quote:Op zondag 20 november 2011 08:47 schreef blomke het volgende:
Alles > 2000 Watt (oven? vaatwasser?) moet op een aparte groep.
Ik denk dat zo'n opmerking meer op jou slaatquote:Op zondag 20 november 2011 09:39 schreef Bill_E het volgende:
[..]Als je er geen verstand van hebt, zeg dan niets.
Heb jij ooit gehoord van een vaatwasser van meer dan 2KW?quote:Op zondag 20 november 2011 09:42 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ik denk dat zo'n opmerking meer op jou slaat
13 sec. zoekwerk:quote:Op zondag 20 november 2011 09:46 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Heb jij ooit gehoord van een vaatwasser van meer dan 2KW?
quote:Op zondag 20 november 2011 09:39 schreef Bill_E het volgende:
[..]Als je er geen verstand van hebt, zeg dan niets.
Slim! Daar zit nou de clou. De NEN heeft dat max. teruggeschroefd naar 2 kW omdat er steeds meer inplugapparaten komen die veel stroom trekken: kokers, stomers, grillen, boilers en weet ik al niet wat een zegeningen de moderne consumptiemaatschappij ons heeft gebracht. Mensen kijken meestal dus NIET eerst naar het ansluitvermogen en hup de stekker in het WCD.quote:Op zondag 20 november 2011 10:07 schreef TR08 het volgende:
Nog even over dat bepaalde apparaten een eigen groep horen te hebben: Is dat echt zo zwart-wit? Als je per groep 16A mag trekken kun je bij 2kW volgens mij nog tegen de 1500W extra kwijt. Ik zou zonder zorgen een afzuigkap bij een 2kW oven op zetten bijvoorbeeld (wel even de aansluit waarden checken).
Volgens de geldende voorschriften van de NEN1010 moet een vast opgestelt toestel (wasmachine, wasdroger, vaatwasser, quooker, stoomoven, combimagnetron, boiler, elektrische kookplaat e.d.) met een vermogen van 2000 watt of meer op een geheel eigen groep aangesloten worden.quote:Op zondag 20 november 2011 10:07 schreef TR08 het volgende:
Alles met een gloei element heeft echt ontzettend snel veel vermogen.
Koelkast hoef je je qua vermogen normaal geen zorgen over te maken, dat is heel klein.
Oven en vaatwasser zijn de grote gebruikers.
Nog even over dat bepaalde apparaten een eigen groep horen te hebben: Is dat echt zo zwart-wit? Als je per groep 16A mag trekken kun je bij 2kW volgens mij nog tegen de 1500W extra kwijt. Ik zou zonder zorgen een afzuigkap bij een 2kW oven op zetten bijvoorbeeld (wel even de aansluit waarden checken).
Staat er kWh of kW? Dat zijn nl. 2 totaal verschillende eenheden.quote:Op zondag 20 november 2011 10:33 schreef vogeltje12 het volgende:
Oven is er een van de Ikea: Datid OV8. Er staat bij:
Energieverbruik bij standaardbelasting en verhitting met boven- en onderwarmte: 1,10 kWh
Energieverbruik met standaardbelasting, verhitting met hete lucht: 0,79 kWh
kWh, gekopieerd van de ikea website..quote:Op zondag 20 november 2011 10:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Staat er kWh of kW? Dat zijn nl. 2 totaal verschillende eenheden.
Het lijkt erop dat je beide apparaten < 2,0 kW zijn; dat betekent dat ze, hoewel ik het niet zou aanraden, wel op één groep mogen.
Echter, deze 2 apparaten via een stekkerdoos aansluiten, die ergens achter het aanrecht slingert, is sterk af te raden. Het beste beide apparaten via een aparte wandcontactdoos aansluiten.
Goed, genoeg voro deze zondag, ik ga buitensporten.
Even kort door de bocht gezegd hoef ik me er dus niet aan te houden. Ik moet me wel houden aan dat ik de gekochte apparatuur (incl meterkast) niet boven spec belast. Maar een afzuigkap op 1 groep met mijn oven is dus wettelijk gewoon prima omdat ik ruim onder de 16A blijfquote:Op 31 december 2008 heeft de rechtbank (in eerste aanleg) een uitspraak gedaan in dit geschil waarbij de rechter heeft aangegeven dat de NEN-normen (vooralsnog) niet als algemeen verbindend kunnen worden beschouwd omdat ze niet vrijelijk beschikbaar en gepubliceerd zijn.[3]
In 2009 liep een hoger beroep in deze zaak. De rechter heeft een uitspraak gedaan in de NEN-zaak in het voordeel van Knooble. Uit het vonnis blijkt dat de Haagse rechtbank met Knooble van mening is dat NEN-normen waarnaar verwezen wordt in het Bouwbesluit niet verbindend zijn omdat ze niet volgens de Bekendmakingswet zijn gepubliceerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |