaal aan, omdat dat tegenwoordig de gangbare verklaring voor Piet z'n kleur is.. DAAR heb ik moeite mee. Dat hij er nog bij loopt zoals hij er bijloopt, vind ik niet erg storend of boeiend.. Waar ik jeuk van krijg, zijn de smoezen die men verzint om dat goed te praten. Blijkbaar is men het er over eens dat het verhaal van vroeger toch wel een beetje cru is.. Waarom dan boos vasthouden aan Piet z'n uiterlijk, terwijl diezelfde mensen zijn afkomst wel verloochenen.quote:Ja dit is feitelijk allemaal correct. Verbaast je dit. Dat ik dit onderschrijf maar dat mijn conclusie volledig anders wordt dan die van jou? Projecteer aub dat hele schoorsteen verhaal niet op mij. Je weet wel beter. Volgens mij heb je me meer dingen zien posten.
Dat ben ik inderdaad met je eens. Dus waarom houdt men dan tegenwoordig vast aan het schoorsteen verhaal?quote:Als zwart, blank, geel, paars zijn daadwerkelijk niks is om je voor te schamen dan maakt het niet uit wat voor karikaturen er vanuit het verleden in de traditie van een land zijn overgebleven.
Huidskleur doet er immers niet toe. Toch?
Uiteraard kan dat. Maar iemand als racist bestempelen, of juist niet, om zijn of haar mening over het sinterklaasfees vind ik nogal ver gaan..quote:Je kan aan iemands gedrag en meningen weldegelijk conclusies trekken. Dat is het mooie van logica.
Eeh.. Ok?quote:Er zijn ontiegelijk veel "blanke" mensen die een hekel hebben aan andere blanken en daaruit een soort suprioriteitsgevoel halen. Maar het enige wat je dan doet is zelf een racist spelen. En dat lijkt mij altijd fout.
inderdaad, weg met de mensen die vinden dat het sintfeest anders moet. Ik zeg toch ook niet dat het suikerfeest discriminerend is jegens diabetes patienten, en dat ze het moeten wijzigen naar het kruidenfeest, of dat ze moeten stoppen met massale genocides die in Afrika blijkbaar de traditie is.quote:
Wij vs Zij mentaliteitquote:Op zaterdag 26 november 2011 20:25 schreef Drinky het volgende:
[..]
inderdaad, weg met de mensen die vinden dat het sintfeest anders moet. Ik zeg toch ook niet dat het suikerfeest discriminerend is jegens diabetes patienten, en dat ze het moeten wijzigen naar het kruidenfeest, of dat ze moeten stoppen met massale genocides die in Afrika blijkbaar de traditie is.
Jij bent echt een aanwinst voor de maatschappij, dat zie je zo..quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:12 schreef lietuva het volgende:
dan moeten die negers maar zorgen dat ze geen reden meer geven om gediscrimineerd te worden en stoppen met het zelf discrimineren van andere groeperingen!
en ze moeten vooral nu maar eens stoppen met dat gekrijs en geklaag.
ga toch werken joh, ipv de slachtofferrol op je te nemen!!!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |