Bronquote:AMSTERDAM - Het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone heeft Jimi Hendrix uitgeroepen tot 'beste gitarist aller tijden.'
"Jimi Hendrix heeft de wereld van de rock totaal op zijn kop gezet", aldus gitarist Tom Morello in het blad. "Hij manipuleerde de gitaar, de whammy-bar, de studio en het podium." Hij noemt nummers als Purple Haze en The Star-Spangled Banner als zijn belangrijkste nummers.
De top tien, waarin onder meer bekende namen als Keith Richards, B.B. King en Eddie Van Halen voorkomen, werd samengeteld door een jury van vooraanstaande muziekexperts en gitaristen. Op de tweede plaats staat Eric Clapton, gevolgd door Jimmy Page, de gitarist van de legendarische band Led Zeppelin.
De top honderd van beste gitaristen staat deze week in een speciaal nummer van Rolling Stone, dat verschijnt met vier verschillende covers van Van Halen, Clapton, Hendrix en Page.
De volledige top 10:
1. Jimi Hendrix
2. Eric Clapton
3. Jimmy Page
4. Keith Richards
5. Jeff Beck
6. B.B. King
7. Chuck Berry
8. Eddie Van Halen
9. Duane Allman
10. Pete Townshend
Wie mis jij nog in deze lijst? Horen topgitaristen als Stevie Ray Vaughan, Mark Knopfler en Brian May niet in de top tien? En hoe zit het met onze eigen Jan Akkerman?
Dat sowiesoquote:Op woensdag 23 november 2011 15:07 schreef 100% Tukker het volgende:
Elke top 10 zonder Robert Fripp faalt xowyxo kansloos...
quote:Op woensdag 23 november 2011 15:07 schreef 100% Tukker het volgende:
Elke top 10 zonder Robert Fripp faalt xowyxo kansloos...
quote:Op woensdag 23 november 2011 15:01 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik mis Brian May en Carlos Santana.
Als petrucci er niet in staat in die top 100. Is er sowieso iets goed mis.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:08 schreef dawg het volgende:
op welke plek staan satriani en petrucci?
quote:Op woensdag 23 november 2011 15:09 schreef dude1960 het volgende:
Ik ben ook vrij goed op de gitaar.....
quote:De top honderd van beste gitaristen staat deze week in een speciaal nummer van Rolling Stone, dat verschijnt met vier verschillende covers van Van Halen, Clapton, Hendrix en Page.
De volledige top 10:
1. Jimi Hendrix
2. Eric Clapton
3. Jimmy Page
4. Keith Richards
5. Jeff Beck
6. B.B. King
7. Chuck Berry
8. dude1960
9. Duane Allman
10. Pete Townshend
Altijd lachen ,Slash die een EVH solo doetquote:Op woensdag 23 november 2011 15:02 schreef Godtje het volgende:
Ik mis Slash![]()
Dan mag je van mij zo Eddie Van Halen er uit knallen.
Het is een top tienquote:Op woensdag 23 november 2011 15:44 schreef Arquero het volgende:
Dimebag Darrell, Jeff Healey, Angus Young, etc.
Er ontbreken er wel heel wat in dit lijstje.
Dat noemen we hier in Nederland eenvoud.quote:Op woensdag 23 november 2011 17:03 schreef Braddie het volgende:
Sowieso Knopfler/May/Wood/The Edge(Vanwege z`n simplicity)
Het zou best wel kut zijn als de beste gitarist ooit, nooit een plaat heeft opgenomen omdat hij in bangladesh woont ofzo.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:36 schreef cafca het volgende:
Bert Jansch was de beste gitarist ooit.
Of Django Reinhardt.
Nee hoorquote:Op woensdag 23 november 2011 22:09 schreef Mierenneuker. het volgende:
Waardeloos lijstje![]()
Angus Young en Mark Knopfler horen hier toch op z'n minst achter Jimi te staan.
Het is een lijst van gitaristen die gepubliceerd is door Rolling Stone.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:55 schreef MrNovember het volgende:
@ Tong80,
Het is dan ook een lijst van Rolling Stone...
Daarom had ik er meer van verwacht.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:55 schreef MrNovember het volgende:
@ Tong80,
Het is dan ook een lijst van Rolling Stone...
Typisch waan van de dag.quote:Op donderdag 24 november 2011 12:30 schreef Godtje het volgende:
In 2003 stond kurt Cobain nog op 12
http://www.rollingstone.c(...)kurt-cobain-19691231
Ik wilde juist zeggen dat het er niet omgaat hoe snel je vingers zijn.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:34 schreef CbassNL het volgende:
Larry Carlton, Nuno Bettencourt, Jon Herington...Lil' Wayne!
Nee maar, dat lijstje is meer de top 100 "grootste" gitaristen. Dit gaat heus niet over skills/techniek. Sowieso zou ik 100 gitaristen kunnen noemen die beter zijn dan Keith Richardd. En BB King kan ook alleen maar een beetje pingelen, hoewel hij wel altijd letterlijk en figuurlijk de gevoelige snaar kan raken.
Moest ik eerder ook al aan denken. Die is fucking briljant.quote:
die speelt de basquote:
Larry Lalondequote:
Het nadeel van zulke lijstjes is dat het zo mainstream is. Echt talent staat er vaak nauwelijks op.quote:
Schande.quote:Op woensdag 7 december 2011 18:13 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het nadeel van zulke lijstjes is dat het zo mainstream is. Echt talent staat er vaak nauwelijks op.
Het is een beetje als Pi berekenen. Je gaat verder en verder naar beneden maar er komt geen eind aan.quote:
Lijstje is allemaal op 6 snarig geent,met Keith Richards als uitzondering (5 snarig) en EVH met zeven door de dropped \b gezien de D-tunaquote:
Niet allemaal 5 snarig alleen de open G gestemde.quote:Op woensdag 7 december 2011 19:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Lijstje is allemaal op 6 snarig geent,met Keith Richards als uitzondering (5 snarig)
Ik vermoed louter bekendheid in verschillende periodes, van de 50's tot de 80's, in dat geval is het lijstje aardig terecht, mis dan alleen Knopflerquote:Op woensdag 7 december 2011 20:35 schreef Faxie het volgende:
En wat zijn de criteria? Want dat wordt weer eens niet vermeld volgens mij. En dan is zo'n lijstje nogal subjectief en wat mij betreft aardig waardeloos. Want dan komen mensen al hoger te staan omdat ze wat moeilijker kijken tijdens het spelen (emotie enzo jeweet) om maar wat te noemen
Je hebt ook 5 en 6 snarige bassenquote:Op woensdag 7 december 2011 19:24 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Lijstje is allemaal op 6 snarig geent,met Keith Richards als uitzondering (5 snarig) en EVH met zeven door de dropped \b gezien de D-tuna
Anders had ik ook wel een aantal pedal steel of banjo virtuozen verwacht
Inderdaad! En Matthew Bellamy mag er onderhand ook wel in.quote:Op woensdag 23 november 2011 17:00 schreef Seam het volgende:
Altijd zo jammer dat zo'n lijstjes vol staan met oude gitaristen. Frusciante hoort er wat mij bij en Petrucci natuurlijk ook. Wel goed dat die idiote May verheerlijking niet tot uiting gekomen is in de top 10.
en 8,9,10 ,11 ,12,15quote:Op donderdag 8 december 2011 10:02 schreef starla het volgende:
[..]
Je hebt ook 5 en 6 snarige bassen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |