Nee, dan sloop je de boelquote:Op dinsdag 22 november 2011 13:56 schreef Keltie het volgende:
Je kan toch ook van je systeemdisc gewoon de partitieletter aanpassen?
Zal je baas leuk vinden.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:58 schreef Keltie het volgende:
[..]
Even geprobeerd op computer hier (werk,
Kom, vooruit.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:01 schreef Keltie het volgende:
[..]
IT afdeling, dan moet je weleens wat uitzoeken
Maakt geen moer uit, zolang programma's niet hardnekkig per se op een bepaalde schijfletter moeten staan. Dit is dus gewoon een baggerprogramma.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:03 schreef Tijn het volgende:
En hierom zijn schijfletters geen goed idee.
Vind het eigenlijk vreemd dat je die schijfletter niet aan kan passen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:03 schreef Tijn het volgende:
Iddquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:05 schreef Bart het volgende:
[..]
Maakt geen moer uit, zolang programma's niet hardnekkig per se op een bepaalde schijfletter moeten staan. Dit is dus gewoon een baggerprogramma.
dit inderdaad!quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:55 schreef Hyman het volgende:
Heb je toevallig windows geinstalleerd met een cardreader aangesloten? Die krijgen dan eerst alle stationsletters
Daarom, wat is uberhaupt het nut van een schijfletter?quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:05 schreef Keltie het volgende:
[..]
Vind het eigenlijk vreemd dat je die schijfletter niet aan kan passen.
C:\ D:\ E:\ whatever maakt toch geen reet uit voor de plek waar je het neerkwak? Dus zou je het on the fly moeten kunnen aan passen (ook al is het je system disc?)?
Tja, je zou het ook een naam kunnen geven, of een nummer. Dat is triviaal. Het moet wel een aanduiding hebben om onderscheid te kunnen maken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:09 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Daarom, wat is uberhaupt het nut van een schijfletter?
Schijven hebben een naam: ze hebben een label. Waarom ze daar dan ook nog een letter bij moeten hebben, is voor iedereen een raadsel. Andere besturingssystemen doen dat dan ook niet, want het is nergens goed voor en levert alleen maar verwarring op.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:11 schreef Bart het volgende:
[..]
Tja, je zou het ook een naam kunnen geven, of een nummer. Dat is triviaal. Het moet wel een aanduiding hebben om onderscheid te kunnen maken.
Da's inderdaad een goeie!quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:11 schreef 1299 het volgende:
Ik zou proberen met subst een MAP op C te mappen en daar dan die update op te gooien, en daarna weer de bestanden in de juiste map van het programma te zetten.
Namen zijn in Windows niet uniek dacht ik.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Schijven hebben een naam: ze hebben een label. Waarom ze daar dan ook nog een letter bij moeten hebben, is voor iedereen een raadsel. Andere besturingssystemen doen dat dan ook niet, want het is nergens goed voor en levert alleen maar verwarring op.
Schijfnamen kan je inderdaad meerdere keren gebruiken (standaard al "Lokaal station").quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:13 schreef Bart het volgende:
[..]
Namen zijn in Windows niet uniek dacht ik.
Van /dev/hda1 worden de meeste mensen ook niet blij, denk ik.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:12 schreef Tijn het volgende:
Schijven hebben een naam: ze hebben een label. Waarom ze daar dan ook nog een letter bij moeten hebben, is voor iedereen een raadsel. Andere besturingssystemen doen dat dan ook niet, want het is nergens goed voor en levert alleen maar verwarring op.
Het hebben van een label verandert de zaak niet. Als je programmas forceren om in /bin te installeren en je hebt alleen maar rechten op /usr dan ben je net zo hard genaaid.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:12 schreef Tijn het volgende:
Heeft te maken met de geshiedenis van Windows. A,B,C zijn gereserveerd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:19 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Van /dev/hda1 worden de meeste mensen ook niet blij, denk ik.
Het zal wel op een herinstallatie neer gaan komenquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:21 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Heeft te maken met de geshiedenis van Windows. A,B,C zijn gereserveerd.
Heb net even bij mezelf met diskpart geprobeert maar kan indd het stationsletter niet wijzigen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je met een mini windowsxp bijv opstart van disk en dan daar de drive letter wijzigt als dat al kan.
Het lijkt me juist voor de TS een mooi moment om in te zien dat 'ie een achterlijk OS gebruikt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:20 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Al met al wat onzinnig om hier de nerd uit te gaan hangen en beweren dat iets beter is, daarmee los je TS' probleem niet op.
Ga jij eens terug naar de Apple SC ipv van hier te lopen ziekenquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het lijkt me juist voor de TS een mooi moment om in te zien dat 'ie een achterlijk OS gebruikt.
Elk OS heeft voor- en nadelen Tijn, dat weet jij ook welquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het lijkt me juist voor de TS een mooi moment om in te zien dat 'ie een achterlijk OS gebruikt.
Een label is iets als 52336041-ce72-10e0-a929-001aa0bb1d32, dat werkt niet makkelijk. Heb je al eens gekeken in /lib/udev/?quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
OS2 en Windows doen dat omdat ze het van QDOS (Quick & Dirty Operating System) hebben overgenomen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:20 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Het hebben van een label verandert de zaak niet. Als je programmas forceren om in /bin te installeren en je hebt alleen maar rechten op /usr dan ben je net zo hard genaaid.
Daarnaast: Andere besturingssystemen doen dat ook. OS2 gebruikte ook schijfletters en DOS ook. Er is maar één besturingssysteem wat dat niet doet en die kent weer andere problemen door het gebruik van labels.
Al met al wat onzinnig om hier de nerd uit te gaan hangen en beweren dat iets beter is, daarmee los je TS' probleem niet op.
Alle andere besturingssystemen, lees: Unix, Unix, Unix en Unix doen het niet.... What's your point?quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:27 schreef KomtTijd... het volgende:
OS2 en Windows doen dat omdat ze het van QDOS (Quick & Dirty Operating System) hebben overgenomen.
Alle andere besturingssystemen, lees: BSD, UNIX, Linux, OSx doen het niet.
Ik weet niet wat jij tijdens die Windows-installatie hebt gedaan...quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:58 schreef lunko1979 het volgende:
Maar wat kan nou de reden zijn om de C-schijf H te noemen? Logisch is anders toch?
Waar gaat het mis dan ? Ik lijk in windows 7 gewoon de mogelijkheid te hebben station c: een andere letter toe te kennen; maar wordt nu een beetje huiverig om op ok te klikken om dit te testenquote:Op dinsdag 22 november 2011 13:58 schreef Keltie het volgende:
[..]
Nee, het kan gewoon niet
Even geprobeerd op computer hier (werk, Windows XP)
Als het goed is krijg je een melding dat het niet mogelijk is met systeemschijven.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:59 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waar gaat het mis dan ? Ik lijk in windows 7 gewoon de mogelijkheid te hebben station c: een andere letter toe te kennen; maar wordt nu een beetje huiverig om op ok te klikken om dit te testen
Linux heeft niets met Unix te maken. BSD is inderdaad een Unix afgeleide maar heeft een totaal andere richting dan de overige Unix systemen. OS X is weer een afgeleide van BSD.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:45 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Alle andere besturingssystemen, lees: Unix, Unix, Unix en Unix doen het niet.... What's your point?
Doe maar niet, een OS/filetable-discussie is TS niet echt bij gebaat.quote:
Jij bent geen vriendelijkevriend vriend.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:15 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Als ik nerds wil horen ga ik wel naar tweakers.net
De H van hard disk, klinkt toch wel logisch. C is juist onlogisch; het alfabet begint immers bij A.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:58 schreef lunko1979 het volgende:
Maar wat kan nou de reden zijn om de C-schijf H te noemen? Logisch is anders toch?
Hmm, m'n naam was een herinnering aan mezelf om wat aardiger te doen, je hebt gelijk, soms ontglipt me het e.e.a. Correctie dan:quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:22 schreef cablegunmaster het volgende:
Jij bent geen vriendelijkevriend vriend.
Je weet heus wel dat NT intern met volumelabels werkt en dat die schijfletters er alleen nog voor de conventie inzitten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:03 schreef Tijn het volgende:
Het lijkt een mooi moment om in te zien dat de gemiddelde *nix gebruiker nog steeds last van het arrogant-want-alternatief-kwaaltje heeftquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:24 schreef Tijn het volgende:
Nee, het is historisch zo gegroeid. Toen de eerste IBM PC's in 1981 op de markt kwamen hadden die helemaal geen harde schijf. Niet zo gek, want die waren toen vrijwel onbetaalbaar: een Winchester disk (ja, zo heette dat) van - hou je vast - 10 MB (nee, geen typo) kostte toen in Nederland naar ik meen iets rond de 5000 gulden. Dus werden computers uitgeleverd met alleen één floppy drive.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:25 schreef thabit het volgende:
[..]
De H van hard disk, klinkt toch wel logisch. C is juist onlogisch; het alfabet begint immers bij A.
Dat weet iedereen. Maar dat maakt het niet logisch. Waar slaat het in vredesnaam op dat Windows nog steeds A en B reserveert, terwijl mensen al 10 jaar geen floppydrive meer in hun computer hebben zitten?quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, het is historisch zo gegroeid.
Compatibiliteit. Kijk maar eens in het BIOS van een PC. Ik heb overigens zelf nog steeds een floppy drive in mijn PC. Niet dat ik hem nog vaak gebruik, maar toch. En kijk maar eens naar (nieuwe) moederborden. Zul je zien dat daar nog steeds een connector voor een floppy drive op zit.quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat weet iedereen. Maar dat maakt het niet logisch. Waar slaat het in vredesnaam op dat Windows nog steeds A en B reserveert, terwijl mensen al 10 jaar geen floppydrive meer in hun computer hebben zitten?
Welke compatibiliteit zou je breken als je floppydrive voortaan niet via A: maar gewoon iets als /floppy/ benaderd zou kunnen worden dan? Behalve gare applicaties die uitgaan van bepaalde drive letters natuurlijk, want dat levert nu ook al problemen op (zie dit topic).quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Compatibiliteit. Kijk maar eens in het BIOS van een PC. Ik heb overigens zelf nog steeds een floppy drive in mijn PC. Niet dat ik hem nog vaak gebruik, maar toch. En kijk maar eens naar (nieuwe) moederborden. Zul je zien dat daar nog steeds een connector voor een floppy drive op zit.
Alle besturingssystemen van Microsoft werken met driveletters, en het is echt uitgesloten die af te schaffen zonder de compatibiliteit met bestaande en oudere versies van Windows en bestaande applicatiesoftware op te geven. En dat geldt voor heel veel zaken. Ook in de kernel van Windows 7 zitten nog altijd veel historische overblijfselen die teruggaan op de oertijd van DOS. En ik vind dat ook wel best zo. Dat is eigen aan technologie.quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Welke compatibiliteit zou je breken als je floppydrive voortaan niet via A: maar gewoon iets als /floppy/ benaderd zou kunnen worden dan? Behalve gare applicaties die uitgaan van bepaalde drive letters natuurlijk, want dat levert nu ook al problemen op (zie dit topic).
Probeer jij maar eens je /dev/hda te veranderen in /dev/hdb als op /dev/hda je OS geinstalleerd staatquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:03 schreef Tijn het volgende:
Er is waarschijnlijk ergens ooit eens iets fout gegaan met installeren van Windows..... je zal het opnieuw moeten doen als je Windows op de C: wil hebben. (Wel eerst een backup maken).quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:58 schreef lunko1979 het volgende:
Ah ja. "Het is zo, omdat het zo is", fijne instelling is dat. Jammer dat Microsoft altijd liever blijft doen wat ze doen dan dat ze zich inzetten voor een betere computerervaring. Je kunt wel zeggen "ach, zo'n letter zit toch niemand in de weg", maar dat is niet zo. Door schijven te koppelen aan willekeurige letters maak je computers raar in het gebruik en maak je het de persoon die ermee werkt uiteindelijk alleen maar moeilijker in plaats van makkelijker.quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Alle besturingssystemen van Microsoft werken met driveletters, en het is echt uitgesloten die af te schaffen zonder de compatibiliteit met bestaande en oudere versies van Windows en bestaande applicatiesoftware op te geven. En dat geldt voor heel veel zaken. Ook in de kernel van Windows 7 zitten nog altijd veel historische overblijfselen die teruggaan op de oertijd van DOS. En ik vind dat ook wel best zo. Dat is eigen aan technologie.
