abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104616334
Vorige week zondag ben ik gestuit op Rob Bell met zijn Everything is Spiritual. Daar ging hij in op het feit dat er niet staat 'het was morgen en avond', maar 'het was avond en morgen'. Kortom, je hebt eerst de nacht en dan heb je de dag. De avond, of, de nacht, wordt in de bijbel ook wel vergeleken met het slechte leven en het licht met het goede leven. We worden als christenen ook wel de mensen van het licht genoemd, de nuchtere mens.

Nu heb ik daar mijn licht eens over laten schijnen en gecombineerd met de filosofie van Dallas Willard over de hel, kwam ik op het volgende terecht:

Als we dus vanuit de avond naar de morgen moeten komen, dus van donker naar het licht, is het dan ook niet zo dat wij vanuit de hel naar de hemel moeten komen?

Daarbij wil ik ook nog stellen dat je dus niet naar de hel gaat, maar dat je er bent of niet. Je hele leven wordt ingericht met keuzes en je kiest met God of tegen God. De keuzes met God leiden meer naar de hemel toe en de keuzes tegen God meer naar de hel. Het is niet zo dat als je even één fout maakt in je leven, je meteen in de hel wordt verbrand.

Kortom: je wordt geboren als iemand, die nog van het donker naar het licht moet komen. De keuzes die je daarbij maakt zijn essentieel en vooral in je pubertijd ga je die keuzes maken.

Hoe denken jullie over deze gedachtegangen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_104616801
Vind het allemaal niet zo interessant maar wil wel even verbeteren dat alleen christenen zichzelf "mensen van het licht" noemen. ;)
  maandag 21 november 2011 @ 01:21:19 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104616952
quote:
Hoe denken jullie over deze gedachtegangen?
Schopje TRU iemand?!
pi_104617001
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 01:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Schopje TRU iemand?!
Dit is toch filosofie, of niet?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_104617382
quote:
je hebt eerst de nacht en dan heb je de dag
De Joodse dag begint trouwens met zonsondergang (niet met zonsopkomst).
Dus de volgende dag begint als de huidige dag praktisch ten einde is.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_104617598
Dat hangt helemaal af van wat iemand hemel of hel vindt...

Persoonlijk is mijn beeld van de hel namelijk het beeld van de hemel zoals die door christenen geschetst wordt.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_104618370
Iedereen creeërt zijn/haar eigen persoonlijke hellen of hemelen.
  maandag 21 november 2011 @ 10:51:49 #8
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_104621519
Ik ben met de kerk en de bijbel grootgebracht. In jouw geval zou dat dus betekenen dat ik ben geboren in 'het licht'.
Helaas moest ik er zelf achter komen dat het christendom rammelt aan alle kanten.
Natuurlijk reken je een geloof niet af op een paar misstappen, maar als je jaar in jaar uit actief deelneemt aan een gemeenschap zonder ook maar een stap verder te komen in je leven dan ga je toch nadenken.

Het is eigenlijk een omgekeerde wereld, want als kind maakte ik al opmerkingen naar m'n ouders toe en stelde ik al heel eenvoudige vragen die eigenlijk duidelijk weergeven dat er vanalles misgaat binnen het geloof.

Een hypothese:
Je wordt vader. Stel dat je 5 kinderen krijgt. Je houdt onvoorwaardelijk van ze, want het zijn jouw kinderen. Ongeacht welk pad ze kiezen in het leven, zou je het over je hart verkrijgen om een ervan voor alle eeuwigheid te laten branden in de hel? Of zelfs allemaal? God is toch genadig? Hij houdt toch van 'Zijn kinderen'? Waarom zou je iemand laten boeten omdat hij leeft in een wereld die toch al naar de klote is?

En waarom bestaat de hel überhaupt? Wat een wrede God zeg.
Een vriend van me studeert geschiedenis en hij liet me weten dat de hel een concept is wat later is bedacht door de kerk om mensen bang te maken. Juist, verdoezeling van terrorisme op het hoogste niveau als je het mij vraagt.
En wat dan nog als er een hemel is? Ik ben pas 27 en ik verveel me nu al vaak een ongeluk. Laat staan dat ik voor de rest van alle eeuwigheid een bewustzijn leid in een hiernamaals met alle lieverdjes van de klas. Niet te vergeten pedofielen en hypocriete ja-knikkers.

Nee bedankt, stuur me dan maar naar de hel.
  maandag 21 november 2011 @ 13:57:11 #9
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104627556
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 00:53 schreef naatje_1 het volgende:
We worden als christenen ook wel de mensen van het licht genoemd, de nuchtere mens.
Eeeh wat? :D
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  maandag 21 november 2011 @ 14:01:27 #10
268505 Sinji
Technology wants my soul
pi_104627737
quote:
10s.gif Op maandag 21 november 2011 13:57 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Eeeh wat? :D
Door wie dan, vraag ik me af?

De 'wij van WC-eend..' redenatie daargelaten :')
  maandag 21 november 2011 @ 17:53:33 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104637955
Wat is hel? Wat is hemel?
Is god goed? Of staat de definitie van goed totaal los van god.

Het begint natuurlijk allemaal met een zooitje akkadische / sumierische / babylonische sprookjes die rond 600 BCE worden samengevoegd om een stam in ballingschap een historie en wat eigenwaarde te geven. Tussen 600 en 0 wordt er nog wat ge-update, als ik me niet vergis is Daniel het nieuwste boek van het OT.

Gaan we het over het NT hebben, dan stuur ik je weer hier naar toe anders houden we steeds dezelfde discussies:
De historische Jezus (deel 1..5)

zoals ATON het zo mooi omschrijft de bijbel is een bralwerk. En met die kennis heeft het zo weinig zin om over de inhoud te discussiëren op deze manier.

Overigens noemen jullie jezelf misschien mensen van het licht (hoewel christenen in mijn omgeving zich daar niet aan wagen) maar dat is niet iets wat anderen zeggen.
En het christendom is het enige geloof waarbij de mens als intrinsiek slecht wordt gezien.
pi_104640239
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:51 schreef ArtistA het volgende:

En waarom bestaat de hel überhaupt?
Mattheus 24:41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: * Ga weg van Mij, vervloekten, in het * eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Het is niet bedoeld dat ook maar 1 mens naar de hel gaat.

16 * Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, * opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 * Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

Helaas heeft niet iedereen God ook even lief.

Romeinen 6:23 * Want het loon van de zonde is de dood, * maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

Over de OP: dat van donker naar licht klopt volgens mij wel, maar niet van hel naar hemel, dat zijn eindbestemmingen. Ik als christen ervaar mijn wereld niet als de hemel namelijk, maar soms ook net een hel, al kan je al wel proeven van de hemel in spirituele zin. De hemel is mijn hoop, niet mijn locatie.
  maandag 21 november 2011 @ 18:41:59 #13
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_104640503
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Mattheus 24:41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: * Ga weg van Mij, vervloekten, in het * eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

16 * Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, * opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 * Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

Romeinen 6:23 * Want het loon van de zonde is de dood, * maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

Over de OP: dat van donker naar licht klopt volgens mij wel, maar niet van hel naar hemel, dat zijn eindbestemmingen. Ik als christen ervaar mijn wereld niet als de hemel namelijk, maar soms ook net een hel, al kan je al wel proeven van de hemel in spirituele zin. De hemel is mijn hoop, niet mijn locatie.
Wat als achteraf zou blijken dat die hemel niet bestaat en dat je hersenen jou dat laten denken? Heb je dan alles voor niets gedaan, of zou je dan ook blij zijn met het niveau waar je nu op zit? Dat is namelijk van belang naar mijn mening, als jij je gelukkig voelt met je pad van het geloof, prima zolang je er anderen niet mee schaadt, dat doe jij niet naar mijn idee, dus bij jou is het goed. Maar als je het puur doet om een hemel, en dit zonder die hemel niet zou doen, is er iets ernstigs aan de hand naar mijn idee.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  maandag 21 november 2011 @ 18:43:59 #14
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_104640585
Je gids kiest voor je denk ik.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_104641724
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nu weten we dat je niet meer kan dan wat versjes opzeggen, maar wil je er dan wel eens bij zetten uit welke uitgeverij jou boek is en ten minste juist quote. Misschien te veel gevraagd ?
pi_104641814
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 18:43 schreef Atmosphere82 het volgende:
Je gids kiest voor je denk ik.
Bij mij is dat mijn GPS.
  maandag 21 november 2011 @ 19:07:42 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104641863
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 19:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Bij mij is dat mijn GPS.
En zelfs die faalt weleens, beter zelf nadenken ;)
pi_104645878
zolang er nul reden is om te geloven in goden, hellen of hemelen, zie ik niet veel reden om te gaan nadenken welk van die begrippen er nu eerst is.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 21 november 2011 @ 20:20:11 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104646221
quote:
7s.gif Op maandag 21 november 2011 20:14 schreef vaarsuvius het volgende:
zolang er nul reden is om te geloven in goden, hellen of hemelen, zie ik niet veel reden om te gaan nadenken welk van die begrippen er nu eerst is.
Vandaar ook mijn schopje TRU opmerking.

Maargoed we kunnen er wel iets over zeggen, zoals we ook iets over de filosofie van the lord of the rings kunnen zeggen. Maar het heeft idd weinig met realisme te maken.
pi_104648931
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 19:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Nu weten we dat je niet meer kan dan wat versjes opzeggen, maar wil je er dan wel eens bij zetten uit welke uitgeverij jou boek is en ten minste juist quote. Misschien te veel gevraagd ?
Dat is de herziene statenvertaling en die kan je hier online lezen http://www.statenvertaling.nu/index.php
pi_104650684
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 20:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is de herziene statenvertaling en die kan je hier online lezen http://www.statenvertaling.nu/index.php
quote:
He kijk, en in mijn Statenvertaling staat dit:
Matt.24 :41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.

En in de Herziens Statenvertaling :
Matt.24 :41 Er zullen twee vrouwen malen met de molen; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden.

En waar de rest van je versjes vandaan komen mag Joost weten.

[ Bericht 3% gewijzigd door ATON op 21-11-2011 21:21:52 ]
pi_104651076
quote:
7s.gif Op maandag 21 november 2011 20:14 schreef vaarsuvius het volgende:
Het is een veelbesproken onderwerp binnen het Christendom en derhalve past het in F&L. Het is een interpretatie van de schrift, die in de OP besproken wordt, dus ik zou niet weten waarom dit nu perse een TRU onderwerp moet zijn, als het over bepaalde denkwijzen in een religie gaat.
pi_104651231
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 21:21 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het is een veelbesproken onderwerp binnen het Christendom en derhalve past het in F&L. Het is een interpretatie van de schrift, die in de OP besproken wordt, dus ik zou niet weten waarom dit nu perse een TRU onderwerp moet zijn, als het over bepaalde denkwijzen in een religie gaat.
Niks interpretatie! Staat er gewoonweg niet in. Pech Joh !
pi_104651614
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 21:15 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

He kijk, en in mijn Statenvertaling staat dit:
Matt.24 :41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.

En in de Herziens Statenvertaling :
Matt.24 :41 Er zullen twee vrouwen malen met de molen; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden.

En waar de rest van je versjes vandaan komen mag Joost weten.
Het is hoofdstuk 25. Ik heb me vergist. Er is geen apostel of profeet die Joost heet. De 2 opeenvolgende verzen komen uit Johannes3.
pi_104651867
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:51 schreef ArtistA het volgende:
Ik ben met de kerk en de bijbel grootgebracht. In jouw geval zou dat dus betekenen dat ik ben geboren in 'het licht'.
Helaas moest ik er zelf achter komen dat het christendom rammelt aan alle kanten.
Natuurlijk reken je een geloof niet af op een paar misstappen, maar als je jaar in jaar uit actief deelneemt aan een gemeenschap zonder ook maar een stap verder te komen in je leven dan ga je toch nadenken.

Het is eigenlijk een omgekeerde wereld, want als kind maakte ik al opmerkingen naar m'n ouders toe en stelde ik al heel eenvoudige vragen die eigenlijk duidelijk weergeven dat er vanalles misgaat binnen het geloof.

Een hypothese:
Je wordt vader. Stel dat je 5 kinderen krijgt. Je houdt onvoorwaardelijk van ze, want het zijn jouw kinderen. Ongeacht welk pad ze kiezen in het leven, zou je het over je hart verkrijgen om een ervan voor alle eeuwigheid te laten branden in de hel? Of zelfs allemaal? God is toch genadig? Hij houdt toch van 'Zijn kinderen'? Waarom zou je iemand laten boeten omdat hij leeft in een wereld die toch al naar de klote is?

En waarom bestaat de hel überhaupt? Wat een wrede God zeg.
Een vriend van me studeert geschiedenis en hij liet me weten dat de hel een concept is wat later is bedacht door de kerk om mensen bang te maken. Juist, verdoezeling van terrorisme op het hoogste niveau als je het mij vraagt.
En wat dan nog als er een hemel is? Ik ben pas 27 en ik verveel me nu al vaak een ongeluk. Laat staan dat ik voor de rest van alle eeuwigheid een bewustzijn leid in een hiernamaals met alle lieverdjes van de klas. Niet te vergeten pedofielen en hypocriete ja-knikkers.

Nee bedankt, stuur me dan maar naar de hel.
Het is ook niet het normale beeld van de hel wat ik voor zou schrijven. Hel is simpelweg een plek waar God niet is, volgens mijn zienswijze. Als je dus, naar mijn beleving, geboren wordt, kies je noch voor God, noch tegen. Kortom: je begint duister. Hel is misschien niet een goede benaming voor wat ik daar bedoel.

Als je vordert in je leven dan ga je keuzes maken, wil je met God zijn, of zonder? Wanneer je meer naar God toegaat, dan word je leven steeds lichter en lichter en als je jezelf van hem afwend, dan donkerder en donkerder. Kortom: je gaat van neutraal naar licht, en daar neutraal donkerder is dan licht, zou je kunnen stellen dat je van donker naar licht gaat als je die weg volgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')