abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104937306
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2011 20:13 schreef Asyniur het volgende:

[..]

En huisartsen mogen zelf kiezen waarin ze bijscholen en dat is zelden een scholing bij lactatiekundigen (vertelde de kinderarts/lk mij).
Maar goed, weer aan de andere kant moet ik heel eerlijk bekennen dat als ik zou moeten kiezen voor mijn huisarts dat ik dan liever heb dat hij zijn reanimatie en zulks jaarlijks op peil houdt dan dat hij een bijscholing borstvoeding gaat doen.

Wat dat betreft vind ik het echt een debet van de opleiding geneeskunde dat er zo weinig tijd aan besteed wordt.
:)
pi_104937473
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:14 schreef Kleurdoos het volgende:
Maar even serieus, ik knik altijd maar begrijpelijk als vrouwen zeggen dat ze na twee weken over moesten stappen omdat het 'op' was.. maar kan dat? ik heb geen idee :')

want als er geen kv bestond dan zouden al hun baby's doodgaan van de honger?
mja ik denk het wel hoor. Zeker in het begin. Als je dan een kindje hebt dat veel vraagt maar je gaat uit van een flesvoedingschema dan klapt je productie vanzelf wel in elkaar rond een week of twee. Als je dan niets weet van regeldagen enzo ook kan ik het me helemaal voorstellen.

Mn schoonmoeder ook, die deed (helemaal hip en van die tijd) gecombineerd fles en borst. Maar wel gelijk op een flessenschema. Ja needless to say dat tegen een week of 3 toen de regeldagen eraan kwamen dat haar voeding "op" was.
Of het echt op was, misschien met héél veel aanleggen dat het nog opgekrikt kon worden? maar het probleem zat hem in die start gecombineerd met fv.
  maandag 28 november 2011 @ 20:19:00 #128
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_104937513
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:15 schreef mignonne het volgende:

Wat dat betreft vind ik het echt een debet van de opleiding geneeskunde dat er zo weinig tijd aan

[..]

Maar goed, weer aan de andere kant moet ik heel eerlijk bekennen dat als ik zou moeten kiezen voor mijn huisarts dat ik dan liever heb dat hij zijn reanimatie en zulks jaarlijks op peil houdt dan dat hij een bijscholing borstvoeding gaat doen. besteed wordt.
Dat snap ik wel (en ze moeten wel meer dan 1 bijscholing per jaar doen ;) ).
Maar ze vertellen vervolgens wél onzin ipv dat ze je doorsturen naar een lk ofzo. Dát vind ik het meest storende...
  maandag 28 november 2011 @ 20:19:42 #129
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_104937570
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:14 schreef Kleurdoos het volgende:
Maar even serieus, ik knik altijd maar begrijpelijk als vrouwen zeggen dat ze na twee weken over moesten stappen omdat het 'op' was.. maar kan dat? ik heb geen idee :')

want als er geen kv bestond dan zouden al hun baby's doodgaan van de honger?
Ach dat heb ik ook met vrouwen die zeggen. Nou er kwam niets uit hoor, mijn kind had honger en ik ben op dag 2/3/4 vul maar in overgestapt op de fles.

Het weekend kreeg ik alweer een 'Geef jij nog steeds bv, is het nog niet op dan? om mijn oren....
Dan leg ik idd ook uit, dat als Lientje blijft drinken en ik haar geef wanneer ze erom vraagt dat het dan niet op kan raken.
pi_104937636
op zich is het niet zo gek dat het niet veel in de opleiding geneeskunde zit. De meeste geneeskunde studenten onthouden namelijk verdomd weinig van hun opleiding. En zeker niets over onderwerpen die ze niet interessant vinden.
Als je 20/22 bent en chirurg wilt worden is BV namelijk niet interessant. Dat uiteindelijk een mega gedeelte van de studenten alsnog besluit huisarts te worden, tsja daar komen veel studenten pas later achter.

Wat mij betreft moet er gewoon veel meer scholing over BV in de huisartsen/kinderartsen/jeugdartsen opleiding. Maar hoe het daar in de praktijk mee gesteld is weet ik niet.
  maandag 28 november 2011 @ 20:21:19 #131
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_104937675
Ja, die regeldagen, als je dat niet weet, dan kan ik me idd voorstellen dat je denkt, help mijn kind heeft honger!!
pi_104937790
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:18 schreef mignonne het volgende:

[..]

mja ik denk het wel hoor. Zeker in het begin. Als je dan een kindje hebt dat veel vraagt maar je gaat uit van een flesvoedingschema dan klapt je productie vanzelf wel in elkaar rond een week of twee. Als je dan niets weet van regeldagen enzo ook kan ik het me helemaal voorstellen.

Mn schoonmoeder ook, die deed (helemaal hip en van die tijd) gecombineerd fles en borst. Maar wel gelijk op een flessenschema. Ja needless to say dat tegen een week of 3 toen de regeldagen eraan kwamen dat haar voeding "op" was.
Of het echt op was, misschien met héél veel aanleggen dat het nog opgekrikt kon worden? maar het probleem zat hem in die start gecombineerd met fv.
hmm daar zit wat in, maar ik kan me herinneren dat ik bij elin bijna een maand gestopt was en dat ik toen ze 20 mnd was, ik r nog steeds kon voeden! met heuse melk :) ik krikte t zo weer op!

maar de begeleiding is echt butt ook..
pi_104937895
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:21 schreef Juud79 het volgende:
Ja, die regeldagen, als je dat niet weet, dan kan ik me idd voorstellen dat je denkt, help mijn kind heeft honger!!
mja ik heb weleens gedacht dat t 'even' op was..maar toen kon ik op vele websites iig achterhalen dat het waarschijnlijk regeldagen waren. Dus iedereen moet gewoon wat meer googlewijs worden :)
pi_104937929
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2011 20:19 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Dat snap ik wel (en ze moeten wel meer dan 1 bijscholing per jaar doen ;) ).
Maar ze vertellen vervolgens wél onzin ipv dat ze je doorsturen naar een lk ofzo. Dát vind ik het meest storende...
ja is ook wel, maar er zijn wel meer dingen die ik fijn vindt dat ze bijhouden :P
Wat dat betreft, ik heb borstvoeding hoog staan, maar ik kan me goed indenken dat uit alle bijscholingen, zelfs al moet een huisarts er 10 kiezen per jaar, dat borstvoeding dan gewoon geen prioriteit heeft.

Maar je hebt gelijk, die onzin zouden ze niet moeten vertellen. Ze moeten zich verre houden van onderwerpen waar ze niets van weten. Dat is in principe ook hun vak, een beetje weten van heel veel, en zodra het te veel wordt dan moeten ze doorsturen. Dat zouden ze in principe ook moeten doen met zo'n zorgvraag.
pi_104938001
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:22 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

hmm daar zit wat in, maar ik kan me herinneren dat ik bij elin bijna een maand gestopt was en dat ik toen ze 20 mnd was, ik r nog steeds kon voeden! met heuse melk :) ik krikte t zo weer op!

maar de begeleiding is echt butt ook..
Maar met 20 maanden is je productie ook al wel heel stabiel, met twee weken is je productie nog zo afhankelijk van vraag van het kind, als je daar niet in mee gaat kan het echt met een dag of 2/3 bekeken zijn mocht je helemaal stoppen.
pi_104939557
Ik vind het echt zo erg dat er zoveel onwetendheid over borstvoeding is onder de artsen.

Een radioloog die zegt dat een echo geen zin heeft omdat een abces niet zichtbaar zou zijn omdat ik bv gaf en de klieren opgezet waren :X
Een huisarts die weigert je door te sturen naar een chirurg omdat je geen rode plek hebt :X
Of dat je als hoestte ende moeder geen spruw kan hebben aan je borsten, of het moet toch echt zichtbaar zijn aan je tepels...

Volgens mij heb ik een klein trauma opgelopen :')
Ik ben zo blij dat ik dit topic had en las en mijn ervaringen deelde, anders had ik er waarschijnlijk nog langer mee rondgelopen en zoals de chirurg zei een sepsis hebben kunnen oplopen.

Gelukkig hebben we elkaar om kennis te delen, elkaar te steunen.

Men heeft niet door wat voor impact borstvoeden heeft voor een vrouw. Zeker niet als er iets mis is met het borstvoeden. Het zo enorm complex, een hoop lichamelijke veranderingen en geestelijke/hormonale. Meestal worden voed problemen maar afgedaan en simpele standaard antwoorden op gegeven terwijl dat heel veel impact kan hebben.
Gelukkig zijn er lactatiekundigen, jammergenoeg mogen zij niks voorschrijven of je doorverwijzen en moet je daarvoor weer naar je huisarts gaan. Jammergenoeg zijn er artsen die denken dat ze het beter weten..

Ja ik heb echt een harde knauw ervan gekregen, ik heb het nog niet volledig een plekje kunnen geven. Sorry voor mijn gereutel.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_104939928
Ojeetje wat klinkt dat depressief wat ik net getypt heb.. Het gaat heel goed met hoor :Y
pi_104940368
Ik vind jouw gereutel juist heel fijn om te lezen. Het zet juist in perspectief dat artsen meestal weinig van borstvoeding afweten, maar dat zelf niet doorhebben of (durven?) onderkennen. Ook in de verloskunde-opleiding was het tot voor kort bagger met onderwijs over borstvoeding. Ik behoorde tot de eerste lichting die de kans kreeg een minor van zes weken te volgen. Dus zes weken lang fulltime borstvoeding, inclusief stage en extra-murale opdracht. En ik ben er erg blij mee dat ik die gevolgd heb.
  maandag 28 november 2011 @ 21:03:06 #139
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_104940721
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2011 20:58 schreef WupWup het volgende:
Ik vind jouw gereutel juist heel fijn om te lezen. Het zet juist in perspectief dat artsen meestal weinig van borstvoeding afweten, maar dat zelf niet doorhebben of (durven?) onderkennen. Ook in de verloskunde-opleiding was het tot voor kort bagger met onderwijs over borstvoeding. Ik behoorde tot de eerste lichting die de kans kreeg een minor van zes weken te volgen. Dus zes weken lang fulltime borstvoeding, inclusief stage en extra-murale opdracht. En ik ben er erg blij mee dat ik die gevolgd heb.
en ws ook heel veel vrouwen met jou! die jij dus WEL goed kan begeleiden... :Y O+

En Wicks; helemaal geen geleuter; juist goed dat je je gevoelens van je afschrijft :* Tis niet niets wat je hebt meegemaakt en dat gaat je niet in de koude kleren zitten...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  maandag 28 november 2011 @ 21:04:23 #140
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_104940846
Bij mijn verloskundigepraktijk, zitten 5 verloskundigen en 2 assistentes. Een verloskundige is lactatiekundige en een assistente ook. Ze geven ook een infoavond in het ziekenhuis voor zwangeren en er is een mama-cafe voor bv-mama's iedere week in de praktijk.
Ik vind dat zo tof, dat ze zich zo inzetten voor borstvoeding.

@Wickie, het is me nogal heftig, vooral het dokter/ziekenhuisverhaal toen met dat abces..poeh. Dat ben je niet zomaar even kwijt lijkt me.
pi_104941121
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:24 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

mja ik heb weleens gedacht dat t 'even' op was..maar toen kon ik op vele websites iig achterhalen dat het waarschijnlijk regeldagen waren. Dus iedereen moet gewoon wat meer googlewijs worden :)
Dat is wel zo, vind ik. Als mensen een auto kopen of een hypotheek afsluiten, zijn ze weken bezig met informatie verzamelen, vergelijken, afwegen, noem maar op. En hoe de borstvoeding zal gaan lopen 'zullen ze wel zien'. Ik heb me ook van voor tot achter en terug ingelezen voordat ik eraan begon.

Neemt natuurlijk niet weg dat ook medici in staat moeten zijn om de juiste info te verschaffen.
pi_104941631
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2011 20:58 schreef WupWup het volgende:
Dat idd, het is fijn om te lezen wicks. En tegelijk vind ik het voor jou vreselijk stom dat je niet iemand tegen kwam die het allemaal wél wist. -O-
pi_104942848
Dat dus.. Dat is het pijnlijkste geweest, dat mensen je niet serieus nemen omdat ze denken dat ze het weten, dat vind ik kwalijk.
Voor de rest was het gewoon vette pech. Ook de pech dat de wond onder de tepel zat en dus live voeden onmogelijk was, dat had nu pas weer gekunnen.
Als het m'n eerste was geweest had ik denk ik wel geprobeerd om door te gaan met de borstvoeding.
  maandag 28 november 2011 @ 21:37:33 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104943257
In de documentaire "Babies" komt een scene voor waarin de VS moeder aan het kolven is, dubbelzijdig, samen een flinke fles vol (in de VS is die scene eruit gehaald trouwens :')).
Anyway, op de blu-ray krijg je aan het eind ook nog interviews met alle ouders, en die hebben dan inmiddels de stukken van de andere moeders ook gezien, en hen werd gevraagd wat ze het meest opvallende vinden, die van Namibië vond "het maar raar dat die Amerikaanse moeder de eerste dagen ging kolven, want zij gaven gewoon geitenmelk zolang de moeder nog niet genoeg melk heeft".

Dus zelfs helemaal back to nature kunnen ze dat nog niet goed inschatten, want de kolfscene was overduidelijk niet van de eerste week, en toch dacht de Namibië moeder dat het was omdat de productie in de eerste dagen te laag was.

Overigens wist ik 20 jaar geleden ook niks, en nog niet eigenlijk... ik wist alleen dat het al duizenden jaren zo ging en ik denk dat ik vooral mazzel had dat ik besloot te voeden "op commando" (ja, zo noemden ze dat in de KV-vriendelijke jaren 90 nog :D) en dat ik een kraamhulp had die niet helemaal noob was op dat gebied, hoewel wel jong en geen eigen ervaring.
We begonnen alleen wel op een schema, iedere dag wat langer aanleggen, maar binnen een week zaten we op 15/20 minuten per kant per borst.
Dat schema blijkt tegenwoordig achterhaald, maar eerlijk gezegd vond ik het zelf wel een handig handvat ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 28 november 2011 @ 21:39:41 #145
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_104943413
Rot is dat he Wickie, dat men je niet hoort terwijl je echt je eigen lijf wel kent... :{

Mijn lijf kent zichzelf heel goed, zo bleek vandaag. Bij de oudste werd ik precies 5 maanden na de bevalling weer ongesteld. Guess what happened today, exact 5 maanden na de bevalling! :o :')
Dat verklaart wel waarom het voeden de laatste dagen soms zo'n drama was!

Ook heeft mijn manneke erg last van zijn keel denk ik, hij klinkt heel erg schor. Ik heb gisteren wat koud water gegeven (ik had geen voeding gekolfd klaarstaan en aan de borst wilde hij niet) en dat leek te verzachten, waarna hij wel weer redelijk dronk bij mij.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_104944496
Wat een mooi topic is dit toch. Ik kan weinig toevoegen, maar wel beamen dat ik heel blij was met het feit dat ik een bv-cursus had gevolgd bij een lactatiekundige (via kraambureau) en dat je zo ook gelijk al een ingang richting goede zorg hebt. Dat geeft zeker geen garantie tot succes, maar je weet wel beter waar je mee bezig bent. Bij het voeden ziet zoals Wickie aangeeft ook nog eens een emotioneel aspect waar 'de buitenwereld' makkelijk overheen stapt.
  maandag 28 november 2011 @ 22:04:14 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104945202
Wij zijn nog wel een keer naar een BV-avond van het ziekenhuis zelf geweest, vooral omdat het voor N. natuurlijk wel helemaal nieuw was, ik heb er zelf ook wel eea opgestoken, maar dat zijn geen dingen waardoor ik anders of beter voed, meer dingen als het feit dat een maagje de eerste dag nog maar zo groot als een knikker is.

Het was trouwens wel een erg leuk mens wat die avond verzorgde, en pas toen ze me na de bevalling vertelde dat Soneal goed dronk had ik door dat zij het was, terwijl ze me de laatste uren van de dramabevalling doorgesleept heeft O+
En dan te bedenken dat ze me de hele tijd zo bekend voorkwam, maar pas toen ik Soneal voor het eerst aanlegde was die link er :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104949222
Na alle anekdotes over onwetendheid hierboven gelezen te hebben, heb ik ook nog een fraaie:

Ik was vanavond op de 'nagym' van de zwangerschapscursus. Even kijken hoe het met iedereen ging enzo. We waren met 7 waarvan er maar 3 borstvoeding geven (inclusief ikzelf). De juf van de gym stelde aan iedereen de vraag: "geef je nog borstvoeding?" (onze kindjes zijn in september/oktober geboren! dus 'nog' slaat nergens op) en daarna de vraag "moet je er 's nachts nog uit?" (weer dat 'nog'). Ook de flesmoeders zeiden dat ze er 's nachts nog twee keer uit moesten omdat hun kindje om de drie a vier uur honger heeft. En wat zegt de juf:

"Ach, die nachtvoedingen zijn eigenlijk helemaal niet nodig. Het mag hoor maar het hoeft niet."
Ik: "ehhh wat, hoezo niet nodig?"
zij: "Nou, de hoeveelheid voeding wordt berekend exclusief de nachtvoedingen. Die zijn extra."
Ik: "O, je bedoelt bij flesvoeding?"
zij: "Nee ook bij borstvoeding." (berekend???) "Vroeger kregen kinderen helemaal geen nachtvoeding."
Andere moeder: "Maar werden die 's nachts dan niet wakker?"
Zij: "Ja, misschien de eerste drie nachten ofzo, maar daarna was het wel over."

Echt waar, echt gebeurd, vanavond. Dat is toch huilen met de pet op. :X :N }:|
  maandag 28 november 2011 @ 23:06:32 #149
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_104949445
Erg triest inderdaad...
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_104950220
:o :X wat erg...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')