Mijn 64 bit windows kan sowieso al geen 16 bits programma's meer draaien zonder emulatie/virtual machines. Dus de compatibiliteit met oudere software is zeker niet zo heilig als jij suggereertquote:Op dinsdag 22 november 2011 18:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Alle besturingssystemen van Microsoft werken met driveletters, en het is echt uitgesloten die af te schaffen zonder de compatibiliteit met bestaande en oudere versies van Windows en bestaande applicatiesoftware op te geven. En dat geldt voor heel veel zaken. Ook in de kernel van Windows 7 zitten nog altijd veel historische overblijfselen die teruggaan op de oertijd van DOS. En ik vind dat ook wel best zo. Dat is eigen aan technologie.
Dat klopt, aan die compatibiliteit wordt dan ook al heel lang geknibbeld. Maar ook dát geeft problemen voor gebruikers die bijvoorbeeld oudere software en/of oudere randapparatuur willen kunnen blijven gebruiken. Met de argumentatie van Tijn ben ik het niet eens, en die is trouwens al ontkracht door maartena. Hij wil er een anti-Windows kruistocht van maken, maar dat is irrelevant. Al onze technologie bouwt zonder uitzondering voort op keuzes die in het verleden zijn gemaakt, en vaak blijken dat later ongelukkige of minder gunstige keuzes te zijn geweest, maar dan is het te laat om alles om te gooien. En mensen willen dat ook niet, vanwege de broodnodige uitwisselbaarheid en ook op economische gronden is het geen haalbare kaart om steeds maar systemen te introduceren die incompatibel zijn met het voorafgaande. Zo zit de wereld in elkaar.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:37 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mijn 64 bit windows kan sowieso al geen 16 bits programma's meer draaien zonder emulatie/virtual machines. Dus de compatibiliteit met oudere software is zeker niet zo heilig als jij suggereert
En daarom reageer je natuurlijk maar al te graag op topics over Windows..... want je kunt het natuurlijk niet laten, net als een religieus fanatiekeling, om anderen ervan te overtuigen dat MacOS beter is.....quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:27 schreef Tijn het volgende:
Maar deze instelling van alles bij het oude willen laten is wel precies de reden waarom ik zo'n hekel aan Windows heb.
Nee, je begrijpt het verkeerd. Er bestaan centrale topics om OS-en te bediscusieren, en daar kun je naar hartelust je liefde voor MacOS en je haat voor Windows verklaren.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:58 schreef Tijn het volgende:
Ik dacht dat DIG de ambitie had een discussieforum te zijn, maar blijkbaar is het liever een verkapte helpdesk. Jammer.
F: <enter>quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:27 schreef Tijn het volgende:
Ah ja. "Het is zo, omdat het zo is", fijne instelling is dat. Jammer dat Microsoft altijd liever blijft doen wat ze doen dan dat ze zich inzetten voor een betere computerervaring. Je kunt wel zeggen "ach, zo'n letter zit toch niemand in de weg", maar dat is niet zo. Door schijven te koppelen aan willekeurige letters maak je computers raar in het gebruik en maak je het de persoon die ermee werkt uiteindelijk alleen maar moeilijker in plaats van makkelijker.
Het zou op die manier inderdaad moeten kunnen.... de problematiek komt meestal terug bij de "Program Files" folder. Die wordt ook automatisch C:\Program Files natuurlijk, en er zijn nogal wat slordige developers die in plaats van variabelen, een fysiek pad achterlaten in de registry. Nog meer veel-voorkomender is dat de shortcuts op je desktop en in het start menu nog verwijzen naar e.g. H:\Program Files\Software\Start.exe etc....quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:57 schreef Riparius het volgende:
Volgens Microsoft blijkt het toch wel mogelijk de letter van je boot drive (terug) te veranderen, maar dan alleen als die - om de een af andere reden - al eens is veranderd:
http://support.microsoft.com/?kbid=223188
De vraag is dan of TS - wellicht onbewust - iets geks heeft gedaan waardoor de driveletter van zijn boot drive is veranderd van C: naar H: Indien ja, dan is het mogelijk dit met bovenstaande procedure weer terug te zetten. En aangezien ik mij niet kan voorstellen dat een nieuw aangeschafte computer met een voorgeïnstalleerd besturingssysteem is afgeleverd met H: als boot drive, lijkt het er toch op dat TS zelf debet is aan zijn probleem. En indien dat zo is, dan is er dus een oplossing zonder herinstallatie van het besturingssysteem.
Deze computer is aangeleverd met H-schijf en dus zonder C-schijf. De leverancier van deze computer verklaart nu dat de helpdesk van het belastingpakket het bij het verkeerde end heeft. En dat het wel degelijk vaker voorkomt dat de C-schijf een andere letter krijgt/heeft.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:57 schreef Riparius het volgende:
De vraag is dan of TS - wellicht onbewust - iets geks heeft gedaan waardoor de driveletter van zijn boot drive is veranderd van C: naar H: Indien ja, dan is het mogelijk dit met bovenstaande procedure weer terug te zetten. En aangezien ik mij niet kan voorstellen dat een nieuw aangeschafte computer met een voorgeïnstalleerd besturingssysteem is afgeleverd met H: als boot drive, lijkt het er toch op dat TS zelf debet is aan zijn probleem. En indien dat zo is, dan is er dus een oplossing zonder herinstallatie van het besturingssysteem.
De leverancier maakt zich er veel te gemakkelijk van af en handelt niet correct. Als je een nieuwe Windows computer koopt met daarin één harddisk en een voorgeïnstalleerd besturingssysteem, dan mag je verwachten dat de bootdrive de letter C heeft, tenzij je zelf goede redenen hebt om daarvan af te wijken en vooraf aan de leverancier hebt aangegeven dat je het anders wilde hebben. Mijn conclusie kan alleen maar zijn dat de leverancier, als hij de computer inderdaad - anders dan op jouw uitdrukkelijke wens - heeft geleverd met H als bootdrive (en geen D, E, F of G drive!) gewoon incompetent is. Dat het softwarepakket van de belastingdienst niet jofel is geprogrammeerd mag juist zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat de leverancier knoeiwerk heeft geleverd, als het inderdaad zo is dat de computer al bij aflevering een bootdrive had met de letter H.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:25 schreef lunko1979 het volgende:
[..]
Deze computer is aangeleverd met H-schijf en dus zonder C-schijf. De leverancier van deze computer verklaart nu dat de helpdesk van het belastingpakket het bij het verkeerde end heeft. En dat het wel degelijk vaker voorkomt dat de C-schijf een andere letter krijgt/heeft.
Ik denk dat hij poep verkoopt......
Gelukkig voegen de geijkte Mac/Windows discussies wel veel toe aan een topic.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:58 schreef Tijn het volgende:
Ik dacht dat DIG de ambitie had een discussieforum te zijn, maar blijkbaar is het liever een verkapte helpdesk. Jammer.
fixed that for ya !quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:03 schreef Tijn het volgende:
En hierom zijn hardcoded shit in programma's geen goed idee.
Schijf van master naar slave zetten en daar is je hdb. Even wat verwijzinkjes in je /etc/fstab en eventueel je bootloader aanpassen en voila: je OS wordt gestart en gemount vanaf /dev/hdb en de applicaties zien geen enkel verschil. Die gebruiken immers die device nodes niet.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef maartena het volgende:
[..]
Probeer jij maar eens je /dev/hda te veranderen in /dev/hdb als op /dev/hda je OS geinstalleerd staat
Op deze manier worden er nu indd al windows xp mappen genept in Windows7 indd.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:08 schreef VanishedEntity het volgende:
*kuch kuch...
%Systemdrive% %Programfiles% %Windir%
*kuch
Inderdaad, die goede oude omgevingsvariabelen! Ook een erfenis van DOS trouwens. Maak er nog steeds met plezier gebruik van in batchfiles bijvoorbeeld. Die blijven erg nuttig, ook in Windows.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:08 schreef VanishedEntity het volgende:
*kuch kuch...
%Systemdrive% %Programfiles% %Windir%
*kuch
Precies. Gewoon even je fstab wijzigen met vm. Daarna je bootloader aanpassen. Geen enkel probleem, kan iedereen.quote:Op woensdag 23 november 2011 17:04 schreef Henno het volgende:
Schijf van master naar slave zetten en daar is je hdb. Even wat verwijzinkjes in je /etc/fstab en eventueel je bootloader aanpassen en voila: je OS wordt gestart en gemount vanaf /dev/hdb en de applicaties zien geen enkel verschil. Die gebruiken immers die device nodes niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |