Cruijff zei dat Davids er zat om conflicten met jeugdspelertjes op te lossen. Nogmaals, daar is een RvC niet voor. De RvC van Ajax vergadert maar 4x per jaar, da's niet genoeg om goed in te springen op conflicten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De RvC moet ook de kennis bezitten die nodig is en de directie adviseren. Davids brengt die kennis mee.
jaquote:
Dat is wel zo maar hij is als lid van RVC wel betrokken bij de club en kan dus informeel met zo'n jongen en/of zijn familie pratenquote:Op dinsdag 22 november 2011 18:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Cruijff zei dat Davids er zat om conflicten met jeugdspelertjes op te lossen. Nogmaals, daar is een RvC niet voor. De RvC van Ajax vergadert maar 4x per jaar, da's niet genoeg om goed in te springen op conflicten.
informeel, precies ja, informeel. op basis van wat je informeel voor een club doet kan de aandeelhoudersvergadering niet besluiten om je weg te sturen danwel te behouden. terwijl een RvC een directie wel weg kan sturen wegens taken die ze formeel zouden moeten doenquote:Op dinsdag 22 november 2011 18:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar hij is als lid van RVC wel betrokken bij de club en kan dus informeel met zo'n jongen en/of zijn familie praten
Hoe het hele plan in de praktijk in zijn werk gaat heb ik geen zicht op. Er is natuurlijk een reden waarom ze mij niet om advies hebben gevraagdquote:Op dinsdag 22 november 2011 17:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoe werkt dat in de praktijk dan? Stel ik ben Manchester City en ik wil van der Wiel kopen, bij wie moet ik me dan melden? Bij Jonk, Bergkamp of de Boer? Of moet ik met alle 3 om tafel? En wie bepaalt uiteindelijk of de speler weg mag en voor welk bedrag? Doen ze dat met z'n 3-en in stemming?
Helemaal leuk wordt het als die 3 onderling onenigheid krijgen. Dan krijgt zo'n talent van zijn directe jeugdtrainer te horen dat ie weg mag, maar vervolgens meldt de Boer in de media dat ie niet weg mag.
Kan ik het gehele plan van Cruijff ook nog ergens teruglezen zodat ik weet waarover ik praat?
Was dat hele verhaal ook niet een beetje van toepassing op zijn stage bij De Toekomst? Dat hij op die manier wat meer met de kids om kon gaan?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar hij is als lid van RVC wel betrokken bij de club en kan dus informeel met zo'n jongen en/of zijn familie praten
ik hoop dat iemand het plan van cruijff boven tafel weet te halen zodat we erover kunnen oordelen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:38 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hoe het hele plan in de praktijk in zijn werk gaat heb ik geen zicht op. Er is natuurlijk een reden waarom ze mij niet om advies hebben gevraagd
Maar zo gek is mijn opmerking toch niet? Blind heeft een functie gekregen die eigenlijk (volgens het plan van Cruijff) helemaal niet bestaat.
Ik zou het plan van Cruijff ook wel eens helemaal op papier willen zien en dan niet opgeschreven door 1 of ander figuur die denkt te weten hoe het in elkaar zit of een Cruijff adept, maar een officieel document. Dat is volgens mij wel lastig, want ik heb niet het idee dat het bestaat...
quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:38 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hoe het hele plan in de praktijk in zijn werk gaat heb ik geen zicht op. Er is natuurlijk een reden waarom ze mij niet om advies hebben gevraagd
Maar zo gek is mijn opmerking toch niet? Blind heeft een functie gekregen die eigenlijk (volgens het plan van Cruijff) helemaal niet bestaat.
Ik zou het plan van Cruijff ook wel eens helemaal op papier willen zien en dan niet opgeschreven door 1 of ander figuur die denkt te weten hoe het in elkaar zit of een Cruijff adept, maar een officieel document. Dat is volgens mij wel lastig, want ik heb niet het idee dat het bestaat...
Die 3 liggen volledig op 1 lijn, ben ik van overtuigd. Dat voorbeeldje van je zie ik echt niet gebeuren.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik hoop dat iemand het plan van cruijff boven tafel weet te halen zodat we erover kunnen oordelen.
Een Triumviraat dat de technische leiding in handne heeft geloof ik niet in, want dan gaan discussies zo:
de Boer: Ik wil boerrigter halen! Die is nodig, want we hebben geen goeie aanvaller!
Jonk: Wtf, er zit een goeie in het 2e, stel die eens op dan!
de Boer: Maar die is pas 16, die kan nog geen volledig programma aan
Jonk: Ah jawel hij is vroeg voro zijn leeftijd
de Boer: En toch wil ik boerrigter!!!!
Jonk:
de Boer: Ja dat je zo zeurt begrijp ik wel, jouw doelstelling is spelers opleiden voor het eerste, de mijne is kampioen worden!
Wie hakt dan de knoop door?
De technisch directeur lijkt mij. Degene die de lange termijn en beleid bewaakt.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik hoop dat iemand het plan van cruijff boven tafel weet te halen zodat we erover kunnen oordelen.
Een Triumviraat dat de technische leiding in handne heeft geloof ik niet in, want dan gaan discussies zo:
de Boer: Ik wil boerrigter halen! Die is nodig, want we hebben geen goeie aanvaller!
Jonk:
de Boer: Ja dat je zo zeurt begrijp ik wel, jouw doelstelling is spelers opleiden voor het eerste, de mijne is kampioen worden!
die zou er dus niet moeten zijn, volgens cruijff. dat wordt dan dus de AD. Die dan ook TD is. Anders kan het bijna niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 03:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De technisch directeur lijkt mij. Degene die de lange termijn en beleid bewaakt.
Maar het punt van Cruijff is nou juist dat je niet moet denken in poppetjes maar in posities. Het systeem moet ook goed zijn als er andere poppetjes komen, want je kunt er donder op zeggen dat er aan Frank de Boer, Wim Jonk en Dennis Bergkamp getrokken gaat worden. Wat als die onenigheid hebben, wie hakt dan de knoop door, of gaat dat met een stemming?quote:Op woensdag 23 november 2011 02:53 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
[..]
Die 3 liggen volledig op 1 lijn, ben ik van overtuigd. Dat voorbeeldje van je zie ik echt niet gebeuren.
Thanks iig voor deel 1! Ik zal het zo eens door lezen!quote:Over dat rapport, toen Coronel & Rik van den Boog er nog zaten hebben ze dat bureau in dienst genomen die hun adviseerde om zoveel mogelijk te lekken. Het plan van Cruijff is toen ook 'gelekt'.
Is in maart geschreven en ik heb geen flauw idee of het nog aangepast is, het gaat voornamelijk over de jeugdopleiding en de structuur van de organisatie.
'Deel 1: Voetbalontwikkeling'
Hier heb je de link: http://www.nietnuttig.nl/(...)_Cruijff_832910a.pdf
Moet je even de pdf downloaden en dan right click -> met de klok mee roteren, dan kun je het lezen.
Zijn waarschijnlijk meerdere delen, dit is deel 1 zie ik net. Dit is volgens mij de enige die is uitgelekt. Geen idee hoeveel delen er zijn van dat rapport.
Dat is het denk ik ja, daarom wil die ook een AD met voetbal achtergrond en een commercieel/financieel directeur erbij als de AD daar minder in is.quote:Op woensdag 23 november 2011 03:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
die zou er dus niet moeten zijn, volgens cruijff. dat wordt dan dus de AD. Die dan ook TD is. Anders kan het bijna niet.
twitter:AT5 twitterde op woensdag 23-11-2011 om 11:30:02Zelfs EO-presentator (en Ajax-fan) Bert van Leeuwen wil helpen bij het oplossen van de huidige bestuurscrisis bij Ajax. http://t.co/cyfSqjlq reageer retweet
quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef Haaibaaike het volgende:
twitter:AT5 twitterde op woensdag 23-11-2011 om 11:30:02Zelfs EO-presentator (en Ajax-fan) Bert van Leeuwen wil helpen bij het oplossen van de huidige bestuurscrisis bij Ajax. http://t.co/cyfSqjlq reageer retweet
http://www.telegraaf.nl/p(...)ediner___.html?p=2,1quote:Cruijff en Van Gaal welkom in Het Familiediner
van onze redactie
AMSTERDAM - Presentator Bert van Leeuwen laat weten dat Johan Cruijff en Louis van Gaal van harte welkom zijn in zijn programma Het Familiediner, waarin hij gebroken families helpt de eerste stap te zetten om weer tot elkaar te komen.
De presentator vertelt in het AD dat hij bij de voetbalclub genoeg zaken ziet die hij ook bij familieconflicten tegenkomt. "Een samenraapsel van misvattingen, woorden die over en weer verdraaid en verkeerd begrepen worden. Ooit is er kennelijk iets voorgevallen, daarna hebben beide partijen de hakken in het zand gezet en komt het op hun eergevoel aan."
"Ajax mag me altijd bellen", vertelt Bert, die fan is van de voetbalclub. "Ik zou vooral willen proeven of er een echte wil is om eruit te komen, zonder verborgen agenda. Is die wil er oprecht, dan gaat het waarschijnlijk wel lukken."
Jonk en Bergkamp hebben een contract voor onbepaalde tijd. Dat is ook langer termijn natuurlijk.quote:Op woensdag 23 november 2011 03:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De technisch directeur lijkt mij. Degene die de lange termijn en beleid bewaakt.
Zou wel geweldig zijnquote:Op woensdag 23 november 2011 13:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
[..]
http://www.telegraaf.nl/p(...)ediner___.html?p=2,1
![]()
![]()
, dat moet toch hilarische tv opleveren
Bert wat staat er op het menu: zure bommen en zwart geblakerde hamburgers
het is toch zo dat Jonk, Bergkamp en De Boer (hun functies) gedrieen de baas zijn ? Het zal wel zo zijn dat het unaniem moet gebeuren, dar is toch niets mis mee. Beter dat dan 1 iemand bepaalt zoals Van Basten die carte blanche had of Jol die allerlei niet fitte spelers haalde.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jonk:
Ik schat in: een kijkcijferkanonquote:Op woensdag 23 november 2011 15:51 schreef Komakie het volgende:
[..]
Zou wel geweldig zijn
Ze zouden wel gek zijn als ze het zouden doen. Echt alles over tafel smijten waar iedereen en alles het kan zien.
Cruijff noemt dat in zijn rapport 'georganiseerde chaos', iets wat op zich al een paradox is. Kortom, wie hakt de knopen daarin door en hoe gebeurt dat in de praktijk? Als het werkt is het geweldig, maar die kans schat ik, tot nu toe, naar aanleiding van wat ik er van gelezen heb, niet hoog inquote:Op woensdag 23 november 2011 16:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
het is toch zo dat Jonk, Bergkamp en De Boer (hun functies) gedrieen de baas zijn ? Het zal wel zo zijn dat het unaniem moet gebeuren, dar is toch niets mis mee. Beter dat dan 1 iemand bepaalt zoals Van Basten die carte blanche had of Jol die allerlei niet fitte spelers haalde.
Waardeloos stuk.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:41 schreef Maanvis het volgende:
Ik weet niet of ik deze column in het AD geniaal moet vinden of er om moet huilen.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)op-de-Herdgang.dhtml
Het is geniaal én om te huilen als Ajacied.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:41 schreef Maanvis het volgende:
Ik weet niet of ik deze column in het AD geniaal moet vinden of er om moet huilen.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)op-de-Herdgang.dhtml
quote:Truus van Gaal heeft het bijleggen van de ruzie tussen Louis van Gaal en Johan Cruijff tegengehouden. De eega van de beoogd algemeen directeur van Ajax vond dat het lid van de RvC in het verleden veel te veel praatjes heeft gehad en een verzoening niet verdient. Van Gaal dacht daar anders over.
"Louis had nooit gedacht dat het nog zo ver zou komen dat Ajax hem daadwerkelijk zou vragen", vertelt Truus van Gaal in Privé. "Voor hem is het een eer, want het is een baan die hij altijd heeft gewild." Truus van Gaal had echter daar haar bedenkingen bij. "Het is zo'n geruzie daar. Maar voor Louis is het een uitdaging om er weer een gezonde organisatie van te maken."
Cruijff noemde Van Gaal jaren geleden 'geen goed mens' en 'een slechte trainer'. Van Gaal wilde de ruzie bijleggen, maar zijn vrouw hield hem tegen. "Je zou wel gek zijn, zei ik. Waarom zou je Johan bellen, hij heeft je voor van alles en nog wat uitgemaakt. Wie is hij dan wel? Het heeft Louis veel pijn gedaan dat Johan hem openlijk heeft neergesabeld. Toch is hij ook een man die niet lang haatdragend is. Zelf heb ik mijn bedenkingen over Cruijff, maar dat is mijn mening."
quote:DE DOODSTRIJD VAN APPLE EN AJAX
Columnist Eric Bartels bekijkt de overeenkomsten tussen de situatie van Cruijff bij Ajax en die van Steve Jobs ooit bij Apple. En wat blijkt? Hun posities lijken schrikbarend veel op elkaar.
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag doet Ajax president-commissaris Steven ten Have verslag van de handelswijze van de Raad van Commissarissen van Ajax. Volgens ten Have is Cruijff zijn idool. Hij hoopt dat Cruijff voor Ajax behouden blijft. “Cruijff hoort bij Ajax.”, zegt ten Have, “Waarom zou hij opstappen?”. Vervolgens: “Ik weerspreek dat Cruijff in de besluitvorming is gepasseerd.” Om tegen het einde van het Volkskrant interview te stellen: ”Van Gaal wilde alleen praten als hij ons kon leren kennen. Hij wilde geen ruchtbaarheid. Dat kon ik hem alleen niet garanderen als Cruijff was aangehaakt.”
In één en hetzelfde interview zegt de president-commissaris van Ajax dus dat Cruijff niet is gepasseerd en ook dat de RvC van Ajax Cruijff wel heeft moeten passeren want anders wilde Louis van Gaal niet praten. Een commissaris van een beursgenoteerde onderneming die zichzelf in één en hetzelfde interview ontmaskert als leugenaar. Het is het trieste dieptepunt in de Ajax-sage. Maar het is niet nieuw. De parallellen tussen Johan Cruijff/Ajax en Steve Jobs/Apple Inc. zijn opvallend en onthutsend.
Held tegen de draak
Afgelopen maand kwam de langverwachte Steve Jobs-biografie van journalist Walter Isaacson uit. Het is een fascinerend boek geworden dat ik in één ruk heb uitgelezen. De parallellen met de Cruijff/Ajax-sage zijn overal aanwezig en bijna beangstigend precies. Toen ik het boek las realiseerde ik me in volle omvang dat de Steve Jobs-Apple/Johan Cruijf-Ajax dynamiek een manifestatie is van een diepe, universele oerstrijd tussen vooruitgang en stilstand. Tussen groei en stagnatie. Tussen vernieuwing en conventie. Tussen geven en nemen. Het is de archetypische oerdynamiek die in religies terugkomt als het goddelijke en de duivel. Als licht en donker. Het is de mythologische strijd van de held tegen de draak, zoals in alle goede mythen, sagen, boeken en films naar voren komt. Het is de essentie van ons menszijn.
Onredelijk, ik?
De grote Ierse schrijver George Bernard Shaw schreef eens: “Redelijke mensen proberen zich aan de werkelijkheid aan te passen. Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” En dát is de dynamiek waar we het hier over hebben. In het universum werken twee belangrijke krachten die allebei nodig zijn. De ene kracht is gericht op veiligheid en stabiliteit. Het is de kracht van het behouden. De andere kracht is de kracht van verandering en vooruitgang. Het is de kracht van het loslaten en bereiken.
De kracht van stabiliteit en veiligheid probeert de kracht van verandering en vooruitgang echter altijd te neutraliseren en vervolgens te elimineren. Het ziet die kracht als een bedreiging voor de veiligheid en de stabiliteit van het hele systeem. Terwijl ecologische systemen - en daartoe reken ik ook mens en organisatie - alleen maar kunnen floreren als beide krachten op een bepaalde wijze met elkaar in balans zijn. Op die ‘bepaalde wijze’ kom ik nog terug.
Helemaal niet onredelijk
“Jobs wilde dat Apple een bedrijf werd voor prachtige consumentenproducten. Dit was een krankzinnig plan. Apple zal nooit een bedrijf voor consumentenproducten worden. We kunnen de werkelijkheid niet buigen naar onze dromen om de wereld te veranderen. Voor hightech is design niet mogelijk en het kan nooit als consumentenproduct worden verkocht.” Dit zei John Sculley, CEO van Apple, in 1987, 2 jaar nadat hij de “lastige egotripper” Steve Jobs Apple had uitgegooid.
Herkent u de patronen? “Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” Deze mensen zijn helemaal niet onredelijk, ze worden onredelijk gevonden door de zogenaamde “redelijken”, de vertegenwoordigers van de universele oerkracht die is gericht op stabiliteit en veiligheid. En die zich daarom voortdurend aanpassen aan dat was ís. Ze vinden de vertegenwoordigers van verandering en vooruitgang “onredelijk” en “lastig” omdat deze vertegenwoordigers zich niet aanpassen aan de heersende status quo.
En dus werd Steve Jobs door ‘opper-redelijke’ John Sculley Apple uitgelazerd en ging Apple 10 jaar later bijna failliet. Steve Jobs kwam vervolgens terug en in 2011 werd Apple het meeste waardevolle bedrijf ter wereld. En Walter Isaacson beschrijft feilloos dat Steve Jobs geen millimeter milder was geworden. Hij bleef even “onredelijk” als altijd. Zelfs tot zijn dood aan toe.
Maar het was nog bijna mis gegaan met Jobs en Apple.
Toen Jobs net terug was bij Apple wilde hij geen officiële functie. Herkent u dit?. Hij gaf weliswaar leiding aan het bedrijf, maar deed dat als adviseur. Herkent u dit? De Raad van Commissarissen wilde persé dat hij CEO zou worden. Herkent u dit? Uiteindelijk gaf Jobs toe. Herkent u dit? Jobs was net bezig, toen hij een paar drastische ingrepen wilde doen. Ingrepen die volgens hem noodzakelijk waren. De Raad van Commissarissen was tegen. Veel te radicaal! Herkent u dit? Jobs zei: “Jullie halen mij terug, omdat jullie mij terug willen. En jullie wisten wie ik ben, wat ik kan en hoe ik het doe. Dan moet je nu niet gaan zeiken en gewoon doen wat ik zeg!” Herkent u dit?
Adviseur
Uiteindelijk gaf de RvC toe, maar Jobs realiseerde zich dat dit proces zich steeds weer zou afspelen. Hij besloot dat de enige oplossing was dat de RvC zou opstappen en een andere RvC zou aantreden. “Dit bedrijf ligt in puin en ik heb geen tijd om eerst de Raad van Commissarissen in de watten te leggen. Ik wil dus dat jullie collectief ontslag indienen. Of anders dien ik mijn ontslag in en kom maandag niet terug.” Vervolgens schrijft Isaacson in zijn Steve Jobs biografie: “De meeste leden van de raad waren verbijsterd. Jobs weigerde nog steeds om zich erop vast te leggen dat hij fulltime terug zou keren of dat hij meer wilde zijn dan ‘een adviseur’, en toch vond hij zichzelf machtig genoeg om hen te dwingen te vertrekken.”
Steve Jobs en John Sculley toen ze nog vrienden waren
Herkenbaar, nietwaar? Uiteindelijk kreeg Steve Jobs zijn zin en is de rest geschiedenis. Maar het was bijna mis gegaan. De RvC was bijna blijven zitten en dan was Steve Jobs opgestapt. Alle tekenen wijzen erop dat Apple dan failliet was gegaan of was opgekocht. En dan hadden we nu géén iMac, géén iPod, géén iPhone, géén iPad, géén touchscreen telefoons en tablets en géén super hip hightech consumentenmerk gehad. En Steve Jobs was voor altijd gezien als een lastige, egotrippende, onredelijke, megalomane leider met “narcistisch trekken” en een “persoonlijkheidsstoornis”, zoals voormalig Ajax directeur Rik van den Boog Johan Cruijff toedicht.
Ik bestudeer al zeven jaar succesvolle mensen en organisaties. Daaruit komt naar voren dat er twee totaal verschillende typen leiders zijn. Het eerste type leider noem ik de ‘hoe-leider’. Ze zijn gericht op hoe je de dingen doet. Op vaardigheden, intellect en cognitie. Het zijn de linksbreinigen. De rationalisten. De Steven ten Have’s, Uri Colonel’s en John Sculley’s van deze wereld.
Rechtsbreinigen
Het tweede type leider noem ik de ‘waarom-leiders’. Ze zijn gericht op waarom je de dingen doet. Ze worden gemotiveerd en gedreven door een inspirerende visie van een hele specifieke ideale wereld. Ze zien een wereld voor zich waarin het ideale gebruiksvriendelijke consumentenproduct bestaat of waar het ideale aanvallende voetbal wordt gespeeld. En op een dieper niveau gaat het dan gewoon om magie (Apple) of speelse vrijheid (Johan Cruijff). Dit type leiders proberen de wereld voortdurend aan hun visie aan te passen en daar wijken ze geen millimeter van af. Daarom is alle vooruitgang uiteindelijk aan hen te danken. Het zijn de rechtsbreinigen die altijd vanuit hun intuïtie werken. Het zijn de Steve Jobsen, Johan Cruijffen en Leonardo da Vinci’s van deze wereld.
Het eerste type leider heeft helemaal geen ideale visie die hun handelen bepaalt. En daarom zijn ze uitstekend geschikt om de visie van een waarom-leider in werkelijkheid om te zetten, maar uitermate ongeschikt om zonder zo’n visie te werken. Als dát gebeurd - en dat gebeurd helaas bij de meeste ondernemingen - zie je een onderneming langzaam maar zeker afglijden naar de middelmaat. Zoals de afgelopen jaren langzaam maar zeker bij Ajax is gebeurd.
De dynamiek van het Apple model is dat de waarom-leider aan de top staat. Ofwel, de visie van de waarom-leider is de leidraad van de hele onderneming. De hoe-leiders geven uitvoering aan de visie van de waarom-leider. Ze staan in dienst van de waarom-leider die hun hoe-rol waardeert en respecteert. Dat zou Ajax ook moeten doen. Tenminste als het weer aan de Europese top wil terug keren. Ten Have suggereert in het Volkskrant dat hij dat ook wil. Maar een algemeen directeur achter de rug van de waarom-leider om benoemen duidt op het tegendeel. Het is een dynamiek die ik overigens bij de meeste bedrijven zie optreden: men probeert de waarom-leider onder de hoe-leider te manoeuvreren en dat werkt nooit. Daar zijn tientallen voorbeelden van te noemen.
Uur U
Ajax staat aan de vooravond van de meest belangrijke beslissing van haar bestaan. Na jaren van afglijden aan de hand van hoe-leiders is eindelijk het uur U aangebroken. De showdown. Tussen vooruitgang of stagnatie. Winnen of verliezen. Waarom of hoe. Steve of John. Johan of Steven. Grootsheid of middelmaat. Eén beslissing. Eén ledenraad. Eén moment in de tijd.
Het is nooit anders geweest.
En Louis van Gaal?
Een hoe-leider vermomd als waarom-leider.
Komt meestal als het einde nadert.
quote:Ribéry: 'Gehoord dat ze bij Ajax allemaal weg willen als hij komt'
Franck Ribéry komt waarschijnlijk nooit op de koffie bij Louis van Gaal. In een interview in de Duitse media geeft de dribbelaar aan hoe blij hij is, dat de coach is vertrokken bij Bayern München. Van Gaal werd met ingang van het seizoen 2009/10 hoofdtrainer van de Zuid-Duitsers en werd in april 2011 ontslagen. Jupp Heynckes werd aangesteld als opvolger.
“Ik heb gehoord en gelezen dat ze bij Ajax allemaal weg willen als hij komt”, doelt Ribéry op de machtstrijd die gaande is binnen de Amsterdamse club. “Dat is best grappig, maar het maakt mij helemaal niets uit. Hij is ver weg en ik ben momenteel zeer blij.”
Ribéry kan zijn ei onder de huidige trainer Heynckes veel beter kwijt. Hij geeft aan dat hij van ‘een zware last is bevrijd’. “De tijd onder Van Gaal was zeer, zeer zwaar. Nu is het plezier weer terug", besluit de Fransman.
Mooi stukjequote:Op donderdag 24 november 2011 00:22 schreef j0rdiiii het volgende:
Briljante teksten van Eric Bartels.
[..]
Veel slechter dan het nu gaat kan het nietquote:Op donderdag 24 november 2011 01:47 schreef rubbereend het volgende:
Reker zou de kers op de taart van de crisis zijn
Zo is het. Cruijff is een onbegrepen genie. Ik zie hem als een leonardo da vinci tussen de middeleeuwse bestuurders. oprotten met die conservatievelinge, tijd voor het gevoel en de finesse. Bergkamp, jonk en de boer: 3 mensen die als speler en briljant voetablinzicht hadden, met name ook bergkamp. Laat het voetbal in een voetbalorganisatie de boventoon voeren, niet de bureacraten, juristen en financiele bestuurders. Die mensen moeten eens leren dat ze een ondersteunende functie hebben tav het kernproces: dat is voetballen.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:31 schreef voice-over het volgende:
Leuk bestuur hebben jullie, helpen met zijn allen de club om zeep en plegen karaktermoord op de belangrijkste Nederlander sinds de Romeinen uit de Lage Landen zijn weggetrokken. Desondanks een goede prestatie gisteren in Lyon.
Als Cruijff er niet zat dan had het voetbal nu de boventoon gevoerd. Dan had het grootste deel van de ajax kern niet eens geweten wie er allemaal in de RvC zit. Nu hoor je alleen maar drama, niet alleen nu maar in maart ook al. Ik heb echt medelijden met Jonk en Bergkamp. Die hebben een functie waarin je 7 tot 10 jaren moet werken om effect te zien. Maar dankzij het gedramatiseer en constant weer het conflict opzoeken van de diverse partijen moeten Jonk en Bergkamp telkens voor de camera uitleggen aan welke kant ze staan. Dat is niet hun baan, en als het zo doorgaat houden ze die niet lang vol.quote:Op donderdag 24 november 2011 08:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zo is het. Cruijff is een onbegrepen genie. Ik zie hem als een leonardo da vinci tussen de middeleeuwse bestuurders. oprotten met die conservatievelinge, tijd voor het gevoel en de finesse. Bergkamp, jonk en de boer: 3 mensen die als speler en briljant voetablinzicht hadden, met name ook bergkamp. Laat het voetbal in een voetbalorganisatie de boventoon voeren, niet de bureacraten, juristen en financiele bestuurders. Die mensen moeten eens leren dat ze een ondersteunende functie hebben tav het kernproces: dat is voetballen.
Hij heeft meegewerkt aan het opstellen van het plan van Cruijff. Lijkt mij duidelijk voor wie hij partij kiest...quote:Op donderdag 24 november 2011 06:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Veel slechter dan het nu gaat kan het niet.
http://www.telegraaf.nl/t(...)aar_Amsterdam__.html
Oei, Aron Winter, een jeugdtrainer onder het systeem van van Gaal, komt terug!
Ben benieuwd aan welke kant van het hek hij staat.
Coronel pretendeert een echte Ajax supporter te zijn, maar is gewoon na zijn aanstelling tegen een aantal zaken aangelopen die lastig te veranderen zijn op de manier waarop hij het dacht. Hij wilde de organisatie aanpassen, Cruijff wil hem helemaal opnieuw opzetten. Het is de enige manier om er nog wat van te maken.quote:Op donderdag 24 november 2011 06:41 schreef voice-over het volgende:
Wat een idioten lopen er bij Ajax. Vijftien jaar lang hebben ze de succesvolste club van Nederland naar de kloten geholpen met hun belachelijke trainersbeleid. Nu is Cruijff opgestaan om de club weer naar de (Europese) top te brengen en halen ze alles uit de kast om hem weg te werken. Zo'n man als Uri Coronel bijvoorbeeld..... een complete halve gare die de meest rare spelletjes speelt.
Maar ja, als Feyenoord-supporter moet ik toch ook wel even lachen.
Het huidige probleem is niet de schuld van Cruijff. Hij zou in principe ook de baas zijn. De anderen zouden hem ondersteunen op vlakken waar hij niet sterk is. Hij zou de persoon zijn die het hele zooitje zou opzetten. Feit dat de anderen nu een ingrijpende beslissing hebben genomen is helemaal niet de bedoeling.quote:Op donderdag 24 november 2011 08:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als Cruijff er niet zat dan had het voetbal nu de boventoon gevoerd. Dan had het grootste deel van de ajax kern niet eens geweten wie er allemaal in de RvC zit. Nu hoor je alleen maar drama, niet alleen nu maar in maart ook al. Ik heb echt medelijden met Jonk en Bergkamp. Die hebben een functie waarin je 7 tot 10 jaren moet werken om effect te zien. Maar dankzij het gedramatiseer en constant weer het conflict opzoeken van de diverse partijen moeten Jonk en Bergkamp telkens voor de camera uitleggen aan welke kant ze staan. Dat is niet hun baan, en als het zo doorgaat houden ze die niet lang vol.
Dit is grotendeels aan Cruijff te wijten en zijn starre houding. Als je de baas wilt zijn ga dan in een functie werken waar je de baas bent, en niet in een functie waar je de baas wilt spelen over 4 anderen maar waar je dat eigenlijk niet bent. Je ziet nu al dat dat plan van Cruijff (georganiseerde chaos) niet werkt. Er is complete anarchie wat via de media uit wordt gevochten.
Als je georganiseerde chaos aanraadt als plan voor Ajax, zorg er dan tenminste voor dat je het eerst laat werken in de RvC.
Daarom, wanbeleid sowieso van die andere 4.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef voice-over het volgende:
Blind als TD ... ook al zoiets raars. Blind zou geen slechte TD zijn maar die functie bestaat helemaal niet volgens het model Cruijff.
Nou ja, model... Hij heeft wat kreten opgeschreven op de achterkant van een bierviltje.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef voice-over het volgende:
Blind als TD ... ook al zoiets raars. Blind zou geen slechte TD zijn maar die functie bestaat helemaal niet volgens het model Cruijff.
Blind heeft toch al in elke functie gefaald bij Ajax ? En speelt net zulke achterbakse spelletjes als Coronel en al die andere zogenaamde echte Ajacieden.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef voice-over het volgende:
Op zich vind ik dat hij de onderhandelingen voor de verschillende aankopen afgelopen zomer best aardig gedaan heeft, maar verder is het niet echt een mega succesvol mannetje.quote:Op donderdag 24 november 2011 15:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Blind heeft toch al in elke functie gefaald bij Ajax ? En speelt net zulke achterbakse spelletjes als Coronel en al die andere zogenaamde echte Ajacieden.
Wat een mooi stukje tekstquote:Op donderdag 24 november 2011 00:22 schreef j0rdiiii het volgende:
Briljante teksten van Eric Bartels.
[..]
het was ook meer een sneertje richting iedereen die alles dat met van gaal gewerkt heeft afzeikt omdat ze onder het systeem van van gaal trainden.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:01 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hij heeft meegewerkt aan het opstellen van het plan van Cruijff. Lijkt mij duidelijk voor wie hij partij kiest...
Buiten het boekje van gesuggereerde afspraken, maar je kunt ze alleen pakken op als ze buiten het reglementen van de RvC en de statuten van Ajax gaan werken.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:25 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het huidige probleem is niet de schuld van Cruijff. Hij zou in principe ook de baas zijn. De anderen zouden hem ondersteunen op vlakken waar hij niet sterk is. Hij zou de persoon zijn die het hele zooitje zou opzetten. Feit dat de anderen nu een ingrijpende beslissing hebben genomen is helemaal niet de bedoeling.
Kortom, de 4 van de rvc gaan buiten hun boekje.
Als RvC kan je beslissingen achter iemands rug om nemen, als ze maar het Reglement van de RvC niet overtreden. Cruijff is hier met zijn volle verstand in gaan zitten en wist toen dat ie 1 van de 5 zou zijn die over álles beslist, dat staat zo in het Reglement. Dus niet 1 die alles beslist op 1 vlak, neen, iedereen beslist over alles bij stemming. Dat betekent dus ook dat Cruijff en Davids over commerciële en financiële zaken beslissen.quote:Ja Cruijff heeft een starre houding, maar daar moeten ze mee om gaan en dan niet beslissingen achter zijn rug om nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |