abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104621678
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_104621702
Wil iemand de laatste posts uit het vorige topic plakken? Zit op telefoon...
  maandag 21 november 2011 @ 11:00:14 #3
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_104621780
Ik zit ook mijn telefoon, tijdens mijn kolfpauze! :+

innepin, ik dacht ook spruw, maar wat wup zegt klopt ook wel. Bij mij was het een combi van beiden...
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_104622126
Spruw dacht ik niet omdat mn mup helemaal geen witte vlekjes heeft. en omdat het maar aan één kant zit.
Het witte is inderdaad constant, het trekt niet weg. Inmiddels zitten er na de laatste voeding ook wat rode bloedende stipjes op, joechei.
Heb na wat moeite een lactatiekundige in kunnen schakelen, die komt vanmiddag.

Ik zit natuurlijk heel snugger te googlen / bv.com te onderzoeken en ik hoop nu heel erg dat het 'gewoon' spruw ofzo is, en niet dit, want het ziet er wel precies zo uit :X

[ Bericht 2% gewijzigd door innepin op 21-11-2011 11:18:00 ]
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 21 november 2011 @ 11:22:28 #5
147316 crew  DJMO
#trut
pi_104622396
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:57 schreef WupWup het volgende:
Wil iemand de laatste posts uit het vorige topic plakken? Zit op telefoon...
quote:
17s.gif Op maandag 21 november 2011 08:54 schreef innepin het volgende:
Hoi, ik kom even binnenvallen.
Bv loopt in principe best goed. Dag 2 was drama, bv-marathon want niks anders hielp (van 3 uur 's middags tot 8 uur 's ochtends, geen slaap :') ) waardoor vooral linkerborst pijn deed. Die pijn trok wel weer weg...

maar nu is de pijn in mijn linkerborst terug. De tepel is deels wit verkleurd. Soms voelt het alsof d'r een spijker inzit, echt zo'n lange rechte lijn pijn naar binnen toe, daarnaast doet de tepel gewoon pijn, zeker met aanhappen.
Bovendien lukt het voeden links helemaal niet zo goed, ze heeft nooit genoeg aan alleen links (en wel aan alleen rechts).

Ik snap het niet, ik weet niet wat er is, maar prettig is anders. Herkent iemand dit?
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 09:01 schreef _evenstar_ het volgende:
Spruw?
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 09:04 schreef Twinkly het volgende:
Even kort, want via telefoon:

Innepin, dat klinkt als spruw, vooral die steek naar binnen toe.
Wanneer kleurt je tepel wit? Of is het constant?
Voor het aanhappen zou ik een lactatiekundige mee laten kijken, of misschien iemand van de VBN of de LLL, die doen dat soms.

PM-girl, wat fijn! Hopelijk kun je vanaf nu eindelijk gewoon lekker probleemloos voeden.
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:56 schreef WupWup het volgende:
Een wit verkleurde tepel klinkt mij meer als verkeerd aanleggen, vooral omdat het aan één kant is. Bij spruw verwacht je een (parelmoer) glanzende, roze, soms schilferende tepel en tepelhof. Ik raad je aan even te bellen met één vrijwilligster van de VBN of LLL (google).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 21 november 2011 @ 11:26:08 #6
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_104622517
quote:
17s.gif Op maandag 21 november 2011 11:12 schreef innepin het volgende:
Spruw dacht ik niet omdat mn mup helemaal geen witte vlekjes heeft. en omdat het maar aan één kant zit.
Het witte is inderdaad constant, het trekt niet weg. Inmiddels zitten er na de laatste voeding ook wat rode bloedende stipjes op, joechei.
Heb na wat moeite een lactatiekundige in kunnen schakelen, die komt vanmiddag.

Ik zit natuurlijk heel snugger te googlen / bv.com te onderzoeken en ik hoop nu heel erg dat het 'gewoon' spruw ofzo is, en niet dit, want het ziet er wel precies zo uit :X
Het duurt wel ff om dat te ontwikkelen, hoor!
Het prikt/steekt enorm als de tepel verkleurt, en ook als het wegtrekt. Het is echt alleen aan de buitenkant. Spruw steekt ook lekker van binnen.
Het is echt een ander soort pijn, beetje moeilijk te omschrijven.
Heb je ook pijn bij temperatuurwisselingen? Zoals uit de douche en zo? Dat was ook niet een bepaald pretje, zullen we maar zeggen :X
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_104622926
ah een ervaringsdeskundige!
Ik dacht al dat dat t niet zou zijn want t doet wel pijn maar is nog niet ondraaglijk; dat verhaal klinkt echt bijzonder onprettig. Ik herken me ook niet echt in jouw omschrijving nee. Dan gaan we toch maar gewoon voor de spruw :p vind ik prima, daar kan je tenminste wat mee...
pi_104624522
Met aanleggen kun je ook wat ;) Goed van je dat je een lk hebt gebeld en geweldig dat ze vanmiddag al komt!
  maandag 21 november 2011 @ 14:40:26 #9
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_104629316
Pfff, nou zeg. Ik was even de nieuwe verzekeringsvoorwaarden van mijn zorgverzekering aan het doorlezen. Die vergoeden ¤100 aan lactatiekundig advies.
Nu zag ik dat ze sinds kort een pakket aanbieden. Dat klonk helemaal super, zeker omdat je ook nog eens tot ¤450 vergoed zou krijgen.
Dus ik denk: aah, misschien wel een goed idee. Ga ik even goed lezen bij de aanbieders zelf (www.makibo.nl), moet je dus nog eerst ¤50 inschrijfgeld betalen en de reiskosten van de lk die zíj voor je uitzoeken. Het is vooral veel voorlichting en ik kan nergens duidelijk vinden hoe het nou zit met de vergoeding als je tussentijds vragen of hulp nodig hebt (wel dat je contact mag opnemen).

Ben ik nou gek of is dit gewoon raar?
  maandag 21 november 2011 @ 14:47:55 #10
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_104629608
Innepin, ik had het ook aan 1 kant en zonder dat mijn baby last had. Ik heb ook wel eens getwijfeld bij dat plaatje, maar herkende mezelf er toch niet volledig in.
Succes met de lk!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_104630698
Hey wat een grappig initiatief Asyniur. Inderdaad bijzonder dat FBTO het vergoed, exclusief die startkosten en kilometervergoeding. Wat ik ook gek vind, is dat de begeleiding lijkt te stoppen na 10 weken. Ik denk dat je met die 50 euro net zo goed een lactatiekundige kunt boeken op het moment dat je er eentje nodig hebt, in plaats van "gokken" dat het het waard zal zijn. Tenminste, met de voedervaring en -kennis die jij en ik inmiddels hebben. Ik zou zelf geen behoefte hebben aan voorlichting over leefstijl, de eigenschappen van borstvoeding, borstverzorging tijdens de zwangerschap (sinds wanneer moeten ze speciaal verzorgd worden :? ) en een borstonderzoek.
pi_104630852
Wat gek Asy :? Klinkt niet echt nuttig en hoezo mag je niet zelf een LK uitzoeken.

Wat goed dat ze vanmiddag al kon komen Innepin, ik hoop dat je er wat aan hebt!
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 21 november 2011 @ 15:30:08 #13
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_104631380
Ik vind die inschrijfkosten zo hoog! Echt belachelijk. Voor dat geld doen ze niks, want de rest wordt gedeclareerd bij FBTO. Ik ga dus sowieso de gok nemen, maar ik vind het ook zo'n valkuil voor nieuwbakken moeders die denken 'goh, dát is misschien wel handig, zo'n pakket' en dan nog voor best hoge bedragen komen te staan.

De algemene lk vergoeding blijft ¤100 dus ik kan alsnog voor ¤100 declareren alvorens zelf iets te moeten betalen. En Gonneke van Veldhuizen van Eurolac woont letterlijk in het dorp hiernaast :D

innepin, hoe is het vanmiddag afgelopen?

PM, fijn dat het weer goed gaat joh!
pi_104631546
Wat super dat Gonneke zo dichtbij jullie woont Asy!

Nieuwbakken moeders, nou ja eigenlijk zwangeren, kunnen nog beter een cursus bij de LLL volgen, dat kost bijna niets en bereidt wel heel goed voor.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 21 november 2011 @ 15:36:47 #15
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_104631642
Zij is toen ook bij mij geweest met dat gekneusde melkkanaaltje :D
In den beginne met de overproductie ben ik in het ziekenhuis geweest bij een kinderarts/lactatiekundige, heel leuke jonge dame O+
  maandag 21 november 2011 @ 16:03:28 #16
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_104632771
Ik vind het eigenlijk wel een goed initiatief. Het lijkt wel op mijn pakket. Ik had een borstvoedingsservicepakket van het kraamzorgbureau. Kostte 135 euro (had al bedacht een duurdere verzekering te nemen toen ik zwanger bleek dus werd vergoed) en leverde mij heel veel op. Ik kon gratis naar de voorlichting, kreeg een LK thuis, heb haar heel vaak gebeld en al met al heeft ze mij 5 maanden begeleid. Normaal gesproken was het tot 6 weken na de bevalling en zouden daarna telefonisch consulten 20 euro per probleem kosten (dus als ik 2 keer belde voor 1 probleem was dat 20 euro). Heb alleen nooit een rekening gehad voor de overige euro's. Ze vond me een interessant geval volgens mij. Ik wil haar nog steeds es mailen met een recente voedfoto.

Asy, ik denk dat jij inderdaad beter gewoon een lk kan laten komen indien nodig, volgens mij heb je nu deze extra begeleiding niet nodig.
  maandag 21 november 2011 @ 16:13:49 #17
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_104633291
Sorry dat ik er zomaar even tussendoor dender... maar ik heb een vraagje:

heeft iemand hier ervaring met de wasbare zoogcompressen van Avent? Ik ben benieuwd of die bevallen (ook vooral bij veeeeel lekkage). Als ze prettig zijn, wil ik er namelijk alvast wat halen! In mijn vorige kraamperiode was ik steeds binnen no time door m'n wegwerpcompressen heen. Zo zonde...
pi_104633425
Ik lekte er dwars doorheen :P Er zijn ook wasbare compressen met een waterdicht laagje, ik zal zo even zoeken van welk merk die ook alweer zijn.
  maandag 21 november 2011 @ 16:19:43 #19
250838 Fee-nix
pi_104633535
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:16 schreef Twinkly het volgende:
Ik lekte er dwars doorheen :P Er zijn ook wasbare compressen met een waterdicht laagje, ik zal zo even zoeken van welk merk die ook alweer zijn.
Ai ja daar was ik dus al bang voor :P. Ik lekte ook dwars door de meeste wegwerpcompressen heen. Bh's alsnog zeiknat }:| . De enige die uiteindelijk bestand waren tegen de stroom waren deze:

Lief als je dat even op wilt zoeken! Maar zo'n waterdicht laagje... gaat dat dan niet heel erg broeien? Of is het geen plastic?
pi_104633613
Het is hetzelfde spul als dat wat aan de buitenkant van wasbare luiers wordt gebruikt (pul) en het zit alleen aan de buitenkant.
pi_104633776
Imse Vimse, dat was het! En er zijn ook webwinkels met zelfgemaakte zoogcompressen met pul.
  maandag 21 november 2011 @ 16:27:22 #22
250838 Fee-nix
pi_104633839
Ah dank u!
pi_104636455
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:47 schreef PM-girl het volgende:
Innepin, ik had het ook aan 1 kant en zonder dat mijn baby last had. Ik heb ook wel eens getwijfeld bij dat plaatje, maar herkende mezelf er toch niet volledig in.
Succes met de lk!
Nou precies wat jij zegt!
Lk denkt dus idd ook aan spruw, ondanks dat het niet helemaal het typische plaatje volgt, dus daar gaan we maar voor behandelen! :s)
  dinsdag 22 november 2011 @ 09:40:21 #24
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_104666074
Nou, ik hoop dat het daarmee is opgelost innepin :*

Hier is het nu afgelopen. Vanmorgen heeft Harry bij mij in bed gelegen en ik had geen shirt aan. Hij heeft nergens om gevraagd. Wel wat gefriemeld maar dat doet hij ook als ik een shirt aan heb. Ik vind het goed zo...

Twinks, hoe is het eigenlijk met je onsteking en je spruw?
  dinsdag 22 november 2011 @ 09:43:46 #25
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_104666159
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:27 schreef Fee-nix het volgende:
Ah dank u!
je hebt ook van die dingen waarbij je de gelekte melk opvangt. Bouw je meteen een voorraadje op ;) Of geef je het aan je oudste (het is namelijk alleen voormelk...)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')