abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:02:57 #151
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_104840294
Mijn dochter en ik gaan morgen naar Amersfoort. Ik hoop dat we de kans krijgen om Saar en het jong te kunnen zien! O+
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_104842908
Wat een gave foto d-ducky!

Veel plezier morgen Ireth en Suus! :)
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
pi_104860818
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:46 schreef d-ducky het volgende:

[..]

Buiten en binnen staan Saar en Zimon apart. Indische neushoorns zijn solitaire dieren in tegenstelling tot bijv. witte neushoorns die in groepen leven. Alleen als het vrouwtje in cyclus is komen ze bij elkaar. Ik heb de ontmoeting tussen Saar en Zimon wel eens gezien (toen het allemaal nog niet lukte) en dat gaat er heftig aan toe. Ze hadden allebei bloedende wondjes. Leek erger dan het was natuurlijk.

Ze hebben deze week geprobeerd om bezoekers in de stal te laten, maar Saar reageerde daar heel heftig op, zelfs met een schijnaanval richting bezoekers. Vandaar dat ze weer besloten hebben om het per dag te bekijken en af en toe een klein groepje toe te laten. Ik was gisteren een van de gelukkigen die met de verzorger de stal in mocht. Geweldig om die kleine in het echt te zien, maar het was al snel duidelijk dat Saar niet op kraambezoek gesteld was. Ze is duidelijk een goede moeder en de kleine wordt goed beschermend. Toch kans gezien om een fotootje te maken tussen al het hout en hekwerk door.

[ afbeelding ]
Wat een leuke foto. Op foto's zie je zoveel meer dan met de webcams.
Hoe is de stal eigenlijk, gewoon rechthoekig? Hoe steekt die hoek van de mesthoop in elkaar?

Ik zou denken dat het jong eerst mee de buitenloop in mag voordat de gasten de stal in mogen, bezien vanuit Saar. Ze was er al niet blij mee dat de kleine steeds naar het raam toe ging.
  zaterdag 26 november 2011 @ 23:04:40 #154
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104861003
In de stal valt de bezoekersstroom te reguleren, kunnen ze ook nog zeggen dat er niemand mag kijken, dat kan buiten niet.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 26 november 2011 @ 23:19:01 #155
163650 Greys
pi_104861665
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:46 schreef d-ducky het volgende:

[..]

Buiten en binnen staan Saar en Zimon apart. Indische neushoorns zijn solitaire dieren in tegenstelling tot bijv. witte neushoorns die in groepen leven. Alleen als het vrouwtje in cyclus is komen ze bij elkaar. Ik heb de ontmoeting tussen Saar en Zimon wel eens gezien (toen het allemaal nog niet lukte) en dat gaat er heftig aan toe. Ze hadden allebei bloedende wondjes. Leek erger dan het was natuurlijk.

Ze hebben deze week geprobeerd om bezoekers in de stal te laten, maar Saar reageerde daar heel heftig op, zelfs met een schijnaanval richting bezoekers. Vandaar dat ze weer besloten hebben om het per dag te bekijken en af en toe een klein groepje toe te laten. Ik was gisteren een van de gelukkigen die met de verzorger de stal in mocht. Geweldig om die kleine in het echt te zien, maar het was al snel duidelijk dat Saar niet op kraambezoek gesteld was. Ze is duidelijk een goede moeder en de kleine wordt goed beschermend. Toch kans gezien om een fotootje te maken tussen al het hout en hekwerk door.

[ afbeelding ]
Superfoto!
Die lipjes :D O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104862302
Met dat mondje pikt ze ook al eten van de vloer op en je ziet haar dan ook min of meer kauwen. Het is nog een stijf mondje.
Ik zie dat de ruif weer in gebruik is. Er hangen takken omlaag.
pi_104883420
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 23:33 schreef Teslynd het volgende:
Met dat bekje pikt ze ook al eten van de vloer op en je ziet haar dan ook min of meer kauwen. Het is nog een stijf bekje.
Ik zie dat de ruif weer in gebruik is. Er hangen takken omlaag.
pi_104944931
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 23:00 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat een leuke foto. Op foto's zie je zoveel meer dan met de webcams.
Hoe is de stal eigenlijk, gewoon rechthoekig? Hoe steekt die hoek van de mesthoop in elkaar?

Ik zou denken dat het jong eerst mee de buitenloop in mag voordat de gasten de stal in mogen, bezien vanuit Saar. Ze was er al niet blij mee dat de kleine steeds naar het raam toe ging.
Wat je op de webcams ziet is vrijwel de hele stal. Het is vrij rechthoekig. Er staan kastanjehouten palen als afscheiding, maar daar hebben ze nu hout voor getimmerd en aan het bezoekersdeel gaas, want de palen staan vrij ver uit elkaar en het jong zou er dan door kunnen. Als je op cam2 kijkt dan zie je het bezoekersgedeelte. De houten planken links te zien op cam 2 zijn geplaatst voor de ingang van het binnenbad. Er zijn steile trappen, maar voor de geboorte van het jong hebben ze een schuine inloop gemaakt. Als het wat groter is dan gaan de planken weer weg en kan het jong het water in. Die mesthoop ligt eigenlijk tegen het binnenbad aan. Wel bijzonder dat ze het altijd op dezelfde plek doet. Af en toe laten ze een paar bezoekers of vrijwilligers de stal in, maar gisteren zag ik op de cam dat Saar weer een aanval richting publiek deed. Ze is echt erg beschermend. Maar ze moet er toch aan wennen. Het bezoekersgedeelte is vrij klein, dus er kunnen niet veel mensen tegelijk in.
Ik denk dat als ze voor het eerst naar buiten gaat, dat ze inderdaad eerst de buitenren in gaan om te wennen. Hangt natuurlijk erg van het weer af, en binnen in de stal was het vrijdag ontzettend heet....
pi_104971649
Maakt het voor Saar uit of de mensen in het bezoekersdeel staan ("open en bloot") of in de verzorgingsruimte (achter schot)?

Er ligt nu minder houtsnipperdek in de stal. Wel kaal zo. Het kleintje stond zich gisteren te vergapen aan het afvoerputje dat tevoorschijn gekomen was en ik zit te kijken het vochtpatroon, dat urine vanuit de mesthoek zou kunnen zijn. Netjes hè, zo'n vaste hoek.

Het valt niet mee om een neushoornjong te zijn met die 24-uursdrinktaak. Net schuifelde het naar de spenen, wordt er stro over het schot gegooid voor Saars vieruurtje. Dus Saar schuift op, jong moet tussen de poten uit en opnieuw beginnen. Ook lastig als Saar behulpzaam/dwingend zó voor het jong gaat staan, dat de spenen in de buurt van het kopje zijn. Dat kan met zoveel rondlopen gepaard gaan, dat de kleine het wachten opgeeft en wegsluipt.
pi_104982521
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 16:40 schreef Teslynd het volgende:
Maakt het voor Saar uit of de mensen in het bezoekersdeel staan ("open en bloot") of in de verzorgingsruimte (achter schot)?
Maakt niet veel uit denk ik. De stemmen van de verzorgers kent ze goed en van de bezoekers niet. Ik denk dat dat het verschil is. hoe stil de bezoekers ook proberen te zijn, ze wordt er toch onrustig van, terwijl ze dat tot een paar weken geleden niet had.
  woensdag 30 november 2011 @ 10:20:04 #161
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_104999010
dpamersfoort twitterde op woensdag 30-11-2011 om 09:28:13 Gister was dierverzorger Bas bij Tijd voor Max om over Saar en haar jong te praten! Kijk het hier terug: http://t.co/99siDJg5 reageer retweet
http://www.tijdvoormax.nl/?waxtrapp=nlmziMsHnHUViBdBGE
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_105016916
Een deel van het zwembad is nu vrijgegeven.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 30 november 2011 @ 19:05:55 #163
163650 Greys
pi_105016960
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:04 schreef Teslynd het volgende:
Een deel van het zwembad is nu vrijgegeven.
Oeh :) Ik ga ook weer even kijken!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 30 november 2011 @ 19:07:29 #164
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105017033
Leuk, een meisje. O+ Ook gunstig voor het soortbehoud.

Hoe groot is het jong nu eigenlijk? Of is dat niet bekend?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105017893

:D wat n kleine draak O+
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 30 november 2011 @ 19:30:37 #166
163650 Greys
pi_105018035
:D O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_105018180
Ze probeerde ook echt op Saar te klimmen maar t lukte niet _O-
pi_105018432
:D O+
pi_105018477
Ah, daar krijgen we dan het klimmen. Neushoorntjes zouden klimmers zijn, daarom moest e.e.a. aangepast worden.

Hoe zit het met dat fokken om het behouden van de soort? Gaan de nakomelingen naar de oorspronkelijke regio's toe of is neushoorns in Nederlandhouden de gevonden oplossing?
pi_105067177
Saar was vanmidddag kwaad. Ze kwam ietwat bruusk uit de andere stal, zag eruit alsof ze een weglopertje teruggehaald had. En toen wou de kleine niet drinken, wou weer terug naar de andere stal, bleef die kant op staan en werd na mislukte wegduwpogingen een beetje bruusk de goede kant op geduwd. Saar probeerde ook nog de deuropening te blokkeren, maar gaf toe aan de moederlijke drang om met onderbuik bij het kopje van de kleine te staan, waardoor de deuropening weer zo verlokkend werd. Helaas kon ik niet blijven kijken hoe het verder ging.
pi_105127521
Ze is met 2 weken oud geen baby meer: zag haar gistermiddag heen en weer rennen. Eerst om Saar heen en toen Saar onder het schransen door haaks voor de open tussendeur beland was, ook over de drempel heen. En al snel werd het heen en weer rennen over de drempel heen doel op zich. Eén keer gestruikeld en gevallen: boem, au, nou ja, en verder rennen maar.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 4 december 2011 @ 00:23:41 #172
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_105153075
Dat rennen om Saar heen ja :D _O- Saar werd er op gegeven moment een beetje nerveus van
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_105156155
Omdat ze haar nakeek naar achteren en direct als de kleine buiten beeld was aan de andere kant naar achteren keek waar de kleine tevoorschijn kwam. Of niet tevoorschijn kwam, omdat ze dan opeens weer de andere kant op draaide.
Saar kreeg er al snel het heen-en-weer van, letterlijk _O- .
pi_105203776
Vandaag gingen de deuren naar de buienren open. De kleine wilde gelijk, maar Saar dacht er anders over. Na een tijdje ging de deur weer dicht. De kleine keek direct naar de tussendeur, maar die bleef dicht.
  maandag 5 december 2011 @ 14:15:52 #175
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_105208148
quote:
Wat een reacties!

maandag 5 december, 2011

Direct na de geboorte stonden er al tientallen berichten en felicitaties op de speciale babyneushoornsite. Inmiddels is dit al opgelopen tot zo’n 1500 berichten op de site. Maar ook via de post komen er veel kaartjes, brieven en tekeningen binnen.

Bijna te veel om allemaal zelf te lezen. Het is echt leuk hoe jullie met ons, Saar en het jong meeleven. Super bedankt daarvoor, maar genoeg over de reacties en mijzelf. Jullie willen natuurlijk weten hoe het de afgelopen weken met het jong is gegaan.

De eerste dagen na de geboorte leek Saar erg rustig waardoor we op dag 3 toch besloten een aantal gelukkige bezoekers de stal binnen te laten. De eerste paar keer leek Saar daar geen moeite mee te hebben, maar al snel bleek dat ze er toch onrustig van werd. Vandaar dat we besloten hebben de deuren de eerste week nog even dicht te laten. Nu laten we af en toe kleine groepjes mensen kijken.

Het kleine meisje maakt het erg goed, we zien met de dag dat ze aankomt. Jonge neushoorns kunnen wel 1 tot 2 kg per dag aankomen en als je ziet hoe vaak onze kleine meid bij Saar drinkt zal dit zeker kloppen. Wat erg leuk is om te zien is alle dingen die het jonge neushoorntje voor het eerst ziet en meemaakt. Zo hebben wij het jong al een aantal keren gewassen. De eerste keer vond zij het maar wat vreemd, maar vandaag ging zij volledig los. Ze rende lekker rondjes door de stal en de straal met warm water en daagde Saar zelfs een beetje uit door haar in haar neus proberen te bijten. Tijdens het schuren tegen de balken (die straaltjes water jeuken natuurlijk) ging ze zo fanatiek te keer dat ze een aantal keren op haar kont belande. Erg grappig om te zien!

Het lopen naar de stal van Zimon (als hij buiten is), zodat wij de stal van Saar schoon kunnen maken gaat ook al zonder problemen. Het buitenplaatsje achter de stal is nog een beetje eng, maar dat komt voornamelijk door het treintje. De Berenboemel rijdt natuurlijk achter het verblijf langs. Al met al gaat het echt heel goed met het kleine meisje. Het is alleen jammer dat Saar nog niet staat te popelen om bezoekers in de stal te zien, maar daar werken we aan. We proberen iedere dag een aantal mensen even een kijkje te laten nemen bij Saar en de kleine. Tot nu toe accepteert ze dit, maar de visite kan nog niet te lang duren.

Ik krijg vaak de vraag of er al even gekeken kan worden, maar helaas kan dit nog niet. Ik snap erg goed dat jullie de kleine heel graag willen zien, maar op dit moment is Saar nog niet klaar voor de hele dag kraamvisite. Maar ik kan jullie verzekeren zodra het zo ver is en jullie het mooie meisje kunnen bekijken, laat ik het jullie weten! Wees voorbereid, en ik spreek uit ervaring, een klein neushoorntje is het leukste wat er is.
http://www.babyneushoorn.nl/blog-van-bas/detail/wat-een-reacties
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')